Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023-2025

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Nå tyder alt på at årets sommer blir vesentlig bedre sammenlignet med fjoråret, men alikevel er det mangel på mannskap rundt omkring som vil påvirke trafikken

I USA så mangler FAA folk i New York-området så de forsøker få flyselskapene til å kutte 10% av avgangene

https://paxex.aero/faa-staffing-nyc-slot-relief/

With a peak 2023 summer on the horizon that will likely overwhelm its ATC staff in the New York City area, the feds are asking airlines to help by reducing their operations.

It will allow airlines to cut services by up to 10% at key airports over the busiest four months of the year, hoping that reduced demand can alleviate expected delays.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Ser ut som det mangler flyveledere i CPH/Danmark, som begynner skape litt krøll i trafikken
 
Re: Effekter av dele- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Transavia mangler per i dag 6 fly sammenlignet med hva de hadde planlagt og må kansellere flyvninger

2 fly står på bakken og venter på reservedeler fra Boeing, mens 4 fly de har overtatt fra Blue Air sliter med papirarbeidet

https://www.aviation24.be/airlines/...50000-passengers-trips-rebooked-or-cancelled/

Transavia has an acute shortage of six aircraft. As a result, about 42,000 travellers have seen their trips being rebooked, and 8,000 had their trips cancelled altogether.
 
Re: Effekter av dele- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Både TAP og TUI Belgium mangler kapasitet og trenger wetlease

https://www.ch-aviation.com/portal/news/126874-tap-air-portugal-adding-acmi-b767-through-late-2q23

TAP Air Portugal (TP, Lisbon) has wet-leased a B767-300ER from fellow Portuguese carrier euroAtlantic Airways (YU, Lisbon) to operate its African routes in April 2023 and then its service to Natal Aluizio Alves in May 2023, ch-aviation schedule analysis has revealed

https://www.ch-aviation.com/portal/news/126911-belgiums-tui-fly-wet-leases-a320

TUI fly (Belgium) (TB, Brussels National) has wet-leased an A320-200 from Bulgaria's Fly2Sky (F6, Sofia) for two months until mid-June 2023.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Ser ut som det mangler flyveledere i CPH/Danmark, som begynner skape litt krøll i trafikken

Ser ut som de mangler et ganske betydelig antall flyveledere og alt for mange ble sparket under korona

Litt mer om saken her:

https://www.aviation24.be/airports/...rport-due-to-lack-of-air-traffic-controllers/

589 flight departures and 74,868 air passengers have suffered delays since last Friday at Copenhagen Airport Kastrup. The delays are due to a lack of air traffic controllers – now the air traffic controllers may be forced to work extra shifts.
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Mere ymse wetlease:

Air France: ASL Airlines 737-800

https://www.aeroroutes.com/eng/230427-af5o
Air France during Northern summer 2023 season is adding Boeing 737-800 aircraft to its operation, operated by ASL Airlines France

Condor: A320 fra Bulgaria Air, Haston og European Air Charter

https://www.aeroroutes.com/eng/230427-de320
Condor Airlines in Northern summer 2023 season is expanding leased Airbus A320 operation, as the airline leases Airbus A320 aircraft from Bulgaria Air and European Air Charter, effective May 2023. This is in addition to leased aircraft from Heston Airlines, already entered service.

Transavia France med A320 fra Amelia

https://www.aeroroutes.com/eng/230427-to320
Transavia France since 20APR23 added leased Airbus A320 aircraft from Amelia International to its operation, tentatively listed until 22JUL23
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Det er vel knapt noe selskap som ikke har delemangel idag. Man kan jo undre seg om hvilken tilstand innleie selskapene har når det gjelder deletilgang?
KLM har i over et år slitt med deler til Embraerne sin , særlig 195 maskinene. De har vekselvis hatt alt fra 2 til 6 maskiner parkert på Schiphol
i påvente av deler.
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

............ Man kan jo undre seg om hvilken tilstand innleie selskapene har når det gjelder deletilgang?..........

