DY lærling

Re: DY lærling

Oii, her var det ikke mye positivt.
Jeg skjønner at folk stiller spørsmålstegn med denne lærlingeordningen.
Det er jo ikke til å legge skjul på at Norwegian gjør dette med hovedfokus på lavere kostnader, men man kan jo også snu det litt, å tenke at vi får nye kompetente mennesker inn i bransjen. Samtidig kan man jo også være forståelsesfull for at man må gjøre tiltak for å få et flyselskap til å overleve i disse tider.

Nå har det seg slik, at det faktisk i reiselivet også, stilles krav til de ansatte.
Det er svært vanskelig å komme seg inn i denne bransjen som reiselivet er, uten noe form for kompetanse. Som en bekjent av meg i SAS sa for noen år siden, flyselskapene sliter ikke med å få tak i folk, men de sliter med å få tak i faglig dyktige ansatte.
Dette er dog noen år siden, men tror det er ganske så sant.

Med denne lærlinge ordningen i Norwegian får flybransjen inn nye unge og entusiastiske medarbeidere som om noen år vil trenges. Det er jo ikke til å legge skjul på at f.eks SAS kommer til å slite om få år med tanke på at mange av de nåværende godt voksne kabinansatte vil gå av om ikke så alt for lenge.
Selvom tidene er dårlig i dag med tanke på nye ansettelser, så kan jo faktisk dette snu.
Mange flyselskaper som skal ansette nye kabinansatte krever jo tidligere erfaring, og da er jo en lærlingetid i Norwegian genialt å ha på CV for de som vil starte en karriere i kabinen. I denne lærlingetiden blir man jo kvalivisert ikke bare i kabinen, men også i andre områder i den daglige driften av et flyselskap.

Som sagt, jeg skjønner at folk er skeptiske, jeg stiller også spørsmål ved enkelte sider her, men at det kommer noe positivt ut av det, det er jeg sikker på.

Last edited:

ja nå er det jo faktisk sånn at man skal ha fagbrev som vaskekjerring og så jeg vet ikke helt hvordan en sånn "utdannelse" smeller i bordet hos en framtidig arbeidsgiver.

Hvis en fremtidig arbeidsgiver er relatert til fagområdene så vil jeg tro at praktisk erfaring inklusive fagbrev "smeller" like godt som en fersk karakterutskrift gjør.

Spørsmålet peace, er om du er villig til å jobbe fulltid i kabinen til luselønn eller ei. Prøv å søk deg inn hos andre selskaper først, eller skaff deg relevant erfaring på annet vis er min anbefaling.

Det er min klare oppfatning at når man ansetter nye i kabinen, er din fremtreden, personlighet, type, dvs. om du som person er egnet eller ei. Hva du har på papiret har mye mindre å si. Du skal oppføre deg eksemplarisk, være veltalende og immøtekommende. Språk er en klar fordel. Ta noen kurs i feks. tysk og fransk dersom engelsken er bra. Forvent testing av engelsken din, kanskje andre språk også dersom du sier at du kan mer. Vandelen må være plettfri og du må oppfattes som en korrekt, etisk og omsorgsfull person. Samtidig må du være typen som kan "ta action" dersom noe uforutsett skjer. Alt dette er vanskelig å få på papiret - men kjempe viktig og avgjørende.. Derfor er intervjuet D dagen! Dersom man bare kommer seg dit da :-)

Lykke til peace!

Topflight og Proffice Aviation (base MMX) søker vel DY-crew for utleie for tiden - personlig ville jeg forsøkt det først. Sikkert ikke topp lønn der heller, men bedre enn "lærlinglønnen" - og erfaring får du helt sikkert!

Greit nok, men en lærling får en utdannelse innen reiseliv. Mens en cabinansatt har ett 5 ukers kurs som kun tar for seg ett meget begrenset fag og er ingen utdannelse.

Så utdannelsen man får som lærling kan ikke sammenlignes med cabinansatt. Men hva slakgs dører en slik utdannelse åpner vet jeg ikke. Og hvor har de som ikke fikk jobb i Norwegian begynnt å jobbe?

Lønn som lærling er som kjent dårlig i alle yrker, Norwegian fikk pepper for å bruke lærlingene mye i kabinen.

Med all respekt - "Utdanning innen reiseliv".

"Norwegian tilbyr en utdanning som gjør deg godt rustet til å arbeide i kabinen, innsjekk, booking og på bakken".

Norphort / Proffice osv. tar inn stort sett hva som helst. Viktig er det derimot at du aksepterer lav lønn, og har god vandel, utover dette kreves ikke stort.

Reiseleder - Lett å få jobb som dette. Mye studenter rett fra videregående. Her teller personlighet!

Booking - Mye studenter på Norwegian sitt kundesenter så vel som hos NSB. Her vil nok alle som er oppgående få jobb!

Kabin - Søk ordinær stilling gjennom Topflight (eneste som rekurtterer i Norwegian nå) og få langt bedre lønn.

Så - hvorfor være lærling? Skal du bli snekker eller baker så forstår jeg... Men en "karriere" innen luftfaren? Finnes enklere vei til en karriere innen luftfarten...

Selv var jeg lærlig hos Norwegian, og anbefaler ingen å velge dette. Hvilken blåskjorte i Norwegian kom på dette konseptet...

Greit nok, men en lærling får en utdannelse innen reiseliv. Mens en cabinansatt har ett 5 ukers kurs som kun tar for seg ett meget begrenset fag og er ingen utdannelse.

Så utdannelsen man får som lærling kan ikke sammenlignes med cabinansatt. Men hva slakgs dører en slik utdannelse åpner vet jeg ikke. Og hvor har de som ikke fikk jobb i Norwegian begynnt å jobbe?

