Elektroniske flykart og apper til nettbrett

Espen S

Newcomer
Hei på dere.

Jeg har søkt litt rundt, men finner ingen tråder som tar opp ulike programmer/apper til bruk på mobil og nettbrett i forbindelse med VFR flyging og planlegging. Det er noen som nevner Air Navigation Pro til Ipad, men det finnes da flere valg enn dette? Eller er dette det beste pr idag? FlyNytt hadde en artikkel i sommer som omhandlet dette temaet, men det er vel bedre å ta en avgjørelse på hva man bør velge med litt flere synspunkter lagt til grunn, i tillegg til at denne utviklingen går veldig fort.

Så.. noen som har erfaringer, og evt hva ville dere anbefalt?

PS. Dersom denne tråden ligger på feil sted, eller det finnes en tråd som tar opp dette fra før, så flytt/slett/henvis gjerne :)

Espen.

Personlig er jeg stor fan av Air Navigation X Pro, - og (rett meg hvis jeg tar feil) mener at det er kun til den appen man får kjøpt offisielle ICAO kart for Norge.

Ellers er det mange alternativer å velge mellom, f.eks. Foreflight (som visstnok er det ultimate i USA), og WingX Pro:
https://itunes.apple.com/us/app/wingx-pro7-aviation-moving/id378172082?mt=8

Et annet must på siden av kartene er selvsagt AeroWeather som gir en utmerket oversikt over TAF/METAR/NOTAM! :)

eNOTAM gir deg NOTAM plottet grafisk basert på NOTAM-header og posisjoner skrevet på korrekt format. Dessverre for én ICAO-enhet om gangen, men det går an å kopiere NOTAM fra ei liste og kopiere i en fritekst-boks...

Fritekst avhenger av at NOTAM kopieres i raw-format og ikke kun kortversjonen man får på ippc. For raw-format er følgende side høyst brukbar: https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/

-men merk at den amerikanske siden henter rubbel og bit du aldri vil få se på IPPC, enten på grunn av alder på NOTAM eller type NOTAM.

På kartet i appen (eller på nettet på eNOTAM.com) er punktene markert med nummerering og i teksten blir hver posisjon også gitt nummerering for å kontrollere hvilken posisjon som er hentet fra hvilken NOTAM.

Da blir det jo også lettere å oppdatere VFR-kart i papir med posisjoner på nye spenn som kunngjøres i NOTAM - man finner raskt frem på kartet med et grafisk utgangspunkt for hvor posisjonen er på kartet.

CircleToLand er også en grei app. Den viser aerodrome-kart fra AIP i en rekke land. Dessverre er tekstsidene ikke tilgjengelig.

Men appen dekker en rekke land, og er sånn sett grei for å raskt sjekke opp noe ved flyplasser... IFR kan den vel ikke brukes til noe som helst? Ingen AIP publiserer krav til sikt for en approach. For ikke å snakke om at det sannsynligvis er en rekke krav til utstyr og app jeg ikke har satt meg det spor inn i.

PilotWizz hjelper til med en rekke utregninger. Ikke noe spesielt egnet i luften vil jeg tro, (om den ikke finnes på iPad?), men det går i alle fall an å teste at man har visse utregninger i hodet fremdeles.

ISA Model gir informasjon om standardatmosfære (temperatur, trykk, osv) i ulike høyder.

Mange av appene ovenfor er i stor grad brukbare til planlegging, om nøyaktighet er en faktor. Har selv aldri brukt disse til ordentlig planlegging, så min erfaring er begrenset til stue-testing...

WeatherPro og AeroWeather for vær. Circle To Land er en app som går direkte inn i de fleste lands AIP og henter ut flyplasskart, den er ganske fin.

Aeroweather är att rekommendera, fungerar dock mycket bättre på iphone än den gör på android. Detsamma gäller med Airnav Pro. Många som gått från Apple till Android och förväntade den samma "appen" men här är det stora skilnader i kvalite och stabilitet.

Back