En skikkelig tailstrike, 117m lang.

Utflyttet

Ute på tur
Fant denne hos FlightGlobal:

http://www.flightglobal.com/article...t-dc-8s-tailstrike-influenced-afghan-ban.html

Slack operational oversight allowed an Afghan McDonnell Douglas DC-8-63 freighter to take off from a UK runway while nearly 12t above weight limits, resulting in its overrunning and striking its tail.

Og disse to godbitene for de som lurer på hvor lite grundig man kan være:
None of the three crew members had operated a DC-8 for eight months. They had not been interviewed for their post or gone through a selection process, and the operator had not required further training or checks before releasing them to line operations.

The DC-8's tail skid scored a 117m-long mark before the jet became airborne.

-A
 
Utrolig! Det må da være folk på bakken som også har skyld her. 12 tonn overlastet blir man ikke "usett", eller hva?
 
Pussig det ikke er noen som har skrevet om dette på pprune ..

Skikkelig jalla-ops ... her har han laget et loadsheet med en vekt og et takeoff-kort med en annen. Vil nok tro at alle involverte 'visste' at de var overlastet, men det er selvfølgelig umulig å bevise.
 
Nei, det blir litt i samme klasse som EK sin tailstrike med A340 i Melbourne.
Utrolig hva som går bra.
 
Enda godt at der tas grep for å minisere disse aktørenes handelfrihet.
Men der vil alltid være "smårusk" som fly rundt.
Ikke så lenge siden vi hadde besøk av en Tyrker som trengte noe langt, tynt verktøy så de kunne komme til å få resatt instrumenter:(
 
Back
Top