En annerledes jobbreise i disse koronatider

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
I midten av september var et på tide å reise på jobb igjen, denne gangen med en tvist. For å slippe inn i Guyana, som ellers er lukket for innreise, måtte vi være Covid-frie. Dette innebar at vi fikk tilbringe 14 dager i karantene før vi reiste dit.

Det var satt opp ett opplegg med karantene på et hotell like ved Heathrow, så det blei et kort hopp sørover til Heathrow, i motsetning til flesteparten som kom reisende fra Norge kunne jeg hoppe på morgenflyet sørover.
vRd7MA6.gif


Det var skremmende tomt i innsjekkingshallen denne morgenen, eneste BA sin flight som var åpen for innsjekk da jeg passerte.
A3ChQXQ.jpg


I tråd med gjeldende regler måtte jeg registrere meg for «Track and Trace», ved å scanne qr-koden uttenfor. «Stamrestauranten» er stengt for tiden, så jeg fikk prøve et annet alternativ. Maten blei også bestillt ved å følge en qr-kode. Jeg har ikke vert ute å spist så mye siste halve året av naturlige grunner, så dette føltes ganske merkelig og upersonlig .
NwiWm0m.jpg


De reklamerte med at gjennomsnittstiden for servering av visse retter var 7 minutter, etter 6 og et halvt kom en full scottish breakfast på bordet. Kan styre min begeistring for haggisen, men den havnet på tallerken siden jeg ikke fikk muligheten til å si ifra at jeg ikke ville ha den.
yyf9nxK.jpg


Etter å ha jafset i meg frokosten spaserte jeg bortover mot gate 19, hvor jeg vanligvis passerer 4-5 Flybe-maskiner, men det er historie. Det var rett og slett trist å se hvor tom flyplassen var.
Jeg bruker vanligvis å reise ut fra GLA 10-15 ganger i året, men dette var den andre gangen jeg reiste ut i 2020.

Nesen til BA’s morgenfugl til Heathrow.
93wO2y9.jpg


Noen hadde PPE i orden.
20EmQuq.jpg




Nå som jeg ikke har reist annet enn noen få jobbturer i år, kjenner jeg at jeg savner å komme til flyplassen, vite at jeg skal ut på ferietur ett eller annet sted.




17. september 2020, 07.00
British Airways
BA1475
Glasgow – London Heathrow
Økonomi 18A
G-TTNL Airbus A320NEO
Flytid 1 time

Vi boardet I god tid, flyet var faktisk ganske fullt og fikk to ved siden av meg. Vi fikk beskjed om at flytiden var omtrent en time, og at det ikke forventet noen forsinkelser inn til Heathrow.

På setet låg en pose med antibac wipes.
dLen132.jpg


Solen på tur opp, over det som virket som en forlatt flyplass.
XhOgiCz.jpg


Ikke noe å si på beinplassen.
gi4rVTR.jpg


Ikke voldsom til servering, men noe å bite i vertfall.
Vuqrp4Z.jpg

Ikke voldsom til servering, men noe å bite i vertfall.

Vi tok strake veien inn til bane 9L
ok0xRl6.jpg


En fin morgen på Heathrow
n97mzbl.jpg

A0e0igH.jpg






Jeg sneik meg til 15 minutter med spotting, før jeg dro avgårde til hotellet. Det var merkbart at traffikken inn til Heathrow ikke var den samme stadige strømmen av fly som vanlig, det var faktisk bra med luft imellom ankomstene til tider.


N726AN Boeing 777-300ER American Airlines Heathrow Airport EGLL 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


SE-ROP Airbus A320NEO Scandinavian Airlines Heathrow Airport EGLL 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


EI-LRA Airbus A321NEO Aer Lingus Heathrow Airport EGLL 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


TC-LJF Boeing 777-300ER Turkish Airlines EGCC 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


D-AEAJ Airbus A300-600F EAT Leipzig Heathrow Airport EGLL 17.09-20
by Rolf Jonsen, on Flickr
 
Etter vi hadde ankomt hotellet, blitt registrert og fått informasjon blei vi bedt om å holde oss på rommet til 16.00.
g5T87i4.jpg




Lunchen den dagen.
PYxu58K.jpg



Opplegget var ganske strengt, men all trafikk i korridorene foregikk i et enveissystem, og munnbind måtte brukes over alt innendørs, bortsett fra på rommet. Om det blei oppdaget at man gikk feil vei eller uten munnbind, fikk man streng beskjed om at det ikke var akseptabelt. Vi fikk heller ikke lov til å gi hverandre noe som helst, med trussel om at både sender og mottaker ville bli sendt hjem om det blei oppdaget. Det var tydelig at de satt og fulgte med på kameraene rundt omkring, da en vakt dukket opp ganske snart om man oppholdt seg for nært uti buskene ut imot gata på «mistenkelig» vis.
kll75mF.png

