Emirates-fly i brann på DXB 03AUG16

Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Jeg har fløyet på DXB flere ganger. Aldri hørt flygeledere bruke den gamle militære "gears down" fraseologi.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Er vel ikke militære flygeledere heller i Dubai? Såg ut som det var flere nasjoner i tårnet som ellers på dokumentar serien om DXB i alle fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Er vel ikke militære flygeledere heller i Dubai? Såg ut som det var flere nasjoner i tårnet som ellers på dokumentar serien om DXB i alle fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riktig, blant annet en nordmann. :)
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Er vel ikke militære flygeledere heller i Dubai? Såg ut som det var flere nasjoner i tårnet som ellers på dokumentar serien om DXB i alle fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Dumt spørsmål, men det er vel varsel om man skulle glemme å ta ut understellet?
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Det er det. "Too low gear" sies det hos Boeing.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

WS på metar`n er verdt å merke seg(Windshear). Noe lav sikt og ørkenvarme også forsåvidt..

https://www.youtube.com/watch?v=n9TdQKdwZIY

Hørest "friskt" ut, ut ifra videoen

Crashlandet 0847Z

Metars:
OMDB 030900Z 11021KT 3000 BLDU NSC 49/07 Q0993 WS ALL RWY TEMPO 35015KT 1500

OMDB 030800Z 14012KT 100V180 6000 NSC 48/09 Q0994 WS ALL RWY TEMPO 35015KT 4000 DU
 
Last edited:
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

VG skriver, som veldig troverdige kilden de er, at det var meldt om sterke vindkast i området før ulykken.
Kan man ha fått noe windshear/ kraftige vindkast som gjør at man lander så hardt at landingsunderstellet på høyre side kollapser? Høyre motor har vel angivelig separert fra vingen.

EDIT: ser piloteys nevner det samme i sin edit.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

De rapporterte visstnok om at de gikk rundt ("going around"), så da er det isåfall heller tilfelle om en dårlig utført "windshear escape maneuver". Kan referere til FlyDubai ulykken i Russland, der de også meldte fra på radioen om at det gikk rundt før de smalt i bakken.

En WS indication i lav høyde og med slike temperaturer vil uansett være meget krevende, spesielt dersom gross weight er høy.
 
Last edited:
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

WS på metar`n er verdt å merke seg(Windshear). Noe lav sikt og ørkenvarme også forsåvidt..

https://www.youtube.com/watch?v=n9TdQKdwZIY

Hørest "friskt" ut, ut ifra videoen

Crashlandet 0847Z

Metars:
OMDB 030900Z 11021KT 3000 BLDU NSC 49/07 Q0993 WS ALL RWY TEMPO 35015KT 1500

OMDB 030800Z 14012KT 100V180 6000 NSC 48/09 Q0994 WS ALL RWY TEMPO 35015KT 4000 DU



Vind i ubeskyttet mikrofon høres friskt ut uansett styrke. Lite driv i røyken syns jeg også for "kraftig" vind. Men klart windshear er ikke bra uansett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

I alle flytypene jeg har flydd skal man trekke opp hjulene hvis man havner i WS, for å få bort unødvendig drag, og dette kan gjøre utslaget om man klarer å klatre eller ikke. Dog bør selvfølgelig dette ikke gjøres i lav høyde hvis det er fare for å treffe bakken, men vi vet ingenting om hvordan flygerne oppfattet situasjonen. Ut ifra metaren var sikten også sterkt nedsatt (vet ikke hvordan det er å fly i sandstorm/blowing dust). Vindretningen og styrken tilsvarer grovt regnet en endring på 36kts, og hvis dette skifter over kun sekunder er det ikke tvil om at det vil ha en stor effekt på flymaskinen som allerede ligger kanskje 30% over stall speed til å begynne med. Jeg har selv sett airspeed-indikatoren miste 50kts på noen sekunder - og det er ikke artig å være med på..

Dette er kun mine egne tanker, og vi skal være forsiktig med å komme til konklusjoner før vi vet hva som har skjedd.
 
Last edited:
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Skal selvfølgelig ikke trekke konklusjoner, men alltid interessant å spekulere litt.

Kan forsåvidt nevne at vi har som prosedyre å ikke endre config før vi er ute av windshear. Dvs både flap og gear, med unntak speedbrake selvfølgelig.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

I alle flytypene jeg har flydd skal man trekke opp hjulene hvis man havner i WS, for å få bort unødvendig drag

Ingen af de typer jeg har fløjet beskriver at man skal tage gear up ved windshear, tværtimod SKAL man beholde konfiguration da ændringer i luftstrømmene, mens hjul og/eller flaps/slats samles op, kan forværre situationen betydeligt i de kritiske sekunder.
Har fløjet både B737 og Airbus samt flere turboprop....
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Vi tar hjulene opp og lar flaps stå uendret til man er ute av WS. Men dette er en annen diskusjon :)
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

GE90 skal ha bøtter og lass med krefter nær sagt i en hvilken som helst konfigurasjon, så det lurer meg over på spørsmålet om disse kreftene var tilgjengelige til pilotene. Det kan være flere ting som har gått galt i såfall; en teknisk svikt på en eller (mest trolig) begge motorer i lav høyde (ukjent årsak, men selv med én motor, gear ute og flaps i landing config skal GE90 uproblematisk klare en missed approach), alternativt at motorene har vært i eller nær idle til rett før landing (på tross av stabilized approach criteria - ukjent årsak).

Wildcardet er hvorfor gear er nevnt på ATC, og selvsagt hvilken effekt en windshear har hatt på airspeeden.. Det er ytterst uvanlig i sivile kretser at ATC legger seg borti konfigurasjon såfremt det ikke åpenbart er noe galt.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Boeing 777 - MSN 32700 - A6-EMW
2 x RR Trent 892
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b777-32700.htm

Bare for å være pirkete :up:

... Ja se der ... Der er nok årsaken ;) vel de skal også være tilstrekkelig til å klare en missed approach med flyet i approach konfig... En annen puzzling sak er at cockpit melder om goaround mens de åpenbart egentlig har andre ting å håndtere... Aviate, navigate, communicate osv...
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Wildcardet er hvorfor gear er nevnt på ATC, og selvsagt hvilken effekt en windshear har hatt på airspeeden.. Det er ytterst uvanlig i sivile kretser at ATC legger seg borti konfigurasjon såfremt det ikke åpenbart er noe galt.


Tenker at det utsagnet om at ATC har sagt noe om landing gear kun er rykter. Dårlig rapportering fra avherald virker det som. LiveAtc klippene tilsier nettopp det..

Tower ser at EK521 går rundt og gir missed approach instructions. Mulig PM burde monitore flight path istedet for å svare på den callen..
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Ved windshear escape skal man ikke forandre konfigurasjon på 777. Du øker drag vesentlig om du begynner å bevege på de hjullukene.
 
Back
Top