Easyjet tar over deler av airberlin

Tydeligvis ingen gullgruve for easyJet i Berlin, og til vinteren kuttes basen fra 18 til 11 fly

https://www.ch-aviation.com/portal/news/115799-easyjet-to-cut-berlin-capacity-amid-rising-costs

Man kan egentlig bare "gratulere" easyJet.
Etter mer enn 4 år med null plan i Berlin begunner de dette hva mange anser som slutten av basen her i Berlin. Første steg.Man vil gjenbruke de slots for å fly hit enda mer drikkevillige Briter, Franskman og Spanjoler fra de diverse baser.

Å betale så mye penger for slots og personal som man har ingen god plan for, dette er egentlig en skandal og jeg bare undrer meg at de aksjonærer sitter så rolig. Kanskje Stelios etterhvert kommer med noe utspill.
 
Man kan egentlig bare "gratulere" easyJet.
Etter mer enn 4 år med null plan i Berlin begunner de dette hva mange anser som slutten av basen her i Berlin. Første steg.Man vil gjenbruke de slots for å fly hit enda mer drikkevillige Briter, Franskman og Spanjoler fra de diverse baser.

Å betale så mye penger for slots og personal som man har ingen god plan for, dette er egentlig en skandal og jeg bare undrer meg at de aksjonærer sitter så rolig. Kanskje Stelios etterhvert kommer med noe utspill.

Hvordan vet du at de ikke hadde en plan? De satset stort på Berlin, men det ser ut som om planene var overambisiøse. Det hjalp vel heller ikke med to år lang global pandemi, som sendte etterspørselen etter flyreiser ned i dass. Den har heller ikke kommet seg helt tilbake igjen. Den tyske appetitten for koronarestriksjoner hjelper vel heller ikke. Gidder selv ikke dra til Berlin for å bli påtvunget munnbind her og der, når man har vel så bra alternativer som Praha og London, hvor livet er mer eller mindre helt tilbake som normalt.

Så er ikke vinteren høysesong i Berlin heller, så da velger altså EasyJet kraftig nedskalering av sin base der. Siden EasyJet ikke er noe nettverkselskap går ikke disse kuttene av ulønnsomme ruter så mye utover mer lønnsomme ruter. Det er jo en fordel et lavprisselskap som primært baserer seg på o/d-trafikk har.
 
Det virker uansett som Easyjet sliter litt på Berlin. En rute de ikke fikk til var WAW-TXL. Den ble lagt ned før covid. Det er egentlig litt rart da LOT kun flyr til litt ugunstige tider x2 daglig, og toget tar 6-7 timer.

Easyjet forsvant også fra WAW, men flyr fra andre polske byer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det virker uansett som Easyjet sliter litt på Berlin. En rute de ikke fikk til var WAW-TXL. Den ble lagt ned før covid. Det er egentlig litt rart da LOT kun flyr til litt ugunstige tider x2 daglig, og toget tar 6-7 timer.

Easyjet forsvant også fra WAW, men flyr fra andre polske byer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Var easyJet til WAW ikke med udgangspunkt fra SXF? Mindes ikke de nogensinde har fløjet den rute fra Tegel, så de først kom ind i da de "overtog" AirBerlin.
 
Jo, de fløy fra Tegel etter at AB gikk under. Den fløy jeg selv 3 ganger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
easyJet har ikke gjord en grundig analyse av det marked för de started TXL-WAW eller TXL-GDN. Det medförte at de måtte discounte seg under de prisniveåer av toget (29€ regulær, 19€ kampanje-billetter). Flesteparten av de Polakker som bor i Berlin kommer ikke fra GDN eller WAW område...

Idag har de oranjene i BER store problemer, men super-GAU kommer imorgen - Søndag - da man kansellerer avganger til
ATH, AMS, ARN, CGN, LGW, ZRH, GOT, LIN, LGW, FCO, HEL, CPH

Smekkfulle fly begge veier, uten sjanse å ombooke til andre selskaper, så snakker vi om 4.000 Pax - 1 Mio EUR EU261 compensation pluss full kaos ved flyplass.

Needless to say at denne Søndag er en av de sterkeste dager (resultat-mæssig) i heile året...
 
