Embraer Embraer E-jet E2 - statustråd

Someone

Moderator
Medlem
Embraer E-jet E2 - statustråd

Nyheter angående Embraers oppdaterte E-jet har til nå vært i ymse flyshowstatustråder så greit med en egen

Nylig var det roll-out av E190-E2, så det går fremover med hurtige skritt her

https://www.flightglobal.com/news/articles/embraer-rolls-out-first-e190-e2-422400/
Embraer today rolled out the E190-E2, the first member of the second-generation E-Jet family launched in 2013.

E190-E2 er altså først ut og i 2018 følger E195-E2 og i 2019 E175-E2. Det vil ikke komme noen ny E170

De største synlige forskjellene blir større vingespenn og ny motorer ved at GE CF-34 bytter ut med P&W PW1900G. Samt ny elektronikk etc
 
Re: Embraer E2 series statustråd

E190-E2-Rollout-Embraer-Twitter.jpg

Photo: Embraer/Twitter
http://atwonline.com/airframes/atw-photo-gallery-embraer-e190-e2-rollout
 
Re: Embraer E2 series statustråd

Embraer går også fra winglets og over til raked wingtips når E2 serien kommer, samt de gjør noen justeringer i størrelsen. E175-E2 vokser med en rad, og kan ta inntill 90 passasjerer, E190-E2 forbli samme størrelse (inntil 114 passasjerer), men E195-E2 blir endel større da den vokser med tre rader og vi lkunne ta inntill 144 passasjerer

Sistnevnte har også nylig fått en liten boost og vil få lengre vingspenn og høyere MTOW og dermed lengre range og bedre hot&high ytelser

https://www.flightglobal.com/news/articles/embraer-announces-design-revamp-of-e195-e2-422341/
Embraer has announced a major design revamp for the E195-E2, adding up to 450nm range by increasing take-off weight by 2t and a 1.4m wingspan extension
 
Re: Embraer E2 series statustråd

Denne var jeg ikke klar over, men nå er jeg ikke flyingeniør heller. Ved og gå over til en såkalt "closed loop fly-by-wire" kan Embraer plassere vingene litt forover, og dermed flytte centre of gravity. Effekten av det er at de da trenger mindre halevinger, faktisk 26% mindre, og dette alene reduserer drivstofforbruket med 1,5%

https://leehamnews.com/2016/04/08/bjorns-corner/
I put forward the Embraer E-Jets as an example where the change of FBW principle allowed a 26% reduction in the horizontal tail size for the E2 generation

The more aft-loaded CG range is achieved by placing the aircraft’s wing in a more forward position. The more forward position of the wing reduces the pitch up moment (the tail downward force times the distance to the aircraft’s Center of Gravity, CG) that the horizontal tailplane must produce to keep the aircraft stable
 
Re: Embraer E2 series statustråd

Ser forresten som om Embraer fløy langt mer aggressivt på første flyvningen enn hva man har sett hos Airbus, Boeing og Bombardier, hvis den første flyvningen på en ny type ofte foregår i lavere høyde, lavere fart og begrensninger i systemene. Embraer derimot tok flyet opp i 41.000 fot, 0,82mach og fløy både i normal law mode og direkt law mode
 
Re: Embraer E2 series statustråd

Flere bilder og store ord her:

Calling the flight “fantastic”, Embraer chief operating officer and senior vice-president Luis Carlos Affonso tells Flightglobal: “It was the best first flight ever at Embraer… We could significantly open the envelope in terms of altitude, speed, systems, fly-by-wire, flaps, landing gear… It was a very successful flight.”

www.flightglobal.com/pictures-embraer-completes-first-flight-of-e-jet-e2-425655/

Jeg håper vedlikholdsfolkene og stuerne er like fornøyde :love
 
Re: Embraer E2 series statustråd

Embraer utsetter sertifisering av E2-175 med et år til 2021. De begrunner det både med godt salg av eksisterende modell samt utfordringer med MTOW og scope clauses for de amerikanske selskapene, da akkurat nå ligger flyet an til å bli for "stort" for dette

http://www.reuters.com/article/embraer-commercial-idUSL1N1DX01I
Dec 1 Brazilian planemaker Embraer said on Thursday it has revised its initial projection of certification and entry into service of the E175 E2 jet from 2020 to 2021.

