Endelig wifi på Flytoget

Re: Endelig wifi på Flytoget

Tok flytoget på søndag og kan bekrefte at det var wifi. Sakte som fy, men fortsatt wifi.

Riktig - for ikke så lenge siden satt jeg på med et Flytog hvor det var strømuttak i veggene og nye trekk på setene. Noe wifi merket jeg ikke, men det kan vel godt være at det var tilgjengelig likevel...

Hadde et nyoppusset Flytog sist uke. Ingen wifi der heller. Får se imorgen og på torsdag om det er noe wifi ombord

Eller ta NSB Regiontog. Men da må man nesten velge mellom (garantert) internett eller å komme noen minutter fortere fram:cool:

Eller ta NSB Regiontog. Men da må man nesten velge mellom (garantert) internett eller å komme noen minutter fortere fram:cool:

Nja. Når jeg driver å forsover meg om morgenen og har beregnet 30 min på OSL er det greit med avganger hvert 10. minutt.....da er wifi ikke helt prioritert ;)

Flytoget er jo stadig i utvikling, selvom jeg mener de leverer et veldig bra produkt fra før. Men nå kommer jo strømuttak til alle plasser, og i tillegg wifi - noe jeg faktisk ikke visste skulle komme.

Jeg er faktisk ganske uenig med deg; Flytogets konsept har utviklet seg svært sakte de 12 årene de har vært i drift, produktet er overpriset og har egentlig kun én virkelig verdifull kvalitet, og det er punktlighet.

Bortsett fra at togsettene de siste par årene har fått en ekstra vogn, så har det ikke skjedd NOE vesentlig med materiellet i perioden, før de nå får strømuttak (mest nyttlig for de som tar toget langt) og internett. For all del, togene er bra og stort sett komfortable, men noen innovasjon å snakke om har det ikke vært. Derimot har mobildekningen langs linjen vært en katastrofe (i alle fall for oss med Telenor), noe jeg mener togselskapet burde kunne gjøre noe med. Og personlig setter jeg det langt høyere opp på ønskelisten enn et halvkjapt wifi-nett.

Forlengelsen til Drammen har forringet produktet vesentlig for alle oss som ikke reiser til/fra den byen, fordi forlengelsen krever flere togsett og dermed kan færre av de 16 settene kjøres doble. Konsekvensen er at mange titalls personer må stå på avganger i rushtiden, og at kupeene blir overfylt med bagasje. Å betale 170 kroner for den transporten mener jeg praktisk talt er et ran.

At Flytoget alltid scorer veldig høyt på kundeserviceundersøkelser synes jeg er merkelig, siden man stort sett betjener seg selv helt på egenhånd, og at "servicen" stort sett består i at togene går på rute. Og det er vel heller mer det Herzberg kalte en "hygienefaktor"...

Jeg er faktisk ganske uenig med deg; Flytogets konsept har utviklet seg svært sakte de 12 årene de har vært i drift, produktet er overpriset og har egentlig kun én virkelig verdifull kvalitet, og det er punktlighet.

Reisetid er den viktigste faktoren for at jeg stort sett bruker flytoget. Det knuser flybussene dersom man bor i nærheten av Oslo S eller Nationaltheateret eller Skøyen osv.

Avhengig av hvor god tid jeg har, vær og hvor mye bagasje jeg drar med meg, så varierer jeg mellom å ta bussen fra Radisson Skandinavia, flytoget fra Nationaltheateret, eller trikk til Oslo S og flytoget derfra. Fra OSL blir det som regel flytoget pga frekvens, dersom jeg ikke har veldig mye bagasje, da blir det flybussen.

Last edited:

Flappflapp har definitivt noen poenger, men jeg mener også frekvensen er et av deres sterke sider, med avganger fra Oslo S hvert 10 minutt. Riktignok ikke veldig tidlig/sent og på lørdager, og det hjelper lite hvis ikke Oslo S er nærmeste stasjon.

Selv sikter jeg meg alltid inn på direktetogene fra Oslo S. Da slipper man stoppen på Lillestrøm og det er aldri plassproblemer.

