• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY med seating og automatinnsjekk fra mars

har ikke Kjos påstått at free seating er mer efektivt enn seating og "ledd" av SAS?
 
Originally posted by CK

har ikke Kjos påstått at free seating er mer efektivt enn seating og "ledd" av SAS?

Ombordstigningen har nok gått raskere uten seating, men Kjos har vel ikke ledd av SAS fordi dem har seating...selv om noen tror det.

Norwegian vil nok komme til å kjøre en knallhard justis ved ombordstigning når seating innføres. Vil anta at en alltid vil ta ombord dem med høyest seterad først etc...slik SAS har begynt med.
 
KNALLBRA!!!! Seating er og blir bedre/best... Med dette ble Norwegian igjen fullverdig alternativ....:D
 
Kanskje Northport ikke klarer å snu flyene raskt nok og at DY da tenker at vi like gjerne kan bruke litt mer tid på boarding....?:wink

Seriøst så mener jeg at dette er et meget bra tiltak - både maskininnsjekk og seating. Når jeg reiser med SAS så går det utelukkende på maskiner der det er mulig.
 
Da får vi håpe at SAS nå følger etter og tillater forhåndsreservering av seter for alle priskategorier når det bestilles online. I dag gjelder dette bare for EBG og fullprispassasjerer.
 
Svært bra tiltak. Sist jeg tok Norwegian måtte de be folk som hadde god tid gå til side slik at de som hadde dårligere til fikk sjekket inn i tide.
 
Innsjekkingstiden har vært mitt ankepunkt mot DY, og har ført til at jeg av frykt for kø har møtt opp i, noen gagner, for god tid før avgang. På tide at de noe med det, glimrende.
 
Originally posted by jb1

Svært bra tiltak. Sist jeg tok Norwegian måtte de be folk som hadde god tid gå til side slik at de som hadde dårligere til fikk sjekket inn i tide.

Dette gjøres vel hver gang på alle flighter....


Personlig synes jeg det beste med dette er at det blir automatinnsjekk og forhåpentligvis kortere kø for innsjekk, og en slipper møte opp på Gardermoen 2 timer før avgang om en har bagasje med seg..
 
Noen som vet hvem som eier CUSS-kioskene? Norwegian, franskmennene eller Northport?
 
Endelig! dette har vært savnet! Hvis man klarer å boarde de som skal sitte bakerst først tror jeg heller ikke at det vil ta lenger tid å fylle flyene enn det kaoset som skjer nå, fordi folk alltid begynner å sette seg i radene lengst frem.
 
Originally posted by CK

Noen som vet hvem som eier CUSS-kioskene? Norwegian, franskmennene eller Northport?

CUSS og CUTE er to sider av samme sak og eies/driftes av lufthavneier. For G-moen er det OSL vil jeg tro. Flyselskapene betaler for tilgang/bruk.
 
CUSS er en standard -- maskinene er nok DY's egne og jeg vil tro de driftes direkte mot sjekkin-systemet (Palco fortsatt?). OSL hadde antagelig gaatt med SITA's maskiner hvis de hadde vaert involvert.
 
Originally posted by Hurum

Originally posted by CK

har ikke Kjos påstått at free seating er mer efektivt enn seating og "ledd" av SAS?

Ombordstigningen har nok gått raskere uten seating, men Kjos har vel ikke ledd av SAS fordi dem har seating...selv om noen tror det.

.

Etter aa staatt i ombordstigningskoe hos FlyNordic paa OSL i gaar, med utsikt til SASBraathens pararelle avgang til Stockholm, vaager jeg aa si at det dreier seg om sekunder i forskjell....helt minimalt
 
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by Hurum

Originally posted by CK

har ikke Kjos påstått at free seating er mer efektivt enn seating og "ledd" av SAS?

Ombordstigningen har nok gått raskere uten seating, men Kjos har vel ikke ledd av SAS fordi dem har seating...selv om noen tror det.

.

Etter aa staatt i ombordstigningskoe hos FlyNordic paa OSL i gaar, med utsikt til SASBraathens pararelle avgang til Stockholm, vaager jeg aa si at det dreier seg om sekunder i forskjell....helt minimalt

Begrunnelsen for å ikke ha seating har nok vært at ombordstigningen går raskere. Nå skal en heller ikke glemme at type passasjerer har mye å si. Forretningsreisende klarer dette vanligvis langt bedre enn bestemor og barnefamiliene.

Selv må jeg si at jeg savner den rolig og avslappede stemningen man tidligere hadde ombord i flyene...nå virker kabinpersonalet direkte stresset og har det svært travelt. Om en hadde lagt inn noen minutter mer i turnaround så tror jeg de reisende og de arbeidene hadde fått det litt bedre...men så var det de penga da. (og dette gjelder både SAS Braathens og NOrwegian, men synes at SAS Braathens har litt mer ro i kabinen enn Norwegian).
 
Ja jeg har hoert begrunnelsen, men er ikke enig i den. Personlig tror jeg det har langt mere med de som staar for ombordstigningen enn Seating eller ei....med FlyNordic i gaar var det en klar majoritet av Forretnings reisende, og med ca 70 reisende i en MD82 var det lang koe i hele broen, for nettopp de som kommer inn foerst oensker aa sitte foran (fort av) og de blokkerer dermed midtgangen....reiste nylig med en smekkfull Alaska MD80 med seating, forsinket som vi var kjoerte bakkepersonalet sitt velregiserte loep...og i loepet av 7 minutter satt alle paa sine plasser og vi var klare til Pushback.....det er vesentlig raskere enn hva FlyNordic og Pernille Servisair klarte med 70 gjester....
 
Back
Top