L5G2TrO.png

AAQbqmb.jpg
McCSKwG.jpg



Lykken med hele oppholdet var at vi kunne være ute så mye vi ville, og være sosiale så lenge vi holdt 2 meter avstand til andre, og var på rommet når de kom rundt og målte tempen på oss. Jeg hadde sett mørkt på å sitte på rommet å tvinne tommeltotter i to uker. Vi var også ganske heldig med været da vi var der, 20° ++ den første uka, litt gråere i været den andre uka, men fortsatt slik det var mulig å være ute.
lT8Ydxr.jpg

Ftb9Np8.jpg

IEOwkwR.jpg

T4dTbrS.jpg


Tre ganger om dagen var vi avgårde og plukket opp to papirposer med mat, som vi måtte spise på rommet. For å unngå ansamling av folk ved mattidene, blei vi oppdelt etter romnummer og fikk en 10 minutters slot for hvert måltid, hvor vi skulle gå å hente mat.
KrYujPM.jpg

7sMBQnG.jpg


Tror ikke det var en dag uten at det var kylling på menyen.
Ajf9H4b.jpg
 
Noe utvalg av mat vi fikk servert
uwdt2fq.jpg

R1Yb0Gm.jpg

CGmolA3.jpg

kr9S3tT.jpg

QEnogla.jpg

6EsuLHg.jpg

t0rMWbn.jpg

j7GmvOz.jpg



Så hva gjør man må være 14 dager i karantene?

Hadde lesestoffet på stell
OyvUE57.jpg


Det gikk med noen timer på Netflix og Prime Video
KzxrnpR.jpg

TCLqfFN.png


Man kan lage seg et lite fotostudio for å få tiden til å få
DXhR1bN.jpg

RE0GnGH.jpg

mFK9bzu.jpg

BX62O16.jpg

KcMSt4A.jpg

XMn7cAz.jpg

bTlpRIB.jpg

1UII8Wv.jpg

pxf2XaT.jpg
 
I løpet av oppholdet tok vi to PCR-tester for å forsikre seg om at vi var fri for smitte.

Etter to uker var dagen kommet for å reise avgårde, vi fikk utdelt KN95-masker som vi måtte ha på hele veien, samt hansker for deler av reisen.

Vi blei delt opp i grupper på 7-8, som skulle ta hver sin 50 seter buss til Stansted, en heldig utvalgt fikk være gruppeleder med ansvar for gruppa. Gruppene var oppdelt etter hvilken helikopteravgang vi skulle på dagen etter. Jeg skulle med det siste helikopteret, så jeg fikk være i gruppe nummer 2.
xoZ0suA.jpg


Vi blei busset til Inflite centre på Standstead, det var 10 busser på 75 personer.
XyrmoqW.jpg


v4ABbLi.jpg

CZBd0XW.jpg

UODZ3Xb.jpg

tmkqXc5.jpg

yMl6HPR.jpg

W3WDcsw.jpg


Eneste serveringen var vann, ingen edle dråper.
DqEfSjG.jpg



Vi blei fortalt at vi skulle avgåde 19.45, men vi begynte å boarde 18.20, og var klare til å dra avgårde 18.35ish.
RIahM8H.jpg


Vi reiste standsmessig, ikke hver dag man får fly 757 i disse dager.
m51FbZQ.jpg
 
Last edited:
1. oktober 2020, 18.45
Titan Airways
ZT301
London Stansted – Las Palmas
Las Palmas – Georgetown
Økonomi 29A
G-POWH Boeing 757-200
Flytid 3 timer 45 minutter + 6 timer 30 minutter

Jeg var heldig å få en treseter for meg selv, hadde håpt at flyet skulle være konfigurert i all business class som Titan tilbyr,
2d4g9hy.jpg


God utsikt fra setet før vi dro avgårde
aBhSX9d.jpg


Vi takset den korte veien til bane 22. Etter takeoff svingte vi nordover, så vestover for å unngå traffikken til Heathrow og endte å fly rett over Luton før vi satte kurs mot Las Palmas.
X38C2fi.jpg


Det var godt med skikkelig mat (glemte å ta bilde med folien av)
5aDN6Nd.jpg


Resten av flyturen gikk uten de store hendelsene, en hel treseter gjorde susen.

Vi stoppet på Las palmas i en times tid for etterfylling av drivstoff, ikke så mye spennende parkert der.
y93Kf0k.jpg


Etter bakkestoppet kom vi oss avgårde igjen, serverigen på neste strekket var noen baguetter, sjokolade og et eple. Før landing fikk vi en ny runde med sjokolader + eple, ikke akkurat noe sikringskost.
QrIBGQ8.jpg


Vi landet i Georgetown 01.10 på natta lokal tid, 11 timer før siste transportetappen.


G-POWH Boeing 757-200 Titan Airways Cheddi Jagan International Airport SYCJ 02.10-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

En annen chartermaskin i Georgetown denne natta. Denne holdt på å fylles opp med folk med kinesiske flagg og hvite engangskjeledresser. Mest sansylig kinesiske arbeidere på ett eller annet samferdselsprosjekt eller gruvedrift. Denne maskinen fløy GEO-SNN-VKO-PVG, så det måtte ha vert en lang reise hjem for dem.

