Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Noen som vet hvordan salget av F er?

Mulig jeg er kjempedårlig til å se men ankom med EK159 nå på tirsdag. Så ingen F klasse jeg. Kan det ha vært et individ uten? Var for øvrig i underkant av halvfullt i Biz.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Mulig jeg er kjempedårlig til å se men ankom med EK159 nå på tirsdag. Så ingen F klasse jeg. Kan det ha vært et individ uten? Var for øvrig i underkant av halvfullt i Biz.

Sånn var på vei hjem for to uker siden og. Var fremme å hilste på skippern (norsk) og det var tomt i First, ca 50% i biz.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Jeg har tenkt litt på denne ruten. Nå er jeg ikke rute-planlegger eller har full oversikt, men hvorfor velger EK å fly på ettermiddagen? Et par poeng:
1) Avgang tidspunkt ødelegger liksom en hel arbeidsdag
2) Ankomsten er også midt på dagen og ødelegger sånn sett hele dagen også...
3) Qatar / Thai flyr samtidig
4) Når jeg reiser til Asia ellers flyr jeg på kvelden (se for eksempel på flights ut fra LHR og FRA; nesten samtlige ANA/JAL flights flyr på kvelden fra Europa, og 4x CX fra LHR (http://airlineroute.net/2013/11/04/cx-lhr-s14update1/))

Mao., jeg vil ikke fly EK pga. dårlige reisetider :)
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Ruter fra Europa er "bank" tilpasset for avganger videre fra DXB.
Det er hele prinsippet til Emirates og Qatar.

Qatar varierer fra OSL for å tilpasse ankomst opp mot 2 forskjellige banks i DOH med en større bredde av destinasjoner. Med en daglig avgang löser det dette ved å fly tidlig/sent forskjellige dager av uken.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Jeg har tenkt litt på denne ruten. Nå er jeg ikke rute-planlegger eller har full oversikt, men hvorfor velger EK å fly på ettermiddagen? Et par poeng:
1) Avgang tidspunkt ødelegger liksom en hel arbeidsdag
2) Ankomsten er også midt på dagen og ødelegger sånn sett hele dagen også...
3) Qatar / Thai flyr samtidig
4) Når jeg reiser til Asia ellers flyr jeg på kvelden (se for eksempel på flights ut fra LHR og FRA; nesten samtlige ANA/JAL flights flyr på kvelden fra Europa, og 4x CX fra LHR (http://airlineroute.net/2013/11/04/cx-lhr-s14update1/))

Mao., jeg vil ikke fly EK pga. dårlige reisetider :)

Ja det koker i Non-Schengen område med TG/QR/EK og et par LHR avganger.....
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Jeg har tenkt litt på denne ruten. Nå er jeg ikke rute-planlegger eller har full oversikt, men hvorfor velger EK å fly på ettermiddagen? Et par poeng:
1) Avgang tidspunkt ødelegger liksom en hel arbeidsdag
2) Ankomsten er også midt på dagen og ødelegger sånn sett hele dagen også...
3) Qatar / Thai flyr samtidig
4) Når jeg reiser til Asia ellers flyr jeg på kvelden (se for eksempel på flights ut fra LHR og FRA; nesten samtlige ANA/JAL flights flyr på kvelden fra Europa, og 4x CX fra LHR (http://airlineroute.net/2013/11/04/cx-lhr-s14update1/))

Mao., jeg vil ikke fly EK pga. dårlige reisetider :)

Jeg er så enig. Samme issue for mig fra CPH. Flyver jeg til Asia foretrækker jeg på samme måde at flyve om eftermiddagen/aften. Omvendt vil jeg gerne ankomme tidligt om morgenen.

SAS' afgange til Asia - NRT/PEK/PVG er alle om eftermiddagen/aften. Returrejsen er dog alle dagsflyvninger og ikke optimal.

SQ flyver 12.30. Ankommer dog tidligt på morgenen, hvilket er et plus.
EK kl. 15 er nogenlunde ok, men ankomst midt på dagen er håbløst.
QR's formiddagsafgang (9.55 vintertid) er håbløs. Har 4x ugentlig med afgang 14.40 (vintertid). Heldigvis har de introduceret en ny aftenafgang fra februar 4x ugentlig. Ankomst 3x ugentligt tidligt på morgenen er et plus.
TG flyver 14.00, men ankommer heldigvis tidligt om morgenen. De har også enkelte dage med aftenafgang.
TK har med afgangen kl 18 gode forbindelser via IST, men man ankommer dog ikke til CPH før 10.35 på morgenen.
LH/LX har også sene forbindelser, men de er noget nærige med bonus.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Hvordan får man ID i C-klasse på EK? Upgrade??

Ansatte i EK tror jeg får det, og enkelte (kaptein eller lignende?) får også F.
Grunnen til tidspunktet EK har avgang er jo at man da ankommer DXB rundt midnatt og at EK da har massive mengde avganger videre i verden som går fra rundt midnatt til 0300.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Hadde en tur til Manila her forleden og ihvertfall var C-klasse full både opp og ned i slutten av November fra Osl. Ellers vil jeg bemerke at produktet ned til Dubai var vesentlig bedre enn videre. Jeg tenker da på servering ombord samt service.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Ruter fra Europa er "bank" tilpasset for avganger videre fra DXB.
Det er hele prinsippet til Emirates og Qatar.

Qatar varierer fra OSL for å tilpasse ankomst opp mot 2 forskjellige banks i DOH med en større bredde av destinasjoner. Med en daglig avgang löser det dette ved å fly tidlig/sent forskjellige dager av uken.

