• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Forøvrig var det vel ca 3 1/2 time (?), så det kan begynne å bli i grenseland. Hva som er nok vil være en situasjonsbetinget vurdering. Noen vil takle 2 timer, andre takler 4 timer.

Dersom besetning gir beskjed om at passasjerene, basert på en slik vurdering, må ut så er det ansvarsløst å ikke fikse det. At det ikke lar seg gjøre har jeg begrenset tro på. Man forårsaker neppe mye skade/bruduljer om man slipper dem inn ankomstsveg. På en døgnåpen flyplass burde det heller ikke være noe problem å slippe dem tilbake inn i avgangshallen ettersom det tilhører samme sikkerhetssone.

Dersom det er forsøkt koordinert, men ingen tar ansvar, så får kapteinen gjøre det. Så får man heller ta diskusjonen i ettertid.

Men igjen, det vil alltid være situasjonsbetinget. Det er vanskelig/umulig for utenforstående å gjøre en slik vurdering.

Nå var det vel det som faktisk ble gjort til slutt, man kontaktet politiet, som fikk passasjerene inn i terminalen igjen. Så kan man diskutere om dette burde skjedd tidligere, men dersom kapteinen ble "holdt med godt snakk" om at fuel var på vei, så ville han nok vente i det lengste på at de kom seg avgårde. For det er jo i grunn det beste for både besetning og passasjerer.
 
Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Jeg aner ikke hva som skjedde på Stansted men har overhode ingen problem med å skjønne at det ble slik. Skal jeg gjette ble terminalen sannsynligvis stengt p.g.a. at ikke tilstrekkelig folk kunne komme seg på jobb til å opprettholde normal åpning i "forsvarlig/health and safety" forstand.

Nå kjenner ikke jeg forholdene i UK, men var ikke folk på jobb? Låser de bare og går uansett hva som er på ramp?
Dessuten, så virker det for meg som at politiet bryter opp en dør, etter at de er kommet inn i terminalen, ved gate 46 el 48.
Uansett, sad case
 
Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Nå kjenner ikke jeg forholdene i UK, men var ikke folk på jobb? Låser de bare og går uansett hva som er på ramp?
Dessuten, så virker det for meg som at politiet bryter opp en dør, etter at de er kommet inn i terminalen, ved gate 46 el 48.
Uansett, sad case

Der er ingen dører inn til en terminal som kan åpnes uten adgangskort på noen flyplass her. Så "en åpen dør" skal en lete lenge etter. Nå skulle vel dette flyet ha gått (hvis de bare hadde fått drivstoff) og det skulle ikke forundre meg om de som hadde med avgangen å gjøre forsvant da de ikke har noe med fylling av drivstoff å gjøre og sikkert hadde andre flyginger å ta seg av.

Skal du finne noen til å åpne en dør må det være fra selskapets handlingagent. Du vil aldri få andre til å åpne en dør for deg på en flyplass herover samme hvor mye gull/striper/adgangskort du måtte ha hengende på deg. Så det de gjorde her ved å få BTP (politiet) til å hjelpe var nok den eneste muligheten de hadde uten å måtte vente på noen fra det aktuelle handlingselskapet.

Har selv hatt diversion en kveld hvor det tok bortimot en time å få en buss til å kjøre fra en side av terminalen til en annen for å hente passasjerene før vi (mannskapet) ble kjørt til et ankomstpunkt som visstnok skulle ha en vei inn men det viste seg å være en blindvei hvor en endte opp i et rom uten mulighet for å komme noen vei, ei heller var der et menneske i sikte. Heldigvis hadde en av mannskapet adgangskort for flyplassen så vi kom oss nå opp i terminalen til slutt når en bare fant noen dører mellom soner hvor kortet virket!

Så kan man jo mene hva man vil om dette og hvorvidt det er "akseptabel bahandling" av passasjerer og mannskap. Den beste holdningen er nok en "sånn er det bare" holdning ellers vil en bare pådra seg hjerteinfarkt fra stress. Her er der mange mellomledere involvert og ingen som vil ta ansvar med mindre det kan overføres til andre. Lenge leve health and safety og security sammen med kompensasjonskulturen! Kombinasjonen gjør at sunn fornuft er bortimot erodert bort, dessverre.
 
Last edited:
Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Lenge leve health and safety og security sammen med kompensasjonskulturen! Kombinasjonen gjør at sunn fornuft er bortimot erodert bort, dessverre.


Trodde mye av den kulturen var forsvunnet. Får meg til å tenke på en flight med BA til LHR rett etter at de fikk 757, remote stand, dessverre var bremsene på trappa u/s, men dessverre så hadde de ikke "lov" å røre trappa som stod ved siden av, så da ble det 1 time venting på em de kunne røre:headbang
Rule Britannia:crowded
 
Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

I slike tilfeller ville jeg nok, dersom handling hadde blitt spurt men ikke etterkommet forespørselen), kun informert om at "nå forlater pax flyet og kommer inn i terminalen.

Hadde du gjort det på en flyplass herover kunne du vinke farvel til ditt andangskort for den flyplassen (hver flyplass utsteder sitt eget adgangskort her). I tillegg ville du også påta deg personlig ansvar for alle passasjerene og hva de måtte finne på, også inne i terminalen, siden du var den som åpnet dørene uten at det var koordinert med de rette instanser.

