Dyr på fly, regler/erfaring.

Re: Dyr på fly, regler/erfaring.

Men er et dyr i cargo vil vel uansett luften blandes med kabinen?

Alt er jo tryksatt med samme luft?

De med hund må oftest sitte bakerst. Med så tørr luft som på fly blir vel lukten minimal fra et dyr under 8 kg inkl. bur. Må allergikere også gå av om noen har hund med på bussen?

Ikke ment som kritikk, bare trodde ingen er så allergisk

Har vært med på flygninger, hvor petsonen er så alkergisk mot nøtter, at de gir beskjed over høytaleren at ingen må åpne poser med nøtter.
Vet ikke on noen er så allergisk, men ser ingen vits å ta noen kjangse. Det tar tross alt litt tid å få kjerra ned.

Har vært med på flygninger, hvor petsonen er så alkergisk mot nøtter, at de gir beskjed over høytaleren at ingen må åpne poser med nøtter.
Vet ikke on noen er så allergisk, men ser ingen vits å ta noen kjangse. Det tar tross alt litt tid å få kjerra ned.

Det stemmer at noen er så allergiske.
Min mor jobbet med en som har hyperallergi for nøtter, vedkommende må forlate et rom om noen åpner en pose med nøtter.
På flyreise er dette et problem da ingen kan "forlate rommet", så om noen da fortsatt åpner en pose etter å ha blitt oppfordret til å ikke gjøre det kan det være de må nødlande for å sende vedkommende til sykehus.

Tillegg til de som er hyperallergiske som får en så alvorlig allergisk reaksjon at de trenger intensiv medisinsk hjelp er det mange som får mindre problemer. Har sett anslag fra 10 til 30 prosent av befolkningen som er allergiske mot hund. At det ikke er noen allergikere ombord i et fly er altså helt urealistisk. Det er ikke like kraftig for alle, men selv om ingen klager er det garantert at flere vil få kraftige plager av hund ombord i fly.

Jeg kjenner flere som har store problemer og gjerne er helt slått ut en dag eller to etter å ufrivillig ha reist med dyretransport. De er imidlertid ikke alltid villige til å ta en konfrontasjon og håper at de ikke får så mye plager denne gangen. Men om noen går på en buss eller et fly med et kjæledyr kan de være 100% sikker på at flere vil bli plaget, det er ikke vits i å spørre engang.

Kan derfor ikke i det hele tatt skjønne hvorfor man tillater kjæledyr ombord i fly.

Har sett anslag fra 10 til 30 prosent av befolkningen som er allergiske mot hund. [...]
Jeg kjenner flere som har store problemer og gjerne er helt slått ut en dag eller to etter å ufrivillig ha reist med dyretransport.

Kilder til det første? Til det andre er det flere som kjenner til slike tilfeller, og hvorfor er det ingen som ønsker å stå fram hvis det er så stort problem? Det er ikke noe problem for andre grupper å stå fram.

http://www.webmd.com/allergies/allergy-statistics
"Percentage of the U.S. population that tests positive to one or more allergens: 55%"

http://www.aafa.org/display.cfm?id=9&sub=24&cont=347
"From 15 percent to 30 percent of people with allergies have allergic reactions to cats and dogs."

http://abcnews.go.com/GMA/AllergyAndAsthmaResourceCenter/story?id=1728413
"15 percent of the population is allergic to dogs and cats"

http://www.roverrescue.org/resources/allergies/allergies.html
"Studies show that approximately 15 percent of the population is allergic to dogs or cats"

Hm, ja om man stikker hode ned i pelsen på katt eller hund så får mange litt røde øyne
Om man sitter ved siden av så er det nok svært får som merker noe.
Og Ja noen er hyper alergiske, men det er altså ikke 15%.

Hm, ja om man stikker hode ned i pelsen på katt eller hund så får mange litt røde øyne
Om man sitter ved siden av så er det nok svært får som merker noe.
Og Ja noen er hyper alergiske, men det er altså ikke 15%.
Med slike reaksjoner er det forståelig at mange velger å lide uten å si noe. Ingen har sagt at 15% er hyperallergiske og altså risikerer å dø av å være i samme rom, men de ca. 15 prosentene har alle varianter helt fra å ofte ikke merke noe til helt opp mot reaksjonene til hyperallergiske.

