ELKJØP tilbud på kamera

Re: ELKJØP tilbud på kamera

Man ''trenger'' de jo ikke egentlig. Men må si jeg savner muligheten til å zoome det lille ekstra når jeg gikk ned fra 300mm til 200. Men så går det jo også på kvaliteten på bildene hvor mye du zoomer. Det du kan gjøre er jo å kjøpe en teleconverter til objektivet du har, så skaffer du deg noen ekstra ''milimeter''. Men disse converterene har vist en stygg uvane i å gjøre bildene mørkere, spesielt i kantene. Men det er pirk...

Jeg har en 70-200, en ren 300, en 80-400 og en ren 400. De jeg bruker mest på fly er 300 og 400. Skal jeg velge en som favoritt- må det bli 300- så mitt svar er ja- 300 er en meget anvennelig brennvidde mot fly!

En 2x forlenger er en billig måte å få dobbelt så lang brennvidde, og ja den stjeler lys. Har du den på f.eks en linse med blender 5,6 blir effektiv blender 11, og er det ikke sterk sol på fototidspunktet spørs det om du i det heletatt klarer å holde kamera rolig nok. Bl 4 blir 8 osv. En forlenger vil også redusere bildekvaliteten og autofokus vil ikke virke på alle blendersteg. Grunnen til det siste er at lystapet kan bli så stort at kameraets AF ikke ser kontraster som er sterke nok til å reagere.

Da ble det bestilt 70-300mm fra Japan Foto, så får vi finne ut etterhvert om jeg trengte den :colgate:

Da har man vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket og kjøpt D40KIT....

Finnes det noe godt/greit gratis program som jeg kan bruke til å "klippe" ut det som ikke er nødvendig å ha med?

Da har man vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket og kjøpt D40KIT....

Finnes det noe godt/greit gratis program som jeg kan bruke til å "klippe" ut det som ikke er nødvendig å ha med?

PhotoFiltre
Flott til resizing, og grei/enkel redigering. Men suger til å lagre store jpg-bilder, for de blir totalt ødelagt.

Fast Stone
For enkel redigering tror jeg dette er det beste.

The Gimp
Photoshop rippoff. Sikkert veldig bra, men tar tid å lære seg.

:)

Legger du inn 8 - 900 kr så kjøper du deg
Adobe elements 6.0

Da klarer du deg i massevis, Japan photo eller en annen sjappe... event. i guttebutikken.

hurvert :)

Jeg var innom ELKJØP i dag for å kjøpe meg ett. De var desverre tomme og får ikke inn fler før tidligst 20 juni fikk jeg vite.

Men når det var sagt mente selgeren at man kunne få et lite digitalkamera til lavere pris som kunne gjøre det samme som Nikon D40. Grunnen til dette var at det på denne modellen bare var 3x optisk zoom. Mens f.eks. D60 til kr 4999,- har hele 7,5x optisk zoom. Han mente at man i det minste måtte kjøpe en 70-300mm linse (kr 1 364) for å få noen effekt av D40. Ok, han var nok selger og ville sikkert gjerne selge meg en dyrere modell.

Noen som har synspunkter på selgerens uttalelser? Jeg har desverre ikke kunnskaper nok til å kunne mene noe om det.

BF:cool2

Jeg var innom ELKJØP i dag for å kjøpe meg ett. De var desverre tomme og får ikke inn fler før tidligst 20 juni fikk jeg vite.

Men når det var sagt mente selgeren at man kunne få et lite digitalkamera til lavere pris som kunne gjøre det samme som Nikon D40. Grunnen til dette var at det på denne modellen bare var 3x optisk zoom. Mens f.eks. D60 til kr 4999,- har hele 7,5x optisk zoom. Han mente at man i det minste måtte kjøpe en 70-300mm linse (kr 1 364) for å få noen effekt av D40. Ok, han var nok selger og ville sikkert gjerne selge meg en dyrere modell.

Noen som har synspunkter på selgerens uttalelser? Jeg har desverre ikke kunnskaper nok til å kunne mene noe om det.

