Flyglede?? La oss se.... 737 mot A340, 330 eller 777. Hmmm.. Hvem hadde du valgt? Hva har AVOD med flyglede aa gjoere?? Det er jo ikke hva du trenger, det er hva som er tilgjengelig fra konkurrentene paa samme ruta.. Og naar det gjelder DXB, tar det 7 timer, akkurat like lang tid som ORD-LHR med litt medvind.
Og hvorfor sammenligner du DY med charterselskaper naar du henviser til hvor flott det blir paa de fremste radene med midten blokkert? DY selger full fleks til nesten 12K og melder seg da paa i konkurransen med SAS, LH og EK business.
Og dersom jeg spoer samme spoersmaal til deg som til Richard, hva faar jeg da til svar?? DY 31" eller SAS Business??
Haaper svaret ditt blir litt aerligere enn Richards..![]()
Tommy, dette er litt for frekk, helt aerlig.
Du aksepterer en andres mening, sa lenge det er identisk med din eget mening. Mens om det blir ulik, er man uaerlig. Aha!
Tenk deg bare den scenario:
Du sitter i DXB. Du har vaert der 4 uker. Du vil hjem. Pa OSL venter din fru. Velger du SAS?
(Jeg kjenner meg ikke til faktum om Tommy har en fru eller om han elsker / hater hun. Derfor gjetter jeg den logiske svaret av en harmonisk ekteskap. Tommy, please do not take this as an offense)
Du har tid, det er fin, du legger vekt pa Business, det er fin. Mens jeg har desverre ofte ikke tid, og jeg har aldri lagt vekt pa Business.
Fullfleksprisen du refererer til gjelder Eco-extra, business koster fra drøye 19 000,- i November i følge sas.no. Da reiser jeg selvsagt nonstop med DY, man kommer også frem tidligere i motsetning til SK som lander på morgenen.
Fullfleksprisen du refererer til gjelder Eco-extra, business koster fra drøye 19 000,- i November i følge sas.no. Da reiser jeg selvsagt nonstop med DY, man kommer også frem tidligere i motsetning til SK som lander på morgenen. Jeg sammeligner ikke DY med charterselskaper, jeg henviser til strekningene OSL-LPA/DXB og her inne blir det ramaskrik når DXB skal flys med B737. For enkelte her inne er det tydeligvis viktigere med AVOD og flybytte.....ikke raskt og enkelt....og ja, for meg er det helt uviktig med AVOD, jeg koser meg ombord uansett![]()
Og naar det gjelder DXB, tar det 7 timer, akkurat like lang tid som ORD-LHR med litt medvind.
Tror du nok har forregnet deg der litt Tommy777 - det er tross alt 1221 km mindre avstand mellom OSL og DXB sammenlignet med ORD og LHR. Det DY har gjort ser ut at de har lagt inn ektra slakk i sine rutetider slik at en cruise speed på 380 knop (veldig økonomisk cruise) og 12 minutter taksetid holder for å være på tid. Og blokk-til-blokk-tid er satt 7:30 begge veier hos DY, Tommy777
For å få en blokk-til-blokk-tid på 7,5 timer fra ORD til LHR må cruise speed være 470 knop hvis man regner 12 minutter taksetid. Men 12 minutter taksetid for de to flyplassene er vel minste laget, så cruisehastigheten er vel mer satt til 480 knop hos BA-planleggerne (7:30-7:35 er deres "duration"). Tilsvarende tall for BAs flighter fra LHR til DBX er blokk-til-blokk satt til 7:00, og dette tilsvarer med 15 minutter taksetid en cruisehastighet på 440 knop eastbound og westbound 7:30 som tilsvarer 410 knop cruise.
Med andre ord vil en blokk-til-blokk-tid for DY til/fra DXB ligge på mellom 6:50 (420 knop) og 7:10 (400 knop). Som en indikasjon på at dette er en mer realistisk cruisehastighet, her er en oversikt over planlagte cruisehastighet til andre lange DY-destinasjoner fra OSL med 12 minutter taksetid:
LPA - 410 knop
LCA - 400 knop
ACE - 410 knop
RAK - 410 knop
SSH - 410 knop
TFS - 410 knop
Men så er det mulig å teste flere flyverdener til/fra DXB, f.eks. går denne etter 1. desember:
OSL-DXB DY 738w - en klasse (fra kr 1.958 som inkluderer sete og en innsjekket koffert)
DXB-LHR EK 380 - velg mellom tre klasser (Y kr 2.780, C kr 11.445, F kr 23,570)
LHR-OSL SK 737 - velg mellom tre klasser (Economy fra kr 778, Economy Extra kr 2.913, Business kr 3.759)
Sånn strengt tatt er vel en "utmaksa 737" og en 757 samme ulla... Så kan man jo selvsagt se på forskjellig pitch, seter etc, og der ryker "DYs utmaksa 737".
Hva får man ekstra for de kr 1.867 - cocktail/snacks, 3-retters måltid, vin, likør og lett servering før landing. Noen vesentlig forskjell i seteavstand er det ikke mellom DY og SK, så komforten blir like dårlig/bra. Regner med at man ikke greier å bruke opp kr 1.867 på menykartet til DY.
Så litt til prisforskjellene og flytider mellom DY og SK for OSL-DXB
Jeg har tatt for meg en vanlig turist som reiser i månedsskiftet november/desember. Normalturisten er ikke opptatt av fleksible billetter, så her gjelder bare laveste pris. Det er også viktig å få mest mulig tid på destinasjonen og minst mulig tid til reisingen. Her er resultatet for de to:
.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.