Endelig rapport etter Garuda 737-ulykken

Som forventet. Snakk om amatoerer... Haaper denne apekatten av en "kaptein" faar tilbringe resten av livet i kasjotten

Tja, all den tid vi ikke har sett hele ulykkesrapporten bør vi vel være forsiktige med å dømme andre?

Et punkt i rapporten er imidlertid alarmerende når det gjelder Garuda:

Garuda did not provide simulator training for its Boeing 737 flight crews covering vital actions and required responses to GPWS and EGPWS alerts and warnings such as ‘TOO LOW TERRAIN’ and ‘WHOOP, WHOOP PULL UP’."

Originally posted by Desk pilot

Tja, all den tid vi ikke har sett hele ulykkesrapporten bør vi vel være forsiktige med å dømme andre?

Garuda did not provide simulator training for its Boeing 737 flight crews covering vital actions and required responses to GPWS and EGPWS alerts and warnings such as ‘TOO LOW TERRAIN’ and ‘WHOOP, WHOOP PULL UP’."

Jeg vet ikke jeg. I visse tilfeller er det helt greit å dømme andre, selv om man ikke sitter med absolutt all informasjon. (Som jeg for eksempel gladelig gjør i Gerd-Liv Valla-saken... :lol: )

I dette tilfellet her er det neppe noen særlig tvil om at kapteinen har gjort en skremmende amatørmessig jobb og at denne ulykken er forårsaket av total inkometanse fra ende til annen. Men når det er sagt, er det selvfølgelig vel så interessant hvordan Garuda, som et stort internasjonalt flyselskap, kan drive operasjoner som bryter så til de grader med alle internasjonale standarder.

Men etter det jeg har fått forståelsen av, er dette ganske symptomatisk for indonesisk luftfart generelt. I et samfunn med store klasseskiller og hvor myndighetspersoners avlønningssystem er basert på korrupsjon slik at de kan kjøpes for en relativt liten pengesum, er hele kontrollsystemet hva gjelder sertifikater, godkjennelser o.l. både for piloter og flyselskper, totalt ute av kontroll.

Jeg vil minne om at Braathens B737-205 LN-SUD landet på Kjevik 31. oktober 1977 etter en innflyvning som også kan beskrives "The aircraft was flown at an excessive airspeed and steep flight path angle during the approach and landing, resulting in an unstabilized approach.":old

737utfor.jpg

Originally posted by Nick Figaretto

Originally posted by Desk pilot

Jeg vet ikke jeg. I visse tilfeller er det helt greit å dømme andre, selv om man ikke sitter med absolutt all informasjon. (Som jeg for eksempel gladelig gjør i Gerd-Liv Valla-saken... :lol: )

I dette tilfellet her er det neppe noen særlig tvil om at kapteinen har gjort en skremmende amatørmessig jobb og at denne ulykken er forårsaket av total inkometanse fra ende til annen. Men når det er sagt, er det selvfølgelig vel så interessant hvordan Garuda, som et stort internasjonalt flyselskap, kan drive operasjoner som bryter så til de grader med alle internasjonale standarder.

Men etter det jeg har fått forståelsen av, er dette ganske symptomatisk for indonesisk luftfart generelt. I et samfunn med store klasseskiller og hvor myndighetspersoners avlønningssystem er basert på korrupsjon slik at de kan kjøpes for en relativt liten pengesum, er hele kontrollsystemet hva gjelder sertifikater, godkjennelser o.l. både for piloter og flyselskper, totalt ute av kontroll.

