Dyrt for småfly på Rygge

Re: Dyrt for småfly på Rygge

Skal ikke være lett å være GA-pilot på Østlandet. :angry:

Rygge var jo tidligere et sted man kunne trene landingsrunder, så ble den av-militarisert og småflygere så for seg at det skulle bli enklere å stikke innom på besøk. Men, nei da :headbang Nå fristet det plutselig ikke å bruke Rygge som passasjer heller...
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Hva har denne Tandberg bedrevet tidligere egentlig? Solgt smør elns? Blåruss som hopper fra karriere-tue til karriere-tue? Og nå er han i full gang med å sanke goodwill-poeng? :70:
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Spørs det. Jeg hadde en danske som egentlig skulle til OSL som måtte diverte til Rygge grunnet vær. Han fikk vite om regningen i det han etablerte seg på ILS'en, og bestemte seg promte å dra til Torp. Det skulle koste 2300,- for en pit stop på Rygge....

Regner med at de vil ha 21 000 bevegelser med 737 og nærmest 0 med C172 og PA28.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Skal ikke være lett å være GA-pilot på Østlandet. :angry:

Rygge var jo tidligere et sted man kunne trene landingsrunder, så ble den av-militarisert og småflygere så for seg at det skulle bli enklere å stikke innom på besøk. Men, nei da :headbang Nå fristet det plutselig ikke å bruke Rygge som passasjer heller...

kom gärna förbi en dag så får du se att det flygs landningsrundor non-stop om det är fint väder... men det är klart att med FR och DY numer gör tillgängligheten något mindre.

Problemet i denna saken är att, har du inte tllstånd av försvaret att parkera på klubben så måste du in på civil apron och då måste du betala full handling. Så kommer det vara tills vi får ga parkering, om det kommer. Tråkigt men tyvärr är det så det är
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

kom gärna förbi en dag så får du se att det flygs landningsrundor non-stop om det är fint väder...

Jeg har flydd over Rygge noen ganger, men har aldri lagt merke til noen "nonstop"-trafikk av GA.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Jeg bor ikke så langt ifra Rygge, og de dagene det er fint vær er det ofte en del GA trafikk
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Flyplass vil ikke ha fly!
Sprøtt!!

Det er ingen som tør å gå ut offentlig og forsvare at småflyging kan være nyttig også på Østlandet. Snart bare Rakkestad, Jarslberg, Notodden og Starmoen igjen som plasser der småfly er ok...
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

kom gärna förbi en dag så får du se att det flygs landningsrundor non-stop om det är fint väder... men det är klart att med FR och DY numer gör tillgängligheten något mindre.

Problemet i denna saken är att, har du inte tllstånd av försvaret att parkera på klubben så måste du in på civil apron och då måste du betala full handling. Så kommer det vara tills vi får ga parkering, om det kommer. Tråkigt men tyvärr är det så det är

Siden du sier "vi" i setningen "tills vi får ga parkering" kan det tolkes som om du har noe med lufthavnen å gjøre. Som flyger som har besøkt mange flyplasser med både store og små fly, vil jeg si at Rygges holdning til klubbfly og GA fremstår så slett, at det nesten er ønskelig at lufthavnen får en snarlig avvikling slik at "de som var der lenge før dere" får levelige kår igjen. Det skal utrolig få administrative trekk for å omgjøre et "tråkig, men slik er det"-mantra til et servicemindet "velkommen til oss".

Bodø lufthavn, som er en hoved-hub for Widerøe, har i tillegg langt flere jetavganger enn Rygge (SAS, Norwegian, charter og mil-charter), helikopteraktivitet og to travle jagerskvadroner, men allikevel ønskes både lokal og besøkende luftsport i form av både fallskjerm, flyklubbfly og mikroflyklubbfly hjertelig velkommen uten å flå dem.

Rygge vet sikkert hvor små GA-fly er, og å male opp et parkeringsområde til 4-5 fly tar ikke spesielt mye plass på apron.

Håper å se en forbedring, eller at mennesker med en annen holdning til den delen av luftfart som er med å bidra med ressurser til den som RSL tjener penger på, også får levelige kår.

Da vil det være en glede for meg og mange andre å komme til Rygge, legge igjen penger på kafeen, og bidra til at de andre som legger turen innom får noe inspirerende å se på (ikke meg, men flyet...(-: ).
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Reiser jeg til Rygge, skal det flyges landingsrunder med low approaches only. ;) Slik slipper man å støtte en så lite vennlig flyplass, men samtidig gi dem litt å jobbe med.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Godeste Tandberg har nok blitt litt stormannsgal, han prater jo som om han er sjef for en flyplass på størrelse med Heathrow o.l.

Til Moss Avis sier administrerende direktør Pål Tandberg i driftsselskapet RSL at flyplassen ikke har et eget mottak for ikke-kommersielle flyginger av denne typen.
– Flyginger som ikke er kommersielle har ikke gjennomgått sikkerhetskontroll der de kommer fra. Lander de her hos oss, er de “urene”. Derfor møter vi de på flyplassen og følger de igjennom.

