DY nonstop til Dubai fra OSL?

Det er 33" som er seteavstanden på SAS på langdistanse. SAS bruker Airbus 330/340 på sine langdistanseflygninger.

Noen hos SAS burde sørge for at Seatguru blir oppdatert. Jeg er sikkert ikke den eneste som ser på denne, og tror at det er 32".

Det har da vært 32" på longhaul economy hos SAS tidligere.
Så sent som i mars i år var det iallefall det, og i følge både både Seatguru og Seatexpert er det fortsatt det.
Har SAS økt seteavstanden er det merkelig at man ikke har hørt det.

SAS har vel fortsatt 32", men det er fortsatt 1" mer enn de 31" som DY skal tilby på sine 738

Så litt til prisforskjellene og flytider mellom DY og SK for OSL-DXB

Jeg har tatt for meg en vanlig turist som reiser i månedsskiftet november/desember. Normalturisten er ikke opptatt av fleksible billetter, så her gjelder bare laveste pris. Det er også viktig å få mest mulig tid på destinasjonen og minst mulig tid til reisingen. Her er resultatet for de to:

Norwegian
Utreise søndag 30. november
DY3014 13:15 - 23:45 738
Reisetid utreise: 7:30

Hjemreise fredag 5. desember
DY3015 01:30 - 06:00 738
Reisetid hjemreise: 7:30

Total reisetid 15:00

Pris (med sete og en koffert): kr 4.046

Antall timer for hele reisen: 112 timer 45 minutter
Antall timer i Dubai: 97 timer 45 minutter (86,7% av total tur)
Dette medfører fire hele dager i Dubai

SAS
Utreise lørdag 29. november
SK1473 18:05 - 19:15 738
SK961 21:05 - 06:35 340
Reisetid utreise: 9:30

Hjemreise torsdag 4. desember
SK962 09:45 - 13:15 340
SK460 14:15 - 15:25 M80
Reisetid utreise: 8:40

Pris (med gebyr): kr 5.913

Antall timer for hele reisen: 117 timer 20 minutter
Antall timer i Dubai: 99 timer 10 minutter (84,5% av total tur)
Dette medfører fire hele dager i Dubai

Hva får man ekstra for de kr 1.867 - cocktail/snacks, 3-retters måltid, vin, likør og lett servering før landing. Noen vesentlig forskjell i seteavstand er det ikke mellom DY og SK, så komforten blir like dårlig/bra. Regner med at man ikke greier å bruke opp kr 1.867 på menykartet til DY.

Så er det dette med ankomsttider til Dubai og hjemkomsttider.
- Er det best å være uthvilt den første dagen man er på en destinasjon?
- Eller er det best å være trøtt hele førstedagen på destinasjonen og ikke minst ikke kunne sjekke inn på hotellet før ut på dagen?
Helt klart fortrekker jeg DYs løsning, så får det heller være at en møter opp på jobben litt døsig etter hjemkomsten.

Flott redgjørelse KGL, dessuten har dette for meg et poeng som ikke nevnes her. Det er at jeg også gledelig reiser i med Norwegian forde de i motsetning til andre har baller til å gi Nordmenn nye direkteruter! Slike ting vil i alle fall jeg gjerne støtte, selv om det måtte bety et pr cm mindre plass eller litt dyrere pris!

Flott redgjørelse KGL, dessuten har dette for meg et poeng som ikke nevnes her. Det er at jeg også gledelig reiser i med Norwegian forde de i motsetning til andre har baller til å gi Nordmenn nye direkteruter! Slike ting vil i alle fall jeg gjerne støtte, selv om det måtte bety et pr cm mindre plass eller litt dyrere pris!

Tja, SAS åpnet/åpner 14 nye direkteruter fra OSL i 2008.

Uansett for min del betyr argumentet ditt ingenting, jeg velger ikke DY til CPH bare fordi de har åpnet er rute til DXB eller en eller annen feriedestinasjon i "syden" med 1 ukentlig rundttur

Men at SAS IC mangler baller skal jeg være enig i, men jeg ser ingen grunn til boykott av den grunn.

Tja, SAS åpnet/åpner 14 nye direkteruter fra OSL i 2008.

Uansett for min del betyr argumentet ditt ingenting, jeg velger ikke DY til CPH bare fordi de har åpnet er rute til DXB eller en eller annen feriedestinasjon i "syden" med 1 ukentlig rundttur

Men at SAS IC mangler baller skal jeg være enig i, men jeg ser ingen grunn til boykott av den grunn.

Det har jeg heller aldr påstatt. DXB er en destinasjon det inntil i dag ikke har vært noen direkte rute til. Når DY nå åpner denne ruten benytter jeg de med glede for jeg gjerne vil legge igjen mine penger hos det selskapet som viser tillit til det markedet jeg representerer. Like mye som jeg også flyr Continental til New York og ikke KLM eller SAS. Åpner SAS rute til Singapore fra Oslo, vil jeg gjerne fly denne fremfor å reise via FRA eller LHR.

Klarer ikke helt å se hvorfor du drar inn Osl - CPH inn i dette. Denne ruten har aldri manglet et godt direktetilbud fra Oslo!

Når dere slår opp distance ENGM-OMDB på nettet får dere muligens GC Trackline på 2800nm. Det man må huske er at i enkelte deler av verden får man ikke fly direkte GC.

Det har jeg heller aldr påstatt. DXB er en destinasjon det inntil i dag ikke har vært noen direkte rute til. Når DY nå åpner denne ruten benytter jeg de med glede for jeg gjerne vil legge igjen mine penger hos det selskapet som viser tillit til det markedet jeg representerer. Like mye som jeg også flyr Continental til New York og ikke KLM eller SAS. Åpner SAS rute til Singapore fra Oslo, vil jeg gjerne fly denne fremfor å reise via FRA eller LHR.

