• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

El Al ny operatør på OSL?

Re: El Al ny operatør på OSL?

Det som har satt kjepper i hjulene for dette tidligere er at norske myndigheter ikke har tillatt israelske sikkerhetsvakter å bære våpen på norsk territorium - altså ute på flyplassen - på fast basis. De tillater det i forbindelse med statsbesøk, men ikke for vanlig rutetrafikk.

Det skal bli spennende å se om denne praksisen er endret.

Originally posted by LN-KOG
Det som har satt kjepper i hjulene for dette tidligere er at norske myndigheter ikke har tillatt israelske sikkerhetsvakter å bære våpen på norsk territorium - altså ute på flyplassen - på fast basis. De tillater det i forbindelse med statsbesøk, men ikke for vanlig rutetrafikk.

Det skal bli spennende å se om denne praksisen er endret.
Det er den forhåbentligt ikke! Det ligner ikke noget at have andre landes "sikkerhedsfolk" rendende rundt med våben. Det er galt nok med den skymarshals amerikanerne medbringer!

Velkommen skal de være...med eller uten vakter!!!

Hørte dette på P4 for en time siden.

http://p4.no/story.asp?id=150556

Er dette snakk om ny fast rute, eller bare ved de anledningene de besøker norge i forbindelse med charter og lignene?

Med tanke på hvor mange norske soldater som finnes rundt omkring i verden...både militære soldater og religiøse "soldater" - kan jeg ikke helt se at vi skal stoppe noen vakter som skal passe på et israelsk fly!!!

Finns det verkligen ett tillräckligt stort underlag för en fast flyglinje mellan Norge och Israel? Det bor inte särkilt många av judisk börd i Norge.

Originally posted by EB
Med tanke på hvor mange norske soldater som finnes rundt omkring i verden...både militære soldater og religiøse "soldater" - kan jeg ikke helt se at vi skal stoppe noen vakter som skal passe på et israelsk fly!!!
EB du sammenligner Æbler og pærer.

Udsendte soldater på FN-missioner kan på ingen måde sammenlignes med "sikkerhedsvagter" for et kommercielt luftfartsselskab.

Det virker ikke som en fast rute, men charter. Kanskje israelske turister som skal til Norge eller omvendt.

jens! Er klar over at sammenligningen ikke er helt riktig - men vi bør alikevel se på våre egne handlinger før vi stiller oss alt for kritisk til andre lands handlinger. El Al sine sikkerhetstiltak klarer jeg ikke å hisse meg opp over...(...og jeg er INGEN Israel venn!!!)

Hmm, hva skjer først; Israel ut av Vestbredden eller EB ut av vestkanten? :D

Godt spørsmål... Det tok meg 34 år før jeg kom inn på vestkanten - så jeg er vel ennå ikke helt akseptert!!!!

El Al saknas här uppe i Norden. Annars har dom ett rätt gediget europeiskt nätverk som täcker större delen av Europa - från Moskva i öster till Madrid i väster.

Originally posted by EB
Godt spørsmål... Det tok meg 34 år før jeg kom inn på vestkanten - så jeg er vel ennå ikke helt akseptert!!!!

Å jasså,du er en innflytter på Oslo vest altså,vel da avslører du deg på måten du snakker på uansett, du lurer ikke de innfødte. :D

Lurer? Vi hadde da møbler på Kolbotn også...;)

Men har EL-Al vært her tidligere (og evt med hva ?)

S A (som lader "Canonen")

El Al har aldri flydd fast på Norge, men både på Sverige og Danmark. Det er forøvrig et selskap som sist jeg fløy dem hadde ekstremt dårlig service og møkkete (og da tenker jeg ikke på farger, men ordentlig møkk) interiør. Det var en lang tur fra Telaviv til Brussel.

Back