- Samtlige andre norske flyplasser jeg har besøkt med småfly, blir du henvist til et område utenfor sikker sone når du skal ut av flyet, hvorfor er det så vanskelig å gjøre på Rygge?

Vi har ikke egne områder for GA-trafikk, og heller ikke egne oppstillingsplasser for den typen fly. Vi kan ikke la et lite privatfly bunnlegge en plass som er tiltenkt et Boeing-fly, sier Tandberg og legger til at Rygge er en kommersiell flyplass.

Flyplassen ble vel først og fremst tiltenkt militært bruk :)

Og er det en aktuell problemstilling at alle oppstillingsplassen er opptatt? Det bør da være mulig å klare å stable noen småfly i et hjørne, uten at du skal bli fakturert for en hel oppstillingsplass?

Nei Tandberg, dette blir for dumt, en flyplass som ikke ønsker besøkende fly er ikke noe å satse på. Hopp videre på karrierestigen din, og la andre slippe til.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Her skrives det utrolig mye tullprat av folk som ikke vet hva de snakker om.

La meg komme med noen fakta:

1. Moss Lufthavn Rygge (MLR) eies og drives av Forsvaret ved 137 Luftving (137LV).

2. 14 september 2007 åpnet lufthavnen for sivil kommersiell trafikk. Driften av den sivile terminalen og fasilitetene rundt denne ivaretas av Rygge Sivile Lufthavn AS

3. Det har aldri vært tillatt for sivile fly å gjøre "full-stop" landing på Rygge uten forhåndstillatelse fra forsvaret. Unntaket har vært de lokale flyklubbene som har avtale med 137LV om hvordan adgangskontroll til flystasjonen for flyklubbens medlemmer utøves.

4. Det har alltid vært tillatt og drive med skole- og treningsflyging (landingsrunder), det er det nå også, det ble ingen endring med dette 14. september 2007. Dette foregår daglig og hele året når været tillater det. I juni og juli måned har det de siste årene eksempelvis vært 4-5000 flybevegelser i måneden, hovedsaklig produsert av flyklubbmiljøet på Kjeller.

5. Etter 14. september 2007 er gitt åpning for sivile fly til å lande på Rygge. Det eneste sted som ikke er militært område, er oppstillingsplassen til RSL ved terminalen. Denne er i sin helhet inkludert i CSRA ("rød sone"). Privatfly/taxifly vil måtte betraktes som urent i forhold til security-reglene, flyet og de ombordværende må derfor gjennom security-sjekk ved ankomst på Rygge. Handlingselskap og security vil følgelig måtte sette ekstra mannskap inn for å sjekke fly og fotfølge crew og pax igjennom security.

6. Alle som skal ut og fly, er i henhold til regelverket forpliktet til å sette seg inn i det som er publisert om flyplassen skal til. I tillegg til METAR og NOTAM o.l, inkluderer også dette AIP. I AIP for Rygge vil man kunne lese at det er PPR (Prior Permission Required) for all trafikk til Rygge. Telefonnummeret som er oppgitt går til OPS-rommet på terminalen, som betjenes av handlingselskapet. De vil helt sikkert gi deg en PPR, med et ref.nummer som skal føres opp i flightplan, og de vil samtidig fortelle om hva det kommer til å koste. Kontrolltårnet vil ikke uten videre gi landingsklarering til fly som ikke har PPR.​

Flere tidligere tråder her på forumet har dreid seg om restriksjonene MLR har fått pålagt fra myndighetene, det har vært restriksjoner på antall passasjerer, nå er det et tak på antall flybevegelser som gjelder. Flere av dere som har skrevet kritiske kommentarer til Pål Tandbergs uttalelser, er folk som har vært aktive på forumet så lenge at dette burde være kjent. Når Pål Tandberg sier at han heller ønsker store passasjerfly fremfor små privatfly, er vel det bare å gjøre jobben med å sørge for inntjening for eierne. Å la en masse småfly spise av kvoten som man helst vil bruke på fly det er mulig å tjene penger på, er neppe et utslag av stormannsgalskap som noen antyder.

Forøvrig, så sent som i går var det tre fly LN-NAR, LN-TFS og LN-NFR som fløy ca. 10 landingsrunder hver til de måtte returnere Kjeller før det ble for mørkt. Dette kostet dem nok ikke mer enn årskortet for landingsavgift på MLR. At en tilfeldig forbipasserende gidder å skrive her at det ikke foregår noe slik på Rygge, for det han ikke så det den gangen han var der, blir for dumt.

Om det er for dyrt å lande på Rygge? Ja, det kan godt hende. Det synes jeg også. Men det er en del av den myndighetspålagte hjemmeleksa å sette seg inn i hva som gjelder for de flyplassene man skal fly til, så prisen kan ikke komme som noen overraskelse for noen, og det er jo alltid den muligheten å la være å fly til Rygge hvis man ikke vil betale.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Wig Wag,

du har utvilsomt rett i dine faktiske opplysninger, men det er ikke det det dreier seg om. Les innlegget til Jumper G5 lenger opp i tråden, dette oppsummerer situasjonen meget bra.

