Embraer Embraer E-jet E2 - statustråd

Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Så ble det endelig min tur til å bestille en Widerøe-tur og retur med E2'en. Men på billettbekreftelsen dukket det opp en ICAO-kode som var ny for meg: E290.
Noen som vet om dette er den nye typebetegnelsen (i konkurranse med A220?) eller bare noe Widerøe bruker internt?
 
Last edited:
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Så ble det endelig min tur til å bestille en Widerøe-tur og retur med E2'en. Men på billettbekreftelsen dukket det opp en ICAO-kode som var ny for meg: E290.

Noen som vet om dette er den nye typebetegnelsen (i konkurranse med A220?) eller bare noe Widerøe bruker internt?



Det stemmer det. Og IATA betegnelsen som foretrekker TBFer fremfor det ekstra tegnet er 290 [emoji6]
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

To minutter er vel "innafor" som responstid på forumet! Takk skal du ha, Espen :p
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Binter Canarias skal ha bestilt 3 E195-E2, samt to opsjoner på samme flyet
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

E195-E2 har nå fullført både vanntest og minimum avgangshastighetstest, med tailstrike. Nærmer seg sertifisering og første levering, til Azul, som er launch custumer her

Foto: Embraer på Youtube

e195-e2.jpg


Teste-de-VMU-do-E195-E2-1024x682.jpg
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Embraer har samtidig måtte fjerne en stor ordre på 100 E175-E2 maskiner fra ordreboken sin. Årsaken til dette er at denne ordren tilhører Skywest, og hvis ikke amerikanske scope clauses endres, vil ikke selskapet kunne ta leveranse av disse flyene og bruke dem på vegne av de andre amerikanske selskapene da dette flyet er for stort i henhold til det. Grunnen til at den er over grensen, mens E175 (E1- varianten) går er at E2 er tyngre og har høyere MTOW, mye på grunn av større motorer

https://embraer.com/global/en/news?...s-15-commercial-and-24-executive-jets-in-3q18

A total of 134 jets were removed from Embraer’s backlog in 3Q18. The majority of these planes belong to an order placed by Skywest for 100 E175-E2s, and were removed largely due to IFRS accounting changes. Given current timing uncertainty of the scope clause changes in the U.S. market to allow the heavier E175-E2 to be flown by regional airlines under capacity purchase agreements (CPAs) for mainline airlines, Embraer has proactively adopted best practices to align with the latest IFRS principles and remove the order from backlog given its conditionality terms. Skywest remains committed with the E175-E2 order and its terms are unchanged.
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Da har Air Astana fått sin første E190-E2, og ble dermed kunde nummer to etter Widerøe som fikk sin første maskin

Embraer 190 -300 190.20012 P4-KHA Air Astana delivery 01-02dec18 SJK-REC-FAO-AKX "Artic Tiger" nose art ex PR-EQH
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Per 31/3 hadde Embraer levert 5 E2 modeller, 3 til Widerøe og 2 til Air Astana. Det gir følgene backlog på E2 serien:

E190-E2: 41
Air Kiribati: 2
Aircastle*: 12
Aercap*: 3
ICBC*: 10
Hainan: 2
Helvetic: 12

E195-E2: 112
Aircastle*: 13
Aercap*: 45
Azul: 51
Binter Canarias: 3


*=Leasingselskap

http://redirect.viglink.com/?format...ownload.aspx?Arquivo=Th8GNm4/hbEgQkCQUIOihA==

Totalt 153 i ordreboken i tillegg til de 5 som er levert. Foreløpig har ikke den minste varianter E175-E2, derimot har forgjengeren E175 hele 196 fly igjen i ordreboken, primert de amerikanske regionalselskapene. Samt noen veldig få ordre igjen å levere av E190 (7) og E195 (3). Men man kan vel si at den store salgene for E2 serien foreløpig lar vente på seg
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

E175-E2 selger dårlig(!) og det spekuleres i at modellen kanskje ikke vil bli bygget, da den er for tung for det amerikanske markedet.
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

E175-E2 selger dårlig(!) og det spekuleres i at modellen kanskje ikke vil bli bygget, da den er for tung for det amerikanske markedet.



Modellen står fortsatt uten ordre, men første prototypen til maskin har nå startet monteringen i Brasil

Foto: Embraer
26b2c35d19f3ffc7711b21d1cf2489c0.jpg
 
Back
Top