Du tar nå noe hardt i her hva gleder din karakteristikk av Indonesiske Luftfartsmyndigheter.
At alt er ute av kontroll stemmer vel neppe , eller har du vært der og utført en audit?
Jeg vet ikke hvor du har din forståelse fra , men den stemmer lite med min etter å ha jobbet der i lengere tid.
At det er uheldige forhold der som andre plasser er hevet over enhver tvil , men din beskrivelse er for meg ugjenkjennelig.
At avlønningssystemer er korrupsjonsbasert er en påstand som faller på egen urimelighet.
I dette tilfellet hvor Garuda hadde en stygg sak i Yogjakarta er ikke ensbetydende med at slik er det i resten av bransjen der nede. Denne ulykken har vist dårlig airmanship fra et menneske og vi kan ikke slå øvrige over samme kam.
Jeg jobbet for et oljeselskap der nede og var med i anbudskomiteen for anskaffelse av fixed wing materiell til å frakte folk og utstyr fra HLP til MWK.
Videre helikoptertjenester fra MWK og offshore til rigger.
Vi hadde normal anbudsrunde slik det foregår i vårt hjemland med påfølgende anbudsevaluering og gjennomgang av selskap vi gikk inn for hvor teknisk/operativt og sikkerhet sto høyere i kurs enn økonomi.
Vi valgte leverandør av disse tjeneste på bakgrunn av en grunndig gjennomgang som fikk meg til å innse at tidligere forutinntatte holdninger til selskapene og luftfartsmyndighetene var ubegrunnet.
Til fixed wing valgte vi IAT med 2 stk ex SAS F50 , OY-KAG og -KAH og Pelita S76 med hele 4 maskiner. En av S76'ene hadde tendenser til å få snag litt oftere enn vi ønsket og da ble denne sendt i hangaren , mens vi fikk en ny maskin i løpet av en uke.
Man kan trygt fly med indonesiske selskap , de har billig arbeidskraft og kompetente folk til å ta hånd om maskinene.
Før vi uttaler oss bombastisk overfor andre nasjoner skal vi se litt bak i eget nasjonale kleskap og ta en oppsummering over alle flyulykker skjedd med norske luftfarttøy , skal vi si siden 1970?!
Hvor mange alvorlige ulykker har vi hatt i fedrelandet frem til idag siden 1970 og hva var årsaken til disse ulykkene?
Begrepet fei for egen dør får da en ny betydning når det gjelder å antyde at vi er så mye bedre enn andre.
God flyging i Indonesia med tilhørende områder.
Det kan anbefales , flott land , trivelige og flinke folk vil man finne i luftfarten der nede.
Har forresten flydd mye med Garuda fra CGK til BTH og CGK til DEN . Det er påfallende hvor rene og pene 737'ene er innvendig i forhold til SK sine 737'er her til lands.
Service'en er også bedre.

Come on.... Hvor har du vært de siste par årene??? Det er vel ikke bare Garuda som har driti på draget noe voldsomt det siste året?? Hva med Adam Air?? Hvem eier så det flyselskapet??? INGEN av disse to flyselskapene hadde fått flydd etter vanvittige skandaler og lek med menneskeliv i et sivilisert land. Begge flyselskapene er selvsagt på svartelista.

Jeg hadde ALDRI satt meg på ET ENESTE indonesisk flyselskap. Det er ikke kun en alvorlig ulykke, men 3. I tillegg et fly HELT på villspor og vanvittige rapporter om elendig vedlikehold og slendrian, særlig Adamair. Men siden selskapene er eid av tidligere ministere, flyr de begge for full musikk..

Hjelper utrolig lite med god service og rene fly når man leker russisk rulett med menneskeliv.

Korrupt bananland??? OH YESS! Jeg støtter Nick 100%!!

Når det gjelder å feie for egen dør, så kan man overhodet ikke sammenligne luftfarten på 70 og 80 tallet. Ny teknologi ville forhindret alle ulykkene som har skjedd her i Norge. btw, den ene Adamair ulykken som NYLIG hendte hadde flere omkomne enn ALLE flyulykkene tilsammen her i Norge med norske selskaper

Flyet passerte starten av banen i en høyde av 89 fot i en hastighet på 232 kts. det er ikke fort, det er j........ fort. Han setter hjulene i bakken i 221 kts. Mannen må jo hatt hjerneslepp, også kalt "pilot incapasitation".
Med en annen kultur hadde kanskje styrmann hatt baller til å ta over kontrollene. Det er hans jobb, og her var det overhodet ingen tvil om at kapteinen mentalt var et annet sted.

Det er en bruker paa A.net med nick Manadala499 .. han virker meget innsiktsfull og saklig og han har lite pent aa si om indonesisk flysikkerhet. Systemet er gjennomkorrupt og pil raattent og er drevet av personlig graadighet. Man skal vaere forsiktig aa uttale seg paa saa 'spinkelt grunnlag' kanskje, men det kan vaere verdt aa lese hva han skriver ...

Generelt i Asia har man vel hatt store problemer med æresfølelse og cockpit samarbeid. Det er i ferd med å bli bedre, men noen selskaper strir vel med det enda.

Æresfølelse. Det går på æren løs når man må ta en goaround f.eks. Det er noe man nødig gjør.

Samarbeid. Kapteinen er konge, de andre i cockpit får allernådigst lov å foreslå noe. Ikke lett for vestlige copiloter med asiatisk kaptein.

