• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

En gutttunges helt er død

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
En gutttunges helt er død

Min favoritt Chuck Yeager , 97 år.. X 1 og først gjennom lydmuren...

Re: En gutttunges helt er død

Ja dette var triste nyheter å våkne til i morges.

Jeg fikk først kjennskap til Chuck Yeager gjennom flyspillet "Chuck Yeager's Air Combat" som jeg spilte på MS DOS som ble lansert på 90-tallet. Etter hvert fikk man jo mer innsikt i hvilken forbidabel karriere og betydning mannen hadde.

Omstendighetene rundt flyvingen med X1 er jo ganske så villt. Angivelig måtte han boarde X1 mid-air via en stige fra B-29 flyet som brakte rakettflyet opp i lufta.

Hans karriere som tesflyger ledet han til å blant de førte som testfløy en MIG-15 etter at en Nord-Koreaner hoppet av og landet flyet på Kimpo AB.

Huff, ja. Satt og så på CNN tidlig i dag. Det var skikkelig kjipt

En av mine favoritthistorier er om hans flygerkompis Scott Crossfield:

En gang hadde Crossfield testfløyet en F-100 Super Sabre, og etter flyvningen, da han taxet inn i hangaren mistet han bremsene. Etterpå sa Yeager: I broke the sonic wall, but Scott broke the hangar wall.

:69:

Scooter01

En av mine favoritthistorier er om hans flygerkompis Scott Crossfield:

En gang hadde Crossfield testfløyet en F-100 Super Sabre, og etter flyvningen, da han taxet inn i hangaren mistet han bremsene. Etterpå sa Yeager: I broke the sonic wall, but Scott broke the hangar wall.

:69:

Scooter01

Stemmer det, jeg leste nylig biografien til Scott Crossfield, litt av en kar det også.:fly

Vi får vel ta med denne:

Attachments

• 3B1F6703-2B55-4018-A7FA-86E07DFCF8EA.jpeg
    3B1F6703-2B55-4018-A7FA-86E07DFCF8EA.jpeg
    257.9 KB · Views: 124
Back