• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Emirates Skycargo til CPH

Sjømat tas vel mer og mer fra OSL (derav sikkert en nedgang i frakt fra CPH). Insulin, må det fraktes kjapt med fly?

Hadde vært interessant å vite hva luftfraktmarkedet fra Danmark faktisk består av, særlig siden man nesten kan få inntrykk av fra forumet her, at alt som fraktes ut fra Danmark er norsk sjømat.
 
Etter kortvarig økt til 4x ukentlig, ser det ut som EK Cargo er nede på 2x igjen, med noen rykter de vurderer trekke seg helt ut med rene fraktere på CPH
 
Uden på nogen måde at have et overblik, sidder jeg tilbage med følelsen af, at CPHs fragt-forretning gik strålende for nogle år siden, men at vi det sidste års tid har hørt om mange nedlæggelser af ruter eller reduktioner?
 
Uden på nogen måde at have et overblik, sidder jeg tilbage med følelsen af, at CPHs fragt-forretning gik strålende for nogle år siden, men at vi det sidste års tid har hørt om mange nedlæggelser af ruter eller reduktioner?

Det har rett og slett aldri blitt utfordret. Det har i lang tid vært betydelig eksport av norsk sjømat men Avinor så ikke muligheten, var passive, var ikke ute og solgte seg men heller overlot mulighetene til andre flyplasser der i blant CPH. Men med ny ledelse på OSL så ansatte Avinor en fyr fra flyprat (!) som kun skulle fokusere på frakt, noe som var en del av satsningen og erkjennelser av at ruteutvikling har noe for seg. Selv om enkelte her ikke begynte å le så ser det ut til at han har noe for seg som til de grader gir avkastning når en ser på antall fraktops. Og samtidig har CPH mistet SQ Cargo, KE Cargo, Etihad Cargo, Air China Cargo og China Eastern Cargo og de eneste som står igjen er DHL, FedEx og UPS. Det fremstår som tydelig at strategien er å bevisst fjerne grunnlaget for frakt på CPH og dermed også behovet for fraktere.

Ref andre innlegg om ruteutvikling så er det vesentlige forskjeller mellom frakt og pax ops der frakt carrierene har muligheter til å åpne/legge ned ruter ila meget kort tid og er ikke preget av politikk, trafikkrettigheter og slots, i sterk kontrast til hvordan det foregår innenfor pax ops.
 
Back
Top