"Ecce Mono" pilegrimsreise 2013

Islending

ScanFlyer Silver
eccemonobanner.jpg

De fleste av dere har sikkert lest om maleriet "Ecce Homo" (også kjent som "Ecce Mono") i Borja, Spania som i fjor sommer ble utsatt for den verste (og mest hysteriske) restaurerungen noen sinne.

For de av dere som ikke har hørt om dette, så gir denne youtube-videoen en rask oppsummering:

http://www.youtube.com/watch?v=nB7GeSPwx-Y

Her er også link til Wikipedia-siden om ”kunstverket”. http://en.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(Elías_García_Martínez)

Etter "restaureringen" og medieoppslaget etterpå, ble maleriet raskt en hit på internett, og turister har flokket til den lille landsbyen 60km vest fra Zaragoza.

Meg og en kompis har over lengre tid spøkt om at vi må ta en tur ned for å se maleriet. Men fredag 15. mars satt vi og pratet om dette på Facebook, og det endte opp med at vi bestilte ungdomsbilletter fra Bergen til Madrid mandag 18 til onsdag 20. mars!

Endelig skulle vi starte vår pilegrimsreise for å se "Monkey Jesus". Vi troppet opp på Flesland kl 4:30 med morgenens første flybuss for å rekke 6-flyet til CPH. Vi var våkne og opplagte siden vi hadde døgnet...

SK2861 denne mandages morgenen operert av LN-RKI, en A321 levert til SAS i 2002. Vi hadde setene 25A og 24B, som er blandt de beste setene i flyet. Turen gikk raskt og landet på tid... Sov mesteparten av flighten, så ikke mye å rapportere herfra.

imag1585.jpg

imag1594.jpg

Vi var en rask tur innom Gullstuen for litt frokost før vi måtte videre med SK581 til MAD kl 09:00. Denne flighten var med OY-KBL levert til SAS i 2001. Vi hadde setene 10A og 9B. Nødutgang setene ved dør 2L. Garantert beste setene i SK sine 321-maskiner... Sov mesteparten av denne flighten også, men fikk meg en kopp kaffe i løpet av de tre timene ned mot Madrid. Typisk SAS-flight, men tror vi parkerte 10-15 minutter etter rutetid ved gate.

imag1600x.jpg

Vi kom oss raskt ut gjennom tollen da vi bare reiste med håndbagasje. Da vi kom ut innså vi at vi ikke hadde gjort noe særlig planlegging, og ante ikke hva som var lettest å ta av metro eller flybuss inn til sentrum. Vi hadde leid en leilighet ved Puerta del Sol, og etter å ha fått et kart og info i infoskranken ved ankomst, dro vi til busstoppet for å ta flybussen direkte til Plaza Cibeles, ca. 10 minutters gange fra Puerta del Sol metro-stoppet. Hvis vi hadde valgt metroen, ville vi måttet bytte linje to ganger tror jeg. Så dette ble det enkleste.

Puerta del Sol
imag1602.jpg

Vi betalte rundt 600-700NOK for to netter i en tre-manns leilighet to minutter fra t-banen, noe jeg synes var en veldig god deal. Standarden var bra, men Wi-Fi'en fungerte ikke i øverste etasje hvor vi bodde... Noe som var veldig irriterende da vi hadde tenkt å planlegge morgendagen.

Som nevnt tidligere, så var denne turen helt spontan, og vi hadde ikke gjort noe særlig planlegging annet enn at jeg visste at vi måtte komme oss til Zaragoza og derfra videre til Borja. Google-søk hjalp ikke, da alle treffene mine var på spansk, et språk ingen av oss mestrer. Hadde på forhånd også sett på Google maps at kjøretiden mellom Madrid og Zaragoza var på rundt 4+ timer... Heldigvis har jeg en venninne fra Barcelona som sa at vi kunne ta Renfe-AVE hurtigtogene som går mellom Madrid og Barcelona. Disse stopper i Zaragoza og turen tar ca en time og ett kvarter.

