Emirates-fly i brann på DXB 03AUG16

Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Det var vel en av årsakene bak Asiana-krasjen på SFO hvor vel piloten ikke var klar over auto-throttle var koblet ut, eller noe slikt noe husker jeg rett

Auto-throttle var på, men i "hold" mode, derfor uten speedprotection. Manglende systemforståelse og kraftig redusert situational awareness etter en heller mislykket innflygning. Systemet er heller ikke helt heldig designet i dette tilfellet, men det står også ekstra i Boeings dokumentasjon at man ikke skal gjøre nettopp det de gjorde.

Det tar ca 15 sekunder å trekke inn hjulene, så det er nok ikke usannsynlig at de ikke var helt inne da de traff bakken. Det er vel også konsistent med at ytre hjulbrønn var åpen mens den indre var lukket på bilder fra ulykkesstedet.

Hva som er ute/inne når man heiser opp vrakdeler (slik det vises på mobilbildet) er vel neppe fasit for tilstanden når det landet. Det er jo mye som er kuttet og delt opp, så jeg vil tro ting løsner og gravitasjonen gjør sitt?

Hva som er ute/inne når man heiser opp vrakdeler (slik det vises på mobilbildet) er vel neppe fasit for tilstanden når det landet. Det er jo mye som er kuttet og delt opp, så jeg vil tro ting løsner og gravitasjonen gjør sitt?

Her er et bilde fra ulykkesstedet. Det er selvfølgelig mulig at de bla slått åpne under sammenstøtet, men inniblant all støyen på pprune høres det ikke helt urimelig ut. Men det får vi nok vite når ferdsskriverdataene blir offentliggjort.

photo-1.jpg

Foreløpig rapport ute

https://www.flightglobal.com/news/a...ng-landed-before-idle-power-go-around-429061/
Emirates 777 long-landed before idle-power go-around

Forstår jeg det rett så hadde faktisk flyet såvidt landet, da man bestemte seg for en go-around. Og nå er det vel her konklusjonen ikke er klar, men det tyder på at siden flyet hadde landet så funket ikke go-around knappen, og man da begynte klatre med motorene på tomgang? Og de oppdaget for sent at de manuelt måtte gi gass, og de da endte tilbake på rullebanen mens hjulene var delvis inntrykket, med det resultat det måtte gi

Det ser ihvertfall ut til at endel har fått rett i sin teori om det som skjedde, med unntak av det med lang landing som vel ikke har vært nevnt tidligere?

Re: Emirates-fly i brann på DXB (3/8)

On Sep 6th 2016 United Arab Emirates' GCAA released their preliminary report reporting, that the aircraft landed long, both main gear struts touched down, the crew initiated a go-around, retracted the landing gear and climbed to 85 feet radar altitude with the speed decaying to 134 KIAS, the aircraft descended again with the landing gear in transit into the UP position, 3 seconds prior to impact with the runway the thrust levers were moved from IDLE to full forward and the authothrottle system transitioned from IDLE to THRUST mode, a second later a GPWS warning "DON'T SINK! DON'T SINK!" activated, another second later the engines began to respond, another second later the aircraft impacted the runway abeam N7 taxiway at 125 KIAS, 9.5 degrees nose up and a rate of descent of 900 fpm following by both engines contacting the runway surface, the landing gear still in transit towards the up position.

http://avherald.com/h?article=49c12302&opt=0

Mye raskere å dytte thrust levers frem med hånden en å vente på autothrottle skal ta seg av "saken".

Last edited:

Har det kommet noe mer som kan konkludere reeel årsak her?
Det ble vel egentlig veldig fort stille..

Jeg synes det virker ganske klart ut ifra de opplysningene som har kommet fram, men til en endelig rapport som går i dybden kommer kan det nok ta sin tid.

Jeg synes det virker ganske klart ut ifra de opplysningene som har kommet fram

Hva leser du som er så klart?