Altså - Det er ikke kameraet som "zoomer", men objektivet. Hvordan han klarer å si at "en D40 har 3x optisk, mens D60 har 7,5x optisk" skjønner ikke jeg. Det er i alle fall veldig missvisende, og dårlig sagt av han :drunk:

Et speireflekskamera består grovt sett av to deler - Kamerahus og objektiv. Begge er nødvendige, for man kan ikke ta bilder uten objektiv og omvendt. Kanskje han mente det fulgte med et annet objektiv sammen med D60'en. Det objektivet som følger med D40'en her i alle fall (18-55mm) tilsvarer riktig nok 3x optisk zoom.

Begge kameraene har like god "effekt". Det er hvilket objektiv du velger å skru på som avgjør hvor mye du kan zoome. Tror han der egentlig bare ville tjene litt ekstra pæng :)

PhotoFiltre
Flott til resizing, og grei/enkel redigering. Men suger til å lagre store jpg-bilder, for de blir totalt ødelagt.

Fast Stone
For enkel redigering tror jeg dette er det beste.

The Gimp
Photoshop rippoff. Sikkert veldig bra, men tar tid å lære seg.

:)

Takk. Prøver å lære meg litt om dette kameraet, men ikke alltid så lett.

Last edited:

Fulgte med et program som heter PictureProject da jeg kjøpte kameraet. Det gjør alt jeg vil gjøre med bilder jeg eventuelt legger ut. Men uansett takk for hjelpen fly1980 :)

Legger ved 2 bilder, det ene er orginal bilde mens det andre har jeg gjort litt med. Bilen min er ikke ikke så grønnaktig som det ser ut til på det bearbeidede bilde :rolleyes:

Attachments

• DSC_0005 (Large).jpg
    DSC_0005 (Large).jpg
    125.5 KB · Views: 246
  • DSC_0005 (Large) edited.jpg
    DSC_0005 (Large) edited.jpg
    158.8 KB · Views: 245

Altså - Det er ikke kameraet som "zoomer", men objektivet. Hvordan han klarer å si at "en D40 har 3x optisk, mens D60 har 7,5x optisk" skjønner ikke jeg. Det er i alle fall veldig missvisende, og dårlig sagt av han :drunk:

Et speireflekskamera består grovt sett av to deler - Kamerahus og objektiv. Begge er nødvendige, for man kan ikke ta bilder uten objektiv og omvendt. Kanskje han mente det fulgte med et annet objektiv sammen med D60'en. Det objektivet som følger med D40'en her i alle fall (18-55mm) tilsvarer riktig nok 3x optisk zoom.

Begge kameraene har like god "effekt". Det er hvilket objektiv du velger å skru på som avgjør hvor mye du kan zoome. Tror han der egentlig bare ville tjene litt ekstra pæng :)

Takk for info! Da var det slik jeg trodde det hang sammen også. Skjønte ikke helt hva han mente der i butikken. Men han visste det kanskje ikke så godt selv heller stakkars!

Men hva er hvoedforskjellene mellom en D40 og en D60? At D40 har 6,2 megapixels og D60 har 10,2. Er det andre ting som gjør at dette kameraet er verdt dobbel pris av en D40?

Takker igjen for svar fra dere fotokyndige!

Denne selgerens uttalelser vitner jo bare om at ELKJØP ikke er rette stedet å handle! Tror nok du får bedre hjelp i f.eks Japan Foto som i disse dager går ut med storoffensiv mot f.eks FotoVideo og gjør alt for å ligge som markedsleder på pris. De selger f.eks Canon 350D m/ kitlinse for 2999,- Dette er et meget godt innstegskamera (litt liten skjerm kanskje)- mye for pengene. De har samme tilbudet på Nikon D40 også! På kjøpet kan du få med en 55-200mm for 999,-

Vurderer å kjøpe en ekstra linse til min D40 da den som fulgte med ikke er god nok til å kunne være flyspotter (18-55mm).

Ser litt på disse 2, Nikon/Nikkor og Tamron, men lurte på hva dere mer erfarne vil anbefale. Og når det gjelder den der 4 års Supersikring, om det er noe dere ville anbefalt å kjøpe eller er det bare bortkastede penger?

