• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY dumper priser på dansk indenrigs

Re: DY dumper priser på dansk indenrigs

Å dumpe prisene til 1 kr. representerer et nytt lavmål fra Norwegians del og trekker selskapet enda mer i retning av Ryanairs usunne prispolitikk. Jeg kommer ikke til å bestille flere billetter hos Norwegian så lenge de holder seg på dette nivået.

At DY har de billigste billetter på dansk indenrigs er der næppe tvivl om. Men meget tyder på at de også har de dyreste: KRP - CPH i morgen 20JAN10 09:05 - 09:45 koster dkk. 15.000 enkelt!!
Eller 15.000 x det en billet koster på afg. 19.00...

Å dumpe prisene til 1 kr. representerer et nytt lavmål fra Norwegians del og trekker selskapet enda mer i retning av Ryanairs usunne prispolitikk. Jeg kommer ikke til å bestille flere billetter hos Norwegian så lenge de holder seg på dette nivået.

Ja, ja lavmål å gi passasjerene billige billetter.....:headbang

Siden du lager et poeng ut av dette, gjelder dette også for andre selskap som gjør det samme? I såfall ser jeg noen utfordringer i henhold til reiseplanene dine^_^

Siden du lager et poeng ut av dette, gjelder dette også for andre selskap som gjør det samme? I såfall ser jeg noen utfordringer i henhold til reiseplanene dine^_^

Ja, jeg vil ikke reise med selskaper som dumper prisene til et slikt usunt nivå og som med en slik prispolitikk utelukkende bidrar til en negativ utvikling av bransjen. I forhold til egne reiseplaner har det ingen konsekvenser.

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan være negative til at Norwegian lar folk fly tilnærmet gratis for å markedsføre en ny rute. Takk for at du fikk MEG til å smile FlightDeck! :)

Ja, jeg vil ikke reise med selskaper som dumper prisene til et slikt usunt nivå og som med en slik prispolitikk utelukkende bidrar til en negativ utvikling av bransjen. I forhold til egne reiseplaner har det ingen konsekvenser.

Ingen hadde vel reagert om SAS begynte å ta opp igjen gamle frekvenser til MOL, AES og samtidig tilby disse til kr 1,-, eller hadde solgt billetter til kr 1,- når de nå kommer tilbake til Bardufoss. Ingen her på forumet, eller politikere, eller konkurransemyndigheter ville vel reagert? Neida ;)

Slik jeg ser det er det samme prinsipp som det DY nå gjør i DK.

For å si det TCAS sier, på en annen måte: Hvis SAS hadde regnet ut at deres "krigskasse" var dobbel så stor som Norwegian sin, og deretter på lovlig vis dumpet prisene til kr 1,- på alle sine konkurrerente ruter og opprettholdt prisdumpingen helt til Norwegians kasse var tom, hadde nok både medlemmene på forumet, politikere og konkurransemyndigheter reagert på det. Kraftig. Noen hadde nok blitt veldig glade for å kunne fly bortimot gratis i noen uker eller noen måneder, men når Norwegian var borte ville "noen" måtte betale for tapet konkurransen påførte vinneren, og det ville ikke usannsynligvis vært passasjerene som senere måtte fly med den gjenværende monopolisten.

Ved å prissette seg slik som dette i Danmark, driver det store selskapet en (lovlig) rovdyrprissetting mot en konkurrent som er i en svak posisjon, og det er nok det som gjør at ikke absolutt alle her på forumet jubler himmelhøyt over priser på én krone - selv om det på det vi synes er veldig kort sikt visstnok kommer kunden til gode.

Enten man liker det eller ikke, har Cimbers kjøp av énkronesbillettene gjort mange oppmerksomme på hvordan et stort norsk selskap har begynt å agere for å sette mindre utenlandske konkurrenter ut av spill i deres hjemmemarkeder. Jeg visste det ikke før nå, men nå vet jeg det, og jeg liker det ikke.

Last edited:

Ja, ja lavmål å gi passasjerene billige billetter.....:headbang

JA - det er under lavmål at ødelægge markedet. Det er reelt hvad DY gør i DK. De sætter sig nu på niveau med FR og andre underlødige aktører. I det lange løb har vi brug for at priserne kommer OP, så der bliver sustainable udbud af sæder. Desuden ville vi forhåbentlig ved en højere pris ikke være så udsat for de gebyrgrippe vi ser i øjeblikket (FR, DY, EZY springs to mind)

Helt enig med Jumper G5 og Joker7913.

Det er under lavmålet at agere sådan at man ødelægger markedet og faktum er at udbuddet og priserne efter dette blodbad vil blive dårligere end udgangspunktet. Jeg har ihvertfald fået et meget andet syn på DY - og det har ikke rykket sig i en positiv retning.

Det oser jo av troverdighet her, spesielt med tanke på at selskapene du skal fly med, har en historikk med å gjøre det samme!

Jeg sier som flere her, markedsføringen av egne prinsipper for ikke å fly med ulike selskap gjør bare at jeg humrer av latter. Takk for en bra start på denne dagen også:lol:

Men en ting som slår meg blant dere som synes dette er helt topp at de dumper prisene, dette er jo penger som på en eller annen måte må hentes inn igjen (Kjos deler de ikke ut for å være snill...;)), og dette blir til syvende og sist noe som vi andre reisende som ikke reiser med DY innenriks i DK må betale for.
Må si jeg på den måten og har et problem med at min norske innenriksbillett skal finansiere DY's forsøk på å slå QI konkurs i Danmark. :old

Jeg er definitvt ingen stor fan av low cost eller DY for den saks skyld, men kjære dere - det er snakk om en introduksjon i en periode på en hel uke (hvor de kun opererer flights seks av dagene). JA - de selger under cost, og JA, det må finansieres ved hjelp av andre sider i driften.

