- Emirates en stor trussel!

Jeg vet fint lite om Emirates, utover det jeg leser her på forumet, deriblandt trip-reports.

For meg virker (av det jeg leser her) det som Emirates tilbyr god service (in-flight) og et godt produkt for passasjerene ellers, hvis det er oppskriften på å konkurrere, så gjerne for meg..

Velkommen skal dere være Emirates. Europeiske selskaper har en lang vei å gå hva gjelder service, får håpe de tar lærdom av sin nye konkurrent.

I economy har de 10 i bredden på 777-maskinene sine, og like dårlig seat pitch som alle andre.
Så med mindre man reiser i first eller biz, tror jeg ikke det skulle være noen grunn til å velge de framfor andre.

Spennende, Emirates er jo i en egen klasse for seg selv hva angår å handle fly, det får jo til og med DY sine ordre til å visne... (no offence liksom) :)
Men ja, jeg har også tenkt på dette en del ganger før, de Europeiske seleskapene kan stå ovenfor et stort problem snart.
Emirates er vell det største seleskapet i verden også snart mht transport av passasjerer?
Håper ikke de kveler inne Etihad, da de også har et veldig bra produkt (så langt som jeg vet). Mener jeg har lest at Etihad er det mest suksessfulle flyseleskapet om man ser på når de startet og hva de har idag. De er ganske unge.

Noen som vet hvorfor ikke Emirates fokuserer litt på Abu Dhabi? Hadde ikke det vært naturlig?

Last edited:
I economy har de 10 i bredden på 777-maskinene sine, og like dårlig seat pitch som alle andre.
Så med mindre man reiser i first eller biz, tror jeg ikke det skulle være noen grunn til å velge de framfor andre.

Hvis du kun ser på seat pitch og ikke øvrig service, ja.

På T7 har de jo opptil 34" pitch. For meg som er lang og spinkel er det viktigere enn 9 i bredden. Men folk har forskjellige prioriteringer. Personlig mener jeg at Emirates leverer ett av de beste Economyproduktene.

I følge Seatguru har de 33" pitch i 772 og kun 31" i 773-maskinene. Tror ikke 31" er spesielt behagelig om man er lang, og disse flyene blir brukt på noen av de lengste rutene de har. Når det er trangt både i lengde og bredde skal servicen være svært god for at man skal velge de framfor selskaper som har bedre plass til bein og kropp.

Mange flyselskaper mener at Emirates er subsidiert av staten fordi Sheikh Mohammed Al Maktoum har størsteparten (hvis ikke 100 %) av eierskapet i flyselskapet. Dette gjør at mange europeiske selskaper som ikke er subsidierte, føler at Emirates har et urettferdig konkurransefortrinn. Lufthansa og den tyske staten var for et par år siden særdeles lunkene til at Emirates skulle ekspandere ytterligere utover flyplassene Hamburg, Frankfurt, Düsseldorf og München. Det skal bli interessant å se i årene fremover hvordan selskapene i Midt Østen klarer seg mot hverandre.

Uansett om Emirates kan defineres som statsfinansiert eller ikke, er det imponerende å se hvordan de ekspanderer, og hvilken service de yter til kundene sine. Jeg holder i alle fall Emirates som ett av mine favorittselskaper på økonomiklasse, etter Singapore Airlines.

Skulle gjerne likt å vite hva Emirates betaler sine ansatte, jeg antar (og jeg har ingen anelse om lønnsnivå i noen selskaper) at Emirates kan betale mindre til sine enn hva Vest/Nord-Europeiske selskaper gjør? Men det er vel en del andre faktorer som spiller inn enn bare lønn når en skal se på lønnsomheten til et selskap?

Skulle gjerne likt å vite hva Emirates betaler sine ansatte, jeg antar (og jeg har ingen anelse om lønnsnivå i noen selskaper) at Emirates kan betale mindre til sine enn hva Vest/Nord-Europeiske selskaper gjør?

Det har vært noen tråder her inne om betaling for crew i Emirates og andre i sandkassen. Så vidt jeg har hørt av kjente som har fløyet der nede er det helt greit/godt betalt, men man blir bare lei livet i boblen etter en stund.

Iskalde nordboere bør finne varmen i en araber. Jeg er sikker på at flere reisende vil finne EK som en lukrativ transportør. Nye fly, fint interiør god service og bedre connections i UAE pluss at billettene ikke er koster altfor mye. Så, velkommen til OSL med en feit T7. Det hadde gjort seg.

Noen som kan gi et raskt svar på hvor EK bruker flyene sine? Brukes A345 i Europa eller er dette kun til USA?

Egentlig lidt underligt at så mange vælger at tage via DXB. Det er jo en forlængelse af rejsetiden f.ex CPH-DXB-BKK istedet for CPH-BKK. Så et og andet gør det rigtigt dernede i sandet.
Området har jo ikke så meget at byde på, andet end at prale at de mange fantastiske byggerier de har. DXB er jo mere eller mindre en stor byggeplads.
Nogen der kan huske at Loftleidir i sin tid havde held til at lokke folk til at flyve via
KEF til USA i stedet for direkte ??

Hilsen
ole

Jeg er ganske overbevist om at ser vi 10 år frem i tiden så vil Emirates have en ganske markant tilstedeværelse i Skandinavien. Om de vil være en direkte trussel mod de eksisterende og etablerede konkurrenter må tiden vise, men de vil uden tvivl tage en del af den trafik som andre selskaber pt sender via deres respektive hubs.

OSL må jo håbe at Emirates får succes på CPH, således de får mod på at ekspandere videre ind i det skandinaviske marked... ;)

Noen som kan gi et raskt svar på hvor EK bruker flyene sine? Brukes A345 i Europa eller er dette kun til USA?

A345 ble opprinnelig anskaffet for rutene fra SIN til US westcoast.
Med lange bakkeopphold på SIN på grunn av ruteoppsett ble de også brukt på korte ruter i sørøst Asia , blant annet SIN-CGK hvor jeg fløy med dem en god del for få år siden.

Noen som vet hvorfor ikke Emirates fokuserer litt på Abu Dhabi? Hadde ikke det vært naturlig?[/QUOTE]

Du er nesten inne på svaret selv her... Emirates har base i emiratet Dubai, mens Etihad har sitt "territorium" i Abu Dhabi.

Back