Det første vi gjorde etter at vi hadde droppet av bagasjen og spist dårlig lunsj i en kjede-kafé var å ta t-banen fra Sol til Atocha, hvor togstasjonen er, for å bli kjent med hvordan å komme oss dit neste morgen og for å kjøpe togbilletter. Med vår dårlige planlegging, viste billettene seg å være dobbelt så dyre som jeg trodde etter noen internettsøk dagene før... :( Ble rundt 700kr p.p. t/r Madrid - Zaragoza - Madrid. Billettene vi kjøpte var for 8:30-toget til Zaragoza med retur til Madrid kl 15:30.

imag1607.jpg

Klokken var nå begynt å nærme seg 18, og vi begynte å bli trøtte og grettne, men først måtte vi ha noe å spise. Vi dro til supermarkedet i kjelleren på kjøpesenteret "Corte Ingles", like rundt hjørnet fra leilighets-hotellet vårt. Der brukte vi sikkert én hel time på å finne oster, kjøtt, laks, kaviar, kjeks og vin som skulle være middagen vår denne kvelden. Det var digg...

imag1609t.jpg

imag1612i.jpg

Klokken halv åtte var vi ødelagt og gikk til sengs...

Vi våknet opp rundt 7 om morgenen. Dusjet, spiste frokost og gjorde oss klar for enda en lang dag på tur. Klokken 8 forlot vi leiligheten og gikk mot t-bane stasjonen. Jernbanestasjonen var 3-4 stopp unna med t-banen, og vi var der ca. kvart over. Det gikk raskt å finne boarding området og sendte bagen gjennom sikkerhetskontrollen, og vi var utenfor toget 10 minutter før avgang.

imag1613k.jpg

Turen gikk fort, og plutselig var vi i Zaragoza. Så snart vi var kommet ut av toget, brukte vi sikkert en halvtime på å finne bussterminalen etter en tur innom turistinformasjonen og en lang runde rundt tog stasjonen. Vi fant det til slutt, og til vår forskrekkelse går bare bussen et par ganger om dagen til Borja! Neste bussen gikk kl 13, og med returbillett til Madrid kl 15:30 ville det ALDRI gå. Vi måtte ha litt betenkningstid. Ingen av oss to har lappen, så billeie var uaktuelt. Taxi t/r Zaragoza – Borja var også uaktuelt da turen tar én time hver vei… Det begynte å gå opp for oss at vi kanskje ikke kom til å fullføre turen vår…

Vi gikk opp til billettkontoret til Renfe, hvor ingen snakket engelsk. Damen i luken virket gretten, men heldigvis tror jeg hun syntes synd på oss og byttet oss over til 20:26 toget gratis. HURRA! Men vi visste ikke når bussen tilbake kom til å være der. Vi løp tilbake til busstasjonen og gestikulerte oss frem til å få en bussrute. Kveldsbussen ville ankomme Zaragoza kl 20:00… Det gav oss lite rom for forsinkelser, men vi tok sjansen og kjøpte billett til Borja!

imag1617.jpg

imag1694h.jpg

Det var et par timer å vente til bussen skulle kjøre, så vi tok oss en tur ut i retning sentrum, men Zaragoza var en trist by, så vi gikk tilbake og spiste på en kafé i stasjonen. Tiden gikk heldigvis fort, og før vi visste ordet av det, var vi på bussen! Bussjåfører i Spania er CRAZY. Masse forbikjøringer og minst 100km/t i svingene. Trodde nesten at bussen kom til å velte et par ganger…

Vi kom oss omsider til Borja, og da var det opp med Google Maps og veibeskrivelsene fra sentrum til Santuario de Misericordia og håpte på at det var rett kirke (var ca. 70 % sikker på at det var rett). Det er en liten landsby. Så ingen drosjer der, så vi endte opp med å gå. 6 km hver vei… Det var en lang tur, men den var veldig fin. Gikk gjennom noen vingårder og utsikten til fjellene var fantastisk. Hadde jo dessuten veldig god tid på å komme oss dit. Bussen tilbake skulle jo ikke dra før kl 19.