Leste selv den midlertidige rapporten. Satt egentlig igjen med mer spm enn svar siden jeg ikke er fagmann.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Emirates-fly i brann på DXB (3/8-16)

Utifra de opplysningene som har kommet har det landet langt inne på banen, bestemte seg for å gå rundt etter at et system i flyet varslet om at de landet langt inne. Go-around ser ikke ut til å ha blitt korrekt utført siden de ikke forsikret seg om at motorene leverte den kraften de skulle i tide. Hvorvidt det var et problem med manglende systemforståelse, noe teknisk, trøtthet hos crew mm.vil ta lenger tid å klar opp i. Med tanke på hvordan man tidvis jobber skulle det ikke forundre meg om fatigue var en medvirkende årsak.

Var noe slikt jeg resonnerte meg spørrende til.

Er hvertfall uforståelig for en ikke-fagmann som meg hvorfor de løfter nesen og inn med hjulene før motorene og dertil fart var med på laget.

For å si det enkelt:

De glemte å gi gass :cry:

På en slik go-around skal man skyve throttlene forover mens man trykker på gå-rundt knappene samtidig. Det blir øvet og pugget i simulatoren hele tiden og skal være automatisk uansett hvor trøtt man er.
Har selv jobbet og flydd 30-40 timer i strekk, helt lovlig, og i en sånn tilstand er man avhengig av å gjøre mange prosedyrer helt automatisk uten å tenke.
Man vet vel hva som skjedde i Dubai, men ikke hvorfor.
Ser ut som skipperen var lokal og da blir vel ikke han hengt ut til tørk, dem finner vel noe annet å skylde på. :cry:

Har hørt at lokale slipper til med lite flytimer og urovekkende rask klatring i gradene... vet ikke om det er helt sant, men mtp på hva som kommer frem i ulykkesrapporten og så kan en jo spekulere frem til (evt) mer fakta blir lagt på bordet..

Har hørt at lokale slipper til med lite flytimer og urovekkende rask klatring i gradene... vet ikke om det er helt sant, men mtp på hva som kommer frem i ulykkesrapporten og så kan en jo spekulere frem til (evt) mer fakta blir lagt på bordet..

Jeg aner ikke, men det som står på avherald.com er følgende: "On Aug 4th 2016 the airline reported that both captain and first officer had accumulated more than 7000 flying hours."

Og i rapporten står det 7450 og 7950 flytimer, hvorav 5100 og 1300 på 777.

...med det antallet på baken så burde de vel kanskje ha den nødvendige erfaringen på 777?

Vet ikke hvordan det er i Dubai, men jeg jobbet i et naboland der nede for et nasjonalt flyselskap: De lokale som fikk jobb der kom som regel fra "en god famillie" og ble sendt på flyskole i England (som regel)
Noen strøk 3 ganger men fikk fortsette å prøve til de klorte seg gjennom.
Deretter var der fast jobb i det nasjonale selskapet for resten av livet, gjerne med kjapt opprykk.
Man kunne se i simulatoren hvem som hadde talent for å fly, og hvem som ikke hadde det. Det gikk litt over stokk og stein men de som var svak hadde vett nok til å bruke alt av automatikk på flyene. Og da gikk det som regel bra, helt til det ikke gjorde det.:cry:

Timer sier ikke nødvendigvis så mye om erfaring. Særlig på langruter blir det mange timer med å se på at autopiloten flyr eller å ligge i køya.

http://www.hangar.no/emirates-ulykke-vil-ta-minst-tre-ar-a-etterforske/

Havarikommisjonen i Dubai, GCAA er i full gang med etterforske flyulykken med ett Boeing 777 fly fra Emirates som krasjlandet under landing 3. august i år. Men etterforskningen kommer til å ta lang tid. Trolig vil en endelig rapport ikke være klar før om tidligst to, senest tre år.

... og så håper vi at kundene har glemt alt om dette i mellomtiden.

Last edited by a moderator:

Hvordan måler man "størrelsen" på en flyulykke? Det står i artikkelen at dette var den største flyulykken i landet på 30 år, men det var vel en 747F fra UPS som krasjlandet på/ved DXB på grunn av brann, med tap av begge pilotene?

Back