Dyrt for småfly på Rygge

Re: Dyrt for småfly på Rygge

Mange gode og interessante innspill i denne tråden, og slik jeg leser dem er det trolig en del som kan gjøres uten at det blir å mye styr av det. Plutselig en dag er nok dette løst til alles fordel.

Er det slik at hver t&g og low approaches teller mot det tillatte trafikkmengde, eller teller en serie som én bevegelse?
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Er det slik at hver t&g og low approaches teller mot det tillatte trafikkmengde, eller teller en serie som én bevegelse?

Nei, denne typen flyginger, samt forsvarets operasjoner regnes ikke opp mot "kvoten" til RSL.

En serie landingsrunder "koster" også bare en landing i avgiftsregimet.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Har selv en del landingsrunder i loggboka fra Rygge og jeg synes det er flott at Rygge, i forhold til mange andre flyplasser tillater at vi privatflygere kan trene- og fly landingsrunder der (uten at jeg vet hvor mye klubben betaler for årskort). Når det er sagt, håper jeg det fortest mulig vil bli mer GA-vennlige fasiliteter på Rygge. Kan absolutt tenke meg noen "søndagsturer" nedover Oslofjorden til Rygge for å prate litt fly og ha det hyggelig sammen med andre privatflygere.

Petter :)
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Rygge är enda kontrollerade flygplatsen på östlandet som det är tillåtet med träningsflygning.

Hva med Torp? Den er kontrollert og er på Østlandet. Eneste begrensing der er at all IFR trening må være på FPL og sånn er det jo på Rygge også.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Wig-wag;438946 At en tilfeldig forbipasserende gidder å skrive her at det ikke foregår noe slik på Rygge, for det han ikke så det den gangen han var der, blir for dumt.

Hvis det hadde vært sant, hadde det kanskje vært dumt. Men jeg skrev altså (antar det var meg du siktet til) at jeg hadde flydd over Rygge noen ganger. Jeg har ikke bare vært en "tilfeldig forbipasserende" én gang.

Jeg flyr fra Jarlsberg og har vært mye i området rundt Oslofjorden mens jeg skolet (blant annet ved og over Rygge). Det er dessuten en god del av dem som flyr på Jarlsberg som har nevnt hvor problematisk/dyrt det er å fly til Rygge.

Det er ingen grunn til å forsøke å feie de nåværende problemene under teppet, men la oss håpe - som Jumper G5 og Tændis skriver - at dette vil løse seg etter hvert til glede også for oss GA-folk! :)
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Rygge har fått akkurat det servicenivå de ønsker på GA siden, man har bevisst valgt å ikke være GA friendly.

Bodø har ingen sivile lufthavnbetjenter på samme måte som Rygge, ditto Bardufoss.
GA har fortsatt bortimot uhindret tilgang i åpningstiden.

Aner meg at dette er noe som henger fra det faktum at Rygge aldri har vært en flyplass åpen for GA trafikk uten PPR. Man har kanskje ikke giddet å se utenfor flyplassgjerdet for å finne løsninger som fungerer.

Security og CSRA er noe av det første Lufthavnsjefer etc drar frem om GA klager på tilgang. Snedig at de også påroper seg problemstillinger selv ikke security avdelingen i tilsynet anser som problemer. (Sier ikke dette er tilfellet på Rygge)
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Rygge är enda kontrollerade flygplatsen på östlandet som det är tillåtet med träningsflygning.

Det stemmer ikke at Rygge er eneste kontrollerte flyplass på Østlandet (unntatt GM), Torp er også det, og de tillater skoling, både VFR, IFR og helikopter. Det er både trafikkflygerskole, helikopterskole og klubb med egen flyskole. Torp har 4 ganger så mange flybevegelser (jan-okt 2009) sammenlignet med Rygge, og nesten dobbelt så mange ikke-kommersielle bevegelser. Det går helt uten problemer.

Antall "fremmede" GA-fly til Torp pr. uke kan antagelig telles på en hånd eller to. Jeg har spurt RSL om hvor mange GA-besøk de har, men de nekter å oppgi tallet. Det er antaglig nokså nær null.

Det ble for flere år siden opparbeidet et område nord for tårnet til bruk for GA. Men det mangler adkomst, f.eks. en port som kan betjenes med MM-kort eller lokalt nøkkelkort fra RSL. Vil tro det er en smal sak... hvis man legger godviljen til.

Ikke glem konsesjonsvilkårenes §6:
Konsesjonshaver er i konsesjonsperioden forpliktet til å holde lufthavnen åpen til allmenn bruk og til å forestå driften av plassen.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Torp har 4 ganger så mange flybevegelser (jan-okt 2009) sammenlignet med Rygge, og nesten dobbelt så mange ikke-kommersielle bevegelser. Det går helt uten problemer.