gruteborjakirke.jpg

imag1632u.jpg

dsc0012wb.jpg

dsc0009fn.jpg

dsc0010vz.jpg

imag1648k.jpg

dsc0013pg.jpg

dsc0017lo.jpg

Den siste bakken var hard, men vi klarte å manne oss opp til toppen… Hvor vi ble møtt av en stengt dør til kirken… DAMN! Enda en FAIL! Etter et par minutters surmuling, undersøkte jeg nærmere og fant en lapp med det som så ut som åpningstider (på spansk). 9-12 og 15:30-21 stod det på lappen. Klokken var nå 15:05. WIN! Rett ved siden av kirken ligger det jammen en bar også! Så mens vi ventet gikk vi dit og spurte om de faktisk åpnet kl 15:30. Han i baren sa på gebrokkent engelsk, at ”ja, det gjør den!”. Vi tenkte at å drikke pils før vi går inn i en kirke kanskje ikke var så lurt, så vi holdt oss med en is for å kjøle oss ned. Pilsen skulle vi ta etterpå for å feire!

Plutselig var klokken 15:30, og vi gikk bort til inngangen som nå var åpen, og bildet åpenbarte seg foran oss. Etter at maleriet ble fikset på, eksploderte antallet besøkende ved kirken. Derfor tar de nå €1 i inngangspenger som går til veldedighet. Vel verdt det! Vi hadde kirken for oss selv hele halvtimen vi orket å være der. Trodde ikke det var mulig å ha det så gøy i kirken…

dsc0033mi.jpg

dsc0058zn.jpg

Før- og etter-bilde av kunstverket

beforeaftertv.jpg

På vei ut så vi et kart der de besøkende kunne pin’e sine navn der de kommer fra. Vi var de første fra Norge til å besøke kirken, noe som vi ser på som en stor ære. Vet utgangen er det også en kopi av det originale maleriet ”Ecce Homo”. Dessverre var det ikke mulig å kjøpe suvenirer der. Kunne tenkt meg en kaffekopp og en plakat. Får heller ta det på amazon.com i stedet.

dsc0073bs.jpg

Etter en halvtime hadde vi studert maleriet fra alle vinkler og fått nok bilder. Vi gikk bort til baren og tok oss en pils for å feire at vi hadde klart det! Når vi så ut døren, så vi at en turbuss full av turister hadde ankommet kirken. Vi var heldige som hadde kirken for oss selv i en halvtime!

Etter en liten stund med facebook-oppdateringer etc. bestemte vi oss for å begynne på den lange turen tilbake til sentrum.

dsc0084l.jpg

imag1680s.jpg

Hvor vi fikk kjøpt to flasker av denne vinen:

imag1693.jpg

Fin fin rapport :)

Men, den vinopptrekkeren, var den virkelig nødvendig? Flaska hadde jo skrukork. :)

Haha :D
Dette var underholdende lesning!
Elsker spontaniteten i prosjektet. Reiser litt på den måten selv av og til.

Takk for flotte kommentarer! Fortsettelse med hjemreise følger i morgen... Ble bare litt sent i går kveld.

Men, den vinopptrekkeren, var den virkelig nødvendig? Flaska hadde jo skrukork. :)

Det var kork. :) Fant kun to flasker vin med skrukork i supermarkedet. Begge var hvite...

Denne turen er et hysterisk morsomt påfunn :lol: Veldig bra og eksotisk rapport! Litt skuffet over at dere ikke fløy til MAD via f.eks. MEL, men la gå!

ps. Når jeg tar av meg brillene klarer jeg ikke å se forskjellen pre- og post-restaurering, så jeg gir hun dama litt cred ;)