Har selv hatt diversion ….... Heldigvis hadde en av mannskapet adgangskort for flyplassen så vi kom oss nå opp i terminalen til slutt når en bare fant noen dører mellom soner hvor kortet virket!

Det ut som om vi faktisk er enige, selv om jeg ikke fikk det inntrykket til å begynne med.
 
Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Hvor hadde du i så fall ville tatt veien?

Vekk der i fra :lol:
Med låst terminal så er man "fanget". Hadde jeg komt meg lovlig inn på terminalen hadde jeg sett etter alternativ hjemreise. Toget til LHR eller LGW og videre......!?!? Det viktigste er ikke reisetiden hjem eller kostnaden men at det skjer noe, å være på farten. Venting er siste sort.
Gjerne forlenget oppholdet i byen(?)
Det hele er synsing og utopi. Ryanair er noe jeg ikke ville flydd med uansett.
 
Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Det ut som om vi faktisk er enige, selv om jeg ikke fikk det inntrykket til å begynne med.

Vi er absolutt enige i teorien, men i praksis er vi nok ikke det :) Vi (mannskapet, 2+4) hadde ikke passasjerer på slep når vi gikk på vår oppdagelsesferd. Passasjerene ble ledet inn en annen rute. Det er ganske vanlig her at mannskap og passasjerer ikke kan følge samme vei gjennom terminalene, spesielt på større flyplasser.

Kapteinens autoritet ender jo ved flyets eksremiteter så hvis vedkommende velger å gå ut over det er man absolutt på egenhånd og alle, inkludert selskapet, kan fraskrive seg ansvar om noe skulle skje. Adgangskortet er personlig og hva en gjør med det er ens eget ansvar og det er i ytterste konsekvens min jobb som er på spill. Jeg vil aldri åpne en dør for noen med mindre de har adgangskort for den aktuelle flyplassen og at de følger etter meg gjennom en dør jeg går gjennom. Passasjerer kan bare glemme det, men jeg kan alltids prøve å finne noen som kan hjelpe dem.

Igjen, passasjerene på dette flyet led ingen nød. Flyet er jo laget for at vi skal kunne være ombord i flere timer så det er jo sånnsett ingen problem. Kapteinen kunne kanskje ha instruert at drikke/mat ble gjort tilgjengelig i den grad der var noe ombord, hva kan man ellers gjøre mens en prøver å få tak i hjelp. Den samme natten satt folk fast i tog gjennom natten o.s.v. så en kan nok si at det var ekstraordinære forhold og at de var svært uheldige. Under snøvinteren for noen år siden var der flere store fly som ble stående på taksebaner gjennom natten med alle ombord da de ikke fikk brøytet noen stand ved terminalene for dem. Det ble ingen Youtube videoer av den grunn ;)
 
Last edited:
Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Vi er absolutt enige i teorien, men i praksis er vi nok ikke det :) Vi (mannskapet, 2+4) hadde ikke passasjerer på slep når vi gikk på vår oppdagelsesferd. Passasjerene ble ledet inn en annen rute. Det er ganske vanlig her at mannskap og passasjerer ikke kan følge samme vei gjennom terminalene, spesielt på større flyplasser.

Igjen, passasjerene på dette flyet led ingen nød. Flyet er jo laget for at vi skal kunne være ombord i flere timer så det er jo sånnsett ingen problem. Den samme natten satt folk fast i tog gjennom natten o.s.v. så en kan nok si at det var ekstraordinære forhold og at de var svært uheldige.

Jeg tror du misforstår noe av poenget mitt.

Man bryter ingen sikkerhetsbarrrierer ved å slippe passasjerer tilbake inn i en gate de kom fra. Det burde derfor være uproblematisk.
Dersom det var slik at terminalen var stengt slik at passasjerene hadde blitt sluppet inn i et stengt område, så hadde stengingen i seg selv vært så grov tjeneste- og ansvarsforsømmelse av de ansvarlige at en evt "forseelse" med å slippe dem tilbake hadde blitt peanuts i forhold.
Man kan jo bare se for seg reaksjonen dersom besetningen hadde blitt straffeforfulgt for å ta ansvar for passasjerene når ingen andre evnet eller ville gjøre det.
Du sier selv at det var ekstraordinære forhold. Det i seg selv tilsier at noen må ta ansvar. Alle kan ikke sitte med lua i hånda og si "jammen altså jeg vet ikke helt jeg det er sikkert noen andre som ordner noe"

Som jeg skrev tidligere så er det en vurdering fra situasjon til situasjon hvilke tiltak som er nødvendige.
I dette tilfelle tilkalte man politi, som så brøt opp terminalen (ifølge videoen).
Når man kommer så langt så har alt feilet. Politi burde være siste utvei.

Under snøvinteren for noen år siden var der flere store fly som ble stående på taksebaner gjennom natten med alle ombord da de ikke fikk brøytet noen stand ved terminalene for dem. Det ble ingen Youtube videoer av den grunn ;)

Det blir noe ganske annet. Da sitter man fast fordi man ikke kan gjøre noe med situasjonen. Det anser jeg ikke være tilfelle i denne saken.

Avslutningsvis så er det (litt ulike regler antar jeg) ikke nødvendigvis slik at man kan traske rundt hvor man vil uten adgangskort (heller ikke i følge) kun fordi man er flybesetning. Men det blir i overkant OT.
 
Back
Top