EK211 har snudd i Nordsjøen

Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Men kan de lande med fulle tanker i det hele tatt, da? Trodde det ikke funka helt jeg, og at man måtte dumpe fuel over Hardangervidda eller noe sånt

Når jeg tenker meg om, så så jeg at den gikk veldig tidlig ned i 15000 fot. Det var nok for å dumpe fuel så de kunne komme ned på maks landingsvekt.
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Et annet spørsmål er vel hvor lenge flyet kan stå før crew går ut på tid. Er vel en 15 timers tur i utgangspunktet?

Tror de har to sett piloter på disse ultralange turene. Da kan de vel nesten fly ubegrenset. Kabinen har vel også noen ekstra hoder ..
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Den driver og deicer nå. Litt spesielt siden det er +7grader og ingen andre gjør det, men kan det ha noe med at den ikke har stått så lenge på bakken etter å ha kommet fra cruisehøyde?
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Den driver og deicer nå. Litt spesielt siden det er +7grader og ingen andre gjør det, men kan det ha noe med at den ikke har stått så lenge på bakken etter å ha kommet fra cruisehøyde?

Ja, hvis de har fylt varm ny fuel i fortsatt kalde vinger kan det danne seg et islag pga kondens.
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Nå har det vært på bakken i 3 timer, så det skal vel godt gjøres at det er kaldere enn andre fly nå.
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Hmm, ved nærmere ettertanke er det kanskje kald fuel i vinger som varmes opp som blir problematisk hvis man ikke fyller på? Sikkert noen med mer innsikt enn meg som kan svare på dette, jeg vet bare at ising på vingene kan være en problemstilling ved slike mellomlandinger (hvor det er mye fuel igjen i tankene), selv om det ikke er vinter.
 
Last edited:
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Håper det er ok med en veldig off topic... Ved en slik landing pga syk pax, hvem blir sittende med regningen? Regner med reiseforsikring dekker hjemreise osv. for den syke, men er de også ansvarlig for landingen?
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Nei, det vil normalt flyselskapet ta på sin kappe. Pasienten er imidlertid ansvarlig for 'sine' kostnader.
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Bytta baneretning? Ser ut som den skal lande fra nord.



OSL har bytta baneretning flere ganger i dag. I morges kom de sør fra, da jeg var der oppe ved lunsjtider kom trafikken fra nord, og i det jeg kjørte rundt 13:30 var trafikken tilbake fra sør. EK landet fra nord, vet ikke hvordan det var med andre fly akkurat da, men nå lander de fra sør igjen

Endel bygeaktivitet rundt omkring og opplevde både strålende sol, regn og haggel i dag
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Leser at Kapteinen på EK211 var først i kontakt med tårnet i Bodø. Da flyet befant seg utenfor kysten av Nordland.
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Var nok Bodø Kontroll, tenker jeg .. kjenner ikke rekkevidden til tårnradioene, men så langt tror jeg neppe den rekker .. Imidlertid var det nok ikke så mye som skilte i avstand.
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

VG har skjermdump fra FR24. Den passerte rett over Værnes og Ørlandet, og snudde et stykke utenfor kysten av Nord-Trøndelag.
 
Last edited:
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Var nok Bodø Kontroll, tenker jeg .. kjenner ikke rekkevidden til tårnradioene, men så langt tror jeg neppe den rekker .. Imidlertid var det nok ikke så mye som skilte i avstand.

Men nå sitter vel Norway Control gutta og jentene i tårnet på BOO, så da stemmer det vel sånn ca :D
 
Re: EK211 har snudd i Nordsjøen

Bytta baneretning? Ser ut som den skal lande fra nord.

Hørte igjennom lydloggen for OSL Approach nå.

EK211 fikk beskjed om å "expect 01L" + +.

Fire fem minutter senere spør de om været, samt om den oppgitte vinden er stabil - noe OSL approach bekrefter.

Deretter sier EK211 at de under disse forholdene ville "appreciate 19R".

Etter en kort tenkepause fra OSL Approach får de det som de vil.

Selvvalgt med andre ord :)

For øvrig synes jeg å høre at de får beskjed om å exit RWY i helt i enden av banen.

EDIT: Nei, det er EK211 selv som sier at de vil exit i enden av banen: "Just to let you know - due to the weight of the aircraft we need to leave the runway at the end of the runway".
 
Last edited:
Back
Top