DY nonstop til Dubai fra OSL?

Er enig med Someone.Jeg vil også reise mest mulig behagelig.Defor prøver jeg å finne fly der minste seatpitch er 32 inch,men på langruter helst 34 inch pitch(for eksempel Thai 747).:D
 
Flyglede?? La oss se.... 737 mot A340, 330 eller 777. Hmmm.. Hvem hadde du valgt? Hva har AVOD med flyglede aa gjoere?? Det er jo ikke hva du trenger, det er hva som er tilgjengelig fra konkurrentene paa samme ruta.. Og naar det gjelder DXB, tar det 7 timer, akkurat like lang tid som ORD-LHR med litt medvind.

Og hvorfor sammenligner du DY med charterselskaper naar du henviser til hvor flott det blir paa de fremste radene med midten blokkert? DY selger full fleks til nesten 12K og melder seg da paa i konkurransen med SAS, LH og EK business.

Og dersom jeg spoer samme spoersmaal til deg som til Richard, hva faar jeg da til svar?? DY 31" eller SAS Business??

Haaper svaret ditt blir litt aerligere enn Richards.. :rolleyes:

Fullfleksprisen du refererer til gjelder Eco-extra, business koster fra drøye 19 000,- i November i følge sas.no. Da reiser jeg selvsagt nonstop med DY, man kommer også frem tidligere i motsetning til SK som lander på morgenen. Jeg sammeligner ikke DY med charterselskaper, jeg henviser til strekningene OSL-LPA/DXB og her inne blir det ramaskrik når DXB skal flys med B737. For enkelte her inne er det tydeligvis viktigere med AVOD og flybytte.....ikke raskt og enkelt....og ja, for meg er det helt uviktig med AVOD, jeg koser meg ombord uansett:D
 
Tommy, dette er litt for frekk, helt aerlig.
Du aksepterer en andres mening, sa lenge det er identisk med din eget mening. Mens om det blir ulik, er man uaerlig. Aha!

Tenk deg bare den scenario:

Du sitter i DXB. Du har vaert der 4 uker. Du vil hjem. Pa OSL venter din fru. Velger du SAS?

(Jeg kjenner meg ikke til faktum om Tommy har en fru eller om han elsker / hater hun. Derfor gjetter jeg den logiske svaret av en harmonisk ekteskap. Tommy, please do not take this as an offense)

Du har tid, det er fin, du legger vekt pa Business, det er fin. Mens jeg har desverre ofte ikke tid, og jeg har aldri lagt vekt pa Business.

Mitt siste innlegg i denne "debatten":

Dersom du ser paa avgangs/ankomsttidene til DY vil du observere at det ikke vil spille noe som helst rolle tidsmessig aa velge DY over et fullservice flyselskap.

Og IGJEN, jeg hater eller elsker ingen flyselskap, jeg proever aa veie pluss og minus naar jeg velger produkt. Som sagt, jeg er ganske sikker paa at jeg har tilbragt mer tid paa DY fly enn deg, Richard. Men ikke tale om jeg hadde gjort det i 7+ timer naar jeg kan velge LH, SK eller EK i business for samme pris. De som skal forsvare DY eller SAS til enhver pris er hverken Critical Mind eller blir aldri troverdig. Et godt eksempel er denne traaden.....

Og dersom du faktisk er aerlig i ditt svar, tviler jeg paa at du finner en sjel som er enig med deg her paa forumet.
 
Fullfleksprisen du refererer til gjelder Eco-extra, business koster fra drøye 19 000,- i November i følge sas.no. Da reiser jeg selvsagt nonstop med DY, man kommer også frem tidligere i motsetning til SK som lander på morgenen.

