Endelig ... Nytt ID-kort erstatter passet

Utrolig, det tok jo ikke mange årene allikevel dette nei (ironi). Men godt
at man endelig har klart å få ut fingeren, kryss i taket - og tenna i tapeten;
nå tenker jeg at Ola Dunk på tur i allefall skal klare å ha dette kortet
permanent i lommeboka (så blir det i allefalle færre nødpass å utstede).

Er det ikke litt bakvendt å måtte ha 2 offisielle idenititetspapirer? Kan jo like gjerne slepe med seg passet da?

BF:cool2

ID-kortet passer vel i lommeboka, så da er det enklere å ikke glemme det så lenge man holder seg i Schengenområdet. Noen land har jo også ID-plikt "på gata", greiere å dra på en sak i kredittkortstørrelse.

Om folk gidder å ha begge deler når ID-kortet får 5 års gyldighet og koster kr 340, tja si det.

Veldig bra at dette kommer. Så slipper man å dra med passet hele tiden.

Det morsomme blir å se hvordan de glade nordmenn takler 2 dokumenter....
Vedder en hundrings på at jeg innen 6mnd fra disse kortene er i omløp har en hissig kar som prøver seg til USA eller fjerne østen....

S

Er delvis enig med BF, synes det er bakvendt å ha 2 id-måter i utlandet. Man kan bare ta med seg passet...

MEN, passet er jo en del større, og tar mere plass. Hvis man kun har shorts og t-skjorte så er det lettere med id-kort. Som igjen er lettere å miste...

Skulle hatt passet i det formatet, eneste dumme da er at man ikke har noen plass å få stempel eller å stifte/lime inn visum eller andre ting som man nå får i passets nåværende form.

Fordeler og ulemper med alt....

Learjet: Jeg vedder ikke imot....:D

Om folk gidder å ha begge deler når ID-kortet får 5 års gyldighet og koster kr 340, tja si det.

Jeg reagerte på det samme, og kan heller ikke helt forstå at dette skal tilsvare produksjonskostnaden, selv med prestisjetung eID på kortet.

• Hvorfor ikke samme gyldighetstid som pass?
  • Hvorfor ikke inkludere dette kortet til alle som får pass, da burde mye av kostnaden reduseres?
  • Ettersom kostnaden er såpass høy, er det noen som ønsker at elektronisk ID skal feile?

Burde jo være et safe bet, men jeg tør ikke sette penger på at jeg har et nasjonalt ID kort i lomma, før jeg kan fly til nye BER...

Man burde overlatt dette til private, på samme måte som man har gjort med digital ID (ref BankID). Det offentlige byråkratiet eksisterer primært for å skape mer arbeid for seg selv, da er utsettelser og trenering prima vare! :D

Vi har andre gode kandidater med Nødnettet, skipstunnel på sunnmørekysten som er utredet 20 ganger, anskaffelse av nye helikoptre etc etc.

Vi har andre gode kandidater med Nødnettet, skipstunnel på sunnmørekysten som er utredet 20 ganger, anskaffelse av nye helikoptre etc etc.
Det er ingenting:
-E18 Lysaker-Sandvika. Det skal være noen som nylig gikk av med pensjon som i hele sitt yrkesaktive liv har jobbet med planer for det prosjektet.

-i september i år feirer de første planene for Fornebubanen 100 år.

Burde jo være et safe bet, men jeg tør ikke sette penger på at jeg har et nasjonalt ID kort i lomma, før jeg kan fly til nye BER...

Still walid...

Selv om jeg holder en knapp på nasjonalt ID-kort, så er det godt mulig at BER faktisk, så smått, kommer igang, før dette er på plass.

Må være ulidelig flaut for sittende minister, hvor vanskelig kan det være liksom..

Det skriver Aftenposten som har fått innsyn i en ny statusrapport som viser at kun 49 prosent av prosjektet er ferdig, og at de nye passene og ID-kortene tidligst vil være klar i januar 2020.
Så de har gjort halve prosjektet på ti år og skal gjøre siste halvparten på fem måneder?

Så de har gjort halve prosjektet på ti år og skal gjøre siste halvparten på fem måneder?
Det er alltid de siste 5% av et prosjekt som tar mest tid. Hadde de sagt at de var 95% ferdig nå så hadde jeg gitt dem 50/50 sjangse til å komme i mål i 2020.

Når de knappt er kommet halvveis etter så lang tid kan man regne med at:
-det er flere store utfordringer som de enda ikke har forstått.
-mye av arbeidet som allerede er gjort må gjøres om igjen pga endrede rammebetingelser og nye ressurser i prosjektet som ser at løsningene som allerede er ferdige ikke holder mål.

Jeg elsker tittel på denne tråden. Sjekker inn igjen om ca. 10 år, blir spennende å se hvor mye som gjenstår på prosjektet da

Back