Hva menes med 'innleie selskap'?
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

KLM Cityhopper leier inn 2 stk Embraer E190 fra German Airways (i år også).
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

KLM Cityhopper leier inn 2 stk Embraer E190 fra German Airways (i år også).


Jupp, sitter nå på KL1879 AMS-STR som opereres av German Airways. Ble opplyst om dette for et par uker siden.
Forandring fryder.. vært mye KLM Embraer i det siste, så fint med et sidesprang.

Ikke ofte jeg har sett skinny jeans som crewuniform heller.. spent på om de kan snekre sammen noe fancy servering som overgår den ellers trauste boksen med trebestikk[emoji2962]

5e91d38ca43264f02aca131272525015.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

De selskapene som de store selskapene leier inn fly fra.

Ref innlegg fra OJB ovenfor: …..Man kan jo undre seg om hvilken tilstand innleie selskapene har når det gjelder deletilgang?..........
Dersom det med innleie selskaper menes lessors som f.eks. AerCap, BOC Aviation, Air Lease Corporation (ALC) etc, skjønner jeg ikke hvordan de er involvert i prosessen med å anskaffe deler.

Det er AOC (Air Operator Certificate) operatørene, f.eks. KLM, SAS etc, gjerne referert til som lessee, som har det operative og tekniske ansvaret for å drifte flyene. Det er operatørene som må anskaffe deler.

Jeg forutsetter her at vi forholder oss til den vanligste formen for lease, dry lease. For mer kortvarig innleie benyttes gjerne wet lease. Da er ansvarsforholdene annerledes, uten at jeg går inn på det her.
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Ref innlegg fra OJB ovenfor: …..Man kan jo undre seg om hvilken tilstand innleie selskapene har når det gjelder deletilgang?..........
Dersom det med innleie selskaper menes lessors som f.eks. AerCap, BOC Aviation, Air Lease Corporation (ALC) etc, skjønner jeg ikke hvordan de er involvert i prosessen med å anskaffe deler.

Det er AOC (Air Operator Certificate) operatørene, f.eks. KLM, SAS etc, gjerne referert til som lessee, som har det operative og tekniske ansvaret for å drifte flyene. Det er operatørene som må anskaffe deler.

Jeg forutsetter her at vi forholder oss til den vanligste formen for lease, dry lease. For mer kortvarig innleie benyttes gjerne wet lease. Da er ansvarsforholdene annerledes, uten at jeg går inn på det her.


Det er wetlease han snakker om her og den ymse underskogen av selskaper her
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

.. og de 'ordner seg selv' via sine egne leverandører og sin egen tekniske organisasjon.
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

.. og de 'ordner seg selv' via sine egne leverandører og sin egen tekniske organisasjon.


Ei er det sikkert/trolig de selv har alle flyene i drift
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Ei er det sikkert/trolig de selv har alle flyene i drift

Kannibalisering er normalt hos de fleste. Se bare på Delta's 'flåte' i Blytheville. ;) De med eldre flåte har enklere tilgang på deler fra andre fly. Med ny flåte, er man avhengig av fabrikantens delelager, ellers må man parkere nye og dyre fly ... som enkelte er tvunget til, fordi deler ikke finnes eller må lages.
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Supply chain management er en utfordring for underleverandører til de store flyprodusentene og vil være det i større eller mindre grad fremover avhengig av flytype også.
KLM sliter med deler til sine 195 som periodevis kan stå parkert på Schiphol med opptil 6 maskiner.
B737-700 skulle i hovedsak vært ute av flåten , men beholdes inntil videre til at Embraerne kommer i stabil drift. Les nok deler.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Ser ut som det mangler flyveledere i CPH/Danmark, som begynner skape litt krøll i trafikken


Ser det meldes store forsinkelser der i dag og i morgen

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/p...mwyMYhmE2Jk8K0J9WcRKBAXFNwOfvFtUBpduq3pbyF2Yk

Der forventes forsinkelser på op til tre-fire timer, og lufthavnen udelukker heller ikke, at nogle fly bliver aflyst. Det skyldes, at der desuden er kommet mange sygemeldinger, som har gjort udfordringerne "ekstra store" i dag.
 
Back
Top