Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

MartinL

ScanFlyer Dusty
Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Ser på Hangar.no at Emirates trenger å utvide flåten med 100 nye fly!!!

Jeg klarer bare ikke å skjønne at Gulf air, Emirates, Saudi Arabian, Yemenia, Quatar airways med flere som alle (i alle fall Gulf, Emirates og Quatar) kan tjene penger og at de alle nå tar sats og snakker om ekstrem flåte utøkelse. De flyr jo til et geografisk lite område og om alle utøker flåten sin slik de sier må det vell snart være det setdet i verden med høyest kapasitet!

Hvordan i all verden klarer de å tjene penger eller å se fremover at markedet vil øke så mye. Selv om det skattemessig er meget gunstig å opperere fra disse landene kan de da ikke alle fortsette slik.

Tjener Gulf Air, Emirates og Quatar airways penger, eller er de gigantiske taps prosjekt som bare skal bringe prestisje. Disse landene kan vel ikke oprettholde denne trafikkøkningen hadde det ikke vært for transfer pax!
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Felles for mange, om ikke alle, er at de faktisk ikke har noen krav om å gå med fortjeneste, om man skal tro diverse artikler og utsagnt fra lederne i de respektive selskapene.

Og Qatar skrives uten U, akkurat som Qantas. ;)
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Men med 100 nye fly, kanskje vi en dag kan se en rute fra skandinavia!

Har noen av disse noen gang gjort det kjent at de snuser opp her i nord?
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

ehem - det heter QATAR Airways (som med Qantas, ingen U der...)

Emirates har faktisk krav på seg om å tjene penger, og de gjør det også. De har IKKE sugerrør inn i statskassen som f.eks. Gulf Air og Qatar Airways (hvis sjef faktisk sa i et intervju med Airline Business at han ikke hadde noe krav fra eierne om å tjene penger). Emirates fikk noe statsstøtte da de startet (i form av en 727 og en A300B4), men har ikke etter det fått penger av emiratene - at de lever i en veldig business-minded stat med lave skatter og lave kostnader er en annen sak.
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Originally posted by MartinLangaas
Ser på Hangar.no at Emirates trenger å utvide flåten med 100 nye fly!!!

De flyr jo til et geografisk lite område ............. Hvordan i all verden klarer de å tjene penger
SQ fllyver jo også til et ekstremt lille geografisk områder - og tjer kassen på transfer pax.

Langt hen ad vejen gør EK det samme - masser og transfer pax og et ry som et selskab med god service. (For SQ's tilfælde holder ry'et ikke med det man reelt oplever men det er en anden sag!)
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Vet ikke hvordan det er nå for tiden, men jeg vet om folk som bevisst valgte Emirates når de skulle fly fra Australia til Norge, fordi det var lov til å røyke ombord!
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Originally posted by MartinLangaas


Jeg klarer bare ikke å skjønne at Gulf air, Emirates, Saudi Arabian, Yemenia, Quatar airways med flere som alle (i alle fall Gulf, Emirates og Quatar) kan tjene penger og at de alle nå tar sats og snakker om ekstrem flåte utøkelse. De flyr jo til et geografisk lite område og om alle utøker flåten sin slik de sier må det vell snart være det setdet i verden med høyest kapasitet!

Du glemte Etihad, de ekspandere også noe enormt for tiden.

Og jeg er helt enig med deg, kan ikke fatte at det er plass til alle disse....
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Kanskje de har deltatt på samme helgeseminar som O'Leary i Ryanair som også "venter" på endel fly :)
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Statene rundt gulfen ligger bra til m.h.t transfer fra Europa og til Østen og Australia. Med enormt bra service så er det vel ikke så rart at man velger disse selskapene... Lurer på om det er de europeiske eller asiatiske selskapene som merker konkurransen mest?
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Er som EB sier mange som har mellomlanding i disse statene på veg fra/til Østen.

Jeg har også stor tro på at vi vil se en økning på reiser til bla Dubai fremover. Venter vel bare på at det snart kommer en rute til Skandinavia. Finnair har jo klart å få til en rute fra Helsinki om jeg ikke husker feil. (Go Finnair).
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Flyr Finnair til Dubai? BRA!!! Hadde vært tøfft om neste langrute fra SAS kom til Dubai - et område i utrolig vekst!!!
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Originally posted by EB
Flyr Finnair til Dubai? BRA!!! Hadde vært tøfft om neste langrute fra SAS kom til Dubai - et område i utrolig vekst!!!
De har i allefall flydd. Ser at de har byen avmerket på destiansjonskartet sitt, men ikke inntegnet noen rute. Mener det var avgang til Dubai med Finnair da jeg var på Vantaa sist. Men det er en stund siden.
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Da jeg bodde i Helsinki for noen år siden mener jeg å huske at Finnair hadde to ukentlige avganger om jeg ikke tar feil.

