DY lærling

peace

Newcomer
DY lærling

Hei alle sammen.

Jeg har noen spørsmål ang. det å være lærling i Norwegian.

Jeg har vurdert å søke dette ganske så sterkt, men lurer på om noen av dere som allerede jobber i Norwegian kan fortelle meg om det er vanskelig å få disse jobbene?
Er det mange søkere og lignende? Har dette lærlinge systemet vært populært?
Og hvor mange stk. tar DY inn til hvert kurs?

Jeg håper på svar da jeg er meget interessert i dette selv.

Re: DY lærling

I den utlyste stillingen "Station Controller" ligger ansvaret for stasjonsopplæringen for lærlingene.

Ifølge nettsiden deres så tar de jo inn folk, men at start dato kan avtales individuelt.

Men er det noen som jobber i Norwegian som kan svare på disse spørsmålene?:)
Setter utrolig pris på det da det kanskje gjør mitt valg lettere.

Denne ordningen fikk seg nok en skikkelig smell da de negative forholdene til lærlingene ble tatt opp i 2006. Hvilke konsekvenser har det fått?

Jeg, og mange med meg var lærling rundt 2006/2007 når de fikk mye kritikk.
De siste lærlinekursene har ikke Norwegian fått fyllt opp, grunnet få søkere.

Kort oppsummert:
- Du tjener 7500 per mnd FØR skatt (øker noe etterhvert)
- Du jobber like mye, om ikke mere enn vanlige kabinansatte. (Startlønn for vanlig kabinansatt i Norwegian er vel 22 000 FØR skatt)
- Du har ingen garanti for fast ansettelse etter lærlingetiden. Det er mange av lærlingene i Norwegian som ikke fikk fortette, da Norwegian nå ikke tilbyr faste stillinger lengre.

Norwegian benytter nå rekrutteringsbyrået Topflight (drevet av tidligere SAS flyvertinne) til å rekuruttere. Man blir ansatt på midlertidig kontrakt i Topflight, og deretter leid ut til Norwegian.

Min anbefalning er - styr unna! Med mindre du ønsker ta opp studielån og stipend for å jobbe i kabinen i Norwegian.

Takk til Lånekassen for at Norwegian kan tilby disse lave billettprisene :)

Dette er jo pisspreik, grunnlønnen stemmer f.eks ikke.... Det er vel heller aldri garantert fast jobb etter endt lærling tid! Dessuten jobber heller ikke lærlingene MER enn andre i kabinen. Lærling lønn er ALLTID dårlige enn faste ansatte, det er jo et av poengene, MEN om det er vært å være lærlig i norwegian er en annen sak, men kom ihvartfall med SERIØST KORREKT fakta!

Dette er jo pisspreik, grunnlønnen stemmer f.eks ikke....
Grunnlønnen for lærlinger er korrekt, og grunnlønnen for faste ansatte år 1 er ca. korrekt. Se kollektivavtalen dersom du fortsatt er uenig.

Det er vel heller aldri garantert fast jobb etter endt lærling tid!
Det er korrekt, jeg kun belyste det faktum av at _mange_ fra de siste 2 kursene ikke har fått jobb, men at Norwegian i steden velger å rekruttere for fullt gjennom Topflight nå på faste kontrakter.

Dessuten jobber heller ikke lærlingene MER enn andre i kabinen.
Det er korrekt, det er lovbestemt hvor mye man kan arbeide i kabinen, og man arbeider tett oppunder dette time- /poengantallet. Derimot jobber lærlingene også mye på bakken, og samler blir dette i TIMER mere enn faste ansatte som kun jobber i luften.

Lærling lønn er ALLTID dårlige enn faste ansatte, det er jo et av poengene, '
Korrekt, men en lærlingejobb i Norwegian er langt fra den tradisjonelle så derfor helt meningsløst av deg å komme med denne kommentaren.

MEN om det er vært å være lærlig i norwegian er en annen sak,
Det frarådes på det sterkeste og være lærling i Norwegian.

men kom ihvartfall med SERIØST KORREKT fakta!
Mine fakta er korrekt, utdyp gjerne dersom du fortsatt ikke forstår.

Greit nok, men en lærling får en utdannelse innen reiseliv. Mens en cabinansatt har ett 5 ukers kurs som kun tar for seg ett meget begrenset fag og er ingen utdannelse.

Så utdannelsen man får som lærling kan ikke sammenlignes med cabinansatt. Men hva slakgs dører en slik utdannelse åpner vet jeg ikke. Og hvor har de som ikke fikk jobb i Norwegian begynnt å jobbe?

Lønn som lærling er som kjent dårlig i alle yrker, Norwegian fikk pepper for å bruke lærlingene mye i kabinen.

Hvor mye av tiden som lærling er fysiskt i kabinen? DY-lærlingene får vel, som Lystige Laura sier, en utdannelse i reiseliv, og dermed et bredere spekter av opplæring, og ikke bare i kabinen.

En jobb i reisebyrå er vel et godt sted etter endt læretid, hvis man ikke får jobb i DY.

Siste kullet lærlinger startet ut på OSL med 9 mnd tjeneste på billettkontoret før de går videre til andre avdelinger hos DY, også ute på FBU.
Tidligere kull har ikke hatt så lang tid på bakken før de har fått prøve seg i kabinen.

Vi hadde noen lærlinger fra DY hos oss i Norport Sola nå i høst.

Skjønner ikke helt hvordan det å sitte på et billettkontor, på innsjekking og jobbe i en flykabin kan kalles en 'utdanning'...

Skjønner ikke helt hvordan det å sitte på et billettkontor, på innsjekking og jobbe i en flykabin kan kalles en 'utdanning'...

Det kalles vel heller "lærling", som å "gå i lære" -> praktisk utdanning/opplæring -> tilegne seg relevant kunnskap/ferdigheter innenfor reiseliv.

Selv om DY har (mest sannsynlig med god grunn) fått en del pepper for dette opplegget så er det jo faktisk godkjent av staten Norge ved Utdanningsdirektoratet...

Kan bare nevne at SGS-DK kjører et lignende opplegg, der du i TO OG ET HALVT ÅR går rundt og er "elev" for å lære å sitte på check-in, assistance center, weight & balance, arrival service, og brokjøring... Det er ihvertfall ikke noe bedre eksempel...

http://www.sas-elev.dk/trafikassistent/

Det kalles vel heller "lærling", som å "gå i lære" -> praktisk utdanning/opplæring -> tilegne seg relevant kunnskap/ferdigheter innenfor reiseliv.

Selv om DY har (mest sannsynlig med god grunn) fått en del pepper for dette opplegget så er det jo faktisk godkjent av staten Norge ved Utdanningsdirektoratet...

ja nå er det jo faktisk sånn at man skal ha fagbrev som vaskekjerring og så jeg vet ikke helt hvordan en sånn "utdannelse" smeller i bordet hos en framtidig arbeidsgiver.

Back