Etter å ha utforsket den lille landsbyen, kjøpt vin og snacks, dro vi mot busstasjonen. Billettsalget til 19-bussen begynte 18:30, og vi ville være der i god tid for å være sikker på at vi kom med. Billett ble kjøpt tilbake til Zaragoza og vi satt oss ned og ventet… og ventet… Klokken nærmet seg 19:10 og bussen hadde enda ikke dukket opp på stasjonen. Vi begynte å bli litt nervøse for at vi ikke kom til å rekke 20:26-toget tilbake til Madrid… Den kom heldigvis til slutt, og når jeg merket at den kjørte forbi de to landsbyene vi stoppet i på veien til Borja, tok jeg det med ro. Bare der ble det spart 10 minutter på turen. Sjåføren kjørte som en gal, slalåm mellom personbiler og semitrailere. Vi kom oss faktisk til Zaragoza 19:50! Så vi hadde god tid.

imag1686.jpg

Vi gikk rolig bort til stasjonen og gjennom billettkontrollen og satte oss ned i en sofa i venteområdet. Etter ca. tjue minutter var det på tide å tusle ned til perrongen hvor toget skulle ankomme hvert øyeblikk. Siden vi måtte bytte togbillett tidligere på dagen, var det ingen ledige to-setere på denne turen, så jeg satt i vogn 6 og kompisen min i vogn 7. Men det var like greit, da vi begynte å gå lei av hverandre etter å ha vært med hverandre to døgn i strekk… Ved ankomst i Madrid litt over én time senere dro jeg bort til hans vogn og vi var raskt ute av toget og kom oss til metroen som skulle ta oss det siste stykket hjem. Vi dro raskt innom KFC for å få oss noe rask mat før vi kollapset i sengene våre rundt kl 22.

imag1689.jpg

Dagen etter pakket vi våre fire flasker vin ned i kofferten min, innpakket i alt vi hadde av klær og håpte at de ikke kom til å knuse på veien hjem. Vi gikk ut for å få oss noe frokost før vi dro mot flyplassen, men de fleste plassene i området var fortsatt stengt, så vi dro heller ut til flyplassen litt tidligere for å spise i loungen. Vi gikk samme veien som vi kom fra og tok bussen fra Plaza Cibeles, noe som tok oss rundt 20 minutter til MAD. En del kø i SAS sine innsjekkingsskranker, men bare et par, tre stykker foran oss i Business-køen. Tok likevel ti minutter før det var vår tur, og vi fikk raskt sjekket inn og fikk stemplet SAS Fast track på boardingkortene våre. Fast track’en var på motsatt ende i forhold til den vanlige, og her var det bl.a. en liten sofagruppe hvor du kunne vente hvis det var kø. Men heldigvis for oss, var det ikke det. Vi kom oss gjennom i løpet av ett minutt og rett innenfor sikkerhetskontrollen var loungen. Dette er den ”riktige” loungen SAS-passasjerer skal bruke. Når jeg, Fly med oss og ILS2 var på en liten milage-run her i fjor, dro vi til helt feil lounge, langt, langt vekke fra gatene SK bruker. Denne var rett rundt hjørne og litt vanskelig for oss å finne sist gang. Dette er den tidligere Spanair loungen, og den er fin og romslig med helt ok utvalg av mat og drikke. Når klokken viste boarding-tid hadde ikke status på tavlen endret seg, og heller ingen boarding announcement i loungen, men vi var lei og gikk ut av loungen for å strekke litt på bena våre. Flyet hadde ikke ankommet enda, og det endte opp med ca. én times forsinkelse. En halvtime senere kunne vi endelig boarde, og vi hadde tatt våre ”faste plasser” om bord i LN-RKK, 10A og 9B. Vi taxet i en liten evighet før vi endelig kom oss opp i luften. Etter en stund begynte drikkeserveringen og jeg tok meg litt vann og en kaffe. Vi hadde tatt med oss litt lounge-mat til flyturen, og vi endte med pastasalat med tunfisk og et fruktbeger hver. Var faktisk veldig godt og passende mettende for denne 3-timersturen til Køben. Etter maten klarte jeg å få meg en liten lur. Landet i underkant av én time forsinket, og crewet listet opp hvilke flighter folk var blitt booket om til, etc.