DY lander klokken 23:45....dvs den dagen får du ikke mye nytte av uansett. Og for å sammenligne priser, her er SAS sin OSL-DXB priser for en lang weekend i Dubai i November eller Desember

Economy Fixed: 6144
Economy Flexible: 9284
Economy Extra Fixed: 10935
Economy Extra Flexible: 13609
Business Fixed: 14435
Business Flexible: 19689

Dvs en fleksibel economi billett med SAS er faktisk langt billigere enn en fleksibel billett hos DY, og itillegg får du mat og drikke, PTV og slipper bagasje gebyr hos SAS. Itillegg får du bonus poeng. Å kjøpe fleksible billetter med DY til over 11000kr med DY da tyder på at du er så pro-DY at du uansett er fortapt.

Itillegg som man ser kan man få Business fixed og Economy Extra fixed til meget hyggelige priser.

SAS driver med mye rart og mye tull, men når det kommer til DXB har de et tilbud som overgår Norwegian sitt med flere divisjoner
 
Last edited:
Fullfleksprisen du refererer til gjelder Eco-extra, business koster fra drøye 19 000,- i November i følge sas.no. Da reiser jeg selvsagt nonstop med DY, man kommer også frem tidligere i motsetning til SK som lander på morgenen. Jeg sammeligner ikke DY med charterselskaper, jeg henviser til strekningene OSL-LPA/DXB og her inne blir det ramaskrik når DXB skal flys med B737. For enkelte her inne er det tydeligvis viktigere med AVOD og flybytte.....ikke raskt og enkelt....og ja, for meg er det helt uviktig med AVOD, jeg koser meg ombord uansett:D

Full Fleks hos DY koster 12K, Business Saver med fleksibel retur koster 14K hos SAS. Economy Extra Saver koster 10K med SAS.

Naar det gjelder kurant avgangstid, vil du heller sitte paa fly hele dagen og lande ved midnatt enn aa ta et fly etter jobb om kvelden og lande paa morran. Og paa returen vil du heller ta et fly som gaar 0130 enn aa ta et fly som gaar 0945 og lander paa ettermiddagen i Oslo?

Hjelpe meg.....
 
Flyvningen til DXB er så kort at noe nattesøvn blir det uansett ikke og når man i tillegg skal ha transit i CPH så velger jeg heller og komme frem slik at en kan få seg en god natt søvn på hotell der nede og være utvilt til morran etter. Jeg er enig i at man returtidspunktet i utgangspunktet er bedre men når man tenker på at man må være på flyplassen senest 0745 betyr det opp i 5-6 tida på morgenen. Da er det like greit å dra på flyplassen om kvelden og lande i Oslo på morran:)
 
Godt vi er forskjellige. Jeg liker komfort, kan ikke tenke meg så trange seter på langturer - betaler selv og reiser business. Sist reiste jeg OSL-TXL (økonomi) TXL-CPH-ARN-BKK (biz) - har det helt greit med en ekstra natt i Berlin på veien og et par mellomlandinger underveis. For balansens skyld reiste jeg med DY hjem fra Berlin, helt OK på rad 1... For meg er reisen også kos, ikke bare en transportetappe som er om å gjøre og ha kortest mulig.
 
Og naar det gjelder DXB, tar det 7 timer, akkurat like lang tid som ORD-LHR med litt medvind.

Tror du nok har forregnet deg der litt Tommy777 - det er tross alt 1221 km mindre avstand mellom OSL og DXB sammenlignet med ORD og LHR. Det DY har gjort ser ut at de har lagt inn ektra slakk i sine rutetider slik at en cruise speed på 380 knop (veldig økonomisk cruise) og 12 minutter taksetid holder for å være på tid. Og blokk-til-blokk-tid er satt 7:30 begge veier hos DY, Tommy777

For å få en blokk-til-blokk-tid på 7,5 timer fra ORD til LHR må cruise speed være 470 knop hvis man regner 12 minutter taksetid. Men 12 minutter taksetid for de to flyplassene er vel minste laget, så cruisehastigheten er vel mer satt til 480 knop hos BA-planleggerne (7:30-7:35 er deres "duration"). Tilsvarende tall for BAs flighter fra LHR til DBX er blokk-til-blokk satt til 7:00, og dette tilsvarer med 15 minutter taksetid en cruisehastighet på 440 knop eastbound og westbound 7:30 som tilsvarer 410 knop cruise.