Men det er jo ganske rart at Finnair skal klare å få til mange langruter lønnsomt. Selvfølgelig har de mange transfer pax fra Sverige og baltikum, men at SAS overhode ikke tørr satse på markeder dobbelt så store, slik som ARN, tror jeg de snart får svi for. Det synes jo gjennom de nye langrutene som dukker opp eller er planlagt fra ARN

Tipper Stockholm blir første Skandinaviske destinasjon om Emirates eller de andre dytter ruter lengre nord. Skulle jo tro at en ekspansjon med 100 fly også krever en del nytenkning når det gjelder ruter!
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Får håpe at SAS tenker nytt nå som de får flere fly...bare dem finner noen først. Hadde håpt på en langrute til USA, men ikke EWR. Kanskje en langrute til Østen,men tviler på at SAS satser såpass påOSL. En rute til Dubai tror jeg ikek e rlangt unna, om SAS eller et anna selskap blir først får vi vente å se på. Jeg tror at om SAS er først så har dem mulighet til å "diktere" destiansjonen i Skandinavia. Kommer Emirates først bestemmer dem seg ikke sikkert for CPH og da spørs det om ikke SAS får problemer med å fylle sin egen maskin. Å være først ute tror jeg er gunstig...
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

det har jo blitt diskutert her på forumet om en eventuell potensiell rute fra Osl.
Mange mener at en slik rute er liv laga. Det viser jo seg med de Arabiske flyselskapenes ekspansjon de siste årene og ikke minst med deres fremtidlige planer, at de TØRR!!!!!!!

Hadde da vært morro om de turde komme opp hit. Med INGEN direkte konkurranse fra Osl til Asia og med ett så vell rustet rutenett mot østen, tror jeg personlig at Emirates kunne klart å fylt opp noen ukentlige avganger fra Osl. Ikke bare som transfer, men Dubai er jo også blitt ett populært reisemål.
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Originally posted by MartinLangaas
det har jo blitt diskutert her på forumet om en eventuell potensiell rute fra Osl.
Mange mener at en slik rute er liv laga. Det viser jo seg med de Arabiske flyselskapenes ekspansjon de siste årene og ikke minst med deres fremtidlige planer, at de TØRR!!!!!!!

Hadde da vært morro om de turde komme opp hit. Med INGEN direkte konkurranse fra Osl til Asia og med ett så vell rustet rutenett mot østen, tror jeg personlig at Emirates kunne klart å fylt opp noen ukentlige avganger fra Osl. Ikke bare som transfer, men Dubai er jo også blitt ett populært reisemål.

Må si meg ening der ! Som frekvent Asia farer, ville jeg ikke ha noen motforestillinger med å ta det ene flybyttet i Dubai enn i CPH eller en annen Europeisk by... Dubai er jo osgå interessant i seg selv, og knapt nok lengre bort enn Las Palmas regnet i flytid..
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Langt hen ad vejen gør EK det samme - masser og transfer pax og et ry som et selskab med god service. (For SQ's tilfælde holder ry'et ikke med det man reelt oplever men det er en anden sag!)

Den siste tiden har jeg lest flere og flere reiserapporter som IKKE roser EK. Flyene er trange (10 i bredden på 777 sier litt), og servicen ikke så bra som tidligere. De anbefalingene som blir gitt av folk som har prøvd mange selskap fra Gulfen, er å ikke velge EK, men heller Qatar eller Gulf Air. Kanskje EK ekspanderer for fort, og lar det gå ut over kvaliteten på produktet?

Dessuten tror jeg at EK kommer til å gå på en smell etter hvert, ekspansjonen kan ikke fortsette i samme rasende tempo for alltid.
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Originally posted by DY
Kanskje de har deltatt på samme helgeseminar som O'Leary i Ryanair som også "venter" på endel fly :)

En aldri så liten digresjon: tror det var lørdag Dagsrevyen stod på i bakgrunnen, mens jeg stod med hodet i matlagingen på kjøkkenet. Med et halvt øre på tv'n synes jeg at O'Leary sa at SAS-sjefen burde gå av og søke jobb i Ryanair...... Hva var det for no'??
 
Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Originally posted by LN-SSL
Originally posted by DY
Kanskje de har deltatt på samme helgeseminar som O'Leary i Ryanair som også "venter" på endel fly :)

En aldri så liten digresjon: tror det var lørdag Dagsrevyen stod på i bakgrunnen, mens jeg stod med hodet i matlagingen på kjøkkenet. Med et halvt øre på tv'n synes jeg at O'Leary sa at SAS-sjefen burde gå av og søke jobb i Ryanair...... Hva var det for no'??
Innslag i NRK om Ryanair's ekspansjon. Forsøk nyhetsarkivet til NRK...
 
Back
Top