Ekspansjon paa SAS Intercont.?

Replying to Topic 'Ekspansjon paa SAS Intercont.?'

En tanke som streifet meg, dersom SAS IC skal lease Novairmaskinen over litt tid skal det vel antakelig males om - jeg sitter og ser for meg hvor usannsynlig stilig en retro-A330 ville sett ut... Er det noe håp om det at all?

Vel kanskje den godeste KGL kan komme opp med en tegning av 332 i SAS-retro farger? :devot:

Originally posted by Someone
Vel kanskje den godeste KGL kan komme opp med en tegning av 332 i SAS-retro farger? :devot:

You've read my mind...:love

Originally posted by Trety

You've read my mind...:love

Vel noen ganger må tingene sies rett ut, høyt og tydelig. Tankelesing funker like bra hver gang

Har sett noen "tegn" på økning på IC fra CPH våren 2007 ...., mulig at man endelig
får ut finger'n.

På tide å få den berømte fingeren ut av et vist sted! Better late than never!

Originally posted by P.A. VIKING

Har sett noen "tegn" på økning på IC fra CPH våren 2007 ...., mulig at man endelig
får ut finger'n.

Hvilke "tegn" da?

Originally posted by krølle

Hva med svg-iah med 737-700 med blended winglets og 60 c-klasse seter:cool2

Dette har jeg hørt at man sitter og regner på, om det kan la seg gjøre. Det var snakk om avgang 4-5 ganger i uka. Denne ruten skulle isåfall drives av SAS Braathens, slik jeg fikk det fortalt. Men vi kjenner jo alle til fjøra og hønsa........

EK 007 Om dette er konkrete planer saa tviler jeg paa at du kan klare en non-stop flight fra SVG til IAH (4500 nm) med en "standard" B737-700, selv med winglets. MAX rekkevidde paa en B737-700 er rundt 3300 nm, og setter du paa winglets kan du oeke rekkevidden med sirka 5%... eller til rundt 3500 nm. Da har du fortsatt 1000 nm igjen. En B737-700ER vil klare dette med en MAX rekkevidde paa godt over 5000 nm... :up:

En ting som Boeing ikke forteller i annonsen sin er om du velger 120 pax paa en -700ER saa har du ikke toalettkapasitet for saa mange pax i saa mange timer. Med andre ord saa maa du ogsaa legge inn stoerre lavatory holding tanks... :skep

Dag

Nå tviler jeg på at det noen gang vil bli en rute mellom SVG og IAH (med tilslutningfly fra OSL), men bør ikke en 737-700ER med 60 seter klare det?

PrivateAir (KLM) flyr jo lignende fly (husker ikke om de bruker 737 eller 319) mellom AMS og IAH

Men en lignende ide, for dere som vet hva ting koster: ville det ikke vært marked for å ha en 737-700ER med 20C/?Y på OSL-ORD for SAS?

-A

Fra HQ Intercont har jeg fått beskjed om at første nye rute blir ARN-PEK.Det sto tidligere i år i en engelskspråklig Shanghai-avis at SAS ønsket å starte opp ruten allerede til høsten,men SAS IC sier nå at det neppe blir oppstart før 2007.Det er ikke lett å få fatt i A330-200,som har rekkevidden SAS trenger,og det er vel her at Novair sin maskin blir satt inn først.
Ellers snakkes det om å redusere CPH-SEA på vinterstid til 3-4 avganger pr. uke,for dermed å bruke en A340 på CPH-HKG,som er neste rute på beddingen.

Originally posted by FBU 4EVER

Ellers snakkes det om å redusere CPH-SEA på vinterstid til 3-4 avganger pr. uke,for dermed å bruke en A340 på CPH-HKG,som er neste rute på beddingen.

Men det betyr uansett at ett nytt fly må skaffes før det blir sommer igjen

ryktene sier at Novair skal kvitte seg med begge sine A330-200, så det kan jo hende de blir overtatt av SK på permanent basis

Novair sine A332 har jo ulike motorer fra hva SAS IC har nå, men det betyr kanskje mindre slik situasjonen er nå?

Originally posted by CK

ryktene sier at Novair skal kvitte seg med begge sine A330-200, så det kan jo hende de blir overtatt av SK på permanent basis

Tviler på det CK, de er begge -223er (PW4168A). Med en broket fortid på den "ledige" (har vært innom Libyan Arab, Cubana og to ganger Air Luxor) og den andre er subleast til Air Madrid, så tviler jeg at SAS vil bygge opp en slik liten sub-flåte. Nei, her er det andre fly vi snakker om - i tillegg til A330-343X og A340-313X, er vel den eneste 200en som er aktuell A330-243 (samme RR Trent 772B som A330-343X). Var det ikke noen som nevnte en tur til Canada? Da kan det enten være Air Canada A340-313X og de har en rekke av dem - noen ledige? Den kan også være Air Transat som har tre A330-243er - bl.a. verdensrekorden for største glidefly (C-GITS)?

Av andre brukere av A330-243 er en rekke selskaper i Midtøsten, men også en hel del charterselskaper i Europa og da spesielt UK har samme typen. Chartermarkedet i UK er i stor endring, og det er ikke uvanlig å se tosifret prosentminustall fra samme måned i 2005 til 2006. Kanskje Monarch, MyTravel eller Thomas Cook må kvitte seg med noen? Men nå kommer igjen Canada inn i bildet - MyTravel og Skyservice har delt på en del A330er over en rekke år (vintersesongen i Canada og sommersesongen i UK). Kanskje det er MyTravel som vil kvitte seg med noen A330-243 siden samarbeidet skranter og Skyservice plukker opp 752er i tillegg til A319/A320?

Vel med SAS sine tradisjoner innen flåteplanlegging eller rettere sagt manglen på såden vet man aldri hva de vil finne på. Men forhåpentligvis har de tatt til fornuft denne gangen og ikke ender opp med å kjøpe ett fly som ikke passer inn.

PrivateAir (KLM) flyr jo lignende fly (husker ikke om de bruker 737 eller 319) mellom AMS og IAH

Privatair opererer BBJ og A319CJ - som begge avviker betraktelig fra standardutgavene av 737 og 319 ,,,

Spekulering er artig. MYT har riktignok uttalt at de skal kvitte seg med sine A330, men det er ikke før etter nye B787/A370 er mottatt, OM selskapet ikke blir solgt før den tid. First Choice er som kjent en av beilerne til gruppen. Den eneste A330'en Skyservice per dags dato opererer er C-GVKI, som ikke er helt ukjent for oss, nemlig tidligere OY-VKI. Dette er riktignok en -300-versjon, men den er -343X. Det faktum at MYT velger å lease bort en A333 fra Skandinavia midt i den heteste sesongen, antyder vel at det er overkapasitet hos selskapet. Kan det være at denne -300'en blir overflødig også hos Skyservice etter sommeren? Selskapet har ikke for vane å holde spesielt lenge på sine innleide fly, og ofte forsvinner de til nye operatører etter endt karriere hos Skyservice.
Kurt - noen tanker?

Nei, Bluebird - for nå går jeg på ferie :up:

Back