Med andre ord vil en blokk-til-blokk-tid for DY til/fra DXB ligge på mellom 6:50 (420 knop) og 7:10 (400 knop). Som en indikasjon på at dette er en mer realistisk cruisehastighet, her er en oversikt over planlagte cruisehastighet til andre lange DY-destinasjoner fra OSL med 12 minutter taksetid:
LPA - 410 knop
LCA - 400 knop
ACE - 410 knop
RAK - 410 knop
SSH - 410 knop
TFS - 410 knop

Men så er det mulig å teste flere flyverdener til/fra DXB, f.eks. går denne etter 1. desember:
OSL-DXB DY 738w - en klasse (fra kr 1.958 som inkluderer sete og en innsjekket koffert)
DXB-LHR EK 380 - velg mellom tre klasser (Y kr 2.780, C kr 11.445, F kr 23,570)
LHR-OSL SK 737 - velg mellom tre klasser (Economy fra kr 778, Economy Extra kr 2.913, Business kr 3.759)
 
Tror du nok har forregnet deg der litt Tommy777 - det er tross alt 1221 km mindre avstand mellom OSL og DXB sammenlignet med ORD og LHR. Det DY har gjort ser ut at de har lagt inn ektra slakk i sine rutetider slik at en cruise speed på 380 knop (veldig økonomisk cruise) og 12 minutter taksetid holder for å være på tid. Og blokk-til-blokk-tid er satt 7:30 begge veier hos DY, Tommy777

For å få en blokk-til-blokk-tid på 7,5 timer fra ORD til LHR må cruise speed være 470 knop hvis man regner 12 minutter taksetid. Men 12 minutter taksetid for de to flyplassene er vel minste laget, så cruisehastigheten er vel mer satt til 480 knop hos BA-planleggerne (7:30-7:35 er deres "duration"). Tilsvarende tall for BAs flighter fra LHR til DBX er blokk-til-blokk satt til 7:00, og dette tilsvarer med 15 minutter taksetid en cruisehastighet på 440 knop eastbound og westbound 7:30 som tilsvarer 410 knop cruise.

Med andre ord vil en blokk-til-blokk-tid for DY til/fra DXB ligge på mellom 6:50 (420 knop) og 7:10 (400 knop). Som en indikasjon på at dette er en mer realistisk cruisehastighet, her er en oversikt over planlagte cruisehastighet til andre lange DY-destinasjoner fra OSL med 12 minutter taksetid:
LPA - 410 knop
LCA - 400 knop
ACE - 410 knop
RAK - 410 knop
SSH - 410 knop
TFS - 410 knop

Men så er det mulig å teste flere flyverdener til/fra DXB, f.eks. går denne etter 1. desember:
OSL-DXB DY 738w - en klasse (fra kr 1.958 som inkluderer sete og en innsjekket koffert)
DXB-LHR EK 380 - velg mellom tre klasser (Y kr 2.780, C kr 11.445, F kr 23,570)
LHR-OSL SK 737 - velg mellom tre klasser (Economy fra kr 778, Economy Extra kr 2.913, Business kr 3.759)

Har ikke forregnet noe som helst. I de aller fleste tilfeller er det såpass god medvind at ORD-LHR kan gå helt ned i litt over 6 timer, slike fordelaktige vinder får man ikke til eller fra DXB. Andre veien tar det selvsagt lengre til ORD. Poenget var at flightene varer omtrent like lenge og da synes jeg en utmaksa 737 blir for dårlig.

og du har rett: A380 er ENDA en god grunn til å velge noe annet til DXB
 
Sånn strengt tatt er vel en "utmaksa 737" og en 757 samme ulla... Så kan man jo selvsagt se på forskjellig pitch, seter etc, og der ryker "DYs utmaksa 737".
 