Reisetid er den viktigste faktoren for at jeg stort sett bruker flytoget. Det knuser flybussene dersom man bor i nærheten av Oslo S eller Nationaltheateret eller Skøyen osv.

Man kan faktisk bo et stykke unnå også. Selv bor jeg på Bislett og Sandaker for tiden og selv om det er et stykke unna Oslo S er Flytoget det dessidert raskeste dør til terminal (kanskje bortsett fra når man kjører når det ikke er kø, dama ikke sitter på og UP er opptatt andre steder ;) )

Dagens eksempel for å ta flyet til KRS er egentlig typisk for meg:
Trikken 06:15 fra enten Dalsbergstien (Bislett) eller Grefsenveien (Sandaker). Da rekker jeg direkteavgangen 06:35 og er på OSL 6:55. Tidmessig mener jeg dette er svært bra og gjør faktisk at det ikke er problem med at OSL ligger "i gokk". Har også tatt taxi ned til OSL iblant, og da hadde jeg spart ytterliggere 5 min.

Tar jeg flybussen, enten fra SAS-hotellet eller Storo, tar det meg ihvertfall 20 minutter lenger.

Det kom sikkert ikke helt klart frem, men nå tenkte jeg på hva som differensierer dem fra konkurrentene... ehrm... konkurrentEN på samme linjen. NSB kjører sine snart 20 år gamle BM70 ("intercity") på 26 minutter fra Oslo S til Gardermoen, det er faktisk bare 5 minutter saktere enn Flytoget. Dét tatt i betraktning synes jeg ikke reisetiden er SÅ imponerende.

Flappflapp har definitivt noen poenger, men jeg mener også frekvensen er et av deres sterke sider, med avganger fra Oslo S hvert 10 minutt. Riktignok ikke veldig tidlig/sent og på lørdager, og det hjelper lite hvis ikke Oslo S er nærmeste stasjon.

Det skal jeg gi deg helt rett i! Og her er jo ikke NSB i nærheten, selv om det vel har en materiellmessig forklaring - de sier jo at de snuser på dette markedet.

Last edited:

NSB's tog paa 25 minutter gaar vel bare en gang i timen? Hva prisen angaar maa vi ogsaa dra inn subsidier som NSB mottager - og som Flytoget ikke faar. Og som i vaar beroemte DY-SK diskusjon kan man her trekke frem flytogets FANTASTISKE respons naar noe skjer. (over her nevnes det problemer paa linjen og taxi fra national - NSB bruker betraktlig lenger tid til aa ordne erstatningstransport). At ogsaa alle ansatte har drosjerekvisisjoner i sekkene sine, og at Flytoget ellers refunderer merutgifter svaert hurtig, gjoer at jeg vil mene servicenivaaet viser seg best naar ting gaar galt. Da ligger de milevis foran konkurrenten.

(Vil ogsaa tilfoeye at jeg tror Drammensutvidelsen har kostet mer enn den smaker mht punktlighet, men har sjeldent hatt plassproblemer ombord den siste tiden).

Flytoget for meg som bor sentralt i Oslo er perfekt. Og å ta toget som går kun fra Oslo S er også absolutt å foretrekke, det fra Drammen er ofte seint og som nevnt så er det i rushtrafikken ekstremt overfylt. Jeg tror ikke jeg kommer til å bry meg så veldig om strøm eller wifi, for mitt vedkommende. Når det gjelder mobildekning, så er det rom for forbedring, men det er mulig å føre en sammenhengende samtale fra OSL til ca litt innenfor tunnelen (telenor), og noen ganger så bryter den midt ute på landet...

Jeg har ogsaa Telenor, og holdt en samtale i gang fra foer avgang Oslo S til det ble annonsert at vi var ved Oslo Lufthavn - uten brudd - i gaar. Har dog ikke alltid vaert saa heldig, men det har kanskje skjedd noen forbedringer i tunnelen i det siste?

Jeg ser ingen grunn til at Flytoget skulle sloss for bedre mobildekning oppover Gardermobanen, den er jo god nok som den er!

