DYs Dreamliner - på innsiden

Re: DYs Dreamliner - på innsiden

Her er en oversikt over setebredde og midtgangbredde for dagens og morgendagens langdistansefly. De forskjellige setekonfigurasjoner og målene er hentet fra produsentenes "Airplane Characteristics for Airport Planning"

Sete_konfig_2x_midtgang.jpg

Det er ikke alltid de en forventer som flyr de trangeste flyene - Boeing 777 med 10 i bredden flyr både Air France og TAM, mens selvsagt må det selvsagt en lavkost som Air Asia X til for fly med 9 i bredden med sine A330.

Jag ser ingen IFE med PTV på bilderna.
WiFi i all ära men jag tror det vore ett stort misstag för DY att avstå från PTV & IFE i 787 flygplanen som man avser flyga non-stop med i +12h.
Även erkända premiumbolag som Etihad Airways & Emirates flyger Boeing 777 med 3+4+3.

Last edited:
Dette så jo fint ut! Kjos har vel sagt absolutt hver gang han har uttalt seg om det at man skal kunne ligge flatt foran. Er det noen grunn til å tvile på det? Ellers har de vel vært relativt tydelige på at det ikke blir noen førsteklasse foran.

2+3+2 är långt ifrån Första klass, det är snarare en premium ekonomi konfig.
Något Premium koncept ska DY inte ha. Det blir garanterat genomgående BOB i hela kabinen.

Hjelpe meg, for en negativitet:headbang Her flyr DY rundt med splitter nye B737-800 med SKY interior og Wifi og med en benplass som er bedre enn BA, LH, KLM etc på longhaul. Det blir slettes ikke noe dårligere på "Dreamlineren" folkens. Lyst og moderne interiør og komfortable seter, dette blir topp:D

Her diskuteres vel 787 og ikke 737? For mens interiørfargene i DY sine 737 er ganske bra, ser dette rett og slett kjipt ut

Men likte ikke at det blir 3-3-3 konfigurasjon i monkey-class.

De fleste 787 operatørene kommer nok til å gå for 3-3-3, og de som vil tilby 2-4-2 som f.eks ANA og JAL vil være i mindre tall. For de fleste er pris og rutetider prioritert lagt høyere enn plassen

Dette så jo fint ut! Kjos har vel sagt absolutt hver gang han har uttalt seg om det at man skal kunne ligge flatt foran. Er det noen grunn til å tvile på det? Ellers har de vel vært relativt tydelige på at det ikke blir noen førsteklasse foran.

Har han egentlig sagt det? Dessuten er definisjonen av flatt ganske varierende innen flybransjen. DY ser vil an kundegruppen sin til deres planlagte destinasjoner, og da tror jeg det holder å tilby en slil "Charter business"

For mens interiørfargene i DY sine 737 er ganske bra, ser dette rett og slett kjipt ut
Det er der eg m/fler på samme tid synes det ser enkelt og elegant ut, og ikke minst - nøytralt... Og personlig synes eg 737´ene er dominert av alt for mørke farger, mørke farger skal være kontrastfarger, ikke dominerende farger... Altså, når Norw. ikke engang klarer å lage et interiør som tilpasser de få som gir uttrykk for det i et lite flyforum, hvordan tror man da at de skal klare å tilpasse et par hundre forskjellige mennesker som flyr med dem på hver avgang... Nei - form og farge kommer menneskeenheten aldri til å se på med like øyne, og det er jo kjempebra, for da hadde det i alle fall sett kjedlig og kjipt ut... Men eg leser at et par ivrige debattanter (ikke siterte debatant her) nesten blir sjokkert over at Norw. ikke har et fargevalg tilpasset akkurat dem...! Tror nok Norw. har forstått at dem har litt flere å ta hensyn til enn oss...

H

Last edited:

Da blir DY sine 787 med 3-3-3 bredere for PAX enn de fleste nye 777 med 3-4-3 hos mange av de "mye" bedre selskapene enn DY... Festlig det der...

Det spørs vel om mange av DYs kjernekunder på det nye langdistansemarkedet bryr seg så fryktelig mye om setekonfigurasjon og farger. Mange av dem er nok vel vant med trangbølte chartermaskiner, og så lenge prisene er billige, ja, så tar man det meste.
+1. Folk bryr seg rett og slett ikke om flytype, seter og plass bare det er billig, billig, billig! Sikker på at mange ville valgt å stå hele veien hvis de hadde spart en hundrings.... *oppgitt*

WiFi i all ära men jag tror det vore ett stort misstag för DY att avstå från PTV & IFE i 787 flygplanen som man avser flyga non-stop med i +12h.
.

Dette er illustrasjonsbilder - men man ser vel en fjernkontroll på setene foran, i hver fall. Det har vel vært uttalt tidliger at IFE med PTV skal komme - noe annet ville være veldig merkelig, de har jo skjermer om bord i 737.

+1. Folk bryr seg rett og slett ikke om flytype, seter og plass bare det er billig, billig, billig! Sikker på at mange ville valgt å stå hele veien hvis de hadde spart en hundrings.... *oppgitt*

Vanligvis synes jeg vi overvurderer folks interesse og bevissthet om fly. Denne gangen går vi kanskje i den andre grøfta? Jeg tipper at DY kommer til å markedsføre flyvningene ganske heavy og legge like stor vekt på flytypen og dennes egenskaper som på pris. At DY ikke er Ryanair, har de jo blant annet vist ved at de i markedsføringen legger stor vekt på WiFi mellom OSL og ARN f.eks. DYs kundergruppe er nok veldig sammensatt, noe som vel er en av nøklene til deres success. I motsetning til Ryanair, appellerer de til de fleste kundegrupper, men satser i tillegg på å fylle opp resten av setene med folk som ellers ikke ville flydd hvis ikke enkelte av setene var billige. Det er nok sånn de tenker rundt IC-satsingen også.

