• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Endelig ekspansjon på OSL

Replying to Topic 'Endelig ekspansjon på OSL'

Originally posted by amatør
Og selvsagt må vi leve med et par år med "kreative"løsninger ved å frakte passasjerene til og fra flyene i buss. Heia Norge!!!!

Norge er vel ikke det landet i verden som er mest plaget av at passasjerene blir busset til flyet?:sarc

Det er stoooooooore bilder av denne pir B synlig fra gata i inngangen til Niels Torp arkitekter i industrigata, Majorstua i Oslo.

For den som måtte gå forbi.....

Og den som måtte gå forbi kan kanskje knipse et bilde, f.eks med mobil, og dele med oss som ikke passerer stedet så ofte? :devot:

skal se om jeg husker det neste gang jeg er der. er der ganske ofte, men gangen er smal og bildet stort, så kan bli a hard task!

Nå har vel situasjonen endret seg noe siden 1992, da flyplassen ble påbegynt. Bl.a. har jo sikkerhetskontrollen blitt mye mere tidkrevende, det er jo den som er flaskehalsen i dag. Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan man skal kunne betjene en ny pir fra dagens terminal. Det måtte i såfall være om man plasserte en egen sikkerhetskontroll i den nye piren, slik at folk sjekket inn som i dag, men gikk utenom sikkerhetskontrollen og ned i kulverten. Hvordan situasjonen er med bagasjehåndtering og innsjekk i dag vet jeg ikke, men det er vel konstruert med de samme grensene som resten av terminalen. Synd at man ikke var like smarte som kineserne da de byggde Pu Dong, der er dagens terminal plassert paralellt med en av rullebanene, slik at en maken terminal kan ligge paralellt med den andre, og dele adkomstsveier, jernbane og parkeringshus med denne.

OSL får det glatte lag av Bjørn Brøymer i Aften idag, bla annet om køene, både for å sjekke inn og i sikkerhetskontrollen. Spisestedene,eller mangelen på de får også kjeft. Og han avslutter med å fortelle at han ventet 51 minutter på kofferten sin når han kom fra CPH, han hadde spurt en SAS ansatt om hvorfor og han svarte at det hadde landet fire fly samtidig, derfor tok det litt tid..Kan vel legge til at de bør snarest få et rullefortau til ved ankomst internasjonal,det er et godt stykke å gå for eldre/bevegelseshemmede passasjerer når man kommer fra land utenfor Schengen.

Har også opplevd å vente 1 time på bagasjen min 2 ganger på Gardermoen. Er en av de tregeste flyplassene jeg har vært på når det gjelder bagasje.

Spisestedene på Gardermoen er ikke mye å rope hurra for.

Etter å ha fløyet fra Gardermoen sist søndag, er jeg helt overbevist om at flyplassen må utvides. Jeg er klar over at søndag ettermiddag i juli er en stor reisedag, men jeg har aldri sett Gardermoen så stuvende full av mennesker. Det var smekkfullt over hele terminalen, men sikkerhetskontrollen gikk lekende lett. Jeg drog til Wien og fløy fra gate 32, som ligger inneklemt til. Jeg hadde ganske god tid (da jeg kom tidlig p.g.a. av frykt for kø isikkerhetskontrollen), og jeg hadde tid til å se at det var rimelig kaotisk foran alle utganger. Gate 32 og 34 som ligger ganske inneklemt til hadde to smekkfulle fly (Mitt til Wien og Paris) som skulle gå omtrent samtidig , det var jammen ikke lett å komme frem. Det var lange køer ved check-in-skrankene også, selv foran baggage drop også. Ettersom trafikken øker jevnt og trutt er en utvidelse på sin plass, helst med en ny terminal, med egen check-in, sikkerhetskontroll og bagasjeutlevering.

Utvider på Gardermoen

Oslo Lufthavn ser seg nødt til ål bygge et nytt parkeringshus til 350 millioner kroner.

http://www.dn.no/eiendom/article816291.ece

Originally posted by amatør

.Kan vel legge til at de bør snarest få et rullefortau til ved ankomst internasjonal,det er et godt stykke å gå for eldre/bevegelseshemmede passasjerer når man kommer fra land utenfor Schengen.

Dette var i de opprinnelige planene, men ble spart bort under byggingen. Ett av 'sparetiltakene' som gjorde at terminalen kom inn saann noenlunde paa budsjett.

Kan ikke Staten ta fram lommeboka, og for en gangs skyld lage høyhastighetstog mellom f. eks Oslo Bergen, Oslo Trondheim eller Oslo Stavanger. Hvorfor skal det alltid tilrettelegges for at det skal flys mere? Her er det noen som må tenke på framtiden.

Idag med sjekkinn, sikkerhetskontroll, bagasjeutlevering etc, så tar det så lang tid uansett å fly, at man gjerne kunne tatt høyhastighetstog fra sentrum til sentrum på nærmest samme tid.
De va no bare et fåshlag da!!

Det bygges nye hotellsenger i fleng på OSL, og nå også et nytt parkeringshus.. Men ny terminal, nei se det er ikke så viktig..:wow:

Å bygge høyhastighetstog andre steder enn på Østlandet i Norge vil ikke lønne seg pga terrenget og passasjergrunnlaget siden det rett å slett er for få folk i dette landet. Dessuten vil en høyhastighetsbane innebære STORE inngripen i naturen

Kanskje en ny terminal, eller pir trenges, men hvordan kan man menne at OSL trenger en ny rullebane...

LGW: 1 rullebane 2 terminaler 32 Mill pax pr år

STN: 1 rullebane 1 terminal 3 pirer. 22 Mil pax per år.

OSL 2 rullebaner 1 terminal 17-18 mill pax.

Ok LGW har mye langruter, og større fly, så antall pax pr fly er høyere, men STN er stort sett kun short haul. Ser seriøst ikke behovet for en ny rullebane. De har jo knapt nok råd til å bruke de to de har i dag..... Ny terminal ... Kanskje. Men kan nok efektiviseres litt her oxo me thinks

Ny rullebane er jo tidligst om ca 20 år da. Det er ingen som har sagt det trengs nå. Saken er at hvis det ikke blir lagt opp til det nå, så kommer man til å bygge hus og tivoli som må tvangsflyttes for et par oljefond. Men det ville vært typisk norsk om så ble tilfelle.

Back