... men lurte på hva dere mer erfarne vil anbefale. Og når det gjelder den der 4 års Supersikring, om det er noe dere ville anbefalt å kjøpe eller er det bare bortkastede penger?

I dette segmentet er det jo ikke så mye å spare på å kjøpe piratoptikk (her kun 200,-)- så jeg ville vel gått for Originalmerket! Men kommer man opp på de litt dyrere linsene, er pirat et godt alternativ. F.eks en 70-200mm med blender 2,8 og stabilisering må man kanskje ut med bort i 15000 for originalmerket mens piratene ligger på det halve. Og da er jo spørsmålet; er originalmerket 7000,- bedre?

Supersikringen er ok hvis du ikke er sikret fra før! Har du f.eks villasikring, er ofte løse gjenstander med pris under kr 20000,- automatisk sikret. Så kjøper du enkeltgjenstander over den prisen, er det jo en billig forsikring. Som et eksempel kan jeg nevne min EOS 1D som koster godt og vel 30000,- vil det koste ca 1300,- året å forsikre da den ikke går innunder grensen i villaforsikringen. (grensen på 20000,- gjelder min forsikring, undersøk din egen grense før du tar beslutningen). Uansett- en linse til under 1000,- hadde ikke jeg forsikret spesifikt!

Fikk "plutselig" lyst til å kjøpe den 70-300mm-linsa til Tamron.. Men så har jeg allerede helt opp til 200mm (55-200 fra Nikon).. "Trenger" man de ekstra 100 millimeterne?

Prøvde en 70-300mm linse på kameraet mitt i dag.. Jeg merket tydelig forskjell mellom 200 og 300mm, så nå gleder jeg meg til linsa mi kommer :)

Om bare Japan Photo får ut finger'n :angry:

Vurderer å kjøpe en ekstra linse til min D40 da den som fulgte med ikke er god nok til å kunne være flyspotter (18-55mm).

Ser litt på disse 2, Nikon/Nikkor og Tamron, men lurte på hva dere mer erfarne vil anbefale. Og når det gjelder den der 4 års Supersikring, om det er noe dere ville anbefalt å kjøpe eller er det bare bortkastede penger?

Da er Nikon/Nikkor objektivet bestilt fra Japan Photo, uten 4 års Supersikring.

Gleder meg som en unge :colgate:

Nå har jeg også handlet -D60 KIT - så må det vel bli en ny linse ASAP er jeg redd for. Utrolig fort man blir bitt av basillen.

Men fytti rakkern hvor mye dårlige selgere det finnes rundt. Var innom Capi på OSL i dag. På utland var de oppegående og klar for å gjøre butikk. Men hu som var på inland var helt borte..... Jeg endte med å bare gå...

Handletpå Lefdal Strømmen. Og fy f... for en dårlig selger. Han greide absolutt ingen ting. Var nesten så jeg vurderte å gå et annet sted, men gadd ikke.
Syntes til slutt på karen, for at han var så fullstendig inkompetent....

Men jeg visste hva jeg skulle ha og ville bare få en ok pris og komme meg ut igjen. Og det greide jeg - Hurra.

Vi får lage en spotterdag for oss nybegynnerne hvor vi kan prøve oss litt :lol:
Har tatt litt bilder i dag, men trenger en del øvelse før det blir bra...

S

Da er Nikon/Nikkor objektivet bestilt fra Japan Photo, uten 4 års Supersikring.

Gleder meg som en unge :colgate:

Da har objektivet ankommet Egersund og begynt å teste :)
Eventeuelle kommentarer under bilde.
d5cdc5d1.jpg

ihvertfall godt nok innpakket...
e1b0f7c5.jpg

ec038006.jpg

880b1028.jpg

Utsiktene fra terassen, tatt på 18mm med 18-55mm objektivet
3989dade.jpg

55mm samme objektiv
071077fb.jpg

55mm 55-200mm objektiv
8a4dde6d.jpg

200mm

Nå kan man bli skikkelig flyspotter....:)

Ser at fokusen er feil på bildet av linsen, oppdaget det ikke før bildet var på pcen

Coop Obs selger denne til 2395 denne uken. Løp og kjøp!!:D

Back