• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY dumper priser på dansk indenrigs

Re: DY dumper priser på dansk indenrigs

Ikke svinger, svingende dc-8-63 - det første er bevegelig og andre er et kraftuttrykk, men ikke så kraftig som hest....

Jeg kan være enig av mye i denne tråden kan sees på en ironisk måte, mye er språklig forvirring mellom våre danske venner og norske uvenner. Det som er mest slående er den store forutinntattheten som vises, kunne nesten tro at de forskjellige flyselskapene var politiske partier. Den siste lignelsen er vel litt vanskelig å forstå for dere over i statene som har bare to riktige partier (kanskje er det også derfor det er alltid så svart hvitt der også?). I hvert fall er QI-partiet og DY-partiet godt representert sammen med et nye uavhengig parti. Og så er det SK-partiet da som ikke helt vet hvilken side av salen de skal sette seg helt til de ser at QI-partiet vifter med SAS-vimpler og de kommer på at DY-partiet har sanket stemmer fra dem de siste årene. At QI-partiet er mistenkt for å ha bedrevet valgfusk ved å ha skrevet QI på DY-valgsedler er ikke en sterk nok grunn for SK-partiet til la dem seile sin egen sjø. Nei, SK-partiet tenker min fiendes fiende er min venn.

Her var det ikke noe ironi ;)

Ikke svinger, svingende dc-8-63 - det første er bevegelig og andre er et kraftuttrykk, men ikke så kraftig som hest....

Jeg kan være enig av mye i denne tråden kan sees på en ironisk måte, mye er språklig forvirring mellom våre danske venner og norske uvenner. Det som er mest slående er den store forutinntattheten som vises, kunne nesten tro at de forskjellige flyselskapene var politiske partier. Den siste lignelsen er vel litt vanskelig å forstå for dere over i statene som har bare to riktige partier (kanskje er det også derfor det er alltid så svart hvitt der også?). I hvert fall er QI-partiet og DY-partiet godt representert sammen med et nye uavhengig parti. Og så er det SK-partiet da som ikke helt vet hvilken side av salen de skal sette seg helt til de ser at QI-partiet vifter med SAS-vimpler og de kommer på at DY-partiet har sanket stemmer fra dem de siste årene. At QI-partiet er mistenkt for å ha bedrevet valgfusk ved å ha skrevet QI på DY-valgsedler er ikke en sterk nok grunn for SK-partiet til la dem seile sin egen sjø. Nei, SK-partiet tenker min fiendes fiende er min venn.

Meget bra sammenlingning LN-KGL! Ser jeg tilbake på de faste DY/SK debattene her inne minner det meg ganske mye på en valgkamp. Alle snakker sin sak.

Meget bra sammenlingning LN-KGL! Ser jeg tilbake på de faste DY/SK debattene her inne minner det meg ganske mye på en valgkamp. Alle snakker sin sak.

Det kan være både underholdende og frustrerende å skulle forsøke å bidra i en debatt hvor debattantene i veldig stor grad er låst til sine standpunkter før debatten en gang har startet. Det mest er hverken sort eller hvitt, og det vil nesten alltid være nyanser som det kan være fornuftig å ha en åpen holdning til om man skal diskutere. Ikke sant?

For aa ta av ironi luen/hatten og ta fatt i det politiske (som er virkelig artig) saa er det nok stikk motsatt...med kun 2 "riktige" partier blir det faktisk langt midre svart / hvitt - fordi den stoerste graasonen - og der hvor avgjoerelsene blir tatt...befinner seg midt i mellom de Liberale Republikarne og de Konservative Demokratene....og her er ingenting svart/hvitt....Olympia Snow er laaangt laangt mere liberal enn noen av demokratene above 50 votes i senatet....og de ideeele (i mine oeyne) politiske avgjoerelsene besluttes med 50 Demokrater og 10 Liberale Republikanere....for hver demokrat du maa forhandle med over 50, maa du gi slipp paa saa mye politisk vilje at naar du naermer deg 60 og maa banke paa doeren hos Lieberman - ja da sitter du i en slik politisk smoerje at de besluttningene fattet paa Island i 2008 og 2009 fremstaar som elegante og saa riktige.....

For aa seile meg inn igjen til din virklighet....saa faar hverken SK partiet eller DY partiet min stemme....etter 15 aar som trofast SK velger - er det ingenting for meg aa hente i den politiske floeyen.....ei heller er jeg overbevist av DY' sine politiske medarbeidere og fanebaerere om at DY bringer deg evig lykke og alltid lave priser....saa lenge DY opererer som et .com (og.no) og ikke en .org velger jeg aa tro at de er en "for profit" bedrift og ikke en veldedig (non-profit) organisasjon (som jeg selv jobber for - jeg er .org og stolt av det;) ) og har ingen illusjoner om at priser under selvkost hos DY er tatt i bruk for noe annet enn aa tjene penger....og velger aa se Karup satsningen i det lyset....og tilslutt rent medmenneskelig er jeg ikke imponert over noen som velger aa sparke en som ligger nede (QI) uansett hvor mye den som ligger paa bakken har snublet i sine egne ben.....:angry:

Last edited:

....saa faar hverken SK partiet eller DY partiet min stemme....

....og tilslutt rent medmenneskelig er jeg ikke imponert over noen som velger aa sparke en som ligger nede (QI) uansett hvor mye den som ligger paa bakken har snublet i sine egne ben.....:angry:

Jeg har tro på en kombinasjon av DY og SK. Jeg tror ikke luftfarten i Norge blir spesielt kjekk om kun en av disse er aktive. Om man skal se på hva jeg flyr så vil det nok være overvekt av SK, men sånn er det når man skal på reiser hvor DY ikke har noe tilbud til (jeg krever som et minimum gjennomgående billetter og ikke alt for lang transfer tid).