Leste en beretning om tilstandene i KAL for noen få år siden, det var ikke bra. KAL har vel tatt tak i problemene under påtrykk fra forsikringsselskapene og ansatt vestlige ledere til å rydde opp. Hvor langt de har kommet nå vet jeg ikke, men bedre må det vel ha blitt ? Både f.eks. China Airlines og tildels Thai har også hatt incidenter og ulykker som kan føres tilbake til bl.a. årsakene over. Vet ikke hvordan det er i Indonesia, men det ser jo ikke bra ut.

Mitt inntrykk er basert på uttalelser fra piloter og teknikere som har fløyet og arbeidet i Indonesia.

Hva med denne: Norsk pilot kommer til Indonesia for å være Line Training captain for en indonesisk F50-operatør. Skal ha en valideringstest av sertifikater og får utlevert en skriftlig valideringsprøve av en CAA inspector som ikke har noen sammenheng med de bøkene denne nordmannen har fått utlevert og lest på. Da han forteller dette, sier CAA-inspektøren "do your best" og gliser og ler.

Etter ti minutter kommer han inn i rommet, napper i arket og spør om han er ferdig. Kandidaten sier nei og forstetter. Dette skjer en 3-4 ganger før han leverer fra seg prøven, relativt misfornøyd og sikker på at han knapt nok kommer til å bestå prøven.

CAA-inspektøren går ut av rommet i 20 sekunder og kommer tilbake med prøven, hvor det er skrevet "Passed 100 %" og går.

Når nordmannen spør flygesjefen i selskapet hva dette var for noe, svarer han at de har bestukket inspektøren med 100$ og en hore på hotellrommet. Derav hastverket...

Teknisk fungerer det OK, men det er utelukkende fordi Fokker Services har egne teknikere til å skru på maskinene. Om de slipper til indonesiske teknikere kommer flyet aldri til å komme ut fra Indonesia igjen.

Flyselskapet har selvfølgelig egne teknikere, og disse fikk godt betalt, i håp om at disse skulle gjøre en ordentlig jobb. Det er i midlertid ikke det som skjer. Hver enkelt tekniker ansetter heller "egne" folk til å gjøre jobben for dem, slik at hver tekniker har en 3-4 hjelpemenn til å jobbe for seg. Som selvfølgelig ikke er kvalifisert til noe som helst.

Problemet er ikke bare at de lar være å gjøre det de er satt til å gjøre, men de lager også nye feil på maskinene med vilje. Dermed består jobben til de nederlandske Fokker-teknikerne først og fremst i å sørge for at selskapets teknikere (og deres "medhjelpere") holder seg unna flyet.

Når det gjelder både kunnskaper og ferdigheter til de pilotene denne nordmannen kom borti var disse på et så lavt nivå at det var utrolig at de i det hele tatt klarte å holde et fly i luften. Med radarvektorering på autopilot in på en ILS i vindstille vær og klar himmel gikk det OK (men det kan ærlig talt mora mi gjøre også med litt trening). Men med en gang det var noe som helst avvik fra standard (visual approach eller en eller annen liten snag på maskinen) var det full krise med én gang.

Reiser man i Indomesia og har man tatt taxi, buss eller (heaven forbid...) leid moped der nede, ser man at veirafikken er fullstenddig sinnsyk. De årlige dødsratene i indonesisk veitrafikk er formidable. Det synker stadig vekk ferger med tre ganger så mange folk ombord som tillatt (uten redningsvester til noen). Men det er nærmest akseptert at det er sånn. Og nettopp dette tar de med seg i flyrtrafikken også. Luftfart er så "sikkert" at det er meningsløst å bruke så mye tid og ressurser på utdanning, trening, sertifisering, etc.

Da vi var i Indonesia for noen år tilbake fløy vi Garuda t/r Bali fra Europa og Merpati Airlines Bali-Lombok t/r. Det så relativt sjabby ut, men det funket nå. Og skal man flytte på seg i Indonesia er vel fly vel så sikkert som bil, buss, båt eller tog. Men sammenligner man med "normal" standard er indonesisk luftfart fullstendig på bærtur.

Men, som sagt, dett er mitt eget inntrykk av indonesisk luftfart, basert på andres opplevelser, for jeg har ikke arbeidet der nede selv. Skal jeg på tur dit igjen vil jeg i størst mulig grad holde meg unna indonesiske flyselskaper, men å bruke fly der nede regner jeg med er vel så bra (eller dårlig...) som andre transportmidler. Men å ta seg jobb i Indonesia som pilot, og fly i det systemet der til daglig er fullstendig utelukket.

Da flipper jeg heller burgere i kiosken på hjørnet hjemme.

