DY Køben-Dubai

Re: DY Køben-Dubai

Mange har fordommer mot single aisle paa en saa lang tur, men det store flertallet av det reisende publikum har no clue og tar det de faar uansett.

Enig. For det store flertallet er det nok viktigere at det er en nonstop flight f.eks OSL-DXB og at man slipper å mellomlande enn at det er widebody vs single ail. Flytype er rett og slett ikke interessant for det store flertall (med oss flynerdene som det store unntaket).

Nå er det jo snakk om nonstop både med DY og SK fra CPH, og en annen viktig faktor for mange er pris. Uten at jeg har sjekket regner jeg med DY matcher SK og vil nok hente trafikk ene og alene på dette.

Mange har fordommer mot single aisle paa en saa lang tur, men det store flertallet av det reisende publikum har no clue og tar det de faar uansett.

Som den gangen min søster fløy det som het MyTravel: jeg forsøkte å finne ut om hun hadde flydd 321 eller 330, og spurte henne om det var en eller to midtganger i flyet hun hadde flydd. Det husket hun ikke :p.

Flytype er rett og slett ikke interessant for det store flertall (med oss flynerdene som det store unntaket).

Helt enig. Jeg tror riktignok de fleste jeg kjenner ser forskjell på et stort og et lite fly (:)), men der går nok også grensen. De fleste er vant til å fly med f.eks. 737, og vil nok ikke bli hverken positivt eller negativt overrasket over at de flyr det også til DXB.

Som flynerd hender det nok at jeg tar detourer får å prøve nye flytyper eller selskaper...;) Jeg reiser f.eks. neste søndag med SK til OSL, Augsburg Airways E195 til MUC og LH Cityline til MAN. Det noe enklere alternativet, men ikke billigere, var å fly TOS-OSL-MAN med SK. Da blir det et nytt selskap som også flyr meg med en ny flytype. :)

Ikke uvanlig med coast-to-coast her borte med 737, og det er ikke saa veldig mye kortere. SEA-MIA f.eks er vel droeye seks timer ...

Jeg har ingen problemer med en saa lang tur i 737, og sittekomforten i DY's 738 staar neppe saerlig tilbake fra SAS' A340, som jeg personlig ikke synes er spasielt behagelig i M .. 757'ene som flyr over dammen har stort sett ogsaa samme seteavstand ..

Helt enig i at de fleste pax ikke har nogen anelse om det, men jeg vil stadig mene der er stor forskel på oplevelsen af produktet. Af samme grund undgår jeg også 757 på longhaul. Alene den rummelighed en widebody tilbyder gør en stor forskel for mig.

Men nu er det heldigvis de færreste pax, der går så meget op i sådanne ting, som vi forumister gør - og det er jo godt for de flyselskaber der tilbyder single-aisle produkter.

Som nævnt tidligere, så kan det måske være medvirkende til at begge flyselskaber får success på ruten med hver deres målgruppe - og det er såmænd ikke fordi jeg har noget imod DY, at jeg selv fravælger dem, men single-aisle på så lange ruter tiltaler mig ikke og dem undgår jeg såvidt overhovedet muligt - også i USA og andre steder. Og no frills/gebyr-selskaber generelt undgår jeg også gerne, hvis der findes alternativer der passer med afgangstider m.v. og til en rimelig pris.

Men sådan er vi jo heldigvis forskellige :-)

Ser på et helt random søk i november, så er det ikke noe problem å finne T/R med DY for ca. 3000NOK mens SAS må en over 4000NOK. Det er klart at denne ekstra tusenlappen utgjør mye for en jevne reisende.

EDIT: Jeg ser at SAS faktisk er billigst fra BGO til DXB. Det koster omtrent det samme på kronen herfra for en T/R billet, som det gjør fra CPH.

Last edited:

Da ble valget straks vanskeligere - trang 737 med DY eller komfortabel SK-maskin full av bergensere :drunk:

He he. DY selger ikke gjennomgående BGO-DBX, så på DY er du safe i hvert fall! :)

Da ble valget straks vanskeligere - trang 737 med DY eller komfortabel SK-maskin full av bergensere :drunk:

:D Ja det er nogle svære valg man skal tage som flyrejsende...

Ser på et helt random søk i november, så er det ikke noe problem å finne T/R med DY for ca. 3000NOK mens SAS må en over 4000NOK. Det er klart at denne ekstra tusenlappen utgjør mye for en jevne reisende.
.

1000 kr. ekstra betaler jeg ihvertfald gerne ekstra for at sidde på A340 fremfor 737 i DY config på så lang en tur, men er sikker på der er mange andre, som ikke gør det - og det er jo godt for DY :-)

Hvis jeg alikevel måtte mellomlande så vet jeg at jeg ikke hadde valgt SAS, ser at du får bl.a Austrian for 3.500,- Swiss for 3.700 Turkish for under 4.000,-

Har flydd KLM til Dubai, men det var litt stusselig.

Hvis jeg av en eller annen merkelig grunn skulle til Dubai igjen (privat) så hadde jeg gledelig flydd Norwegian non stop: 2 bloody mary, en halv imovane - så plutselig i laken-land ;)

Edit: BA ligger jo på 3700,-

Last edited:

Valg av flytype er nå en ting, men jeg fatter ikke det er passasjergrunnlag for så mange flygninger til det derre grustaket borte i Dubai.... :cool2

Husk nå på at dersom man har kropp som en pygme så har man jo danseplass, selv på charterflighter!

For de av oss i overkant av 100 kg, er det jo bare å punge ut for et sete foran på biz! :colgate:
Det kan jo være greit å slippe å fly sammen med de uvaskede massene også! :p

BF:cool2

Valg av flytype er nå en ting, men jeg fatter ikke det er passasjergrunnlag for så mange flygninger til det derre grustaket borte i Dubai.... :cool2

Var i Dubai i vinter, og kan nok si meg litt enig i din forundelse. Når det er sagt så har de fortsatt vekst der nede. Statistikk fra UK viser en vekst på 9% i juni om jeg ikke husker feil mot en generell nedgang fra UK på over 10%. Ingen tvil om at dette reisemålet har appell.

Nå fløy jeg Emirates 777-300ER tilbake via London. Mot den kan hverken DY eller SK konkurrere. På tide de setter opp direkterute til OSL? ;)

Hva som er så utrolig gjevt med Dubai skjønner ikke jeg heller.
Det frister iallefall ikke meg. Men tydeligvis er det mange som er uenig med meg.

Det er vel noen oljereisende mellom Norge og Dubai, som gir en del fullprisbetalende for DY?

Neppe så mange som starter i OSL ... og de som reiser fra Vestlandet velger nok mest KL/SK/LH ..

Det er vel noen oljereisende mellom Norge og Dubai, som gir en del fullprisbetalende for DY?

Tror det meste av businesspaxs fra norge er DNV eller Jotun ansatte. Dubai har ikke noe spesiell oljeindustri.

De jeg kjenner som har reist med jobb på C-klasse til Dubai fra Oslo har normalt valgt Lufthansa. Norwegian har ikke engang vært vurdert

De fleste -800 hos DY er gamle, eller i hvert fall fra før de begynte med Recarosetene, og har ikke de nye setene. De som har tror jeg de ansatte fra DY får hjelpe til med, men du vet jo også nøyaktig hvordan disse setene skal være, ettersom LX har akkurat like seter.

Back