Stikkord her er ustabil innflygning, for høy landingshastighet og flap 5.
Mer hos Aviation Safety Network ASN
Mer hos Aviation Safety Network ASN
Garuda did not provide simulator training for its Boeing 737 flight crews covering vital actions and required responses to GPWS and EGPWS alerts and warnings such as ‘TOO LOW TERRAIN’ and ‘WHOOP, WHOOP PULL UP’."
Originally posted by Desk pilot
Tja, all den tid vi ikke har sett hele ulykkesrapporten bør vi vel være forsiktige med å dømme andre?
Et punkt i rapporten er imidlertid alarmerende når det gjelder Garuda:
Garuda did not provide simulator training for its Boeing 737 flight crews covering vital actions and required responses to GPWS and EGPWS alerts and warnings such as ‘TOO LOW TERRAIN’ and ‘WHOOP, WHOOP PULL UP’."
Originally posted by Nick Figaretto
Originally posted by Desk pilot
Tja, all den tid vi ikke har sett hele ulykkesrapporten bør vi vel være forsiktige med å dømme andre?
Et punkt i rapporten er imidlertid alarmerende når det gjelder Garuda:
Jeg vet ikke jeg. I visse tilfeller er det helt greit å dømme andre, selv om man ikke sitter med absolutt all informasjon. (Som jeg for eksempel gladelig gjør i Gerd-Liv Valla-saken... :lol: )
I dette tilfellet her er det neppe noen særlig tvil om at kapteinen har gjort en skremmende amatørmessig jobb og at denne ulykken er forårsaket av total inkometanse fra ende til annen. Men når det er sagt, er det selvfølgelig vel så interessant hvordan Garuda, som et stort internasjonalt flyselskap, kan drive operasjoner som bryter så til de grader med alle internasjonale standarder.
Men etter det jeg har fått forståelsen av, er dette ganske symptomatisk for indonesisk luftfart generelt. I et samfunn med store klasseskiller og hvor myndighetspersoners avlønningssystem er basert på korrupsjon slik at de kan kjøpes for en relativt liten pengesum, er hele kontrollsystemet hva gjelder sertifikater, godkjennelser o.l. både for piloter og flyselskper, totalt ute av kontroll.
Originally posted by Tommy777
Come on.... Hvor har du vært de siste par årene??? Det er vel ikke bare Garuda som har driti på draget noe voldsomt det siste året?? Hva med Adam Air?? Hvem eier så det flyselskapet??? INGEN av disse to flyselskapene hadde fått flydd etter vanvittige skandaler og lek med menneskeliv i et sivilisert land. Begge flyselskapene er selvsagt på svartelista.
Jeg har blant annet vært mye i Indonesia.
Riktig at det ikke bare er Garuda som har hatt problemer , men som jeg har skrevet er det rimelig usakelig å ta alle over en kam av den grunn. Det oppfatter jeg som flåsete i diskusjonen.
Vi kan også diskutere hva som er et sivilsert land , men det hører hjemme i et annet forum.
Det er heller ikke sikkert at alle er interessert i din svarteliste heller.
Jeg hadde ALDRI satt meg på ET ENESTE indonesisk flyselskap. Det er ikke kun en alvorlig ulykke, men 3. I tillegg et fly HELT på villspor og vanvittige rapporter om elendig vedlikehold og slendrian, særlig Adamair. Men siden selskapene er eid av tidligere ministere, flyr de begge for full musikk..
Det er jo valgfritt hvilket selsakp man vil fly med så ingen tvinger deg til å sette deg på et fly fra Indonesia.
Helt riktig at det i en del tilfeller er avdekket mangelfullt vedlikehold og noen må ta konsekvensene av dette. Dog gjelder selvsagt ikke dette alle selskaper og det blir igjen feil å slå alle over en kam.
Hjelper utrolig lite med god service og rene fly når man leker russisk rulett med menneskeliv.
vel , vel , denne påstanden faller på egen urimelighet som en generell vurdering.
Korrupt bananland??? OH YESS! Jeg støtter Nick 100%!!
Korrupte folk vil man tidvis finne her og som i Norge. Dog er dette en nasjon med 220mill mennesker i forhold til våre 4.5mill.
Det er et land som har vært et U-land og som nå har en fenomenal økonomisk vekst som mange andre nasjoner i sørøst-Asia. Om vi gir dem noen år til å komme helt opp på vårt nivå , så tror jeg det blir lettere å sammenligne oss med dem.
Å hevde at ny teknologi ville ha forhindret ulykker vi hadde i Norge fra 1970 og frem til idag er vel ikke særlig relevant. Ulykkene har jo skjedd.
Når det gjelder å feie for egen dør, så kan man overhodet ikke sammenligne luftfarten på 70 og 80 tallet. Ny teknologi ville forhindret alle ulykkene som har skjedd her i Norge. btw, den ene Adamair ulykken som NYLIG hendte hadde flere omkomne enn ALLE flyulykkene tilsammen her i Norge med norske selskaper
Med en annen kultur hadde kanskje styrmann hatt baller til å ta over kontrollene. Det er hans jobb, og her var det overhodet ingen tvil om at kapteinen mentalt var et annet sted.
Haaper denne apekatten av en "kaptein" faar tilbringe resten av livet i kasjotten
Indonesian Distict Court Prosecutors in Sleman have called for a Garuda pilot to be sentenced four years in jail for his negligence in the accident of a Boeing 737-400 at Yogyakarta in 2007.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.