Det finnes bedre ting i verden å bruke tiden på..

Jeg ser ingen grunn til at Flytoget skulle sloss for bedre mobildekning oppover Gardermobanen, den er jo god nok som den er!

Tja, jeg har de siste gangene opplevd totalt bortfall mellom Oslo S og Lillestrøm, samt utfall av god data-dekning mellom Lillestrøm og OSL.

Jeg tror det også er et kapasitetsspørsmål. Fulle tog bryter oftere.

Det lager faktisk mening, det passer godt med mine erfaringer (hvor jeg til tider har gitt opp å snakke i telefonen, mens det som i går var null problem hele veien).

Derimot har mobildekningen langs linjen vært en katastrofe (i alle fall for oss med Telenor), noe jeg mener togselskapet burde kunne gjøre noe med. Og personlig setter jeg det langt høyere opp på ønskelisten enn et halvkjapt wifi-nett.

Telenor holder på å bygge ut full 3G dekning på HELE strekningen Asker-OSL (inkl. tuneller!) Om noe av dette blir 3G 900 Mhz, eller om alt er 3G 2100 Mhz er jeg ikke sikker på.

Det har siden starten vært full GSM 900 dekning fra OSL-OSLO S - alle togsett har repeatere inni bortsett fra de som er "stille vogner". Igjennom romeriksportet er det fiber og basestasjoner - men man vil KUN ha dekning hele veien om man sitter i en vogn som har repeater, ellers så vil du dette ut imellom basestasjonene.

Nå holder telenor også med å bygge ut full 3G/UMTS dekning på strekningen ASKER-OSL som vil gi ca. 5Mbit. Og om en tid kommer sikkert 800Mhz 4G LTE.

Det lager faktisk mening, det passer godt med mine erfaringer (hvor jeg til tider har gitt opp å snakke i telefonen, mens det som i går var null problem hele veien).

Togsettene har repeatere montert i seg. Det er en antenne som sender og motar signaler fra basestasjoner langs linja. (flere hundre av dem, se www.finnsenderen.no)

Disse signalene går til/fra en boks som ser nesten ut som en lydforsterker fra en bil som igjen overfører signaler til/fra antenner inne i kabinen. Denne repeateren kan kun ta ett begrensa antall samtaler om gangen.

Systemet er basicly en noe mer fancy versjon av dette: http://www.wpsantennas.com/cm2000-wl-55-60-kit-cellphone-mate-dualband-soho-kit.aspx

Nå når 3G også legges til, må man ha ett til repeateranlegg for UMTS - eller bytte ut det gamle for ett DUAL tec/Multi band system. Samt att man også har lagt inn ett system for å sende å mota data via wifi som videre går ut til 3G nettet.

En annen grunn til att samtaler har blitt brutt - er att telefonen din veksler imellom 3G og GSM. Så du har full dekning så å si på GSM hele tiden, men 3G telefonen din foretrekker 3G. Så når du suser forbi 3G stasjoner på Kløfta f.eks. så bytter den til den, men sekunder senere så er du utenfor rekkevidde.... Hadde du hatt telefonen låst til kun GSM hadde saken vært en helt annen. Nå når 3G repeatere også kommer på Flytoget blir det likt for GSM og UMTS og du slipper å velge kun GSM manuelt når du har en 3G telefon for å ha full dekning uten brudd hele veien fra OSL - ASKER.

Håper dette forklarer litt....

Tja, jeg har de siste gangene opplevd totalt bortfall mellom Oslo S og Lillestrøm, samt utfall av god data-dekning mellom Lillestrøm og OSL.

Det ble sagt i JBV i fjor at i løpet av 2011 så skulle internettdekningen forsterkes i Lieråstunnelen + Romeriksporten og kanskje det kan være et håp for deg om dekningen ikke er god nok videre oppover til Gardermoen?

Selv opplever jeg ofte at nedlastingshastigheten reduseres betydelig ved passering Langeland, men ellers så har jeg aldri opplevd dårlig hastighet mellom Lillestrøm og Gardermoen.

Back