imag1718.jpg

imag1719d.jpg

imag1723k.jpg

imag1724d.jpg

Vi dro rett til loungen for å få oss en drink og noe å spise. I dag hadde de… drumroll… laks og de hadde også en bacon-something pai som dessverre var tom når jeg kom meg dit. Vi startet med litt påskebrygg fra Tuborg og jeg gikk over til gin og ginger ale mens kompisen min gikk for rødvin. Etter en liten stund fikk jeg den første meldingen om at SK2870 var forsinket. Den skulle egentlig dra kl 21. Nå var den forsinket til 22. Skikkelig irriterende, da jeg mest sannsynlig ville måtte ta taxi hjem eller sove på sofaen til kompisen min. Det hadde vært en lang dag og jeg ville bare hjem til sengen min. Rundt kl 21 kom neste melding. Flyet forventes å dra kl 00:00… Jaja, sånn kan det gå. Det ble mange drinker og en del ost og kjeks i løpet av de timene. Gikk også ut for å lufte oss, og vi fikk prøve den nye fast-tack’en som var blitt veldig fin, og på denne tiden av døgnet var det null kø.

imag1726.jpg

facebookjtm.jpg

Vi gikk til gate rundt halv tolv og flyet var enda ikke ankommet gaten vår. Dagens flight skulle vært operert av en av de nye A320ene til SAS, men jeg ble litt skuffet når jeg så at en 321 rullet inn til gaten. Rett etterpå fikk jeg en melding på telefonen om en gate-change fra B3 til B6, men da vi kom dit var det ikke noe fly å se. Crew og bakkemannskap så litt forvirret ut, og plutselig kom meldingen på telefonen om at ny gate var B3. Alle kom seg raskt bort til den ”nye” gaten og vi kom oss raskt om bord OY-KBF. Crewet beklaget og fortalte at pga. tech på en MD82 tidligere på dagen, måtte de ta en ekstra runde mellom CPH-OSL-CPH og at det var derfor vår flight ble forsinket… Dårlig! Vi kom oss endelig opp i luften rundt 00:20. Sovnet med en gang og våknet opp 50 minutter senere når vi startet decent. Landet ca 01:30, og vi gikk rett ned til bagasjehallen og ventet ti minutter, og min koffert kom som nummer to i køen (SGS på BGO har skjerpet seg i det siste! Min koffert har de siste turene mine vært blant de første, og Pri-tagget baggasje er alltid først!). Kofferten lakk ikke rød væske heller, så det så ut som om vinen vår overlevde turen! WOHO! Vi kom oss raskt ut gjennom tollen og til vår overraskelse stod det en flybuss utenfor. Vi kom oss om bord og viste retur billetten vår (Kjøpte t/r på mandagen). Vi var totalt seks passasjerer på denne turen, og vi kom oss raskt til sentrum. Vi ankom byn litt etter to, og da endte jeg opp på sofaen til kompisen min…

Til tross for forsinkelsene på hjemveien, er jeg kjempefornøyd med at vi faktisk klarte å nå målet vårt med turen! Det var jammen ikke lett! Monkey Jesus var med oss og viste vei…

SAS sitt hyggelige crew på flyene og i CPH-loungen gjorde turen flott til tross for forsinkelsene og jeg gleder meg allerede til neste tur om tre uker.

Denne turen er et hysterisk morsomt påfunn :lol: Veldig bra og eksotisk rapport! Litt skuffet over at dere ikke fløy til MAD via f.eks. MEL, men la gå!

ps. Når jeg tar av meg brillene klarer jeg ikke å se forskjellen pre- og post-restaurering, så jeg gir hun dama litt cred ;)

Haha, takk! Turen ble tross alt planlagt og bestilt to dager før avreise (natt til lørdag). Men BGO-MAD via MEL hadde ikke vært feil! ;)

Utrolig fin rapport... Kult at dere gjør slike ting :up:

Fantastisk påfunn, bra rapport!

Takk for hyggelig tilbakemelding! :D

Takk for morsom rapport! Virket jo både slitsomt og morsomt, men ikke minst: oppdrag utført!

Back