Sånn strengt tatt er vel en "utmaksa 737" og en 757 samme ulla... Så kan man jo selvsagt se på forskjellig pitch, seter etc, og der ryker "DYs utmaksa 737".

Jepp, dimmen på tuben er jo det samme så du har rett, 757 er heller ikke optimalt. Har aldri vært ombord i en enklasse 757, men på grunn av dør 2 situasjonen blir 757en litt mer romslig, du får liksom litt plass mellom coach og first..
 
Klart. Jeg har ikke noe i mot en 757 i utgangspunktet, men en 757 i charter-config ville jeg nok forsøkt å unngå. (Og jeg er jo av den oppfatning at DY er charter-arvtager mht destinasjoner og målgruppe)
 
Det må jo naturlig nok være godt med plass rundt dør 2 på en 757 med en klasse? Så det blir vel ganske så mye mer plass å bevege seg på en enklasse 757 kontra enklasse 737-800 slik at 757 blir å foretrekke?
 
Jeg innbiller meg at jeg har sett en charter-757 av noe slag uten ekstra plass utover manglende A og F sete og "exit-row" pitch (slik at dør to ikke kunne vært brukt til normal ombordstigning). Kan også ha vært en A321 - men mener jeg har sett det. Det er vel i såfall uhyre sjeldent, så da vil jo den ekstra plassen gjøre 757en HAKKET bedre enn 738..
 
Så litt til prisforskjellene og flytider mellom DY og SK for OSL-DXB

Jeg har tatt for meg en vanlig turist som reiser i månedsskiftet november/desember. Normalturisten er ikke opptatt av fleksible billetter, så her gjelder bare laveste pris. Det er også viktig å få mest mulig tid på destinasjonen og minst mulig tid til reisingen. Her er resultatet for de to:

Norwegian
Utreise søndag 30. november
DY3014 13:15 - 23:45 738
Reisetid utreise: 7:30

Hjemreise fredag 5. desember
DY3015 01:30 - 06:00 738
Reisetid hjemreise: 7:30

Total reisetid 15:00

Pris (med sete og en koffert): kr 4.046

Antall timer for hele reisen: 112 timer 45 minutter
Antall timer i Dubai: 97 timer 45 minutter (86,7% av total tur)
Dette medfører fire hele dager i Dubai

SAS
Utreise lørdag 29. november
SK1473 18:05 - 19:15 738
SK961 21:05 - 06:35 340
Reisetid utreise: 9:30

Hjemreise torsdag 4. desember
SK962 09:45 - 13:15 340
SK460 14:15 - 15:25 M80
Reisetid utreise: 8:40

Pris (med gebyr): kr 5.913

Antall timer for hele reisen: 117 timer 20 minutter
Antall timer i Dubai: 99 timer 10 minutter (84,5% av total tur)
Dette medfører fire hele dager i Dubai

Hva får man ekstra for de kr 1.867 - cocktail/snacks, 3-retters måltid, vin, likør og lett servering før landing. Noen vesentlig forskjell i seteavstand er det ikke mellom DY og SK, så komforten blir like dårlig/bra. Regner med at man ikke greier å bruke opp kr 1.867 på menykartet til DY.

Så er det dette med ankomsttider til Dubai og hjemkomsttider.
- Er det best å være uthvilt den første dagen man er på en destinasjon?
- Eller er det best å være trøtt hele førstedagen på destinasjonen og ikke minst ikke kunne sjekke inn på hotellet før ut på dagen?
Helt klart fortrekker jeg DYs løsning, så får det heller være at en møter opp på jobben litt døsig etter hjemkomsten.
 
