En gammel traver paa vandring .....

Fløy TWA t/r LHR - JFK tidlig på 80-tallet, husker en av pilotene sa over høytalersystemet, 'we love to fly this aircraft', - jeg antok den gangen at det var en forsikring om at flyet var sikkert, siden det hadde fått en del negativ presseomtale, men kanskje han fortalte sannheten.

Hadde en pensjonert flyger som instruktør i COM i San Diego. Han hadde flydd mye rart siden Berlin-blokaden, inkl B747. Men han sa at Tristar var den han likte best av dem alle..

De er vakre å se på og iflg han fine å fly.. (han ble sikkert pensjonert for 20 år siden..)

Trodde alle var satt på bakken for alltid jeg... husker jeg leste en tråd på Prune om noe servicegreier som var veldig dyrt elns??

Last edited:
Men han sa at Tristar var den han likte best av dem alle..
?

Fløy TWA t/r LHR - JFK tidlig på 80-tallet, husker en av pilotene sa over høytalersystemet, 'we love to fly this aircraft', -

Det er veldig mange piloter som vil si det samme. Og de som har flydd både DC-10/MD-11 og L-1011 kan ikke få fullrost den gamle damen nok.

BA kalte den for 'Whisperjet' og det var også stille og rolig inne i kabinen, selv helt bakerst, hvor jeg gjerne hadde mitt 'kontor' når jeg var på tur.

Ble forøvrig inspirert av denne tråden til å lage en liten bildetråd av 'mine' Tristars .. ;)

http://forum.scanair.no/showthread.php?p=568510#post568510

Har hørt rykter om at L-1011 var en rakett da den var tom, og klatra rett opp..:D
Skulle gjerne likt å sett bilder/film av en L-1011 som tar av lett lasta..:)

Så utrolig synd at L-1011 tider er over..:(

Veldig synd også..håper fortsatt på en tur med en av disse fruene før de forsvinner helt, deriblant også B727 og B707 og evt Dc-10, det hadde vært en opplevelse!

Det er veldig mange piloter som vil si det samme. Og de som har flydd både DC-10/MD-11 og L-1011 kan ikke få fullrost den gamle damen nok.

Som nevnt i bildetråden din har jeg kun èn tur med L-1011, men merket da at den fløy mer "ubesværet" enn DC-10 som jeg hadde mye fartstid på.

Har fulgt med på 1011-tråden på pprune der garvede '411' har gitt leserne mye innføring i "den gamle damens" viderverdigheter.

Husker også fra dengang Triholer'ne ble introdusert, at Douglas juksa med testinga av 10'ern for å slå Tristar'n med knappe tre uker...

Litt sånn at 10'ern var kinda Opel mens 1011 var RollsRoyce, ahead of its time.

Dengang da fly var hardware, og ikke bare computere med vinger... :cry:

Og her sitter undertegnede i kapteinssetet på samme maskin .. :cool:

162.jpg

Og etterpå måtte man tørke av panel og windshield antar jeg?:colgate:

Etter aa ha staatt parkert siden konkursen i 2008, er min gamle venn og kjenning N162AT igjen paa vingene. I skrivende stund paa vei mot Shannon, utvilsomt for aa joine sine 'soestre' N163AT og N164AT som flyr pilgrimer i Midt-Oesten.

Och för att komplettera så flög N162AT Victorville-Phoenix-Shannon-Aqaba 21-22 oktober 2010

Men denne tråden vil ikke dø ....

Det er nylig dukket opp en film gjort av en britisk(?) spotter med mange gamle fly på samvittigheten. Filmen er fra 2013 og skal vise en av de aller siste turene. Skipper'n er en gammel ATA-kaptein, husker ham godt.

Vel verdt 30 minutter av ditt liv. Mange gode minner i den filmen der han vandrer rundt i kabinen.

https://www.youtube.com/watch?v=A9-UH9bqG7Q

Back