Lønn som lærling er som kjent dårlig i alle yrker, Norwegian fikk pepper for å bruke lærlingene mye i kabinen.

Topflight og Proffice Aviation (base MMX) søker vel DY-crew for utleie for tiden - personlig ville jeg forsøkt det først. Sikkert ikke topp lønn der heller, men bedre enn "lærlinglønnen" - og erfaring får du helt sikkert!

Helt enig, lønnen er nok uansett bedre enn lærlinelønn!

Hvis en fremtidig arbeidsgiver er relatert til fagområdene så vil jeg tro at praktisk erfaring inklusive fagbrev "smeller" like godt som en fersk karakterutskrift gjør.

Nevn EN stilling i reisebransjen hvor man trenger FAGBREV??

Hva skal man med FAGBREV i reiseservice?

ALLE kan få jobb som reiseleder.
ALLE kan få jobb i resepsjon (begynn gjerne som deltid v/ studier)
ALLE kan jobbe i innsjekk (Proffice tar inn alt, se på lønnen...)
ALLE kan jobbe på kundesenter (ingen forskjell på jobbe på Norwegian kudnesenter kontra NetCom... Enkel opplæring i systemene, så rett på telefon!
ALLE kan jobbe i kabin, 5 ukers kurs

Skal du deirmot bli BAKER, SNEKKER, RØRLEGGER osv. er dette et FAG (yrke) som det tar tid og lære seg, og man kan derfor forsvare 2 år i læren og en noe laverer lønn.

MEN derimot 2 år i Norwegian til lav lønn... Ene og alene fordi Norwegian skal kunne tilby lave billetter, samt få statsstøtte for å ha lærlinger der. Forkastelig!

Last edited:

Så skal det jo forresten nevnes at den ansvarlige for lærlingeordningen nylig har sagt opp i selskapet.

Hvorfor vites ikke.

Nevn EN stilling i reisebransjen hvor man trenger FAGBREV??

Hva skal man med FAGBREV i reiseservice?

ALLE kan få jobb som reiseleder.
ALLE kan få jobb i resepsjon (begynn gjerne som deltid v/ studier)
ALLE kan jobbe i innsjekk (Proffice tar inn alt, se på lønnen...)
ALLE kan jobbe på kundesenter (ingen forskjell på jobbe på Norwegian kudnesenter kontra NetCom... Enkel opplæring i systemene, så rett på telefon!
ALLE kan jobbe i kabin, 5 ukers kurs

Skal du deirmot bli BAKER, SNEKKER, RØRLEGGER osv. er dette et FAG (yrke) som det tar tid og lære seg, og man kan derfor forsvare 2 år i læren og en noe laverer lønn.

MEN derimot 2 år i Norwegian til lav lønn... Ene og alene fordi Norwegian skal kunne tilby lave billetter, samt få statsstøtte for å ha lærlinger der. Forkastelig!

Vel, siden det ifølge deg selv, ansettes hva som helst i denne bransjen, mener jeg at en kvalitetssikring i form av f.eks et godkjent opplærings- og utdanningsprogram til slutt vil ha en positiv effekt helhetlig sett.

Morsomt å se gamle ansatte i DY som ikke trues til stillhet! Synes det er bra at noname forteller litt om hvordan det har vært.

Dere snakker om at "alle" kan få jobb i luftfarten, både med og uten fagbrev.
Det er jo forsovidt sant, men det er jo litt forskjell på en student som jobber ved siden av skolen, og en som faktisk satser på et fagbrev fordi han/hun brenner for dette yrket.
Å ja, det er jo faktisk noen som vil satse på en slik jobb, lønn er ikke alt selvom det er viktig, men å ha en jobb man trives i er jo det ultimate.
Jeg har snakket med bla. kabinansatte både i DY og SK, og de har vært flyvende i snart 30 år! Jeg har også snakket med kabinansatte i Thomas Cook Skandinavia, og mange av de har vært med helt siden Scanair tiden. Det er jo en grunn til det, fordi det er sikkert en krevende og utfordrende jobb om man liker å ha med mennesker å gjøre. Jeg har forstått at en god del fra gamle BU gikk over til DY under start tiden, og de gikk jo neppe til samme lønn som de ville fått i SK?

Last edited:

Det er litt farlig å si lønn her og kun tenke på brutto pr. mnd.
Her ligger det andre faktorer som diet, schedulering, pensjon , biddingmuligehter, og f.eks deltidsmulighter man må ta med i regnstykket når man forsøker å sammelligne.

Last edited:

20 år i kabinen fra 1970 til 1990 og 2000 til 2020 er to helt forskjellige ting. Synes selv at dette er et flott yrke, men det samme yrket er ikke det samme i feks. DY og SK. Man skal leve litt også, ikke bare være potetsekk de dagene man har fri! =)

Ser det er en her som sier at det er tull med fagbrev og utdanning for å jobbe i reiselivsbransjen.
Vil bare si at det finnes flere utdanninger innen reiseliv, og så lenge du får en tittel etter endt skolegang, så kan det kalles en utdanning.
Dessuten stiller du MYE sterkere på intervju for stillinger både i luften og på bakken om du har gått reiselivslinje, og har lært amadeus og er IATA sertifisert.
Jeg ville iallefall heller ansatt en person med disse kvalifikasjonene enn en som er helt blank. Personlighet teller jo self også, men kvalifikasjoner er også helt essensielt. Finnes både Høgskoler og private skoler som har denne linjen.
Skal gå det ett år fra høsten av selv, og satser på en jobb innen luftfart ved endt skolegang, det være seg på bakken eller i luften:)

Last edited:
Back