En utfordring til Kjosern

Hadde de skyldt på DY dersom SK var mer enn en halvtime sene, hva om SAS var en og en halv time for sene! Har du ikke booket gjennomgående billet så er det ingen å klage på utenom seg selv.
DY får nok pepper som det er for at de har så mange forsinkelser, de kan vel ikke ta på seg fler pga konkurrenten er forsinket?
Tror ikke Kjosern vil se på dette som en utfordring!

Hvis det så var et SAS-fly de fløy med fra Alta, så er dette vel fortjent. Nå får de heller tenke godt på hvor mye de sparte på å fly uten gjennomgående billett med ett flyselskap, fremfor å kanskje spare en hundrelapp på å bedrive risikosport.

Hadde de skyldt på DY dersom SK var mer enn en halvtime sene, hva om SAS var en og en halv time for sene! Har du ikke booket gjennomgående billet så er det ingen å klage på utenom seg selv.
DY får nok pepper som det er for at de har så mange forsinkelser, de kan vel ikke ta på seg fler pga konkurrenten er forsinket?
Tror ikke Kjosern vil se på dette som en utfordring!

Det er dessverre ganske vanlig at passasjerer er sinte på et selskap fordi de ikke får lov å være med når de kommer for sent med et annet selskap.

"Det er jo ikke vår feil" og "utrolig dårlig gjort, "dårlig service" osv osv osv får mann da slengt etter seg.

Slik jeg opplever det er det heler regel en unntak at pax skylder på de som avviser og ikke på seg selv eller de som forårsaket forsinkelsen.

Men hvem fløy de med fra Alta??????
Har selv jobbet på flighter hvor passasjerer kjøper bill. f.eks Bergen-Trondheim med SAS, å Norwegian billett videre til Bodø???????? Ikke spesielt smart kanskje?
Har også stått på Værnes å hørt passasjerer som har kommet inn fra Bodø, som skal videre til Ålesund med SAS skjelle ut SAS ansatte fordi flyet var dratt uten dem. Dette fordi Norwgian var forsinket. Det burde jo SAS sjekket mente de.
Så her tror jeg det kunne vært greit å vite hele historien. Blir mye synsing.

Siden de kom sent, så må det ha vært med SAS. DY har bare en avgang, og den går rundt kl. 13.

Siden de kom sent, så må det ha vært med SAS. DY har bare en avgang, og den går rundt kl. 13.

Det kan nok også være der problemet ligger for dem. Hadde de fløyet SAS hele veien ville de fått hjelp, samme om det hadde vert Norwegian hele veien så hadde de sikkert ordnet opp. Så moralen må være å holde seg til et selskap om man må bytte fly noe sted.

Men hvem fløy de med fra Alta??????
Har selv jobbet på flighter hvor passasjerer kjøper bill. f.eks Bergen-Trondheim med SAS, å Norwegian billett videre til Bodø???????? Ikke spesielt smart kanskje?
Har også stått på Værnes å hørt passasjerer som har kommet inn fra Bodø, som skal videre til Ålesund med SAS skjelle ut SAS ansatte fordi flyet var dratt uten dem. Dette fordi Norwgian var forsinket. Det burde jo SAS sjekket mente de.
Så her tror jeg det kunne vært greit å vite hele historien. Blir mye synsing.

Her tror jeg du surrer litt, Norwegian har en daglig avgang fra Bodø til Trondheim og den går kl 2200 fra BOO med ankomst 2250 TRD. Da går det absolutt ingen SAS fly TRD-AES, den går 1630.

Men jeg skjønner hva du mener, og moralen er, bytt ikke flyselskap på innenlandsturer der flere strekninger er involvert på stamrutenettet.

Jeg synes det er i grenselandet mellom håpløst og patetisk i hvor stor grad spesielt nettaviser gjør seg til talspersoner for folk som har rotet det til for seg selv i forhold til flytrafikken.

