• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Embraer ERJ-195 På gater eller blir hentet med buss?

ENZV-FLYOLE

Newcomer
Embraer ERJ-195 På gater eller blir hentet med buss?

Heisann igjen! Jeg lurer på noen når jeg ser KLM og Lufthansa kommer med Embraer ERJ-195 til SVG. Pleier disse og få gate tilgang eller må dem bli hentet med buss? Bare lurer siden når SAS kommer med Canadair Regional Jet 900 så må dem enten bli hentet med buss eller få trapper.

Re: Embraer ERJ-195 På gater eller blir hentet med buss?

En CRJ (Canadair) har egen trapp i flyet, da det ikke er mulig å kjøre bruen inn til flyet. Mens ERJ serien kan man kjøre bru inntil. Hvordan dette praksiseres i SVG vet jeg intet om.

beklager mente ERJ. Noeng ganger er der CRJ også, men Embraer er samme type eller om dem kan ha gate. Siden dem er litt mindre en Boeing og Airbus

Det var i hvert fall trapp ut av flyet og opp igjen til brua fra BAe 146 (så godt som det samme som Avro) som Atlantic Airways opererte for SAS på CPH-SVG etter at Q400 ble tatt ut. Dette var vel forøvrig før den nye delen av terminalen uten bruer var åpnet. Husker dog ikke om det var trapp på flyet eller på bakken.

Så langt jeg har sett har vel SVG ingen bussgater, eller busser for den saks skyld (korriger/bekreft gjerne dette, de av dere her inne som har oversikt).

Last edited:

KLM og Lufthansa parkerer på bro på SVG med sine ERJs. Avro/146 kan også parkere på bro om 10 eller 11 benyttes. Og jo Sola har busser.

En CRJ (Canadair) har egen trapp i flyet, da det ikke er mulig å kjøre bruen inn til flyet. Mens ERJ serien kan man kjøre bru inntil. Hvordan dette praksiseres i SVG vet jeg intet om.

Men man kan vel også sette en CRJ ved brogate? Fokker 70 har jo også samme type trapp, og den ble koblet på bro i GOT. Godt mulig jeg tar feil, men det burde vel gå an?

Nå vet jeg ikke så mye om SVG, men det er mulig å kjøre bro inntil en CRJ. Men f.eks på OSL så gjøres ikke det lenger. Avroen så er det på den korteste modellen, så trangt til motorene at det er for stor sjanse på skade at det sjeldent er lurt å benytte bro. Men det som bestemmer brotilknytning, er en kombinasjon av broens uforming i forhold til flyets konstruksjon, og om det er sjanse på skade på flyet/bro/passasjerer etc.

Men man kan vel også sette en CRJ ved brogate? Fokker 70 har jo også samme type trapp, og den ble koblet på bro i GOT. Godt mulig jeg tar feil, men det burde vel gå an?

Neida, du tar ikke feil. Sist jeg fløy CRJ700 med AC, så var det bro inntil flyet i IAH.

På F70 foldes trappen ut og deretter foldes handrails ned slik at man kan komme til med broen. Vet ikke hvorvidt dette er mulig på CRJ? På Dashen er det iallefall ikke mulig.

CRJ-200 har jeg sett koblet med bro i USA. Så et bilde av det i Flynytt for noen år tilbake, så det er fullt mulig.

På F70 foldes trappen ut og deretter foldes handrails ned slik at man kan komme til med broen. Vet ikke hvorvidt dette er mulig på CRJ?

Det er det samme på CRJ.

Så langt jeg har sett har vel SVG ingen bussgater, eller busser for den saks skyld (korriger/bekreft gjerne dette, de av dere her inne som har oversikt).
Sola har busser. Det busses stort sett mellom innland/utland, i forbindelse med at fly som kommer fra utland og skal fly innland neste legg gjerne parkeres på "innlandsgate". Da må ankommende passasjeres busses til utenlandsdelen.
Det samme når et fly skal fly utland på neste legg, så må innenlandspassasjerene busses til innland.

Utover det så mener jeg å huske at det en tid var snakk om at passasjerer til offshore måtte busses til helikoptrene, til tross for svært kort gå-strekning. Vet ikke om denne praksisen er i drift nå - vi har ikke fri sikt til helikopter-apron fra TWR :)

Utover det så mener jeg å huske at det en tid var snakk om at passasjerer til offshore måtte busses til helikoptrene, til tross for svært kort gå-strekning. Vet ikke om denne praksisen er i drift nå - vi har ikke fri sikt til helikopter-apron fra TWR :)

Vi hentes på gate av helikopteret på vei ut og på vei hjem parkerer helikopteret på "parking"? og stenger ned før vi hentes med buss. Hvorfor forstår ingen pax.

Back