DY legger ned Rygge-basen

Ek_Osl

Newcomer
Da har jeg fått vite i dag at RYG basen legges ned. Men DY kommer til å forsette å fly fra RYG men crew fra Oslo. Utrolig synd for de som hadde base der....:(
 
Last edited by a moderator:
Re: DY legger RYG basen ned

Slik går det når Rygge ikke vil gi Norwegian de vilkårene Kjos vil ha.

Trist for Rygge dette! De burde virkelig jobbe hardt for å unngå å bli en ren Ryanairflyplass.
 
Det viktigste er at Norwegian opprettholder aktiviteten og ikke hvor flyene kommer fra!!
Betingelsene som Norwegian har kontra Ryanair er det vel ikke så mange av oss som vet, annet en det som Tandberg sa for en stund siden at Norwegian hadde samme betingelser som Ryanair ( jeg vil tro at dette er knyttet opp mot passajerer og aktivitet)
Uansett jeg gleder meg over at Norwegian fortsatt satser på MLR
 
Re: DY legger RYG basen ned

Slik går det når Rygge ikke vil gi Norwegian de vilkårene Kjos vil ha.

Trist for Rygge dette! De burde virkelig jobbe hardt for å unngå å bli en ren Ryanairflyplass.

Jeg må få stille et par spørsmål til dette, (ikke nødvendigvis til Boeing-fan, selv om det er han/hun jeg siterer).

På dette forumet får lufthavner som ikke legger seg langflate for krav fra Ryanair mye cred. Er det slik at man ikke skal akseptere krav fra Ryanair, men man skal legge seg flat for krav fra andre flyselskaper, i dette tilfelle Norwegian?

Og i min uvitenhet spør jeg, er det noen merverdi for lufthavnen at flyselskap har base der? Det viktige må vel være at flyselskap har ruter til lufthavnen? Kanskje det er noe ekstra å hente på parkeringsgebyr når flyene står natta over, men hva skulle ellers være å tjene for lufthavnen? Litt ekstra prestisje å være base, kanskje?
 
Kom ikke som noen stor overraskelse på meg, da jeg har hørt dette fra flere hold.
Meget synd for RYG, DY forsvinner nok etterhvert derfra..
 
Re: DY legger RYG basen ned

Og i min uvitenhet spør jeg, er det noen merverdi for lufthavnen at flyselskap har base der? Det viktige må vel være at flyselskap har ruter til lufthavnen?
Jeg vil tro at det blir mer produksjon for RYG når flyene er basert der. Noen som har innsikt i hvordan flyene vil "slinges" når de flytter til OSL?
 
Rygge er et interessant tilfelle - Norwegian har prøvd det meste fra denne flyplassen uten å lykkes. Det har vært storbyruter til f.eks. Krakow, Berlin, London, Barcelona, Valencia og Praha, det har vært innenlandruter til f.eks. Tromsø, Bodø og Stavanger og det har vært ganske originale/eksotiske ruter til Istanbul, Szczecin, Pristina, Sarajevo og Palanga ... Men alt har blit lagt ned!

Her er pressemeldingen:

Nye sommerruter fra Rygge – basefly flyttes til Gardermoen

2011-01-12

Norwegians sommerprogram for Rygge er nå klart. Sommerrutene fra Rygge vil gå til Nice, Antalya, Malaga og Alicante. Flygningene i Norge fortsetter som før til Bergen og Trondheim. Samtidig effektiviserer Norwegian den administrative driften ved at Rygge flys med base fra Gardermoen fra 28. mars.

-Det er viktig for oss å tilpasse tilbudet til det våre kunder etterspør. Ny rute fra Rygge denne sommeren går til Nice. Nice er – i likhet med Antalya, Malaga og Alicante - et meget populært reisemål for våre passasjerer, sier kommersiell direktør Daniel Skjeldam.

To andre populære destinasjoner som flys fra Rygge denne vinteren er Las Palmas og Tenerife. Disse vil fortsette også neste vinter fra Rygge.

-For oss i Norwegian er det helt avgjørende å tilpasse oss kundene og tilby et godt produkt til lave priser. For å få dette til må vi drive effektivt med lave, administrative kostnader. Bakgrunnen for omleggingen nå er at vi har bare to fly med base Rygge og det er for lite for å ha en kostnadseffektiv basedrift ved flyplassen, sier Daniel Skjeldam.
 
Last edited:
Rygge er et interessant tilfelle - Norwegian har prøvd det meste fra denne flyplassen uten å lykkes. D

Det viser vel at det ganske enkelt ikke er volum nok å drive lønnsomt .... tre flyplasser i en liten by som Oslo er IMHO dårlig samfunnsøkonomi.

Her i Atlanta er vi over fem millioner som deler en flyplass med kommersiell trafikk.
 
Det viser vel at det ganske enkelt ikke er volum nok å drive lønnsomt .... tre flyplasser i en liten by som Oslo er IMHO dårlig samfunnsøkonomi.

Det er bare en flyplass i Oslo, og det er OSL. Rygge er i Moss, og Torp i Sandefjord. At alle brukes mye av Oslos innbyggere er en annen sak, og det skaper konkurranse. Konkurranse er ikke dårlig samfunnsøkonomi, snarere tverrt imot. Dessverre er det slik at flyplassene ikke konkurrerer på like vilkår, og det er veldig synd, både for flyplassene og passasjerene, og flyselskapene. MLR har en begrensing i antall flybevegelser de kan ha, og denne grensen er snart nådd. Dette er et hinder for at nye selskaper kan etablere seg ved lufthavnen.

Norwegian har riktignok prøvd ut endel fra Rygge, og grunnen til at DY ikke har lyktes med storbydestinasjonene er at frekvensene har vært alt for dårlige. Dette har Norwegian selv uttalt. Men de kunne ikke utvide frekvensene fordi da ville de bare konkurrert med sine egne ruter fra OSL. Men at DY ikke lykkes er vel ikke ensbetydende at andre ikke kan det?

At den norske stat seter et tak over flybevelgelsene til den private flyplassen Rygge, mens den statseide flyplassen får utvide kapasiteten med ti millioner passasjerer og bygge ny terminal, gjør at jeg får assosiasjoner til kommunisme, og det sier forøvrig også en del om de som styrer landet vårt, uten at vi trenger å gå noe nærmere inn på den lille biten ;)

Jeg tror hvertfall det er plass til alle tre flyplassene på Østlandet. Jeg ønsker Rygge lykke til, og synes det er synd om DY skulle velge å trekke seg helt ut.
 
Last edited:
Norwegian har riktignok prøvd ut endel fra Rygge, og grunnen til at DY ikke har lyktes med storbydestinasjonene er at frekvensene har vært alt for dårlige. Dette har Norwegian selv uttalt. Men de kunne ikke utvide frekvensene fordi da ville de bare konkurrert med sine egne ruter fra OSL.

... mao ikke muligheter for lønnsomt volum.
 
... mao ikke muligheter for lønnsomt volum.

Jo det er det, bare ikke for Norwegians del, med mindre de er villige til å ofre frekvenser på OSL.

Hvis man har brukbare frekvenser, og da snakker vi dagelige avganger, så kan man få lønnsomhet i det.
 
Jo det er det, bare ikke for Norwegians del, med mindre de er villige til å ofre frekvenser på OSL.

Igjen: Da er det ikke volum nok. Ellers hadde det ikke vært nødvendig å ofre frekvenser for å 'presse' passasjerer til å bruke Rygge.
 
Back
Top