Hva om de hadde snudd på saken og skrevet "Resolutt opptreden av Norwegian-ansatt sørget for at flyet gikk i rute."

Hadde disse her folkene kommet et minutt forsent til toget, ville de sett snurten av siste vogn på vei ut av stasjon, og toget ville aldri ha kommet tilbake, samme hvor høyt de hadde skreket og samme hvor mange aviser de hadde henvendt seg til.

Jeg synes det er i grenselandet mellom håpløst og patetisk i hvor stor grad spesielt nettaviser gjør seg til talspersoner for folk som har rotet det til for seg selv i forhold til flytrafikken.
Enig. Men slike historier generer klikk, dessverre.

Det er dessverre ganske vanlig at passasjerer er sinte på et selskap fordi de ikke får lov å være med når de kommer for sent med et annet selskap.

"Det er jo ikke vår feil" og "utrolig dårlig gjort, "dårlig service" osv osv osv får mann da slengt etter seg.

Slik jeg opplever det er det heler regel en unntak at pax skylder på de som avviser og ikke på seg selv eller de som forårsaket forsinkelsen.

Men, for å spille djevelens avocado litt, selskaper påberoper jo seg "force majeure" i alle mulige tenkelige situasjoner for å slippe ansvar. En kontrakt er tosidig. Hvor går grensen for at man er "tidsnok", og hvorfor i alle dager er det så utenkelig at man som forbruker det samme grunnlaget og kan si "men jeg gjorde mitt, og dette var utenfor mitt herredømme"?

-A

Det eneste problemet jeg kan se er dette:
http://www.aftenbladet.no/lokalt/sandnes/1176987/Ett_minutt_kostet_9728_kroner.html
Mannen bak innsjekkingsskranken ba oss om å stanse. Vi var de eneste passasjerene igjen, og han insisterte på at vi skulle gå hele kø-labyrinten før han kunne hjelpe oss. Da vi kom fram pekte han på armbåndsuret og sa at vi var ett minutt for sent for å sjekke inn, forteller Jostein Løland i Figgjo IL Skiskyting til Aftenbladet.no.

– Da var klokken 22.01, legger han til.
Om det stemmer, så blir jo det hele direkte latterlig; de er de eneste passasjerene igjen, og så skal de gå gjennom hele kø-labyrinten? Det blir for dumt, spesielt dersom de hadde rukket tidsfristen ved å forsere systemet på raskest fysisk mulige måte (selvsagt uten å ødelegge utstyr). Men hvorvidt det er tilfellet får vi neppe svar på...

Ellers er jeg enig i at her er det tydeligvis ikke planlagt god nok tid for transfer, gitt at de reiste på to separate bestillinger med 2 separate selskaper. De visste på forhånd at de skulle ha med spesialbagasje, og på vinterstid er det alltid lurt å "planlegge" forsinkelse til en viss grad (uten at jeg vet noe mer om hvorfor SAS var sen denne gangen).

If you pay peanuts, you get monkeys...

Last edited:
Jeg synes man skal være forsiktige med å dømme i saker der man ikke helt vet hva som har skjedd, og kun hørt historien fra den ene part.

Det er en grei regel å holde seg til, at når innsjekk er stengt, så er innsjekk stengt. Jeg hadde en diskusjon med en passasjer som kom 2 minutter for sent en gang. Han mente jeg var utrolig vanskelig, og at vi burde vise smidighet inntill 3 minutter etter innsjekk egentlig skulle stenges. OK, hva da hvis du kommer 4 minutter for sent, da er du jo egentlig bare ett minutt for sent igjen, og ett minutt er da ikke så farlig....

Når det kommer en såpass stor gruppe som 7 personer ville jeg tatt en telefon til gate for å høre hvordan man lå ann der. Kanskje flyet har slot tid. Kanskje det er kø i sikkerhetskontrollen. Man vet aldri. Jeg har selv akseptert passasjerer etter deadline, i den tro at jeg var sikker på at det ville gå bra, og så har det blitt forsinkelse. Kø i sikkerhetskontrollen, passasjerer som har mye rart i håndbagasjen og som man må ta en manuell kontroll på.... Det er en grunn til at deadline er deadline.