Skjer det ikke endringer på Rygge, håper jeg virkelig denne lufthavnen går dundrende konkurs. Jeg liker normalt ikke å komme med slike uttalelser, men i dette tilfelle klarer jeg ikke å la være...
 
Last edited:
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Ved Tromsø lufthavn er også alle parkeringsområder del av CSRA, som er aktivert H24. Dette gjør at småfly må parkere inne på CSRA om man ikke kjenner noen i flyklubben og kan fikse parkering på den siden OG noen som kan slippe en ut/inn gjennom klubbens port.

Ellers må man stå i tilknytning til terminalen, og da blir man møtt av en hyggelig person fra lufthavntjenesten eller fra airport patrol som plukker deg opp og kjører deg til security slusen ved lufthavntjenestens bil adkomst.
Snu rekkefølge ved avreise.

Kostnad utover avgangsavgift i gebyrregulativet? 0,- NOK

RSL må se til å få hue ut av r@va. De har tatt et aktivt valg på at de vil være anti-GA.

Tilgangen for touch and go er det ikke RSL som sørger for, det er flyplassjef 137 LV.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Wig Wag,

du har utvilsomt rett i dine faktiske opplysninger, men det er ikke det det dreier seg om. Les innlegget til Jumper G5 lenger opp i tråden, dette oppsummerer situasjonen meget bra.

Skjer det ikke endringer på Rygge, håper jeg virkelig denne lufthavnen går dundrende konkurs. Jeg liker normalt ikke å komme med slike uttalelser, men i dette tilfelle klarer jeg ikke å la være...

Ja, men dere blander kortene. RSL driver en terminal på kommersiell basis, nærmest som en "leietager" av forsvaret. Hvis noen skal legge bedre til rette må det være lufthavneier, altså forsvaret.

Det har jo lenge vært jobbet med å flytte flyklubbaktiviteten over på sivil side, og når det skjer vil det muligens bli tilgjengelig for besøkende fly uten å måtte forholde seg til RSL og terminalen. Men jeg har fått inntrykket avat flyklubbene på Rygge motsetter seg flyttingen, og dessuten har flymotstanderne vært svært negative til dette.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Ved Tromsø lufthavn er også alle parkeringsområder del av CSRA, som er aktivert H24. Dette gjør at småfly må parkere inne på CSRA om man ikke kjenner noen i flyklubben og kan fikse parkering på den siden OG noen som kan slippe en ut/inn gjennom klubbens port.

Ellers må man stå i tilknytning til terminalen, og da blir man møtt av en hyggelig person fra lufthavntjenesten eller fra airport patrol som plukker deg opp og kjører deg til security slusen ved lufthavntjenestens bil adkomst.
Snu rekkefølge ved avreise.

Kostnad utover avgangsavgift i gebyrregulativet? 0,- NOK

RSL må se til å få hue ut av r@va. De har tatt et aktivt valg på at de vil være anti-GA.

Tilgangen for touch and go er det ikke RSL som sørger for, det er flyplassjef 137 LV.

Her har du nok rett i alt sammen, og er vel inne på kjernen i hvorfor det er enklere på andre plasser. I Tromsø har Avinor kufthavnbetjenter med egen security-sluse. På Rygge er lufthavnbetjentene militære, holder til på militært område uten noen sluse ut av lufthavnområdet. Eneste vei ut og inn fra parkerte fly er enten gjennom RSL sin terminal, eller gjennom militært område.
 
Re: Dyrt for småfly på Rygge

Jeg har flydd over Rygge noen ganger, men har aldri lagt merke til noen "nonstop"-trafikk av GA.

Siden du sier "vi" i setningen "tills vi får ga parkering" kan det tolkes som om du har noe med lufthavnen å gjøre. Som flyger som har besøkt mange flyplasser med både store og små fly, vil jeg si at Rygges holdning til klubbfly og GA fremstår så slett, at det nesten er ønskelig at lufthavnen får en snarlig avvikling slik at "de som var der lenge før dere" får levelige kår igjen. Det skal utrolig få administrative trekk for å omgjøre et "tråkig, men slik er det"-mantra til et servicemindet "velkommen til oss".



Eftersom jag jobbar i tornet på Rygge så vet jag hur mycket ga trafik som är. Som wig-wag nämner så har vi väldigt mycket aktivitet från Kjeller. Rygge är enda kontrollerade flygplatsen på östlandet som det är tillåtet med träningsflygning.
Jumper, att jag skriver "vi" är för jag påverkas av alla andra delar och operatörer på flygplatsen. Att inte ha en parkering att erbjuda besökare utan massa avgifter tycker jag personligen är tråkigt men det är inget jag kan göra något "slik er det" Jag kan inte sätta mig över de regler vi har fått av försvaret.
 
Back
Top