Akkurat som "fyll-et-fly"-konkurransen må finansieres gjennom andres billetter. Og andre konkurranser også.

Uansett hvordan vi vrir på det, så er det faktisk intet nytt i at virksomheter selger varer under cost i en introduksjon. Jeg slutter ikke å handle på ICA selvom de helt sikkert har solgt meg diet cokes under sin cost - og neppe har noen margin å snakke om når jeg kjøper kassene mine. Noen her burde kanskje slutte å handle på ICA, slik at de slipper å finansiere min diet coke gjennom andre varer.

Nå har ikke jeg giddet å lese alle innleggene om disse 1 kr billettene, men slik jeg forstår det er det snakk om et tidsbegrenset introduksjonstilbud. Rekk opp hånden de som tror at DYs normale bookingklasser fremover vil starte på kr. 1 for disse billettene....

Jeg tar et forbehold om at det faktisk er snakk om et tidsbegrenset tilbud - og hvis så er tilfellet, så er det neppe egnet til å presse Cimber ut av markedet. Om billetter i denne prisklassen i 1-2 ukes tid er nok til å presse Cimber ut så er det nok andre ting som Cimber sliter med.

Noen slår virkelig på stortromma når det gjelder hvor forkastelig dette er. Det er ikke noen tvil om at dette ikke er bærekraftige priser på lang sikt, men det er nok neppe intensjonen heller. Det er heller ikke noe som gjør at jeg er i tvil om at DYs inntreden på ruten vil kunne resultere i lavere priser generelt sett, men det er som oftest resultatet av konkurranse. At QI er etablert på ruten kan vel ikke bety at andre må holde seg ut? Om en annen aktør kan etablere seg med et mer konkurransedyktig tilbud så må vel det være helt OK. Om dette resulterer i at den mindre effektive tilbyderen trekker seg ut som følge av at prisene blir for lave til at de kan drive lønnsomt så er det en del av konkurransen. Jeg forutsetter da at den nye aktøren på sikt sørger for priser som ikke er i strid med konkurranselovgivningen.

Jeg er definitvt ingen stor fan av low cost eller DY for den saks skyld, men kjære dere - det er snakk om en introduksjon i en periode på en hel uke

Når Norwegian priser billetter til 1 kr. og fjerner skatter og avgifter på billettene, så representerer det noe helt nytt i forhold til hva selskapet har gjort tidligere. Så langt har det holdt å introdusere ruter med billetter til 199 kr. Jeg tolker dette som enda et utviklingstrekk i retning av Ryanair og en flørt med denne type prispolitikk. Når Norwegian en gang har solgt billetter til 1 kr. og spandert skatter og avgifter, ja, da kommer det garantert igjen, om det også gir mersmak for Norwegians del. Det gjelder å se litt større på dette.

Last edited:

Det oser jo av troverdighet her, spesielt med tanke på at selskapene du skal fly med, har en historikk med å gjøre det samme!

Men så er det jo helt okay at opføre sig uetisk og umoralsk - bare der er nogen der har gjort det før....

Når Norwegian priser billetter til 1 kr. og fjerner skatter og avgifter på billettene, så representerer det noe helt nytt i forhold til hva selskapet har gjort tidligere. Så langt har det holdt å introdusere ruter med billetter til 199 kr. Jeg tolker dette som enda et utviklingstrekk i retning av Ryanair - og når Norwegian en gang har solgt billetter til 1 kr., ja, da kommer det garantert igjen. Det gjelder å se litt større på dette.

Jylland og innenriks i Danmark er et helt nytt marked og det er naturlig å teste ut andre muligheter. Og om de så lager tradisjon med 1-kronesbilletter første uken av alle nye ruter, så ser jeg fortsatt ikke den store krisen i det.

Om de derimot skulle velge å selge 1-kronesbilletter fast på en rute som CPH-KRP er det jo tydelig at man vil presse ut en svakere konkurrent. Men det er faktisk ikke det det er snakk om pt.

Uansett hvordan vi vrir på det, så er det faktisk intet nytt i at virksomheter selger varer under cost i en introduksjon. Jeg slutter ikke å handle på ICA selvom de helt sikkert har solgt meg diet cokes under sin cost - og neppe har noen margin å snakke om når jeg kjøper kassene mine. Noen her burde kanskje slutte å handle på ICA, slik at de slipper å finansiere min diet coke gjennom andre varer.

Denne dumpingen her er voldsomt mye dyrere enn at Ica selger kjeks på 10-kronerskampanjene sine. Det å kalle dette et introduksjonstilbud ser jeg på i beste fall som noe naivt - dette er misbruk av markedsmakt (hvor er det danske konkurransetilsynet?)! Et introduksjontilbud ville vært på linje med de andre tilbudene de kjører, 199,- en vei.

Rekk opp hånden de som tror at DYs normale bookingklasser fremover vil starte på kr. 1 for disse billettene....

I virkeligheden handler det ikke om billetter til 1 krone eller 149 kroner. Det handler om at DY udelukkende går ind på denne rute for at skade QI - og ikke fordi de selv kan få en forretning ud af det.

Havde DY haft en chance for at få en rentabel forretning ud af denne rute og konkurrere med QI så fint for mig. Men det er ikke formålet. Eneste formål er at skade en konkurrent og presse dem mod konkurs.

Det synes jeg personligt er meget utiltalende - uanset om man sælger billetter til 1 krone, 149 kroner eller 999 kroner.

Back