Hvor går grensen for at man er "tidsnok",

Kanskje jeg ikke helt forstår hva du mener her, men jeg ville nok ha svart "check-in deadline". Som IMM skriver: Det er alltid noen som vil tøye grensen - det kan få konsekvenser.

Man forventer selvsagt at servicefolk skal være fleksible og hjelpsomme til enhver tid. Men etter mange år som servicemann, har jeg flere ganger kjent lysten til å oppdra folk litt. Det er så enkelt som at hvis man kan få folk til å forstå at en grense er en grense, så vil diskusjonene bli borte.

Tøyer man strikken EN gang for EN passasjer, da har man gitt den berømte lillefingeren. "Jammen, sist var jeg tre minutter for sen, og da var det greit. I dag er jeg bare ett minutt senere enn jeg var sist" osv...

Jeg jobber ikke med kundeservice lenger. Det er sikkert kundene veldig glade for :)

Uansett om det "bare" er 29 minutter til flyet skal gå, noe som av erfaring aldri stemmer når en passasjer går ut i avisen og sier det, hadde de gevær og spesialbagasje i dette tilfelle.. Som skal sjekkes inn 1 time før, og det er en grunn til dette.. Hvis disse pasasjerene hadde sjekket inn 10 bag til sammen, sent og denne ikke hadde kommet med, ville dette fått en utgift for norwegian på 25 000 kr med utkjøring og hele pakka.. Og det er liksom ok? Hadde de kmmet inn med norwegian og skulle ut med SAS hadde de fått nøyaktig samme svar hos SAS.. Riktig avgjørelse etter mitt synspunkt
.. Regler er til for å følges, ellers hadde jo "alle" rukket flyene sine.. Så dårlig planlagt av reisefølge ..

Skjønn og smidighet er ganske vage begreper, og jo mindre du utviser av begge jo mer rettferdig vil ting bli. Med andro ord i serviceøyemed kommer du ikke så bra ut uansett.

Uansett så var det en lite heldig situasjon og burde nok vært løst annerledes utifra slik situasjonen er beskrevet av den ene parten, men jeg tror nok DY har sitt på det tørre uansett. Det er også en uting at folk sniker inn i slusene. Jeg har sett folk som har gått inn på sidene og sett rart på meg når jeg sier at du må stå i kø, hvor de svarer at det er jo bare meg her. -Snu deg rundt å se først... -Å...
Men det er tydelig at dette nok ikke var tilfellet her. Utifra min erfaring med pax så er tidsbegreper ofte kraftig justert.

Men paxen virker som de visste at de var forseint ute og det er tydeligvis oppførselen de møtte på innsjekk som utløste irritasjonen.

Ut fra forklaringen fra passasjerens side, så var de for seint ute, de hadde også beregnet seg for liten tid. Når du ankommer sjekkinn på stengetid så vil jeg si du har beregnet for dårlig. Spesialbaggasje som våpen skal behandles spesielt og kan ta lengre tid. SAS hadde ledig på sin avgang, så tydelig hadde passasjerene satt sammen reisen selv og må da selv ta slike forhold inn i sin beregning av tiden man trenger mellom avgangene.

Dette mener jeg er helt på sin plass. Det er totalt urimelig å forvente at man skal være med flyet når man kommer for sent til innsjekk, og i tillegg har med så mye spesialbagasje, for det tar TID. Her må man tenke på alle de som faktisk har kommet tidsnok, og som ønsker å reise på rute, og ikke på de få som ikke greier det. Når de i tilegg har booket med to forskjellige selskaper, og ikke gjennomgående, så har jeg meget vanskelig for å føle sympati med disse.

