Emirates ønsker at Airbus lager A380neo

  • Thread starter Thread starter OJB
  • Start date Start date

OJB

ScanFlyer Rusty
Medlem
Emirates ønsker at Airbus lager A380neo

Fra morgenens Flightglobal;
ROUTES: Emirates could order 60 more A380s if Neo backed
By: Max Kingsley-Jones, Chicago, Source: 23:55 21 Sep 2014

Emirates would sign up for another 60-70 A380s if Airbus is prepared to develop an enhanced “A380neo” derivative, the airline's president Tim Clark says.

Dubai-based Emirates already has orders for 140 A380s, of which 50 have been delivered. Clark has previously stated his desire for Airbus to develop an enhanced version powered by advanced engines from Rolls-Royce and he upped the ante at World Routes in Chicago: “We’re in the market for another 60-70 A380s on top of the 140, if they do what I think [they should] with the aeroplane,” Clark said, speaking at the Strategy Summit at World Routes.

Such a deal would take the airline’s orderbook for the A380 to 200 aircraft. Emirates is already by far the largest customer for the A380, with its 140 orders representing almost 45% of the superjumbo’s 318 sales.

However Clark concedes that he has so far been struggling to convince Airbus that it should invest the time and money in developing the proposed A380neo derivative, which could offer a double-digit improvement in operating economics and be available from around 2020.

“Rolls-Royce are in the market [to power an A380neo]. They’re quite keen to do that,” says Clark. But he cautions that the A380neo “business case that is not stacking up very well in Toulouse. Hopefully we can persuade them in the next six months or so.”

Clark had previously pledged to take the last 25 of the 50 A380s ordered at the 2013 Dubai air show as the re-engined variant, so it is potentially interested in ordering at least 85 A380neos should Airbus decide to launch the new version.

More on this story:
Emirates to take management role at TAAG(30/09/14)
Airbus details composition of A320neo test fleet(25/09/14)
ANALYSIS: A380 re-engining concept forces tough decisions(16/07/14)
IATA: Emirates urges Airbus to move on ‘A380neo’(02/06/14)
Emirates firms order for 50 A380s(23/12/13)
A380 must benefit from emerging engine technology: Clark(20/09/13)

http://www.flightglobal.com/news/ar...uld-order-60-more-a380s-if-neo-backed-403958/
 
Last edited by a moderator:
Re: Emirates -- 380neo

Forøvrig bør det nevnes at Emirates i dag har Engine Alliance GP7000 på sine A380, og ikke Rolls-Royce Trent 900. Hvis navneendringen fra A330neo beholdes, så er det her snakk om Rolls-Royce Trent 9000 for en A380neo.
 
Re: Emirates -- 380neo

Emirates har vel heller ikke annonsert motorvalg på de siste 50 de bestilte, og selv om de vel forventes og fortsette med EA, så er det vel ikke umulig de forsøker bruke dette som brekkstang ovenfor RR og Airbus for og få fart på et eventuelt A380neo prosjekt?
 
Re: Emirates -- 380neo

Tja ikke lenge siden de kansellerte en haug med A350-900. Kanskje Airbus ikke er så lysten på å danse etter det Tim Clark ønsker, med det som bakteppe.
 
Re: Emirates -- 380neo

Her er det store krefter i sving. Airbus vil definitivt på sikt utvikle 380neo.
Det er et spørsmål om etterspørsel og tilbud.
Flere selskaper må melde seg på banen for 380neo om Airbus skal få styrets og eiernes godkjennelse til å utvikle denne varianten.
Det vet Tim Clark og derfor går han ut med Emirates ønsker for dermed å flagge for markedet at flere må melde seg slik at Airbus' ledelse får nødvendig backing og godkjennelse fra styret til å utvikle denne varianten.
Det må være et vist antall selskaper som melder seg slik at det som kreves av engineering ressurser i konsernet og prioritering av disse gjør dette til en attraktiv business case i forhold til alt annet Airbus har av pågående prosjekter.
 
Re: Emirates ønsker at Airbus lager A380neo

Tror A tenker seg både 3 og 4 ganger før de setter i gang ett slikt prosjekt. Det er vel ikke kommet til break eaven på de som er bestilt hittil, og kommer det ikke flere bestillinger snart, så må man nok senke tempoet på produksjonen.
At EK vil ha er en ting, men hva betaler de pr stk i forhold til andre. Regner med de har en god rabatt, og nå har jo ikke de tradisjonelle selskapene bestilt flere enn de gjorde første gang de la inn ordre, så det er vel helt avhengig av om de får flere som vil ha. A380 brukte vel 1.5 - 2 år på å bli sertifisert, så regn med noenlunde det samme på NEO, og det er ikke gratis, i tillegg har de hatt en dyr wing fix på "CEO".