Idag har de oranjene i BER store problemer, men super-GAU kommer imorgen - Søndag - da man kansellerer avganger til
ATH, AMS, ARN, CGN, LGW, ZRH, GOT, LIN, LGW, FCO, HEL, CPH

Mangler de crew eller henger det sammen med IT problemene fra tidligere i uken?
 
Offisielt skylder man på omstændiger som gjelder som force majeure (Eurocontrol).

Ryktene sier at det er akutt mannskapsmangel på mange baser. BER basen har hjulped ut med personell i lengre tid, til dels på bekostning av det BER baserte flyprogramm. Siden nyheten slapp at BER base skål reduseres med en tredjel til vinter, så virker det - eskalerer problemet ved BER base.

Kuttene forsetter i morgen med disse:
BSL, GVA, FCO, SPU, ARN, CPH, NCE, ORY, AMS

ARN og CPH to dager på rad... Man kan bare undre seg hvor mange Svensker og Dansker blir stående i to dager minst. Flyene ble jo ikke tomt, tvert imot. Med slik en opptreder kan easyJet bare lukke ned disse ruter.
 
Offisielt skylder man på omstændiger som gjelder som force majeure (Eurocontrol).

Ryktene sier at det er akutt mannskapsmangel på mange baser. BER basen har hjulped ut med personell i lengre tid, til dels på bekostning av det BER baserte flyprogramm. Siden nyheten slapp at BER base skål reduseres med en tredjel til vinter, så virker det - eskalerer problemet ved BER base.

Kuttene forsetter i morgen med disse:
BSL, GVA, FCO, SPU, ARN, CPH, NCE, ORY, AMS

ARN og CPH to dager på rad... Man kan bare undre seg hvor mange Svensker og Dansker blir stående i to dager minst. Flyene ble jo ikke tomt, tvert imot. Med slik en opptreder kan easyJet bare lukke ned disse ruter.

easyJet, lukke CPH-BER?
Ruten har op til 4 daglige frekvenser, og det er faktisk easyJet, der har det største marked på netop ruten til BER.
https://gyazo.com/8a195462425953d64624aa49a96788a3
 
Last edited:
Så kommer det flere kutt.

easyJet kutter ut 86 ukenlige flygninger fra BER, blant annet BER-ARN halveres fra 8/7 til 4/7. Dette betyr de facto at 4 fly forsvinner fra BER alreade sent i Juni måned.
 
Er ikke dette egentlig en styrke hos et selskap? At de gjør justeringer der/hvis det går dårlig, og flytter/setter inn kapasiteten der hvor mulighetene for bedre inntjening er bedre. I steden for å ikke justere i tide og kjøre helt ut i grøfta, som vi jo har sett utallige eksempler på opp gjennom historien. Jeg spør uten at jeg helt vet hvorfor det er vanskelig å drive god butikk i BER og hvor den frigjorte kapasiteten nå settes inn.

Espen
 
Er ikke dette egentlig en styrke hos et selskap? At de gjør justeringer der/hvis det går dårlig, og flytter/setter inn kapasiteten der hvor mulighetene for bedre inntjening er bedre. I steden for å ikke justere i tide og kjøre helt ut i grøfta, som vi jo har sett utallige eksempler på opp gjennom historien. Jeg spør uten at jeg helt vet hvorfor det er vanskelig å drive god butikk i BER og hvor den frigjorte kapasiteten nå settes inn.

Espen

Dersom du re-allokerer en fly fra BER til e.g. OSL med 3 ukers varsel, så betyr dette at du må fylle dette flyet innen 3 uker. Poooh, dette blir tøff, ellers du har hatt darlig planleggning og bruker flyet for å kompensere en tom-hull.

Fra mine gamle AB dager, så kan jeg huske at de turistiske flygninger hadde ca 90% loadfactor i begynnelsen av Juni. For all disse pax må easyJet finne nye løsninger. De slipper EU kompensasjonen, men likevel må de utbetale for omkostninger som oppstår.

På toppen kommer at alle disse pax, som du har ruinert ferie, de kommer å hate deg i en god stund fremover og du vil ikke få deres bookniger fremover.

Mange går rund og sier "det minner så mye om AB i sommer 2017, kort før de gikk konk"...
 
Back
Top