Nei folk bryr seg fint lite om flytype. Prisene er alfa og omega. For min egen del håper jeg at det blir stoler i front noe ala sas premium, eller kanskje som de nye stolene som AB setter inn i disse dager? Og til en overkommelig pris, også noe rundt det sas tar for premium t/r bkk. Blir spennende. Men flyet/flyene må vel komme litt før de skal sette igang rutene? Crew-training osv?

Førsteinntrykket mitt var også litt dårlig av denne kabinen. For å være litt mer spesifik mener jeg at setefargene med fordel kunne endres fra den værste gråfargen jeg noen gang har sett. Kanskje til mørk blå. Så ville dette vært helt toppers, med lyst tak og lyse vegger. Håper de revurderer denne gråfargen.

Jeg tror dette kan bli bra.
Veldig viktig å skille på tegningene som legges frem, og hvordan dette vil se ut i det virkelige liv. Her er det ofte enorme forskjeller.
Som sagt tror dette blir bra.

Men DY lobber veldig på at de skal fly t/r Oslo-New York for 2000,- kroner.
Når bare avgifter er på nesten det beløpet, sier det seg selv at det ikke er mange billetter til den prisen.
Men de er dyktige, spesielt med tanke på at mange i dag tror de kan fly DY billig til ganske mange steder i verden.

Jeg tror dette kan bli bra.
Veldig viktig å skille på tegningene som legges frem, og hvordan dette vil se ut i det virkelige liv. Her er det ofte enorme forskjeller.
Som sagt tror dette blir bra.

Når bare avgifter er på nesten det beløpet, sier det seg selv at det ikke er mange billetter til den prisen.
Men de er dyktige, spesielt med tanke på at mange i dag tror de kan fly DY billig til ganske mange steder i verden.

Tegninger, bilder og opplevelse i virkeligheten er ganske forskjellige ting, ja. Og så må man ikke glemme at det vanligvis sitter folk i setene - og da ser man lite til fargen på setene. :D Det viktigste når man går om bord er vel at det ser lyst, lett og rent ut, og det innbyr etter min mening en lysere grå farge til bedre enn mørk blått. (For å prøve å gjøre diskusjonen litt mer kvalifisert, enn bare synsing..)

At de skal fly for 2000 kr er selvsagt en velvalgt gimmick det er lett å huske på for folk. Det er ikke få ganger jeg har overhørt samtaler rundt om der folk sier at Norwegian kommer til å fly til New York og der blir veldig billig.

Även erkända premiumbolag som Etihad Airways & Emirates flyger Boeing 777 med 3+4+3.

Du kan være helt trygg på at det blir IFE i hvert stolsete!

Det blir selvfølgelig ikke mange plasser til 2000 kr t/r. Men Dy vil sikkert selge setevalg for 50-100 kr pr vei, bagasje sikkert 200 kr en vei pluss ta en hundrelapp eller to for mat ombord. Kjosern klarer sikker tå presse en hundrelapp for strøm/underholdning også. Da er vi kjapt på samme pris en kan fly UA for OSL-EWR i dag. Han kommer til å kreve de samme tilleggene for alle billettene han sleger for 4000 en vei. Tipper dette blir bra business jeg.

Liker de grå sete mye bedre enn de sorte setene som er helt malplassert i de nye 737 med sky-interiør.

Ser frem til en firmaavtale som sikkert fikser business osl-ewr for 10000 t/r, iallfall det første året om en sammenligner med FI sine priser i dag.

Ser ut som det blir langt fra lie-flat forran, setene ser mer ut som domestic-first reclinere...

Har hatt gleden av å fly med Norwegians nyeste 737 med dreamliner interiør.
Utrolig god plass for bena(er 1,86cm)og mye enklere å legge kofferten inn i hattehylla.

Vedr. billige flybilletter styres prisene,som kjent, av data.
Faktum er at om du gjenntatte ganger søker på en bestemt avgang vil datamaskinen tolke det som om interessen for denne spesielle avgang er stor og prisen vil øke.
Om du så lar være å søke på samme avgangen vil prisen kunne falle tilbake.
Dette gjelder i særdeleshet for bill. som bestilles lang tid i forveien.

Vedr. billige flybilletter styres prisene,som kjent, av data.
Faktum er at om du gjenntatte ganger søker på en bestemt avgang vil datamaskinen tolke det som om interessen for denne spesielle avgang er stor og prisen vil øke.
Om du så lar være å søke på samme avgangen vil prisen kunne falle tilbake.
Dette gjelder i særdeleshet for bill. som bestilles lang tid i forveien.

Nå er ikke dette noe som de som driver med revenue management i flyselskapene vil kunne bekrefte, og såvidt meg bekjent ligger det ikke slike muligheter i dagens systemer. Dagens systemer slik jeg har fått disse presentert fra flere selskaper er slik at de styres dynamisk av faktiske bookinger, historiske data, samt spesifikke events (som ruteansvarlige i revenue management avdelingene styrer - det sitter personer med ansvaret for de ulike rutene som kan overstyre automatikken dersom de ønsker det).

Men jeg jobber ikke med revenue management, så det kan godt være at det ligger slike finesser i systemene. Jeg tror imidlertid ikke at dette er mulig. Dette er imidlertid en diskusjon som er nokså malplassert i denne tråden.

Back