ENBR-XTRW-ENBR

Piddien

ScanFlyer Silver
Hei.
Ja, nå er det min tur til å debutere med en liten trip rapport som sikker er langt unna det en er vant til her inne. ;)

Var på butikken, mobilen ringer, spørmål: Kan du være på Flesland om 25 minutter?? Ja sier jeg, det tror jeg jeg skal greie. Flott, skynt deg. :cool:

Reiser hjem med varene, henter kameraet og hiver meg i bilen igjen. Hei hvor det går i vel lovlig fart opp til Flesland.

Blir møtt i døra hos CHC, på med drakten og ut bærer det til AS 332L2 Super Puma LN-OHE.

Her er et bildet av denne maskinen tatt i dagslys den 27. september i år.

b93a337e.jpg


Turen vi skal fly er fra Flesland ut til Transocean Winner og retur Flesland. Dette er en cargo tur for selskapet Lundin, og jeg er så heldig å få være med. Jippi.

Kaptein R.K og styrmann F.M er to trivelige karer, og jeg får en kort og konsis innføring i de forskjellige prosedyrene. Jeg blir med som tredjemann i dette crewet og gleder meg veldig til en uvant tur for mitt vedkommende.

Det er mørkt, regnfullt og litt vind på Flesland, så det blir ikke lett å få tatt gode bilder, men noen få ble det.

Instrumentpanel under oppstart.

fcdf92da.jpg


Vi letter fra bane 17 klokken 19:40 med callsign HKS702 og flyr ut via ADAI 1C. På turen utover mot Transocean Winner får jeg full gjennomgang av alt som er av instrumenter og hjelpemidler.

Nytt bilde av instrumentene på turen utover.

7dd8999e.jpg


Når vi nærmer oss plattformen vi skal lande på spør styrmannen over radioen om jeg kan hoppe ut på plattformdekket for å ta noen bilder. Dette får jeg lov til, og om ikke ørene sto i veien ville gliset mitt gått helt rundt i følge styrmann F.M. :p

Bilde viser LN-OHE trygt nede på dekket.

687c3d33.jpg


Dette var en litt spesiell tur for meg, og jaggu ble det tatt bilde av meg på dekket foran maskinen og.

ff85d1c6.jpg


Vi får klarsignal, og setter kursen hjem mot Flesland igjen. Jeg prøvde å få tatt et bilde når vi tok av, ikke verdens beste, men legger det nå ut alikevel.

e0f8a0eb.jpg


Vi har fin vind i ryggen på vei hjemover, og jeg prøver meg på et nytt bilde av instrumentpanelet igjen, denne gangen uten blitz.

83e0a77a.jpg


Da vi var nede på plattformen fikk vi til og med langet inn en pose med mat, og jeg fikk to virkelig gode skiver med deilig pålegg. I tilegg var det valg mellom småkaker og yougurt. Takk til folkene på plattformen.

05b0f218.jpg


Vi kom inn mot Flesland via sydenden av Sotra, og landet trygt og godt på bane 17 etter en visuell innflyging klokken 21:45.
Toatal flytid ble 2 timer og 5 minutter. IFR ble 1 time og 30 minutt og hele turen gikk under såkalt "night time".

Tusen takk for turen gutter, dere er noen kjempekarer som virkelig tar vare på noen av oss som lever og ånder for luftfart.

:drink:drink
 
Fantastisk, men jeg satt gjennom lesinga og tenkte "ooooo var det mye risting da!". Så spørsmålet må jo bare lyde, hvordan er det å fly helikopter i regn og litt vind? Er de ganske stabile i lufta? De ser jo rimelig svære ut.

Nest siste bildet var herlig stemningsfullt, ingen ting er som a backlit panel of flight instruments.... :)
 
Fantastisk, men jeg satt gjennom lesinga og tenkte "ooooo var det mye risting da!". Så spørsmålet må jo bare lyde, hvordan er det å fly helikopter i regn og litt vind? Er de ganske stabile i lufta? De ser jo rimelig svære ut.

Nest siste bildet var herlig stemningsfullt, ingen ting er som a backlit panel of flight instruments.... :)

Å fly med helikopter er bånn i bøtta. S-92 og AS-332 er vel så langt ned i komfort som man kan komme. Harde seter som er veldig rette i ryggen, og minimalt med benplass. De er vel strippa så mye som mulig, for å unngå vektproblemer dersom det er vind.
I tillegg er det mye støy og vibrasjoner. F.eks. er de mindre helikopterne som AS-350, EC-155 eller Bell 214 noe bedre, men det er kanskje fordi man ofte er kortere tid ombord (shuttle).
En C-172 er overlgen i komfort i forhold til AS332 og S92, selv om sistnevnte har fått litt bedre sete-stopping i det siste.
Det er ikke så ofte man er plaget med turbulens, siden man helst flyr under eller over skyene. Vanlig flyhøyde er 2000-5000ft.
Har aldri opplevd at værforholdene har påvirket turen nevneverdig, og hvis man ikke kan fly pga vær er det som regel av følgende årsaker: 1. Tåke, 2. For mye vind til at man kan gå på helidekk (full storm til orkan) 3. Tordenvær.

Det eneste som har litt sjarm med helikopter over sjøen, er så se lys-spillet fra f.eks. Ekofisk-området eller Tampen når det er mørkt. En drøss med rigger og båter gjør dette til en imponerende opplevelse.
Dessuten er det alltid utrolig godt å se skjærgården ved Flesland eller Kvernberget, eller Solastranda nærme seg!!
 