VQ-BEN Boeing 767-300ER Azur Air Cheddi Jagan International Airport SYCJ 02.10-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

Første stopp inn i terminalen var denne desinfeksjonsbåsen, fyllt med en tåke med desinfeksjonsmiddel.
dF2jlv5.jpg


Omsider kom vi oss ut av terminalen
tZlXdEv.jpg


Vi blei busset til et «safehouse» nær den andre flyplassen i Georgetown, Eugene F. Correia International Airport. Her var stoler utplassert i 2 meters avstand innendørs og utendørs.
tlfq3we.jpg

nuL9sit.jpg


Der var noe å bite i , men ikke noe jeg vil kalle mat.
bG4Sc4z.jpg

kYzcjDh.jpg


Så nærme var vi flyplassen
phSShn2.jpg



Vi fikk sjekket inn på heliporten og sett sikkerhetsvideoen. Fikk åpne døra og ta noen bilder av Trans Guyana sin oppstillingplass.
6tLCZa5.jpg


Denne taxet også forbi for engine runs, synes det passet bra med trakoren i bakgrunnen.
HJLdzr8.jpg


Fikk tilatelse til å disse bildene av flightcrewet i helikopteret
bkx5bMU.jpg

xFdZo0m.jpg


Etter 45 minutter flytid i denne maskinen var jeg endelig kommet på jobb.
4DkK2h6.jpg
 
Last edited:
Nice. Strabasiøs tur. Ser ut som dere sto i samme område på LPA som meg da jeg var på depo-tur med ATA. Langt utenfor folkeskikken. :D

Forøvrig heter det Stansted. Og Luton. ;)
 
Nice. Strabasiøs tur. Ser ut som dere sto i samme område på LPA som meg da jeg var på depo-tur med ATA. Langt utenfor folkeskikken. :D

Forøvrig heter det Stansted. Og Luton. ;)

Takker! :)

Håper jeg slipper en tur som dette på en stund, men man vet aldri hvordan den nye hverdagen blir. Det er slitsomt når en 6-6 jobbrotasjon blir til 8-4 på grunn av et lite mikroskopisk virus. Det virker som LN-REF har et bedre opplegg.

Fikk korrigert tastaturleifene :)
 
Veldig bra og interessant rapport. Tydelig at det er litt forskjeller på hvordan ting blir løst i de forskjellige selskapene.
 
Takk for rapporten. Glad jeg slipper en 2 ukers "fengselsopphold" før jeg skal på jobb....
 
Takker så mye! :)

Det er opp til de vi jobber for hvor strengt regime det er før vi reiser ombord. Det er forståelig på en måte at det ikke tar noen sjanser på å få smitte ombord, siden det er mange 100millioner på spill i et prosjekt som vi holder på med nå.


Veldig bra og interessant rapport. Tydelig at det er litt forskjeller på hvordan ting blir løst i de forskjellige selskapene.

Takk for rapporten. Glad jeg slipper en 2 ukers "fengselsopphold" før jeg skal på jobb....

Strålende, gøy å lese !
 
Takker for en Covid-rapport. Dette er merkelige tider, men det ser ut som ditt opplegg var ok til tross for to uker i karantene. Maten kunne dog oppgraderes noe hakk. Vi faar haape det ikke blir saa mange slike opphold foer dette viruset er doedt!
 
Takk for riktig spennende rapport. Er svært glad for å slippe det reiseprosjektet der. Men fint å få reflektert litt over hvordan det funker.

Tror ikke jeg hadde lagt på meg veldig mye under karanteneoppholdet ditt, sånn basert på maten. Med mindre dere også fikk ubegrenset med øl båret inn på rommet hver dag, da.
 
Takker for en Covid-rapport. Dette er merkelige tider, men det ser ut som ditt opplegg var ok til tross for to uker i karantene. Maten kunne dog oppgraderes noe hakk. Vi faar haape det ikke blir saa mange slike opphold foer dette viruset er doedt!
Takk for riktig spennende rapport. Er svært glad for å slippe det reiseprosjektet der. Men fint å få reflektert litt over hvordan det funker.

Tror ikke jeg hadde lagt på meg veldig mye under karanteneoppholdet ditt, sånn basert på maten. Med mindre dere også fikk ubegrenset med øl båret inn på rommet hver dag, da.
Takker så mye! :)

Oppholdet var ikke noe høydare akkurat, men greit i forhold til å sitte helt innelåst. Det var dårlig med tilgang på alkohol dessverre, vekta gikk ikke opp for å si det slik.

Satser på å slippe alt for mange flereslike opphold

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Strålende rapport fra den kanten, som vanlig. Takk for at du tester ut reising i disse tider for oss som bare går hjemme og tråkker :lol:
 
Back
Top