Hvis de som ikke er hyperallergiske sier ifra får de ofte veldig negative reaksjoner:
-Er du helt sikker på at du vil bli syk?
-Har du legeattest?
-Kan du ikke bare ta allergimedisin?
-Hvorfor reiser du kollektivt når du er så syk?
-Bestandig er det noen som skal klage og lage problemer!
Eller de kan risikere at de blir bedt om å gå ut.

Som sagt er man garantert at noen får fysiske plager av det om noen tar med hund eller katt på buss, tog eller fly. Så hvorfor er dette fortsatt tillatt?

Jeg referer ikke til de som blir syke, men de som kansje f.eks klør bittelittegrann i øye.
Hvor sterilt skal vi ha det ?, f.eks er enkeltes sitt parfymbruk også et issue ?
Tror at 99,noe av de som eventuelt reagerer vil ikke merke hunden/katten om de f.eks sitter 2-3 rader fra katta.

* Har selv katt og alergikere i huset
** Drar aldri med katta på tur, den får bo på hotell

Heisann!

Fruen skal være med over til USA i sommer, og jeg har nå kontaktet SAS for å informere om at hun er så allergisk at hun ikke kan være ombord hvis det er hund eller katt i kabinen.. I bookingene våre er det både SK og UA, så får se hva de sir.

(sendte mail til diamond.no-mailen..).

Tidligere har vi opplevd at noen skal ha med dyr, på tross av at vi har varslet selskapet om dette, da har de i gaten unnskyldt seg med at "det sto feil kode" i systemet.. Endt godt for oss (men ikke dyrene.. hehe) hver gang, men nå får vi se da om det funker denne gangen.

Kim

Kan derfor ikke i det hele tatt skjønne hvorfor man tillater kjæledyr ombord i fly.

Hvis de sliter såpass mye som de gjør så får de sende mail til WF/DY/SK etter bestilling og si at de er ekstremt allergiske. Fruen har en rasekatt og har flydd til TRF en del ganger, har et par ganger fått beskjed om å finne seg en annen flyvning siden det er en person med hyperallergi som har sendt inn forespørsel om at han ikke kan være i samme kabin som dyr.

Problem solved, det tar allergikere 1 minutt å fylle ut et slikt skjema. Hvis de ikke gidder det og havner i samme kabin som en katt e.l får det være deres eget problem.

Hei OO-VLM!

Og om du leser det jeg skriver over, så skjønner du kanskje litt: "Tidligere har vi opplevd at noen skal ha med dyr, på tross av at vi har varslet selskapet om dette, da har de i gaten unnskyldt seg med at "det sto feil kode" i systemet"

Dette har skjedd flere ganger, så er ikke så enkelt som å varsle. Rasekatt og huskatt, same-same, få de ned i bagasjen eller kjør bil!

Kim

Hei OO-VLM!

Og om du leser det jeg skriver over, så skjønner du kanskje litt: "Tidligere har vi opplevd at noen skal ha med dyr, på tross av at vi har varslet selskapet om dette, da har de i gaten unnskyldt seg med at "det sto feil kode" i systemet"

Dette har skjedd flere ganger, så er ikke så enkelt som å varsle. Rasekatt og huskatt, same-same, få de ned i bagasjen eller kjør bil!

Kim
Absolutt ikke mitt problem at selskapet ikke klarer å håndtere en slik situasjon. Vi gjør det som kreves av selskapet(WF) for å dra med katt i kabinen, og har som sagt tidligere fått klar beskjed om å finne en annen flyavgang som følge av at personer som har bestilt tidligere enn oss har sendt inn melding om allergi.

Haha, men kan fort bli ditt problem om du må ta neste fly, evt finne en annen reiserute.. Fint om det å varlse fungerer, men dessverre ikke alltid slik. Ikke i tvil om hvem som har røket i bagasjen av katta di og frua mi om situasjonen der skulle oppstått.. :) Mjau!