Last edited:
Jeg er veldig glad i å reise på Business class og få god service, men skal nok også fint klare 7,5t i en 737-800. Såpass tilpassningsdyktig er jeg ;)
 
Siden folk helt tydelig har ulike preferanser, er det fint at det finnes alternativer :) Jeg tror at Norwegians rute vil gå bra - de har nye og fine fly og lager forhåpentligvis et skikkelig mattilbud på denne ruten.

Selv ville jeg valgt SAS og hadde gjerne betalt noen kroner ekstra for å reise med dem. Jeg flyr med glede via København, jeg tjener heller SAS EuroBonus-poeng enn Norwegian cash points, jeg flyr heller SAS A340 enn Norwegian 737, jeg velger heller et selskap som har underholdningssystemer ombord enn selskaper som ikke har det, jeg reiser heller med et selskap der maten er inkludert enn der man må kjøpe ombord. Så må andre gjerne ha andre preferanser enn meg. Norwegian vs. SAS er som fotball - vær glad for at det finnes flere lag!

(Og til Dubai har jeg uansett ikke tenkt meg)
 
Last edited:
Hva får man ekstra for de kr 1.867 - cocktail/snacks, 3-retters måltid, vin, likør og lett servering før landing. Noen vesentlig forskjell i seteavstand er det ikke mellom DY og SK, så komforten blir like dårlig/bra. Regner med at man ikke greier å bruke opp kr 1.867 på menykartet til DY.

Det er 33" som er seteavstanden på SAS på langdistanse. SAS bruker Airbus 330/340 på sine langdistanseflygninger. De har setekonfigurasjon 2+4+2, individuell TV skjerm med ca. 50 kanaler og servering. Det er vesentlig forskjell i komforten mellom en Airbus widebody med 33" og en 737 med 31".

Man kan også oppgradere til Economy Extra for kun 10K EB poeng.

Valget blir da enklere for de fleste, men for forretningsreisende er valget enda enklere da SAS er billigere i Extra enn DY Flex
 
Så litt til prisforskjellene og flytider mellom DY og SK for OSL-DXB

Jeg har tatt for meg en vanlig turist som reiser i månedsskiftet november/desember. Normalturisten er ikke opptatt av fleksible billetter, så her gjelder bare laveste pris. Det er også viktig å få mest mulig tid på destinasjonen og minst mulig tid til reisingen. Her er resultatet for de to:

.

Klart at DY vinner paa pris, men sammenligningen vi gjorde var setene lengst fremme i kabinen, hvor DY skal blokkerere midtsetet, og utgangspunktet var at disse setene blir forbeholdt DY's dyrere priser...saa vi saa paa DY full flex rett under 12.000 mot SAS/LH/EK Business Class/Economy Extra....som det var mulig aa faa for rundt 14.000 og saa hvorvidt en som meg ville foretrekke LH/SK med mellomlanding og hoeyere komfort...eller DY varianten med nonstop og begrenset benplass....

Ut i fra pris valgte vi et alternativ a'la DY naar vi floey Buenos Aires - Lima Tur/Retur med GOL - tidene var omtrent identiske og jeg har vanskelig for aa tro at en 737-800 blir fantastisk mye bedre med roed nese og doed nordmann paa halen...enn GOL sine maskiner.....og jeg kan skrive under paa at avreise 01.30 fra Lima med ankommst Buenos Aires 09.45 om morgenen kun var et mareritt...vi er rimelige oppegaaende og fleksible, men vi var stuptroette etter en GOL natt....selv om en maa opp klokken 04:30 for aa rekke en tidlig morgen avgang, saa faar en en del timers soevn, med DY / GOL 01.30 maa en forlate hotellet ved 23.30 tiden...altsaa lite soevn om noe....det er en utrolig stor forskjell basert paa egne erfaringer....
 
Jeg tror dette er mye enklere enn det vi krangler om her... Tilbudene til DY på den ene siden og de etablerte på den andre siden henvender seg til forskjellige deler av markedet - noe som vil gi god butikk til alle!
 
Back
Top