Economy basic-priser sprer om seg

Det paradoksale er at en lett kan ende opp med å miste kunder ved å differensiere så voldsomt som noen selskap nå gjør. Tanken deres er nok at ved å ha en hel haug med produkter i ulike prisklasser kan treffe alle mulige kunder, men erfaringer fra andre bransjer viser at det ikke nødvendigvis er så lett. Et par enkle eksempler er mobilabb og finansprodukter. Her har de store tradisjonelt hatt en skog med produkter, mens nye utfordrere kjemper seg inn ved hjelp av en smal produktportefølje som er lett forståelig. Gjerne kombinert med bedre selvbetjening siden man ikke må dra på så mye gammel moro... Kjenner ikke flybransjen så i detalj, men de bør passe seg for å tro at de er så veldig unike.
 
Tony Fernandes på Twitter i dag:

"Many full service airlines are heading for big losses. As they just don't have a coherent strategy. Can't be low cost and full service"
 
Under setet forran er det jo veldig variabel plass. Noen har en boks der og noen har festet av setet rett forran seg. Hva skal skje med de som ikke får inn en standard "under-setet-koffert"? Kan de stjele benplass til nabosetet eller legge legge bagasjen rett under føttene sine, eventuelt sitte med bagasjen på fanget?

Og hvor lang tid vil ikke boardingene nå ta?
 
Under setet forran er det jo veldig variabel plass. Noen har en boks der og noen har festet av setet rett forran seg. Hva skal skje med de som ikke får inn en standard "under-setet-koffert"? Kan de stjele benplass til nabosetet eller legge legge bagasjen rett under føttene sine, eventuelt sitte med bagasjen på fanget?

Ser for meg at man utvikler en rekke nye bokser ala de man har for å sjekke rett størrelse på bagasje i dag. En må ha bokser tilpasset ulike flytyper og de ulike setene på det flyet. Ved framvisning av boardingkort (automatboarding blir avskaffet selvsagt) finner personell fram rett boks og tester bagasjen. Vel ombord på flyet må man også identifisere de slik at de ikke sniker seg til å legge bagasje opp. Foreslår da fargekodede luer til alle passasjerer. Fargerikt fellesskap ville fått en ny betydning ;)

Det bør også bli påbudt å oppgi benlengde og skostørrelse for slike billetter, for lange/store ben vil bli nektet å kjøpe.
 
Har ikke Wizz og Spirit allerede varianter av dette?

Wizz har iallfall liten (gratis) eller stor (betalt) håndbagasje. Det er kun stor som kan legges i hattehyllene. Håndbagasjen blir merket med "SMALL" eller "LARGE" på flyplassen, så det er ganske enkelt for kabinpersonalet å håndheve dette.
 
Back
Top