Kim

Haha, men kan fort bli ditt problem om du må ta neste fly, evt finne en annen reiserute.. Ikke i tvil om hvem som har røket i bagasjen av katta di og fruen min.. :) Mjau!

Kim

Så lenge det er tillat så ser jeg ikke hvorfor du skal hisse deg sånn. Hvis WF har gjort en feil får det bli opp til WF å finne en løsning, ikke meg. Bestiller jeg før deg og du får beskjed om at det er katt i kabin får du ta neste fly, akkurat som vi har gjort et par ganger.

Følgende observert på en flight med SK:

*Kommer en jente med liten hund i bur. Hun skal til sete 12F*

Passasjer 12E: Oi. Skal du inn her?
Hundeier : Eh.. (litt usikker). Ja..
Passasjer 12E: Jeg er allergisk mot hunder skjønner du.
Hundeier : Men har lov til å ta den med...
Passasjer 12E: Nå skjønner jeg ingenting her...

Hundeeieren setter seg inn, og passasjeren på 12E sutrer og klager høylytt. Det ble dårlig stemning.

Dette var snodige greier, trodde passasjerer med dyr i bur konsekvent skulle plasseres bakerst.

Ingen som er hissige her, men på lik linje som røyking er forbudt ombord, bør også dyr være det spør du meg.

Ingen som gir oss beskjed ved booking om at det er dyr i kabinen, har jeg til dags dato aldri opplevd, og jeg flyr bare med SAS ca 100 flights pr år.. I tillegg til andre selskap, og har heller aldri fått "varsel" om det der gitt.. Nå er ikke jeg allergisk mot dyr selv, men som beskrevet i posten over her har jeg faktisk opplevd dyr både foran, midt i og bakerst i "bussen". Eneste stedet det ikke er lov med dyr er i Business på IC, så da booker vi der for å unngå styret vanligvis!

Bare for å forklare litt, fruen og jeg var i går til hennes onkel på besøk, og siden de har hund måtte vi sitte utendørs. Hunden hoppet ut døren og strøk seg langs bena til fruen. Det endte med blemmer og sår hud, kun ved få sekunders omgang med hunden. Og innendørs med dyr kan hun ikke være..

Er vel ingen problem å ha dyra "i kjelleren" så lenge trykket og temperaturen er den samme? Kunne gjerne sendt frua der jeg, men tror ikke jeg får lov, hverken av flyselskapet eller frua selv.. hehe. :) :)

Alt ordner seg som regel, bruker det. Så no hard feelings noen veier herfra! Player out!

Kim

Last edited:

Følgende observert på en flight med SK:

*Kommer en jente med liten hund i bur. Hun skal til sete 12F*

Passasjer 12E: Oi. Skal du inn her?
Hundeier : Eh.. (litt usikker). Ja..
Passasjer 12E: Jeg er allergisk mot hunder skjønner du.
Hundeier : Men har lov til å ta den med...
Passasjer 12E: Nå skjønner jeg ingenting her...

Hundeeieren setter seg inn, og passasjeren på 12E sutrer og klager høylytt. Det ble dårlig stemning.

Har opplevd og få noen med en hund i bur ved siden av meg(er over middels allergisk) Tok det opp med flyvertinnen som raskt ordnet opp slik at damen med hund byttet sete med en mann 10 seterader lengre bak

http://abcnews.go.com/GMA/AllergyAndAsthmaResourceCenter/story?id=1728413
"15 percent of the population is allergic to dogs and cats"

Sønnen i huset er en av de 15% .. vi har to bikkjer og en katt. Han er definert som allergisk via tester, men plages ikke i det daglige. Å være allergisk og å være så plaget at det er til sjenanse er to helt forskjellige ting.

Jeg er allergisk mot gresspollen, men skulle jeg påberope meg det hjemme og si til kjerringa at hun derfor klippet gresset og tok seg av utearbeidet, hadde det blittt månelyst her ...

Back