The rescheduling is partly based on continued interest in the current generation E175 jet in the North American market, the company said in a statement.

But it also reflects recent negotiations between U.S. airlines and pilot unions that left unchanged the maximum takeoff weight restrictions for 76-seat aircraft in the relevant "scope clauses."
 
Re: Embraer E2 series statustråd

Første E195-E2 testmaskiner begynner ta form. Med 144 passasjer i all economy vil den nesten være lik 737-700 og A319 i størrelse

https://twitter.com/embraer/status/821441208522260480/
I alle fall i passasjer kapasitet. E195-E2 vil ha 36 seterader med seter, 700 vil ha ca 24 og 319 ca26. Den vil ha like mange seterader som en 737-900, så det vil bli et langt, smalt og elegant fly. Widerøe, med 114seter vil ha 28,5 rader.
 
Re: Embraer E2 series statustråd

I alle fall i passasjer kapasitet. E195-E2 vil ha 36 seterader med seter, 700 vil ha ca 24 og 319 ca26. Den vil ha like mange seterader som en 737-900, så det vil bli et langt, smalt og elegant fly. Widerøe, med 114seter vil ha 28,5 rader.

Bare pass på å ikke blande 190, 195, 190-E2 (som WF kjøper) og 195-E2.
190 og 190-E2 er like lange, mens 195-E2 blir nesten tre meter lengre enn 195. Det er derfor 195-E2 får en såpass stor økning i pax-kapasiteten.
I utseende blir vel 195-E2 omtrent av samme skrog-proporsjoner som DC-8-61/63 og 757-300? Stilig!
 
Re: Embraer E2 series statustråd

I utseende blir vel 195-E2 omtrent av samme skrog-proporsjoner som DC-8-61/63 og 757-300? Stilig!

Lang tynn ting?
Må vel ta med MD-8X på kjøpet også?
Er det MD-88 som er lengst, eller -82?
Lite vinger og my kropp.
Har ikke sett bilder av den dere 195-E2, noen nerder som har direkte link så jeg slipper å kludret med Google og eller fabrikk sidene i Brasil?
Thx
 
Re: Embraer E2 series statustråd

Noen som kjenner til hva de nye kodene for flyene blir? E170=E70, E175=E75, E190=E90, E195=E95, men hva blir E175-E2=?, E190-E2=?, E195-E2=?
 
Re: Embraer E2 series statustråd

Samme skroget. -88 har glass-cockpit og er den eneste -80 som er sertifisert som MD-80. Resten er DC-9-8x.

EFIS er vel en mer korrekt betegnelse. Kun 29 Saudia Arabia MD-90 ble levert med full glass cockpit samt alle MD-11.
 
Re: Embraer E2 series statustråd

Lang tynn ting?
Må vel ta med MD-8X på kjøpet også?
Er det MD-88 som er lengst, eller -82?
Lite vinger og my kropp.
Har ikke sett bilder av den dere 195-E2, noen nerder som har direkte link så jeg slipper å kludret med Google og eller fabrikk sidene i Brasil?
Thx

Som LN-MOW nevnte er det samme skroget på alle MD-80'ene, med unntak av 87. "Bare" vekt, motorer og utrustning som varierte. Og SAS klinka selvsagt til på hele gjengen, pussig nok med unntak av -88. Dog hanket de inn slakken og kjøpte også MD-90 i tillegg.
Ved nærmere ettertanke går jeg tilbake på påstanden om DC-8-61/63 og 757-300 proporsjoner, den blir nok ikke like lang og smal. Dessuten får den ganske mye vingespenn også.

Prøv denne for bilder av E2-familien: https://www.google.no/search?q=embr...hVBESwKHVg-D9UQ_AUIBigB#imgrc=epNDatENN8beMM:

Edit: ser at linken åpner alle bildene til Google, men leter du deg nedover noen rader finner du et som viser alle tre variantene sammen.
 
Last edited:
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Roll-out for E195-E2 i dag, den største modellen i E2 serien

4edb4a3200028366a51841c3cc521014.jpg


dc1bef75d3c488a608d62cfe517e6599.jpg
 
Back
Top