DY og ACARS

RuneGaus

Klovn
Det er kommet meg for øre at alle DY fly skal etterhvert bli utstyrt med ACARS, er det noen som kan fortelle meg hvilke norwegian fly som allerede har implementert ACARS???
og/eller evt når hvilke fly(regnr) vil få?

på forhånd takk for svar og god weekend :)

hmm, iflg fruen som sitter på Ops'en til DY så MENER hun, uten å huske helt eksakt, at 7-8 stk til nå har fått.....Og at alle -800 samt de 4 egne eide -300 skal få dette montert...

Men her kan sikkert flere svare bedre enn meg Rune :)

DY eier 4 737-300 maskiner. Disse har winglets og har følgene registreringer.

LN-KKX
LN-KHA
LN-KHB
LN-KHC

Takker og bukker, det var det jeg trodde, men LN-KHA,-KHB og -KHC står som "leased in" på flåtelisten til Scanair.

hmm, iflg fruen som sitter på Ops'en til DY så MENER hun, uten å huske helt eksakt, at 7-8 stk til nå har fått.....Og at alle -800 samt de 4 egne eide -300 skal få dette montert...

Men her kan sikkert flere svare bedre enn meg Rune :)

----
"Spesialspørsmål" til ENGM RAMP, da jeg tror du kanskje kan svare på dette:
(Sender det åpnet, da kanskje også andre kan ha glede av å vite dette.)

Når kan man få en ATC-klarering på ACARS på OSL? Så vidt jeg vet fungerer dette enda ikke på OSL, men f.eks i CPH.
Nå har jeg ikke selv forsøkt dette på OSL på en tid, så for det jeg vet kan det kanskje være innført nå?

Tally-Ho

Hvorfor har ikke -KKW fått winglets da? For gammel kanskje... Er vel en -89 modell det.

Last edited:
MEN spørsmålet er: hvilke fly(regnr) har allerede implementert ACARS??? og evt. når er det hvilke fly(regnr) skal få???

vil sette UMÅTELIG stor pris på om noen kan gi meg info! pliiis

Jeg skal skaffe det Rune når jeg kommer på jobb igjen :)

Tally-Ho:

Til ditt spørsmål, så var jeg faktisk ikke KLAR over at det gikk an. Kan du beskrive kort hvordan det fungerer? Noe du requester på noen måte eller kommer det automatisk før rutetid etc?

Clearance delivery på datalink, Morten. Så vidt jeg vet er det bare ruteklarering og transponderkode som gis på datalink/ACARS på CPH, andre deler av verden brukes det også en-route. Avinor vet nok knapt nok hva det er, men har hørt rykter om at OSL skal ta det i bruk.

Venta på at du skulle svare PointMerge ;)

jeg skal sjekke ut litt med gutta på OSL og høre, og se om jeg kan finne ut noe mere....

Back