Last edited:
Denne tr'en får en klar sekser på terningen. Fantastisk dokumentert Piddien! Du har vært heldig med den turen der!
 
Artig med litt spontan turer :) Hadde ikke blitt lei meg jeg heller om jeg fikk samme spørsmålet sånn plutselig nei. Flott lesning
 
Takk for hyggelige kommentarer.

Det var litt risting på turen, men det er dette som gjør denne og andre turer mer gøyale synes jeg. Er det stille og alt går på skinner, så er det litt kjedelig. Nei, risting, støy og litt utenom det vanlige er bare gøy. :)

Komforten ombord er ikke det jeg bryr meg om, ikke på denne turen eller andre. Jeg føler gleden av å være ute å fly uansett hvilken maskin jeg sitter i. Om da setet er rett i ryggen, om det er dårlig sete-stopping, om jeg sitter sidelengs eller på ei melkekasse, det bryr jeg meg ikke en døyt om.

Det som egentlig var det mest fasinerende på denne turen var landingen på plattformen. Du ser denne lysende "tingesten", først som en liten prikk, så konturene, til slutt ser du det lille dekket du skal ned på. At det foregikk i stummende mørke rundt deg satte en spiss på det hele jeg håper mange flere får en mulighet til å oppleve.

Igjen, takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det kan jo hende det vil komme flere slike "spontan" rapporter etter hvert. :)
 
Knall dette! Det er selvsagt vanskelig å "finne opp hjulet" på ny igjen, men her fant du i alle fall noe særdeles anderledes - og hyggelig. Visste ikke det var "cargo-flights" med heli, må ha vært en fin tur. Fikk være med tidligere HS på ferry-flights for mange år siden, og likte også den rolige stemningen det er ombord uten pax (!)... Lucky you!

Hei å hå

H
 
Knall dette! Det er selvsagt vanskelig å "finne opp hjulet" på ny igjen, men her fant du i alle fall noe særdeles anderledes - og hyggelig. Visste ikke det var "cargo-flights" med heli, må ha vært en fin tur.

Cargo-flights med heli skjer med jevne mellomrom, når man skal ha ut utstyr som det haster med og som er lett nok til å kunne flys ut. Det er vesentlig billigere å leie et helikopter enn å la en borerigg/coil-opprigg vente en dag eller to på at en båt skal nå frem. Døgnprisen er i området 1-2 mill kroner :rolleyes:, en helikopterflight koster kanskje 100 000?
Det hender også at enkeltpersoner blir fløyet ut med ekstraflighter, hvis man er viktig nok og det haster
 
Hei,

Når det gjelder komfort ombord er S.92 favoritten min, verst av det jeg har benyttet i de siste årene er Bell 412 som blir veldig sosial med fletting av bein i forhold til motsatt benk.

Reiser man i full overlevingsdrakt så er stoppen i setet uten interesse - bekvemt blir det aldri.

Det jeg ikke liker ved S.92 når jeg har oppgaver på helidekket er at det kjennes som om det er mye mer blåst fra rotoren og varme enn fra feks Puma og S.61 - fordelen er at halerotoren er godt ute av veien og bra med plass i bagasjerommet.


Eders
Knut Erik
 
Dette var ein fin billedserie ja som var fletta fint sammen med ein raport . Misunner deg slike turer ja hehe..
Dette var kjekt å se på ! :up:
 
Artig og uvanlig rapport. Skikkelig misunnelig på deg Per Einar, har alltid hatt lyst å oppleve en tur ut i Nordsjøen med helikopter.
 
Må man ikkje ha HUET kurs for å vere med på en slik heliflight offshore?

I Canada forleden måtte eg ha en S-92 ut på feltet med deler. Kurer kosta meg 50.000 NOK for å få delen fra Bergen til Halifax asap kor helikopter stod klar. Ka det kosta vites ikkje, men ihvertfall billigere enn at vi gjekk off-hire!

Ho som kom med delen hadde business klasse fra London til Halifax, retur nokre timer seinare i turist...
 
Takk alle for hyggelige tilbakemeldinger. Gjør det mye lettere å kanskje skrive en trip rapport ved en senere anledning.

HUET er jeg ikke helt sikker på hva betyr, men det at jeg har kurs ved NUTEC i Bergen på helikopterevekuering på og under vann, og livbåt-slipp holdt i massevis for å være med på en tur som dette. :)

Ønsker alle en fortsatt strålende fin tirsdags kveld.
 
Det jeg ikke liker ved S.92 når jeg har oppgaver på helidekket er at det kjennes som om det er mye mer blåst fra rotoren og varme enn fra feks Puma og S.61 - fordelen er at halerotoren er godt ute av veien og bra med plass i bagasjerommet

Ikkje bare er det bedre plass, men mye lettere å komme til iogmed at man kan kjøre ned rampen...
 
Hei.

Legger bare ved et kart som viser hvor denne plattformen befant seg når vi fløy ut til den.

b184e7ab.jpg


:)
 
Last edited:
Hei!
Virkelig en flott rapport og det må ha vært en utrolig begivenhetsrik opplevelse. Kan ikke annet enn å glede meg over det jeg leser. Håper telefonen ringer flere ganger :up:
(Skulle gjerne sagt jeg ikke blei litt misunnelig, men det ville nok vært ei løgn :) )
 
Back
Top