Tror neppe dette skjer bare om EK bestiller, og de er heller ikke som andre, de ligger midt mellom Europa og Asia, og er vel dagens svar på masseforflyttning [emoji12]
 
Re: Emirates ønsker at Airbus lager A380neo

Tror neppe dette skjer bare om EK bestiller, og de er heller ikke som andre, de ligger midt mellom Europa og Asia, og er vel dagens svar på masseforflyttning [emoji12]

.. og hva skjer om ebola-epedimien gir massepanikk? Man snakker allerede med å innføre tiltak mot flyreisende fra Afrika og det skal ikke mange flere tilfeller her i USA til før 'handlingssterke' politikere får fyr under hekken og forlanger både det ene og det andre tiltaket ... Og da sprer det seg fort.
 
Re: Emirates -- 380neo

Forøvrig bør det nevnes at Emirates i dag har Engine Alliance GP7000 på sine A380, og ikke Rolls-Royce Trent 900. Hvis navneendringen fra A330neo beholdes, så er det her snakk om Rolls-Royce Trent 9000 for en A380neo.

Emirates har vel heller ikke annonsert motorvalg på de siste 50 de bestilte, og selv om de vel forventes og fortsette med EA, så er det vel ikke umulig de forsøker bruke dette som brekkstang ovenfor RR og Airbus for og få fart på et eventuelt A380neo prosjekt?

Fortsatt ingen NEO annonsert, men en liten interessant utvikling er at Emirates og Rolls-Royce idag annonserte at de 50 siste A380 i bestilling (av totalt 140) vil bli med RR Trent-900 motorer og ikke EA GP7000 som i dag. Det trengs nødvendigvis ikke ses i sammenheng med en kommende NEO versjon, selv om jeg ser at mange spekulerer det i dag. Det at EK kansellerte 70 RR motoriserte A350 er jo heller ikke umulig at kan ha en sammenheng med dette

Uansett en fjær i hatten for RR, og det betyr at ordreboken til EA vil være relativt tynn etter EK sin 90. A380 er levert

http://www.rolls-royce.com/news/pre...ce-wins-largest-ever-order-from-emirates.aspx
Rolls-Royce has won its largest ever order, worth $9.2bn, to provide Trent 900 engines and TotalCare® service support to Emirates. The engines will power 50 Airbus A380 aircraft that will enter service from 2016.

200 motorer er jo også litt, og selv om vel $9,2 milliarder sikkert er listepris, så er det penger det og...

Jeg ser også det spekuleres på Leehamnews at Trent-900 nå er vesentlig mer effektiv enn GP7000, selv om jeg skulle likt og se de faktiske tallene, samt at det nok også kommer litt an på ruteprofilen

http://leehamnews.com/2015/04/16/rolls-royce-displaces-engine-alliance-for-emirates-a380-order/
According to one source, EK determined the RR Trent 900 was determined to be up to 4% more efficient than EA. But it’s unclear if there were other factors involved
 
Last edited:
Re: Emirates ønsker at Airbus lager A380neo

Airbus sjef bekrefter at det kommer en oppdatert versjon av flyet


THE boss of Airbus has ended months of speculation by confirming that the plane maker will build a new version of its superjumbo, the A380.

Fabrice Brégier told The Sunday Times that the A380neo, which will have new engines, could be ready for sale in five years. “We will move to the A380neo type. You can say that. Absolutely. We will need it between 2020 and 2025,” he said.

http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/business/article1582679.ece
 
Re: Emirates ønsker at Airbus lager A380neo

Kan jeg bare spørre (sikkert dumt): Er det forskjell på A380NEO og A380-900 og -1000, som også har vært omtalt?


Nja, nå et ikke NEOen helt spesifisert ennå, og om den "bare" får nye motorer eller om det vil skje andre forandringer
 
Re: Emirates ønsker at Airbus lager A380neo

Kan jeg bare spørre (sikkert dumt): Er det forskjell på A380NEO og A380-900 og -1000, som også har vært omtalt?

Finnes ikke dumme spørsmål.
Airbus har indikert at 380neo kan bli forlenget med et par "frames" foran og bak vingen.
Hvorvidt dette blir versjon -900 eller -1000 vites ikke.
Jeg vil anta at de markedsfører denne varianten som kun A380neo.
 
Re: Emirates ønsker at Airbus lager A380neo

Salgspotensialet tatt i betraktning, er det vel lite sannsynlig at det kommer mer enn en versjon.
 
Re: Emirates ønsker at Airbus lager A380neo

Salgspotensialet tatt i betraktning, er det vel lite sannsynlig at det kommer mer enn en versjon.

Innenfor de neste 10 årene tror jeg og på kun en variant.
 
Back
Top