LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
Re: DY:Slik blir flyturen mer miljøvennlig
Du er i fare med å begå en liten eple- og pæresammenligning nå P.A.
NG er ikke bare NG - fuel burn er mye høyere per passasjer i en 737-600 enn en 737-800 med winglets. Jeg har sett tall helt opp i 40% høyere på en 736 med rett over 100 seter (det var før SAS lempet inn flere seter) sammenlignet med en 738w med 189 seter. Selvsagt spiller også kabinfaktoren inn i tillegg til antall seter. Nå er jo antall seter øket til 120 og da snakker vi om en merforbruk per passasjer-km rett under 20% høyere enn en 738w.
Nå er det ikke så mange 735 igjen hos SAS, så den snakker vi helst ikke om.
Når en vurderer de forskjellige flåtene: forskjell i setekapasitet, kabinfaktor, winglets-andel, sektorlengder, SOPer osv. - så vil det vare så langt ut i 2010 før DY er lavere enn SAS 737 i CO2-utslipp per passasjer-km.
Så er det dette at SAS 737 ikke er hele sannheten, man har jo SAS M80, SAS F50 og SAS CRJ som drar opp forbruket vesentlig - eneste som bidrar på nedsiden er SAS 32X, SAS 333 og SAS 343. Så kanskje er DY allerede par med SAS i dag?
SAS vs DY's NG flåte
2006 SAS 55%, DY 0%
2007 SAS 57% , DY 0%
2008 SAS 59% , DY 18%
2009 SAS 67% , DY 38%
2010 SAS 74% , DY 44%
*SAS i hht til plan for flypoduksjon 2010 pr oct 09
** Dy i hht planer om levering av nye fly pr oct09.
Du er i fare med å begå en liten eple- og pæresammenligning nå P.A.
NG er ikke bare NG - fuel burn er mye høyere per passasjer i en 737-600 enn en 737-800 med winglets. Jeg har sett tall helt opp i 40% høyere på en 736 med rett over 100 seter (det var før SAS lempet inn flere seter) sammenlignet med en 738w med 189 seter. Selvsagt spiller også kabinfaktoren inn i tillegg til antall seter. Nå er jo antall seter øket til 120 og da snakker vi om en merforbruk per passasjer-km rett under 20% høyere enn en 738w.
Nå er det ikke så mange 735 igjen hos SAS, så den snakker vi helst ikke om.
Når en vurderer de forskjellige flåtene: forskjell i setekapasitet, kabinfaktor, winglets-andel, sektorlengder, SOPer osv. - så vil det vare så langt ut i 2010 før DY er lavere enn SAS 737 i CO2-utslipp per passasjer-km.
Så er det dette at SAS 737 ikke er hele sannheten, man har jo SAS M80, SAS F50 og SAS CRJ som drar opp forbruket vesentlig - eneste som bidrar på nedsiden er SAS 32X, SAS 333 og SAS 343. Så kanskje er DY allerede par med SAS i dag?