DY: Ruten til Moskva starter vel idag

Originally posted by MartinL

Bruk også oss, men det er j¤"#¤ dyrt..... (ikke uten grunn)

Husker det fra Køben. Tror jeg stod i kø med 3-4 av dine danske kolleger som alle hadde sekken full av pass

Du kan få visum for rundt 300,- om du er der i god tid før avreise. Ca 3 uker tror jeg.
Dette er grunnprisen for alle VISA og det tillegges beløp utover disse 300kr etter hvor kort tid du skal ha det behandlet. Er du ikke Norsk statsborger koster det deg mer enn satsene for nordmenn.

Et het tips for den russiske ambasade. Vær der Tidlig (08.00 en time før de åpner). Bestill alltid haste VISA (behandles på stedet) og finn aldri på under noen omstendigheter å være der EN dag før avreise. Legg alltid en ekstra dag til å sikre deg korrekte papirer for den Russiske ambassade er pent lite hjelpsomme, firkantet og til tider direkte drittsekker. De yter ingen service eller sliper seg i kantene for det jeg vil kalle et særdeles firkantede system.

Du trenger ikke aa besoke ambassaden for aa faa deg et visum. Det finnes en rekke firmaer som tar seg av hele prosessen. For 300 kroners alternativet du nevner boer du ha goood tid

Du kan få visum for rundt 300,- om du er der i god tid før avreise. Ca 3 uker tror jeg.
Dette er grunnprisen for alle VISA og det tillegges beløp utover disse 300kr etter hvor kort tid du skal ha det behandlet. Er du ikke Norsk statsborger koster det deg mer enn satsene for nordmenn.

Et het tips for den russiske ambasade. Vær der Tidlig (08.00 en time før de åpner). Bestill alltid haste VISA (behandles på stedet) og finn aldri på under noen omstendigheter å være der EN dag før avreise. Legg alltid en ekstra dag til å sikre deg korrekte papirer for den Russiske ambassade er pent lite hjelpsomme, firkantet og til tider direkte drittsekker. De yter ingen service eller sliper seg i kantene for det jeg vil kalle et særdeles firkantede system. Jeg overdriver ikke når jeg sier at minst 30% av de som besøker konsulat avdelingen hver dag, snur med uforettet sak selv om pappirene i utgangspunktet ser ut til å være i skjønneste orden.

For å gi et eksempel. Jeg fikk ikke behandlet VISA for en Tjekker som jobbet for et firma i Oslo. Han skulle på forretningsreise for det norske firmaet til et sted i Russland.
De nektet meg å levere inn pappirene hans til behandling fordi det ikke var stemplet i passet hans ved ankomst ved hans siste flytur til gardermoen. jeg forsøkte i et kvarter å fortelle de at det ikke stemples i passkontrollen for Tjekkere som kommer med fly fra Praha til Oslo, men de nektet å godta det. Han måtte ha stempel i det Norske passet så de kunne vite når han hadde kommet til Norge sist fra Tjekkia. Saken kom ingen vei og han fikk ikke dratt selv om vi sendte bevis på oppholdstilatelse og arbeidstillatelse samt hans folkeregistrerte adresse i Norge.

litt forskjellig, men grunnen til at gutta tar de med glede hos oss, er at de er godt betalt.
79,- + MVA pr påbegynte 10 minutt i tillegg kommer Tur-retur Ambassaden. (sånn ca)
I tillegg er det egne ambassade transportører tror jeg. Div pensjonister som driver med dette for å komme seg ut. Ring Box å hør, vi gjør disse turene fra hele landet.

Det kan sikkert virke dyrt, men det er lavere pris enn hva jeg selv kjører inn pr 10 minutt (gjennomsnitt på en dag) med vanlige oppdragsmengder. (ca 8 oppdrag pr time x 100,-), så i forhold til det er det ikke så dyrt siden jeg egentlig taper penger på å stå der.

Men det ser ikke ut til å skremme kundene. Av 10 syklister i gata hver dag står i alle fall 2 av oss fast noen timer på russern hver dag og det bare øker.

Jeg tror jeg betalte knappe NOK 1000 i 2005 for et hastevisum. Jeg var aldri i nærheten av ambassaden, stod ikke et minutt i kø, og fikk passet tilsendt i posten. Det var et firma (reisebyrå) i Alta eller Kirkenes som ordnet alt sammen (vel, invitasjonen kom vel fra et eller annet ministerium i Russland).

Om du sørger for å drikke nok i Russland så sparer du dette fort inn.....:wink

Originally posted by TOS

Jeg tror jeg betalte knappe NOK 1000 i 2005 for et hastevisum. Jeg var aldri i nærheten av ambassaden, stod ikke et minutt i kø, og fikk passet tilsendt i posten. Det var et firma (reisebyrå) i Alta eller Kirkenes som ordnet alt sammen (vel, invitasjonen kom vel fra et eller annet ministerium i Russland).