Det har jeg forstått, og som jeg skrev i forrige i post.

Derimot så syns jeg det er litt dårlig kundefokus fra EK - det viktigste for et selskap er å klare å sette kunden foran seg selv og ikke nødvendigvis la selskapsfokus > kundefokus.

Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge - men når EK har kveldavganger fra eksempelvis HAM, DUS og VIE så kan man begynne å lure :) Det er ikke uten grunn at de fleste som reiser kengeru-ruten til Australia reiser helst på kveldstid fra Europa (selvfølgelig ikke de mest prisbeviste).

Mon tro om EK har laget et business case?
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge - men når EK har kveldavganger fra eksempelvis HAM, DUS og VIE så kan man begynne å lure :) Det er ikke uten grunn at de fleste som reiser kengeru-ruten til Australia reiser helst på kveldstid fra Europa (selvfølgelig ikke de mest prisbeviste).



Mon tro om EK har laget et business case?


Disse destinasjonene du nevner her har flere daglige med EK, derfor også f.eks kveldsavgang fra Europa som mater inn til en av deres andre bølger ut fra DXB. De med en daglig avgang og det som passer med flest videreforbindelser er på denne tiden. Derfor starter alltid EK opp først med det når de åpner nye destinasjoner fra Europa. Og det er neppe tilfeldig.....eller har vist seg og ikke funke ;)
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Derimot så syns jeg det er litt dårlig kundefokus fra EK - det viktigste for et selskap er å klare å sette kunden foran seg selv og ikke nødvendigvis la selskapsfokus > kundefokus.

Jeg forstår svært godt at ikke alle kundene er fra Norge - don't judge

Nå høres det ut som "det passer ikke for meg" = "dårlig kundefokus", og det er bare delvis riktig - og du motsier deg selv. Som stort selskap så må de selvfølgelig se på alle kundene, og forholdet kostanader og inntekter, dermed balanserer man det på best mulig måte. Selvfølgelig det beste kundefokuset ville jo vært å fly privatfly til hver eneste småflyplass, til det tidspunktet som passer kunden og nesten gratis, det ville vært å sette kunden foran seg selv.

Norge og nordmenn er bare en liten brøkdel av bildet, mens Tyskland er adskillig større. Det er også andre faktorer, som slottider og tilgang på fly som er med på å avgjøre. Siden f.eks. EK og QR er hub-spoke-selskaper, så må også forbindelsene i stor grad også tilpasses ankommende fra andre store markeder, som f.eks. USA og det betyr at man må ha et kompromiss når fly ankommende fra USA og Europa ankommer DXB og når forbindelsene videre østover passer, det samme gjelder andre veien også. Store stasjoner kan dekkes med flere avganger i løpet av dagen, men OSL er ikke så store (men det kan hende at EK kan forsvare en avgang til om behovet blir stort nok).

At det passer bedre for andre selskaper som de som har hubber i Europa er jo fordi forbindelsene (til f.eks. OSL) kan dekkes med mindre fly som kan fly større frekvenser.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Nå høres det ut som "det passer ikke for meg" = "dårlig kundefokus", og det er bare delvis riktig - og du motsier deg selv. Som stort selskap så må de selvfølgelig se på alle kundene, og forholdet kostanader og inntekter, dermed balanserer man det på best mulig måte. Selvfølgelig det beste kundefokuset ville jo vært å fly privatfly til hver eneste småflyplass, til det tidspunktet som passer kunden og nesten gratis, det ville vært å sette kunden foran seg selv.

Akkurat det jeg prøvde å unngå, og beklager at du misforstår. At det ikke passer for meg har ingenting med saken å gjøre.

Det er sikkert jeg som ikke forstår markedet, eksempelvis sliter jeg med å se at flere ville brukt en ekstra ferie dag på å reise (vanlige folk slutter 22 timer i forveien av EK) litt billigere. Jeg skjønner at de har kveldavganger i tillegg på større marked som i Tyskland, men hvorfor gikk de ikke for kun kveldavgang i OSL (og eventuelt fortsatt midt på dagen fra ARN)? Det virker så kjedelig forutsigbart: "la oss bare gjøre som vi har gjort andre plasser" - ikke særlig imponerende.

Som du og flere har nevnt, det er ulike "bølger" ut fra DXB, så jeg tviler på at det har noe med slot osv. å gjøre. La oss legge slot tider ut av grunnen.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Sene kveldsavganger er vel ikke noe som Avinor/OSL ønsker så veldig?

Synes for øvrig at flytidene til Emirates virker logiske med tanke på enkel transfer til avganger videre til Asia/Australia rundt mellom klokken 0200 og 0400 lokal tid i Dubai.

Flytidene fra Europa gjør det sikkert også mer praktisk med tanke på Crew Resource Management (CRM), vedlikehold av flåten m.m. Dette er nok uansett nøye planlagt med tanke på optimal inntjening i markedene Emirates satser på, hvis ikke hadde man garantert sett andre avgangstider fra OSL allerede.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Om man kommer ifra Bangkok, og har 0155 avgangen til Emirates har man bare litt over en time transfare i Dubai. Dette blir fort lite, spesielt om man er sen inn til Dubai. Jeg opplevede dette for ca 2 uker siden. Jeg rakk gaten med mindre en 10 minutters margin. men bagasjen rakk ikke flyet hjem til norge, og ble et døgn forsinket. På utreise ifra Norge har man 4timer å 10 minutter. Hadde definnetift gjort seg med en avgangstid som hadde vert to timer senere, og dermed fått redusert transfaretiden med 50% på utreise ifra Norge og redusert risikoen på hjemreisen.
 
Back
Top