En folkeflytning!

Har også fått forståelsen av at noen fly ikke nødvendigvis kommer tilbake til utgangspunktet.
Var på GC i februar (med SAS charter), og da gikk vel slingen Sola-GC-Værnes, og et annet fly gikk Værnes-GC-Sola.
Antar kanskje at Værnes-GC-Værnes er litt i knappeste laget med hensyn på timer på crew.. vintervær og andre "vanlige" forsinkelser..
 
Med unntak av Kanariholmene går nok de fleste involverte flyindivid to rundturer, eventuelt en rundtur til "syden" samt noe innland/nord-Europa. Kanskje også med unntak av flygningene fra Nord-Norge.

Det er i hvert fall min erfaring.

Endel av charterselskapens fly, tar jo ofte to turer, selv om litt avhengig av destinasjon, så lander de jo iblant da veldig sent. Er jo også stor forskjell på om de skal tur-retur Palma eller om det er Las Palmas, som du er inne på.

Tar vi LN-TUM som et eksempel, så dro den fra Oslo til Malaga i dag tidlig, var tilbake på OSL klokken 15, gikk så til Stavanger 1t15m etterpå, og så rett fra Stavanger til London, og er nå på vei tilbake til Stavanger for dagens siste tur.

OSL-AGP-OSL-SVG-LHR-SVG
 
Et år siden tråden ble startet, og nå er jo hovedsesongen til «Syden» såvidt i gang, og tar jo seg bare opp mot sommerferien

1f572d319dc1f784c915ed3542b055f9.jpg
 
Det er lørdag og sommerferie, så da skal folk til Syden. Litt rask telling viser i hvertfall 60 fly på vei til Middelhavet

c0a8852aad1a2de4588f432df9b01829.png
 
Det er lørdag og sommerferie, så da skal folk til Syden. Litt rask telling viser i hvertfall 60 fly på vei til Middelhavet

c0a8852aad1a2de4588f432df9b01829.png

Kan du ta en tilsvarende snap med DY, de er vel enda større enn SAS på "Syden"?
 
Kan du ta en tilsvarende snap med DY, de er vel enda større enn SAS på "Syden"?



Kan prøve huske neste lørdag. Utfordringen er at de har flere fly som «bor» der nede og således forstyrrer bildet litt
 
Lørdag i sommerferien......liten tvil hvor mye av trafikken går. Er vel også en dag med mye charter for SAS

068e6bf02315f8d433e2dc24771f9df7.jpg
 

Artig kommentar, men reaksjonen er jo enda morsommere:

"Her beskrives flyruten Oslo-Nice som den nye «Frogner-trikken». Den er visstnok full av folk fra bydelen Frogner i Oslo som ønsker seg en dannet solopplevelse blant bedrestilte på den franske Rivieraen. Spesielt går det ut over den kvinnelige delen av de reisende, Frogner-fruer. En så fordomsfull oppfatning, spesielt av bydelens kvinnelige beboere, hører ikke hjemme i en presumptivt moderne og demokratisk nyhetspublikasjon. Om noe lignende hadde vært skrevet om kvinner i andre bydeler, ville det blitt betegnet som sterkt kvinnediskriminerende. Jeg er selv kvinne, bor i nabobydelen Majorstuen og planlegger en reise til Sør-Frankrike på grunn av de mange kunstmuseene og den vakre naturen. Burde jeg skamme meg og heller reise til Costa del Sol?"
 
Artig kommentar, men reaksjonen er jo enda morsommere:

"Her beskrives flyruten Oslo-Nice som den nye «Frogner-trikken». Den er visstnok full av folk fra bydelen Frogner i Oslo som ønsker seg en dannet solopplevelse blant bedrestilte på den franske Rivieraen...... "

Alltid morsomt med folk som tolker alt bokstavelig.

Dog, den passer litt på modern. :p Bor i bydel Frogner og er å se på den flighten med jevne mellomrom. Den har jo også gått under kallenavnet: Montebello Expressen.
 
Ja, skjønner ikke helt hva vedkommende reagerte på her. Det var jo en humoristisk og lett ironisk tekst. Man må være rimelig selvhøytidelig for å reagere på den måten, så i så måte så var jo reaksjonen dels en understrekning av poenget i den originale artikkelen. Ellers er jo det relativt kjent og vanlig at folk i nabolag gjerne gjør det samme som naboen. Fra den øya jeg kommer fra er det enten campingvogn/bobil i Valldal og/eller hytte på Bjorli som gjelder. Litt av poenget var vel at Nice og området ikke lenger er spesielt eksotisk, hvis det er det man søker på ferie. Og det er jo det kanskje, reelt sett, ikke så veldig mange som gjør heller...
 
Det må da være flere tiår siden rivieraen var eksotisk. Men enkelte steder der nede er selvfølgelig fortsatt eksklusive.
Selv pendler jeg dit med ujevne mellomrom, og finner det meget tilfredsstillende. Man må bare vite hvor og når man unngår naboen og søta bror.
 
Hadde vært veldig artig å sett regnskap på hvor mye mer drivstoff Norwegian bruker en slik lørdag i forhold til SAS. Det er jo ekstremt mange timer i lufta på en sånn dag som i dag. Noen som vil komme med et gjett på hvor mange flyturer vi kunne fått for forskjellen på hva en 56-7B26 og en Leap 1A har slukt ila dagen?
 
Spent på hvor mange år sommerturismen til Spania og Hellas, tildels også Italia, holder seg om 5-10 år. Så fort som kliamendringene går nå, snuser vi nok på stabilt 35-45 i hele middelhavsområdet fra Mai til August +/-.
 
Hadde vært veldig artig å sett regnskap på hvor mye mer drivstoff Norwegian bruker en slik lørdag i forhold til SAS. Det er jo ekstremt mange timer i lufta på en sånn dag som i dag. Noen som vil komme med et gjett på hvor mange flyturer vi kunne fått for forskjellen på hva en 56-7B26 og en Leap 1A har slukt ila dagen?

Mener å huske det er ca 100 kg/time pr motor på cruise. Så overlater jeg til deg å begynne å regne på totalen..!
 
Dagens SK7439 - TRD - LCA diverter til OSL ser det ut til.

Som nevnt i en annen tråd gikk DK1040 SVG -RHO til OSL etter avgang tidligere i morges.
 
Back
Top