De fleste av dere har sikkert lest om maleriet "Ecce Homo" (også kjent som "Ecce Mono") i Borja, Spania som i fjor sommer ble utsatt for den verste (og mest hysteriske) restaurerungen noen sinne.
For de av dere som ikke har hørt om dette, så gir denne youtube-videoen en rask oppsummering:
http://www.youtube.com/watch?v=nB7GeSPwx-Y
Her er også link til Wikipedia-siden om ”kunstverket”. http://en.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(Elías_García_Martínez)
Etter "restaureringen" og medieoppslaget etterpå, ble maleriet raskt en hit på internett, og turister har flokket til den lille landsbyen 60km vest fra Zaragoza.
Meg og en kompis har over lengre tid spøkt om at vi må ta en tur ned for å se maleriet. Men fredag 15. mars satt vi og pratet om dette på Facebook, og det endte opp med at vi bestilte ungdomsbilletter fra Bergen til Madrid mandag 18 til onsdag 20. mars!
Endelig skulle vi starte vår pilegrimsreise for å se "Monkey Jesus". Vi troppet opp på Flesland kl 4:30 med morgenens første flybuss for å rekke 6-flyet til CPH. Vi var våkne og opplagte siden vi hadde døgnet...
SK2861 denne mandages morgenen operert av LN-RKI, en A321 levert til SAS i 2002. Vi hadde setene 25A og 24B, som er blandt de beste setene i flyet. Turen gikk raskt og landet på tid... Sov mesteparten av flighten, så ikke mye å rapportere herfra.

Vi var en rask tur innom Gullstuen for litt frokost før vi måtte videre med SK581 til MAD kl 09:00. Denne flighten var med OY-KBL levert til SAS i 2001. Vi hadde setene 10A og 9B. Nødutgang setene ved dør 2L. Garantert beste setene i SK sine 321-maskiner... Sov mesteparten av denne flighten også, men fikk meg en kopp kaffe i løpet av de tre timene ned mot Madrid. Typisk SAS-flight, men tror vi parkerte 10-15 minutter etter rutetid ved gate.

Vi kom oss raskt ut gjennom tollen da vi bare reiste med håndbagasje. Da vi kom ut innså vi at vi ikke hadde gjort noe særlig planlegging, og ante ikke hva som var lettest å ta av metro eller flybuss inn til sentrum. Vi hadde leid en leilighet ved Puerta del Sol, og etter å ha fått et kart og info i infoskranken ved ankomst, dro vi til busstoppet for å ta flybussen direkte til Plaza Cibeles, ca. 10 minutters gange fra Puerta del Sol metro-stoppet. Hvis vi hadde valgt metroen, ville vi måttet bytte linje to ganger tror jeg. Så dette ble det enkleste.
Puerta del Sol

Vi betalte rundt 600-700NOK for to netter i en tre-manns leilighet to minutter fra t-banen, noe jeg synes var en veldig god deal. Standarden var bra, men Wi-Fi'en fungerte ikke i øverste etasje hvor vi bodde... Noe som var veldig irriterende da vi hadde tenkt å planlegge morgendagen.
Som nevnt tidligere, så var denne turen helt spontan, og vi hadde ikke gjort noe særlig planlegging annet enn at jeg visste at vi måtte komme oss til Zaragoza og derfra videre til Borja. Google-søk hjalp ikke, da alle treffene mine var på spansk, et språk ingen av oss mestrer. Hadde på forhånd også sett på Google maps at kjøretiden mellom Madrid og Zaragoza var på rundt 4+ timer... Heldigvis har jeg en venninne fra Barcelona som sa at vi kunne ta Renfe-AVE hurtigtogene som går mellom Madrid og Barcelona. Disse stopper i Zaragoza og turen tar ca en time og ett kvarter.
Det første vi gjorde etter at vi hadde droppet av bagasjen og spist dårlig lunsj i en kjede-kafé var å ta t-banen fra Sol til Atocha, hvor togstasjonen er, for å bli kjent med hvordan å komme oss dit neste morgen og for å kjøpe togbilletter. Med vår dårlige planlegging, viste billettene seg å være dobbelt så dyre som jeg trodde etter noen internettsøk dagene før...

Klokken var nå begynt å nærme seg 18, og vi begynte å bli trøtte og grettne, men først måtte vi ha noe å spise. Vi dro til supermarkedet i kjelleren på kjøpesenteret "Corte Ingles", like rundt hjørnet fra leilighets-hotellet vårt. Der brukte vi sikkert én hel time på å finne oster, kjøtt, laks, kaviar, kjeks og vin som skulle være middagen vår denne kvelden. Det var digg...

Klokken halv åtte var vi ødelagt og gikk til sengs...