Originally posted by Tommy777

Come on.... Hvor har du vært de siste par årene??? Det er vel ikke bare Garuda som har driti på draget noe voldsomt det siste året?? Hva med Adam Air?? Hvem eier så det flyselskapet??? INGEN av disse to flyselskapene hadde fått flydd etter vanvittige skandaler og lek med menneskeliv i et sivilisert land. Begge flyselskapene er selvsagt på svartelista.

Jeg har blant annet vært mye i Indonesia.
Riktig at det ikke bare er Garuda som har hatt problemer , men som jeg har skrevet er det rimelig usakelig å ta alle over en kam av den grunn. Det oppfatter jeg som flåsete i diskusjonen.
Vi kan også diskutere hva som er et sivilsert land , men det hører hjemme i et annet forum.
Det er heller ikke sikkert at alle er interessert i din svarteliste heller.

Jeg hadde ALDRI satt meg på ET ENESTE indonesisk flyselskap. Det er ikke kun en alvorlig ulykke, men 3. I tillegg et fly HELT på villspor og vanvittige rapporter om elendig vedlikehold og slendrian, særlig Adamair. Men siden selskapene er eid av tidligere ministere, flyr de begge for full musikk..

Det er jo valgfritt hvilket selsakp man vil fly med så ingen tvinger deg til å sette deg på et fly fra Indonesia.
Helt riktig at det i en del tilfeller er avdekket mangelfullt vedlikehold og noen må ta konsekvensene av dette. Dog gjelder selvsagt ikke dette alle selskaper og det blir igjen feil å slå alle over en kam.

Hjelper utrolig lite med god service og rene fly når man leker russisk rulett med menneskeliv.

vel , vel , denne påstanden faller på egen urimelighet som en generell vurdering.

Korrupt bananland??? OH YESS! Jeg støtter Nick 100%!!

Korrupte folk vil man tidvis finne her og som i Norge. Dog er dette en nasjon med 220mill mennesker i forhold til våre 4.5mill.
Det er et land som har vært et U-land og som nå har en fenomenal økonomisk vekst som mange andre nasjoner i sørøst-Asia. Om vi gir dem noen år til å komme helt opp på vårt nivå , så tror jeg det blir lettere å sammenligne oss med dem.
Å hevde at ny teknologi ville ha forhindret ulykker vi hadde i Norge fra 1970 og frem til idag er vel ikke særlig relevant. Ulykkene har jo skjedd.

Når det gjelder å feie for egen dør, så kan man overhodet ikke sammenligne luftfarten på 70 og 80 tallet. Ny teknologi ville forhindret alle ulykkene som har skjedd her i Norge. btw, den ene Adamair ulykken som NYLIG hendte hadde flere omkomne enn ALLE flyulykkene tilsammen her i Norge med norske selskaper

Ny incident i Indonesia:

Plane skids off wet runway in Indonesia, forcing emergency evacuation
The Associated PressPublished: November 1, 2007
MALANG, Indonesia: A jetliner carrying 97 passengers and crew skidded off a rain-soaked runway at an airport on Indonesia's Java island Thursday, forcing an emergency evacuation in which five people received minor injuries, officials said.
The Boeing 737-200's front axle snapped during the landing in a downpour at Malang airport. The Mandala Airlines aircraft skidded and overshot the runway by 80 meters (260 feet), air force spokesman Capt. Wahyudi said.
Five people suffered scrapes and bruises while exiting the plane, said Wahyudi, who like many Indonesians goes by one name.
Officials at Mandala Airlines said the cause of the accident was being investigated.
A series of airline accidents in Indonesia killed more than 100 people early this year, prompting the European Union to blacklist all its airlines. The U.S. Federal Aviation Administration also downgraded the nation's rating to its lowest category.

Med en annen kultur hadde kanskje styrmann hatt baller til å ta over kontrollene. Det er hans jobb, og her var det overhodet ingen tvil om at kapteinen mentalt var et annet sted.

Vel iflg aktor, så ignorerte han styrmannens advarsler.

Fy-f.... for et bananaland.
Hvis det bare er halvpaarten så galt om det beskrives her så kan man lure på hvorfor landet fremmdeles får lov til å være medlem av IATA,ICAO og andre flyve organisasjoner??? Skal ikke det være en slags garanti for at det er trygt å fly ??

Bør vel nevnes i denne sammenheng at "all air carriers certified by the authorities with responsibility for regulatory oversight of Indonesia" er bannlyst innenfor EU.

såfår vi håpe at de andre landene de flyr til, f,eks Japan og Australia , kommer til den samme beslutning som EU:posty:

Back