Samme her. Har også brukt reisebyrå både til Russland og Dubai da jeg var der flere ganger på 90 tallet. Litt dyrere, men veldig enkelt og greit

Originally posted by ATC-flyradar

Prisene er følgende i august og september:

Utreise kr. 1048.-
Hjemreise kr. 1437.-

Ca. kr. 2.485.- tur/retur

Hva koster visum for slike turer ???

Reisetid 2:40

Er dette en grei pris å betale ???

Noen som vet !!
Jan
Akkurat samme pris som Aeroflot det, og der får du fortsatt mat... DY flyr med bedre fly enn SU på ruta da..

Originally posted by amatør

Akkurat samme pris som Aeroflot det, og der får du fortsatt mat... DY flyr med bedre fly enn SU på ruta da..

Såvidt jeg har forstått så er det vel også endel føringer på hva slags priser men kan på på flygninger til Russland og DY derfor ikke står fritt til å bestemme hvilken pris de tar, mens SU mest sannsynlig har gode nok kontakter i diverse russiske departementer til å få deres vilje gjennom:rolleyes:

Kjos har jo sagt at folk flyr hvor som helst så lenge det er billig - men akkurat Moskva, med disse prisene og visumtrøblingen inkludert, gjør nok reisemålet utenfor rekkevidde av oss som gjerne tar en "billigweekend" med Norwegian av og til... Dessverre!

Norwegian har jo fløyet til St. Petersburg en stund, så de vet vel om folk sliter med å få seg visum. Jeg har sett at endel flyselskaper, også lavrpisselskaper, hjelper passasjerer med visumsøknaden. Russland ville vel i egeninteresse burde gjort det mulig å skaffe seg visum på flyplassen, slik mange land har.

Jeg tror vi vil se flere DY ruter i retning øst fremover. Ukraina med Kiev og Simferopol er jo meget spennende. Ukraina er også visumfritt. OV og BT har hatt suksess med sine sommerruter ned til Simferopol (Krimhalvøya) . Dette området er lite kjent blant nordmenn flest men opplever nå en boom i antall besøkende.

Vi jobber veldig mye med et universitet i St.Petersburg og har ofte besøk derifra eller flyr dit selv. Mange sier at DY-flyene var nesten tomme i begynnelsen men nå er det flere og flere som flyr OSL-LED-OSL. Jeg tror at det samme skal skje med Moskva-ruten.

Ellers synes jeg at det er en flott ide å starte Oslo-Kiev og Oslo-Simferopol (kun sommerrute, ingen vits å fly til Krim-halvøya i perioden oktober-mars). Oslo-Kiev, tror jeg, kan ha bra belegg, stort sett pga visumfritt ordning. Når jeg flyr til Kiev, så bruker jeg vanligvis LH fra Oslo, da ser jeg at ganske mange nordmenn flyr til Kiev via Tyskland - det bør vel være grunnlag for OSL-KBP-OSL. Kiev er en flott by, billig og mye å se. Samt landet er mer åpent enn Russland...

Originally posted by BU662

Visum er ikke en stor no-go faktor for slike destinasjoner. Begge byer har mye a tilby og folk vil skaffe seg visum dersom det er nödvendig

Ikke enig. Visum er en stor hassle-faktor, og man mister hele den gruppen som planlegger en weekend-tur hel- eller halvspontant. I tillegg maa man vel ha en invitasjon for aa faa visum ogsaa, maa man ikke?

Fom November 2007

Aeroflot starter daglig på Oslo - Moskva (SVO) med nightstop på OSL. Flyet ankommer OSL kl. 22:20 på kvelden fra SVO og avreise OSL til SVO neste dag kl. 09:00. Flytype fortsatt Tu154.

:)

Originally posted by TOS

Kan det ha vært Grenseland (Sovjetreiser) du brukte?

Originally posted by AirbusTero

Kjos har jo sagt at folk flyr hvor som helst så lenge det er billig - men akkurat Moskva, med disse prisene og visumtrøblingen inkludert, gjør nok reisemålet utenfor rekkevidde av oss som gjerne tar en "billigweekend" med Norwegian av og til... Dessverre!

Det er ikke Norwegian som selv bestemmer den høye prisen. Det er russiske myndigheter som vil beskytte sine egne selskaper for konkurranse.

Dessuten hadde jeg valgt en annen by enn Moskva om du skal på Billig tur.
Moskva er nemelig ikke billig og hotell prisene der er blandt de 3 høyeste i verden.

Jeg hadde nok valgt et annet sted....

Originally posted by amatør

Å? Mener du at en gammel 737 er bedre enn en ny Airbus?

Jeg synes det er rart at Norwegian ikke gjorde mer ut av oppstarten på ruten til Moskva. Norwegian har nå et ganske så bra tilbud til Russland med ruter til både St. Petersburg og Moskva. De kunne invitert næringsliv, ambassade, etc. og gjort litt stas over rutetilbudet - eller i det minste gjort det litt mer kjent. Håper at de gjør noe markedsføring i Russland, slik som de gjør i Storbritannia, Sverige, Tysland, osv.

Back