• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Embraer 190 - Hvor høyt kan den fly?

• Thread starter Thread starter LTH
  • Start date Start date

LTH

ScanFlyer Gold
Medlem
Embraer 190 - Hvor høyt kan den fly?

Jeg prøver å finne ut hvor høyt Embraer 190 er sertifisert for å fly. Er det FL350 eller er det høyere. Klarer ikke å finne ut av det...:(

Noen som kan hjelpe?

Re: Embraer 190 - Hvor høyt kan den fly?

Da kaprer jeg denne litt...er det noen som vet maks service ceiling på B744 og B763/B752?

Faktisk ikke ...

B744 Max ceiling 45.100 ft ..
B763 39.000 ft ..
B752 42.000 ft

Oi! Kan B744 gå så höyt!

B763 mener jeg har sett en B763 i 41.000 fot jeg, men det kommer vel på skroget tenker jeg...eller motorene..

Må vel helst være motorene. Med tanke på at Service Ceiling er høyden et fly fortsatt skal kunne klarte minst 100 fot i minuttet på.

En annen og vel så viktig faktor som bestemmer hvor høyt et fly går, er cabin press diff,
altså hvor mye skroget tåler i differanse mellom utvendig og innvendig trykk.

Kravet er en kabinhøyde på max 8000fot på cruise, og da må man "pumpe" opp kabinen for å holde det der.

Jo høyere du går, jo større blir trykkdifferansen, og dermed må skroget tåle mer.
For at skroget skal tåle mer, må det bygges sterkere = tyngre = dårligere økonomi.
Samtidig må du ha større luftavtapping fra motorene for å holde differansen = enda dårligere økonomi.
Derfor har du igjen air recycle fan som gjenvinner luften i kabinen = dårligere luft til passasjerene (ikke til cockpit - de får vanligvis luft fra et annet system)

Jeg skal ikke ro meg helt utpå her.. ;)
..men det er mange andre faktorer en hvor store motorer du har som avgjør hvor høyt du flyr. =)

Hvor stort er skillet mellom Vs og Mcrit for en B737NG i FL410?
Og hva er "sunn differanse" mellom disse?

Back