Jeg vet ikke hvor du henter Rygge-tall fra, men vær klar over at hvis de tallene er regnet etter "Avinor-metoden", så telles ikke militære flybevegelser, og en serie touch-and-go telles bare som en landing.

Men i tallene jeg antydet i innlegget mitt ovenfor er er alle flybevegelser med. Jeg har mer nøyaktige tall men de opplyser jeg ikke.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Torkel Hasle fra Sandefjord som fronter denne saken er styremedlem i AOPA Norge, som jobber aktivt både med denne saken og dessverre stadig flere problemer med flyplasstilgangen på Østlandet.

Mer om AOPA på http://www.aopa.no/

Arne
 
Last edited:
Re: Dyrt for småfly på Rygge

AOPA har sendt brev til samferdselsdepartementet, bra jobba :)

Sitat:
"- Rygge bryter konsesjonen
AOPA har klaget Rygge Sivile Lufthavn til Samferdselsdepartementet for mulig brudd på konsesjonsvilkårene. Hovedpunktene i brevet er at avgiftene ikke er kostnadsbaserte, tvungen handling er innført uten hjemmel, et eget GA-regelverk er innført uten godkjenning, og holdningen til GA-trafikk er i strid med konsesjonsvilkårene for en lufthavn som er åpen for allmenn trafikk. AOPA understreker at det er enkle tiltak som skal til for å gi et tilbud for GA-trafikk på Rygge. "

Link Brev: http://www.aopa.no/brev/091126aopa-lt.pdf
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Blir sånn som dette når hver eneste lille lekeflyplass på østlandet skal prøve å leke storflyplass. Og noen må jo betale for Ryanairs lave landingsavgifter.:colgate:
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Bra, AOPA, på tide at denne saken blir tatt tak i.

Blir sånn som dette når hver eneste lille lekeflyplass på østlandet skal prøve å leke storflyplass.

Godt sagt, Amatør, to the point.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Är det konstigt att ett företag vill växa och blir större? Det finns plats för alla, dock inte som tidigare då alla privatflygare kunde ha "lekeflyplass" på Rygge
OBS: ingen ekonomisk värdering i detta ( för avgifter)!
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

--------------------------------------------------------------------------------

Är det konstigt att ett företag vill växa och blir större? Det finns plats för alla, dock inte som tidigare då alla privatflygare kunde ha "lekeflyplass" på Rygge

Nå får vi vel komme litt ned på jorda. Greit, Rygge er blitt en kommersiell flyplass, og det er glimrende å ha dette tilbudet på østsiden av fjorden. Men i den store sammenheng er det faktisk en meget liten kommersiell flyplass, og vil realistisk sett fortsette å være det. Det burde ikke være noe problem å integrere GA på en god måte her. Les brevet fra AOPA.

Karakteristikken som "lekeflyplass for privatflygere" tror jeg tror jeg ikke gavner deg mye.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

--------------------------------------------------------------------------------



Nå får vi vel komme litt ned på jorda. Greit, Rygge er blitt en kommersiell flyplass, og det er glimrende å ha dette tilbudet på østsiden av fjorden. Men i den store sammenheng er det faktisk en meget liten kommersiell flyplass, og vil realistisk sett fortsette å være det. Det burde ikke være noe problem å integrere GA på en god måte her. Les brevet fra AOPA.

Karakteristikken som "lekeflyplass for privatflygere" tror jeg tror jeg ikke gavner deg mye.

Om det gagnar mig eller inte spelar ingen roll, jag ville bara belysa att det finns fler sidor av saken. Idag är det inte perfekt för GA, det är helt klart. Tyvärr är inte nya ga apron i bruk och verkar inte bli på ett tag. Att den ökade trafiken på Rygge kommer innebära mindre tillgänglighet i vissa tider (träning) var meningen med "lekeflyplass"
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Med mindre tilgjengelighet mener du parkering? I lufta er det ingen problemer om det dukker opp en og annen airliner; pattern stenges ikke av den grunn...
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Nå skal ikke jeg påstå at det er avgjørende for hverken rekruttering eller utdanning av nye piloter at akkurat Rygge kan håndtere GA trafikk på en fornuftig måte.
Allikevel tror jeg Rygge bør tenke på at om det skal være folk å plassere i den "spisse enden" av alle 737ene de har "våte drømmer" om skal parkere hos dem så må det faktisk rekrutteres og utdannes nye piloter.

Småfly som er ute enten i privat eller skolesammenheng kan ikke "bortvises" til øde ubemannede gresstriper på fjellet til en hver tid. Særlig i treningssammenheng må det være mulig å kunne trene på plasser hvor det finnes fasiliteter.

Både Torp og Gardermoen har fått til et fint opplegg hvor både kommersielle operasjoner og diverse GA-trafikk kan eksistere sammen. At det skal være helt håpløst/så dyrt for det som (så langt) er minstemann av de tre virker lite sannsynlig i mine øyne.
 
Back
Top