Som andre har merket seg her, så er det alltid to sider av en sak. Og for de av oss som har erfaring fra handling siden, så vet vi vell alle at historien får en helt annen tvist fra passasjer siden enn det som faktisk er reelt? Og media gjør vell også sin del med å legge litt ord i munnen på pax og slike ting.

Igjen ser vi at passasjerer utøver risikosport ved å benytte seg av separate billetter med 2 forskjellige flyselskap som heller ikke samarbeider på gjennomsjekking av bagasje og passasjerer. Hadde de reist med SAS hele veien, hadde det holdt med 35minutter for flybytte på OSL og de kunne enkelt og greit ha gått mellom flyene på innsiden.
I dette tilfellet hadde de i utgangspunktet 2t 15 min for flybytte, men det ble redusert til 1t 30 min pga forsinkelsen inn til OSL, og dette holder da tydeligvis ikke.
Det er synd at ikke pressen fokuserer litt på denne type problemstilling hvor det til stadighet er passasjerer som får tildels store problemer pga at de ikke bestiller sine reiser med tanke på at det kan oppstå slike problemer som i dette tilfellet.
Forøvrig er jeg enig i at grenser som er satt for innsjekkingstid skal overholdes ;-)

Kanskje jeg ikke helt forstår hva du mener her, men jeg ville nok ha svart "check-in deadline". Som IMM skriver: Det er alltid noen som vil tøye grensen - det kan få konsekvenser.

Man forventer selvsagt at servicefolk skal være fleksible og hjelpsomme til enhver tid. Men etter mange år som servicemann, har jeg flere ganger kjent lysten til å oppdra folk litt. Det er så enkelt som at hvis man kan få folk til å forstå at en grense er en grense, så vil diskusjonene bli borte.

Tøyer man strikken EN gang for EN passasjer, da har man gitt den berømte lillefingeren. "Jammen, sist var jeg tre minutter for sen, og da var det greit. I dag er jeg bare ett minutt senere enn jeg var sist" osv...

Jeg jobber ikke med kundeservice lenger. Det er sikkert kundene veldig glade for :)

Jeg skjønte hva som var deadline her.

Ellers lar jeg bare resten av dette være ubesvart.

-A

Igjen ser vi at passasjerer utøver risikosport ved å benytte seg av separate billetter med 2 forskjellige flyselskap som heller ikke samarbeider på gjennomsjekking av bagasje og passasjerer. Hadde de reist med SAS hele veien, hadde det holdt med 35minutter for flybytte på OSL og de kunne enkelt og greit ha gått mellom flyene på innsiden.
I dette tilfellet hadde de i utgangspunktet 2t 15 min for flybytte, men det ble redusert til 1t 30 min pga forsinkelsen inn til OSL, og dette holder da tydeligvis ikke.
Det er synd at ikke pressen fokuserer litt på denne type problemstilling hvor det til stadighet er passasjerer som får tildels store problemer pga at de ikke bestiller sine reiser med tanke på at det kan oppstå slike problemer som i dette tilfellet.
Forøvrig er jeg enig i at grenser som er satt for innsjekkingstid skal overholdes ;-)
Er stort sett enig med FARMER her, men enkelte ganger kan det også være grunner til at man reiser på to bestillinger.
Min reiseforsikring setter "to timer" som krav ved fremmøte eller overgang. Dette gjelder både egen bil, tog (fremmøte) og fly (overgang).
Har intrykk av at det har blitt mindre rom for fleksibilitet i systemet når det gjelder stenging av skranker og utganger.

Er stort sett enig med FARMER her, men enkelte ganger kan det også være grunner til at man reiser på to bestillinger.
Min reiseforsikring setter "to timer" som krav ved fremmøte eller overgang. Dette gjelder både egen bil, tog (fremmøte) og fly (overgang).

Ja, men så får man også ta konsekvensene av de valg man gjør. Deler man opp reisen og satser på at reiseforsikringen dekker tapet så får man også ta konsekvensene selv. Ikke skylde på DY for at de reiste på rutetid når SK var forsinket og kunden hadde valgt å gamble.

Back