Klarer ikke helt å se hvorfor du drar inn Osl - CPH inn i dette. Denne ruten har aldri manglet et godt direktetilbud fra Oslo!

Da misforstod jeg deg (tror jeg), da jeg forstod det slik at du ville velge DY uansett for du måtte reise fordi de flyr direkte til DXB;)

Helt enig.
Jeg synes det er viktig å støtte opp om de selskapene som faktisk flyr non stop fra det hjemmemarkedet man tilhører.
Selv gjør jeg bestandig det på reiser innen Europa. På longhaul kommer comfort inn som en viktig faktor for meg, men jeg vil ikke uten videre dømme DY sitt produkt til Dubai nord og ned. Jeg skal innrømme at tanken på å sitte i en 737 såpass lenge ikke er lystig. Jeg har reist fra EWR til SFO med CO sin 738, og det var ikke en udelt festlig opplevelse, men ikke så jævlig at det var ugjennomførbart heller.
Det blir å veie fordelen med non stop flygning opp mot manglende comfort, men for å si det sånn: SAS skal ha en betydelig bedre komfort og helst ikke høyere pris for å få meg til å velge å connecte med dem.
Er det comfort som er viktigst velger jeg faktisk heller BA sitt First eller Club World-produkt.

Det er 33" som er seteavstanden på SAS på langdistanse. SAS bruker Airbus 330/340 på sine langdistanseflygninger. De har setekonfigurasjon 2+4+2, individuell TV skjerm med ca. 50 kanaler og servering. Det er vesentlig forskjell i komforten mellom en Airbus widebody med 33" og en 737 med 31".

Man kan også oppgradere til Economy Extra for kun 10K EB poeng.

Valget blir da enklere for de fleste, men for forretningsreisende er valget enda enklere da SAS er billigere i Extra enn DY Flex

Seatpitch på A330/A340 er 32". I tillegg har man boksen for underholdningsssystemene under annenhver stol slik at man ikke kan strekke ut føttene under stolen. I tillegg steinharde stoler som vi har diskutert før her. Men de har gode bevegelige nakkestøtter. Så produktet du presenterer blir dårligere for hver post du sender inn Tommy777;)

http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A340.php

SAS har en annen fordel og det er valget mellom Økonomi, Økonomi Extra og Business Class. Alle klassen tilbyr to-setere i bøtter og spann... Setet var ikke dårligere enn at jeg sov behagelig hjem fra SEA helt bakerst for et par år siden. Nå var jo faktisk også SAS først med DXB fra Skandinavia om ikke fra Oslo...

men igjen - jeg tror at det er plass til begge og at man henvender seg til forskjellige delr av markedet. Hvorfor noen på død og liv skal omvende andre skjønner jeg absolutt ingen ting av. Er man redd for å reise alen????

Nå har ikke jeg prøvd økonomi extra med SAS, men de jeg har snakket med som har prøvd det sier det på ingen måte er verdt den store prisforskjellen som det er mellom vanlig økonomi og økonomi extra.

Nå har ikke jeg prøvd økonomi extra med SAS, men de jeg har snakket med som har prøvd det sier det på ingen måte er verdt den store prisforskjellen som det er mellom vanlig økonomi og økonomi extra.

Du har kanskje ikke faatt med deg at SAS ofte kjoerer kampanjer paa long haul Economy Extra? I hoeysesongen er prisforskjellen noen hundrelapper..

Og dersom du har lest diskusjonen, sammenligner man jo fullpris med DY til 12.000 t/r DXB mot SAS Economy Extra med 38" pitch, fotstoetter, avod, etc til 10.000.-

Har lest diskusjonen, takk.... Den handlet vel i utgangspunktet ikke om setepitch og SAS vs. DY i det hele tatt.
Og det er vel ikke akkurat første gang at en diskusjon her kommer inn på et sidespor, og det blir sikkert ikke siste gang heller.

Ellers, så har jeg ikke fått med meg at SAS har hatt kampanjer med økonomi extra. Får stadig mailer fra SAS, men har aldri fått noe om noen kampanje på Økonomi Extra.
Kanskje jeg ikke er i målgruppen...

Last edited:
Har lest diskusjonen, takk.... Den handlet vel i utgangspunktet ikke om setepitch og SAS vs. DY i det hele tatt.
Og det er vel ikke akkurat første gang at en diskusjon her kommer inn på et sidespor, og det blir sikkert ikke siste gang heller.

Ellers, så har jeg ikke fått med meg at SAS har hatt kampanjer med økonomi extra. Får stadig mailer fra SAS, men har aldri fått noe om noen kampanje på Økonomi Extra.
Kanskje jeg ikke er i målgruppen...

Prisene generelt på Economy Extra har blitt redusert med 25 prosent i tillegg til de nevnte kampanjene. På langdistanse er det et meget godt produkt - på kort- og mellomdistanse ser jeg ikke helt poenget utover fleksibiliteten.

Og for øvrig skjønner jeg ikke folk som klager på at debatten kommer inn på sidespor. På et debattforum som dette finnes det ikke sidespor. Debattene utvikler seg, og noen blir bredere enn andre. På debatter med mange innlegg har gjerne de opprinnelige spørsmålene blitt diskutert grundig før debatten har utviklet seg i retninger som ikke er direkte relevant for det opprinnelige spørsmålet. Det synes jeg er fint.

Last edited:
Back