Hva angår spark av en som ligger nede, så virker vel denne Karup-saken mer som en lillefinger i ribbeina heller enn spark....;)

Hva angår spark av en som ligger nede, så virker vel denne Karup-saken mer som en lillefinger i ribbeina heller enn spark....;)

Vel naar man er en liten CRJ - saa foeles nok en Big Fat Pig med Piglets som et kratfig spark...var man derimot en Le Airbus er det noe annet...:p

dc-8-63, nå må skjerpe deg litt å ikke ta alt for god fisk av det som kommer fra Joker7913.
og vi siger tak................

Blot et lille eksempel hvordan DY prissætter en typisk forretningsrejse fra Jylland: Ud mandag morgen hjem fredag aften: se vedhæftede.
Det er ganske enkelt useriøst at tilbyde en retur rejse for 200DKK + tax - på to "eftertragtede" afgange.

Som jeg ser det kan det alene have et formål at ødelægge markedet for konkurrenten - måske ikke ulovligt, men kønt er det ikke.

Attachments

• Udklip.jpg
    Udklip.jpg
    89.1 KB · Views: 300

Egentlig er det smått underholdende - og ganske sjelden - å se noen potensielle kunder forlange høyere priser.

Jeg ved ikke helt hvor det underholdende kommer ind i billedet.
Tror måske mere forskellen i synspunkter ligger i om man er snævertsynet og egoistisk med en kort tidshorisont, eller om man kan ser lidt større linier og har et længere tidsperspektiv end næste druktur til London med drengene.

Jeg ved ikke helt hvor det underholdende kommer ind i billedet.
Tror måske mere forskellen i synspunkter ligger i om man er snævertsynet og egoistisk med en kort tidshorisont, eller om man kan ser lidt større linier og har et længere tidsperspektiv end næste druktur til London med drengene.
Jeg må si at du er dyktig til å generalisere:angry:

Det kan også være at Joker7913 er truffet av tittelen til en sang som starter slik?

Madman drummers bummers and Indians in the summer with a teenage diplomat
In the dumps with the mumps as the adolescent pumps his way into his hat

Egentlig er det smått underholdende - og ganske sjelden - å se noen potensielle kunder forlange høyere priser.

Alle stemmer er velkommen her på forumet, men ikke alle her opptrer som kunder og med utgangspunkt i en enkeltkundes interesse for lave priser. Vel så interessant er det å se på luftfart i et makroperspektiv, med fokus på bransjen som helhet. Og da er det lov å problematisere unaturlig lave priser.

Vel så interessant er det å se på luftfart i et makroperspektiv, med fokus på bransjen som helhet. Og da er det lov å problematisere unaturlig lave priser.

Men det motsatte er greit, eller?

Jeg tror det viktige må være å drøfte hva som skal til for å opprettholde en sunn & virksom konkurranse i luftfartsmarkedet (som i andre markeder).

Hverken for høye eller for lave priser er bra:
Unaturlig lave priser er ikke bra i lengden, og priser på 1kr er åpenbart ikke bærekraftige på lang sikt (men er vel forhåpentligvis (?) sjekket ut som markedsføring - det er iallefall slik jeg oppfatter det), men kan i seg selv vanskelig være årsaken til at en aktør presses ut når det foregår over en kort tidsperiode. Om prissettingen/andre strategiske grep er slik at det blir usunn konkurranse, så vil få andre enn det selskapet som sitter igjen som vinner tjene på det. Det vil i så fall lede til unaturlig høye priser som kun flyselskapene tjener på. Det vi/man bør sikte inn mot er vel et passelig sterkt konkurransepress som gjør at det er valgmuligheter for kundene.

Sagt på en annen måte: Unaturlig lave priser kan ofte føre til unaturlig høye priser.

Last edited:

Ja, les hva jeg skriver.

Derav sprøsmålet, fordi jeg har lest det du skriver og sitter fortsatt med samme spørsmål.

Du mener altså at det er helt greit at en etablert aktør priser billettene på en slik måte at det virker motsatt?

Derav sprøsmålet, fordi jeg har lest det du skriver og sitter fortsatt med samme spørsmål.

Du mener altså at det er helt greit at en etablert aktør priser billettene på en slik måte at det virker motsatt?

Beklager, jeg misforstod spørsmålet ditt. Jeg kommenterte et innlegg som bar tydelig preg av å ha en kundes perspektiv - at man ikke skal klage på svært lave billettpriser. Så skrev jeg at man kan også ha et annet fokus - der man ser på hva som er sunt for bransjen og konkurransesituasjonen, om man ser det i en lengre tidshorisont og i perspektiv. Og for konkurransen er det definitivt best med flere aktører som kan operere bærekraftig i konkurranse med hverandre. Da vil verken skyhøye priser eller svært lave priser være hensiktsmessig. Og problemet med å ha svært lave priser neste uke, er at de kan bli skyhøye til høsten - når den ene konkurrenten er har gitt opp ...

Og problemet med å ha svært lave priser neste uke, er at de kan bli skyhøye til høsten - når den ene konkurrenten er har gitt opp ...

Thank you!

Dette er som jeg også skriver. Når det er sagt så er det neppe noe problem rent konkurransemessig å ha introduksjonspriser a la DY i en eller to uker. Det er om en slik struktur vedvarer at problemet oppstår. I dette konkrete tilfellet så er det nok slik at om QI er så dårlig stilt at en uke med slike priser gjør at de går overende så ville det kun vært et tidsspørsmål uansett før de forsvinner.

Back