• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ekstra hjul på IL-62?

MartinL

ScanFlyer Dusty
Ekstra hjul på IL-62?

Ser jeg riktig når denne maskinen til LOT på 80 tallet har et hjul bakerst under halen?

Om jeg se riktig hvilken funksjon har den?

http://www.airliners.net/open.file?id=1077026&size=L&width=1024&height=695&sok=&photo_nr=
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Du ser helt rett, IL-62 var vel noe baktung, og dette hjulet var for forhindre at den satte seg paa baken mens den ble lastet, og ogsaa mens den var tom.....
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Apropos.....IL62

For et par år siden så fant jeg en videosnutt med den nevnte maskinen som landet på et jorde i Russland / Polen eller lignende, for så havne på museum.....

Den landingen var hard og heftig, og er jo omtalt mang en gang siden, men kan noe hjelpe meg finne video-snutten igjen ?


:drunk:
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Under den kalde krigen spionerte sovjeterne ganske krafig på både Amerikanerne og Engelskmennene, både militært men også industri ble spionert på.

Engelske Vickers var godt i gang med planene sine for langdistanseflyet VC-10, da man må ha funnet ut at sovjeterne spionerte på planene for flyet. Det man da gjorde var å gi Sovjeterne feile tegninger og spesifikasjoner, slik at da Il-62 ble laget, endte man opp med ett fly som hadde store problemer med balansering av vekt.

Derfor ble flyet modifisert med det snodige ekstra hjulet bak for at man ikke skulle ende "på ræv" som man sier på godt Bergensk under lasting av flyet :colgate:
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Originally posted by ENGM RAMP

Apropos.....IL62

For et par år siden så fant jeg en videosnutt med den nevnte maskinen som landet på et jorde i Russland / Polen eller lignende, for så havne på museum.....

:drunk:

Den landet på en gress-stripe i tyske Stölln, hvor man også finner verdens eldste 'lufthavn' som fortsatt er i drift.
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Den landet på en gress-stripe i tyske Stölln, hvor man også finner verdens eldste 'lufthavn' som fortsatt er i drift.

Ok :) Takk for den oppklaringa :) Men FILMSNUTTEN a? Noen som har den / har sett den?
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Og hva i himmelens navn var bakgrunnen for den landingen der...!!???:huh:
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Aaaaaah mange takk :devot:

Den er jo bare rååå....

OG SSL, om jeg ikke husker feil så var dette en av de siste Interflug-maskinene fra det gamle Øst-Tyskland som skulle stille ut på denne flyplassen som såvidt meg bekjent også vel er et museum vel?

Men det vet sikkert mange andre her inne mere om enn meg....KGL? Errru våken enda?

;)
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Originally posted by ENGM RAMP
OG SSL, om jeg ikke husker feil så var dette en av de siste Interflug-maskinene fra det gamle Øst-Tyskland som skulle stille ut på denne flyplassen som såvidt meg bekjent også vel er et museum vel?

Bilde av maskinen og litt ekstra info i teksten kan sees her:
http://www.airliners.net/
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Ha ha den "rullebanen" der var jo omtrent like rett som Flesland :lol
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Artig film, det så ut som minst 2 landinger...
Kanskje de fikk rabatt på landingsavgiften..
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Hva ville skjedd om man hadde forsøkt en slik landing med en B737 eller MD-80? Holder understellet til slikt..?
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

En 737-300 gjennomfoerte en slik landing ved New Orleans, det var en noedlanding men maskinen ble floeyet ut fra gressstripa etterpaa og flyr den dag i dag for Southwest. Mener at det var et Mellom Amerikansk selskap....737-200 ble jo ogsaa levert i "Bush" utgave, Busy Bee sin var et eksemplar, og denne kunne operere i fra grusbaner...og gjorde det i Alaska....

MD-80 er jo bedre enn 737 i all aspekter, saa den kan allt:lol:
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Originally posted by dc-8-63
MD-80 er jo bedre enn 737 i all aspekter, saa den kan allt:lol:

Til og med brekke halen når den landet hardt - video, hint, hint
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Originally posted by LN-KGL

Originally posted by dc-8-63
MD-80 er jo bedre enn 737 i all aspekter, saa den kan allt:lol:

Til og med brekke halen når den landet hardt - video, hint, hint

Men det var vel en test flight?
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Det har vel skjedd 2 ganger at halen brakk paa DC-9, den ene var en DC-9-80 under testflight....men det skjedde vel ogsaa med en DC-9-30 eller -50 fra Eastern ?
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

Gissur Viking (SE-DAT) på TRD i 1987 var vel heller ikke så langt unna
 
Re: Ekstra hjul på IL-62?

...og i hvertfall i 2 av tilfellene uten personskader :exclamati er ikke sikker paa Eastern om det var noen skader der....
 
Back
Top